„Ja Valjala on tugevam linn saarlaste muude linnade seas,”
kirjutas preester Henrik oma ajaraamatusse pärast seda, kui ristisõdijate suur
sõjavägi oli seal 1227. aastal käinud, lisades veel, et Valjala (ehk temal
Waldia) asub kesk Saaremaad. Tõepoolest, Valjala maalinna vallid ei jäta ka
tänapäeval mingit kahtlust, et tegemist oli tõesti kunagise väga kõva kantsiga.
Käisime ansambel Sirgutii rahvaga Valjala maalinnal külas
tänavu 13. veebruaril, mil olime naasmas Kuressaarest, kus olime eelmisel õhtul
pilli mänginud. Kuivastusse praami peale oli tublisti aega varutud, mille
kulutasime tee peale jäävate monumentaalsete vaatamisväärsustega tutvumiseks. Suurem
osa neist olid keskaegsed – Kuressaare linnus ning Valjala, Pöide ja Muhu
kirikud – , millel ma praegu lähemalt ei peatuks, ehkki ka nemad on Saaremaa
ajaloo olulised maamärgid. Võib-olla mõni teine homme. Aga Valjala maalinna
kohta tahaks üht-teist meenutada küll.
Maalinnani jõudmiseks tuleb sõita umbes kilomeetri jagu kirikust
kagu poole viivat teed mööda ning seejärel keerata paremale metsatukka, sest
suunaviit käsib nii. Siin ajasid hargnevad teed meid esiti natuke segadusse,
aga vasakpoolne autoga läbitav rada osutus siiski õigeks. Puude tagant hakkas
terendama suurejooneline linnuseküngas.
(Esimene vaatepilt Valjala maalinnast. 789 aastat tagasi siia saabunud ristirüütlid nägid veel lisaks tänaseni säilinud kivivallile ka puust tarasid ja torne)
Ovaalse ringvalliga Valjala linnus kuulub ühte seltskonda
Saaremaa teiste suurte maalinnadega Kaarmas, Pöides ja Muhus. Sõna „maalinn” on
rahvapärane nimetus, mis on arheoloogiateaduses omaks võetud, tähistamaks just
selliseid üsna tasase maa peale ehitatud suurte ringvallidega linnuseid. Ka
mandril, eelkõige Lääne-Eestis, leidub mõni ringvall-linnus, näiteks Karuse ehk
Vatla maalinn ning kindlasti ka Eesti muinaslinnuseehituskunsti tippsaavutus
Varbola. Saaremaal leidub neid siiski kõige rohkem.
Kaevamisi on Valjalas tehtud korduvalt, esmalt juba tsaariajal,
aga ka 1960. aastate algupoolel. Siit leitud asjadest on kõige edevam üks
hõbekaunistustega mõõga käepide. Võib-olla oli selle maha pillanud mõni
hajameelne saare ülik. Linnusesse on maha jäänud ka nooleotsi, sealjuures ammunoolte
omi, potikilde, sõlgi ja teisi ehteid, võtmeid ja igasugust muud kraami, mida oli
võimalik ära kaotada. Välja on veel kaevatud mitmeid kerisahjude varemeid ja
üle viie meetri sügavune kaevušaht, kust on leitud puust labidas ja kasetohuvakk. Leidude põhjal on Valjala maalinna algusajaks
loetud 11. sajandit, ent kõige rohkem on jälgi 12. sajandist ning 13. sajandi
algusest. Kuigi praegu asub Valjala üsna sisemaal, oli nooremal rauaajal mererand
tubli tükk maad lähemal ning maalinn võis olla seotud mõne konkreetse sadamakohaga.
Kuna meri on saarlastele alati tähtis olnud, seda ka elatise hankimise
seisukohast – olgu siis tegemist kalapüügi, kauplemise või mererööviga – , siis
küllap just suuresti tänu temale Valjala kasvas ja rikastuski.
(Infostend tutvustab ilusaid linnusast leitud asju ning jutustab siin sündinud juhtumistest)
(Sälk vallis näitab, et keegi on siin vististi kunagi väljakaevamisi korraldanud. Ning unustanud seejärel augu kinni ajada)
13. sajandi alguses jõudsid ristisõjad viimaks täie
tõsidusega Eesti maadele. Saaremaa võis esialgu mere taga veel üsna muretult
vilet lasta. Mõned siiajuhtunud sõjakäigud ei muutnud sisuliselt suurt midagi ning
kuigi saarlased lõid taplustes hoolega kaasa, toimus peamine möll ja trall nende
jaoks ikkagi kusagil võõrsil.
Kuni kätte jõudis 1227. aasta talv...
Jaanuar oli pakaseline ning merele tekkis tugev jää (mida ei
saa sugugi 2016. aasta talve kohta öelda). Ristisõdijad, kes olid valmistunud
sõjaks Saaremaa vastu, kasutasid seda kiirelt ära. Olles kogunud Henriku
krooniku sõnul 20 000 meest kõigi liitlaste ja alistatud rahvaste seast,
hakkas suur sõjavägi mööda peegellibedat jääd Muhu poole ukerdama.
Muhulased osutasid ründajaile väga raevukat vastupanu ning
alles kuuendal päeval pärast piiramise algust suutsid ristisõdijad linnuse
tõrksuse murda. Muhu piiramisest olen veidi lähemaltki kirjutanud: http://uputaja.blogspot.com.ee/2015/10/saaremaa.html
Ristisõdijad, kuigi nähtavasti tublisti räsitud, tundsid
Muhu vallutamisest täit võidurõõmu ning kibelesid kohe suurele saarele. Mitmest
võimalikust variandist valiti sihtmärgiks Valjala. Pole võimatu, et Valjala
maalinn oligi toona Saaremaal teistest kuidagi tähtsam ning selle
äravallutamisega lootsid sakslased saare vastupanu selgroo pooleks raksata.
Uudised Muhu kibedast saatusest jõudsid Valjalasse ilmselt
juba enne vallutajaid. Ringmüüri varju kogunes palju rahvast, pääsemaks röövimiste
ja hävitamiste koledustest. Olukord oli pinev, õhus hõljus lisaks
külmakraadidele ka hirmu ja peagivalatava vere raudjat hõngu. Eriti kasvas
pinge siis, kui ristisõdijate vägi linnuse ümber piiras ning kiviheitemasinad
ja palkidest piiramistorni lahingvalmis seadis. Samal ajal kasutasid abiväes
olnud liivlased, lätlased ja mandrieestlased koos mõnede sakslastega ooteaega
ära ning rüüstasid ümberkaudseid külasid. Henriku kroonikast ei selgu päris
ühesõnaliselt, kas Valjala linnuse all ka veidi tapluseks läks, aga suuremat
sõda siit ei sündinud – valjalased pelgasid jagada muhulaste saatust ning
palusid seetõttu rahu.
Ristisõdijad võtsid rahuettepaneku meeleldi vastu – milleks
ikka sõjariistu nüristada ja (omade) elusid raisata, kui võidu saab kätte ka
niisama! Nad nõudsid endale maalinna pealike poegi pantvangideks, mis oli muide
keskajal tavaline praktika kindlustamaks, et sõlmitud lepingutest ikka kinni
peetaks. Seejärel läks lahti suur ristimine. Keset linnust olev allikas,
nähtavasti seesama kaev, millest oli enne juttu, pühitseti ning kaasasolnud
preestrid asusid õhinaga ristima kõiki kohalviibinuid, alustades tähtsamatest
ninadest kuni väiksemate tegelasteni. Võimalik, et ka Henrik ise oli seal
kohal, kuna ta kirjeldab neid sündmusi väga elavalt. Saarlaste jumal Tharaphita
olevat välja aetud ja kokku kulunud Valjala rahva ristimiseks lausa kolm päeva.
Pole küll öeldud, mida samal ajal tegi see suur kokkutulnud sõjavägi, aga
kardan, et adrenaliinijanus sõdalased võisid proovida endale siin-seal
lähikonnas aktiivset tegevust leida, jätkates pahandustega.
Tegelikult muidugi polnud see veel mingi lõpp. Möllu jätkus
Eestis veel pikalt, eriti just Saaremaal, mis oli alistunud tegelikult väga
pehmetel tingimustel ning näitas veel mitmekümne aasta jooksul oma uutele
isandatele aeg-ajalt hambaid. Näiteks aastatel 1236 ja 1261, aga ka veel 1343. Kuigi
sel 1227. aasta talvel jäi Valjala hävingust puutumata, on väljakaevamised
näidanud, et millalgi on maalinn siiski tugevalt põlenud. Kirjalikud allikad
vaikivad, sest Henrik oli ajalookirjutamise mõttes jalad seinale löönud ning
teisi ka ilmselt väga ei huvitanud. Ja nii jäävadki lõpliku vastuseta
küsimused: Mis juhtus? Kes tegi? Miks tuleohutuseeskirju ei jälgitud? Kas see
on lõpp?
Valjala linn jäi varemeisse ning praegugi võime tast näha
vaid kamardumata kivivalle. Samas elasid kohalikud võimuesindajad siinkandis
edasi. Miks muidu ehitati juba 13. sajandi esimesel poolel maalinnast
linnulennult vaid umbes kilomeeter eemale korralik kivikirik. Muide, olen
lugenud ka arvamust, et mingi kirik võis Valjalas olla juba enne ristisõdijate
vallutusretke, kuid sellisel juhul pidi see väike pisiasi küll viimastele kahe
silma vahele jääma. Kuigi täiesti välistada ei saa sedagi – Riia kirikupeade
jaoks ei pruukinud olla sugugi tähtis, kas Valjalas oli kirikuhoone juba olemas
või mitte. Nende jaoks oli oluline, et just nemad ristiksid saarlased ning ühes
sellega allutaks nad kiriklikus mõttes enda võimu alla. Keskajal oli Saaremaa
jaotatud Saare-Lääne piiskopkonna ja Liivi ordu vahel.
(Valjala kirik on üks Saaremaa vanimaid. Algsele hoonele lisati ühte nurka hiljem kõrge kellatorn)
Nojah, läks nagu läks. Meiegi ei jäänud sel korral pikemaks
ajaks Saaremaale, vaid sõitsime mandrile viiva praami peale. Kümned, kui mitte
sajad huvitavad Saare muinasmälestised jäid ootama järgmist korda. Loodan, et see
kord ei lase ennast kaua oodata.
0 comments:
Post a Comment