Monday, March 28, 2016 | |

Saami arhitektuurist Stockholmi kesklinnas



Teen põike meie kaunilt kodumaalt veidi kaugemale. Külastasin nimelt koos perega eelmise aasta lõpus, 27.–29. detsembril, Rootsi Kuningriigi pealinna Stockholmi ning seal leiduvat suurepärast Skanseni vabaõhumuuseumit. Meie reisiseltskonda kuulusid lisaks mulle veel mu vanemad ja tädi ning, nagu mõned terasemad juba ära arvasid, oli tegemist klassikalise Rootsi kruiisisõiduga. Skeem näeb välja selline, et esimesel õhtul sõidab laev Tallinna sadamast merele, laeva peal käib tants ja trall, öösel tehakse väike vahepõige Ahvenamaale, hommikuks jõuab laev pisikeste rannikusaarte vahel loovides viimaks Stockholmi ning rahvas aetakse linna oma käe peal aega veetma. Õhtupoolikul tulevad reisulised tagasi laevale ning kõik kordub taas, ainult et seekord on sihtpunktiks Tallinna sadam. Ühesõnaga, suurema osa ajast loksud sa laevaga öisel Läänemerel ja püüad kogu ümbritseva glamuuri keskel kuidagimoodi toime tulla. 

(Tallinna tuled jäävad seljataha. Ees ootab pime ja külm ulgumeri)

(Ent juba järgmiseks hommikuks oli kalk ulgumeri jäänud selleks korraks seljataha ning kuu valgustas meie teed läbi Rootsi arvukate skääride)

Taoline edasi-tagasi loksumine keset ohtlikku ulgumerd oleks muidu üsna kaheldava väärtusega ajaviide, kui poleks seda päevakest ülemere-kuningriigi pealinnas. Vaevalt piisab nendest nappidest tundidest Rootsi avastamiseks väljaspool Stockholmi, kuid õnneks pakub pealinn ise ka nõudlikumale rändurile piisavalt avastamisnaudingut. Meie olime niisiis valinud eesmärgiks tutvuda kuulsa Skanseni vabaõhumuuseumiga, mida reklaamitakse kui üht vanimat omasugust maailmas. Lisaks Rootsi ajaloolistele arhitektuurinäidistele majutab Skansen ka väikest loomaaeda, kus võib kohtuda Skandinaavia fauna iseloomulikemate esindajatega metsast, tundrast, merest ja karjakoplist.

Põhjus, miks olin silma peale visanud just nimelt Skanseni vabaõhumuuseumile ja mitte mõnele muule Stockholmi külastajamagnetile (näiteks ostukeskustele), peitub mu huvis erinevate sugurahvaste vastu. Küllap on siin soov leida suurest-laiast maailmast tuttavlikku ja omast ning lisaks pakub Soome-Ugri maailm lisaks äratundmisrõõmule ka väga suurt kirevust ja uudsust. Kuna Rootsi on üks neljast riigist, mille põhjaaladel laiub saamide (ehk vanema nimetusega laplaste) kodumaa, siis võib ka Stockholmist leida üht-teist nende elu ja kultuuri tutvustavat. Skanseni vabaõhumuuseumis näiteks on üks nurk tervenisti saami traditsiooniliste ehitiste päralt ning just seetõttu ma sinna kibelesingi.

Skansen asub Värtahamneni sadamast, kuhu Tallinnast saabuvad laevad randuvad, kõigest kolmveerand tunni pikkuse jalutuskäigu kaugusel ning linnakaardi abil (neid jagatakse laeva infoleti juures heldelt) on õige tee leidmine väga lihtne. Tuleb vaid Värtavägeni tänavat mööda astuma hakata, ületada Valhallavägen (milline tore nimi!) ning Karlaplani nime kandvast ringikujulisest pargist hoida nina Narvavägeni suunas. See Põhjasõjas meie Narva linna all toimunud ja Rootsi vägedele väga edukaks osutunud lahingu auks nimetatud tänav viib otsejoones sillale, mille ületamisel jõuame Djurgårdeni saarele, kus asubki Skansen. 

(Stockholmis on palju tänavaid ja teid. Mõni neist viib otse Valhallasse...)

(...mõni teine aga Narva) 

(Skanseni vabaõhumuuseumi paraadvärav, mis oli vähemalt sel hetkel suletud. Tuli jalutada mõnisada meetrit paremale) 

Vabaõhumuuseum on rajatud järsunõlvalisele kaljukünkale ning siin käib aega veetmas palju külalisi nii linnast endast kui kaugemalt. Eestis polnud selleks ajaks veel lund maha tulnud, kuid Stockholm üllatas oma kauni päikselise talveilma ning õhukese kena lumevaibaga. Piletiputkast saime muuseumi kaardi, mille järgi orienteeruda. Püüdsime tutvuda muidugi kogu muuseumiga, kuid kõigest kogetust kirjutamine läheks nähtavasti liiga pikale, seepärast keskendun enda meelest olulisemale.

(Rootsi oli selleks ajaks kätte jõudnud täielik talv)



(Iidsed tarekesed kuningriigi pealinna taustal. Sajandid segunevad)

Niisiis – saami arhitektuur. Saamimaa loodus on põhjamaine. Kui näiteks Taani, mis ka end Põhjamaade alla loeb, on tegelikult maheda merelise kliima embuses, siis Saamimaa on ikka päris hardcore – tundrad ja metsatundrad, mäed ja igikelts, valged suved ja pimedad talved. Kuna tegemist on parajalt suure maalahmakaga, siis leidub muidugi väga erinevaid looduskeskkondi ning sugugi mitte kõik eelloetletud märksõnadest ei kehti kogu maa kohta. Aga on üsna iseloomulik, et suurt paksu ehituspalki kõikjal saamide maal niisama lihtsalt käepärast pole ning seda on tunda ka nende ehituskunstis. Nii tulevadki puidu kõrvale materjalina mängu turbamätas ja kasetoht. Eriti kehtis see veel sadakonna aasta taguse aja kohta, mil ehituspoode polnud ja kaubavalik neis oli samuti seetõttu üsna häbelik. 

(Killuke Saamimaad keset metropoli)

Skanseni hoonetest esindab puu, turba ja kasetohu sünergiat kõige ilmekamalt turbakoda, saami keeles darfegoađi (alternatiivse tõlkena sobiks minu meelest ka "turvakodu"). Koda, muide, on üks neist üsna vähestest sõnadest, mis on enamikule soome-ugri keeltele ühine. Darfegoađi on välimuselt selline madalavõitu püstkoda, mille sõrestik on püstitatud kaseroigastest. See kaetakse tohu ja turbamätastega, mis hoiavad toa sooja ja kuiva – põhjamaises looduses hädavajalikud hüved. Koja keskel asub kolle ning, nagu juuresolev infotahvel selgitas, võis suitsuaugu vihma ajal kinni katta. Isiklikult loodan, et vaesed kodalased ei pidanud sellal istuma paksus valges tossus, silmis vesi ja kopsudes süsinikmonoksiid. Sest see oleks küll kurb...

(Darfegoađi, vanapärane lattidest, turbamätastest ja kasetohust koda)































(Sõbrapilt püstkojaga)

Kui päris vanadel turbakodadel puudusid aknad ja korsten, siis sedamööda, kuidas moodsad ajad oma haarmeid Põhja küünitasid, hakkasid ka saamid oma kodasid nende luksuselementidega kaunistama. Aknast nägi näiteks jaanuarikuises polaaröös virmaliste veiklemist ja korstna kaudu läks õue suits, mis varem oli jõuliselt rikkunud silmi ja kopse. Kojad ise säilitasid suuresti oma endise väljanägemise – ilmselt hoidis koonusekujuline ruum päris hästi sooja. 

(Juba natuke edevam koda - aknad ees ja puha)

Edasi oli sealsamas kanajalgadel nõiamajake. Jah, tõsijutt, ma ei luiska siin sugugi, kui väidan, et maja seisis kuuel jalal. Olgu tõestuseks kohe esitatud ka pilt:

(Kohtumine muinasjutumaailmaga)

Pean kohe möönma, et päris nõia maja see siiski pole. Nimelt on hoone katus tänu jalgadele küll päris kõrgel, aga ega põrand palju maha jää, nii et nõid, kes selles tarekeses elada tahab, peab sel juhul olema miniatuursete mõõtmetega. Kuigi inimesed olid ennemalt küll lühemad kui tänapäeval, polnud isegi vanaaegsed saami nõiad nõnda tillukesed. Või noh, horisontaalis ehk isegi mahuks. Tegelikult oli taoline kanajalgadel (mis tegelikult on juureköntidega puupalgid) hütt mõeldud hoopis talvise ja suvise elamiskraami hoidmiseks.

Saamid on nimelt aegade hämarusest olnud väga liikuva eluviisiga rahvas. Põhjapõtrade karjatamine nõuab palju kolamist karjamaade vahel, mis võivad asuda üksteisest sadade kilomeetrite kaugusel. Ka küttimine ja kalapüük eeldavad suurte vahemaade läbimist, nii et saamid pole kindlasti inimesed, kellele sammal saaks selga kasvada. Nii ongi neil olnud tihtipeale mitu eluaset, eraldi kodukohad (siida-d) suveks ja talveks. Rändlev eluviis ei luba kogu mammonat pidevalt endaga kaasas tarida, mistõttu on hea hoida aidas neid asju, mida parajasti vaja ei lähe. Saami ait kannabki muide nimetust áiti või ájtte. Taolisi hütte võis perekonna iga-aastaste liikumisteede peal olla mitu. Jalgadel, mis tarekest maa ja taeva vahel hõljutavad, on lisaks niisama äge olemisele ka praktiline põhjus – nii ei pääse närilised vara rikkuma ega lumi aita matma. Kui aga inimesel oli vaja midagi vajalikku võtta või panna, kasutas ta aita pääsemiseks sisseraiutud astmetega palki.

Selliseid kanajalgadel majakesi on ehitatud mujalgi Põhja-Euraasias. Vaikselt omaette metsas või metsatundras konutavad aidad on küllap tekitanud kõhedust sinnakanti eksinud venelastes ning jõudnud nende muinasjuttudesse nõia Baaba-Jagaa kurjakuulutava tarena. Saamidel endil olid muidugi palju vägevamad nõiad, kelle kuulsus ulatus isegi Eestimaale. Aga ilmselgelt ei elanud nad aidas, vaid ikka normaalsetes kodades.

Lisaks suurematele, mitme jalaga aitadele ehitati ka pisemaid, ühelainsal postil seisvaid hoiupaiku, mida kutsutakse njalla. Need näevad oma tillukese ukse ja katusega hästi armsad välja, justkui nukumajad.

(Njalla - ei, mitte lindude söögimaja, vaid tilluke panipaik)

Hea, et lisaks otseselt hooneid tutvustavatele infotahvlitele leidus muuseumi selles osas ka muid Saami maailma avavaid stende. Nii saime teada saamide elualadest, nende identiteedist ja poliitikast, värvikirevatest rahvarõivastest ja käsitööst, keelest ja mütoloogiast. Usun, et hõimurahvaste – isegi kui see hõimlus avaldub ainult keeles – tundmaõppimine võib nii mõndagi öelda ka meie endi kohta. Pealegi, kui mandrijää kord taganes, vallutas maa esmalt just tundra oma taimede ja loomadega ning nende järel tuli inimene. Eks tänapäeva Saamimaa võrdlemine 10 000 aasta taguse Eestiga on küll paljuski meelevaldne, aga looduslikud olud võisid küll üsna võrreldavad olla. Mis siis, et Skanseni vabaõhumuuseumis tundrat ennast polnud.

("Saamid - üks rahvas neljal maal". Saami keel jaguneb tegelikult kuni 11 murdeks või lausa eraldi keeleks, millest mõni on juba välja surnud, mõni aga väga väikese kõnelejaskonnaga)

Küll olid aga seal päris põdrad. Põhjapõdrad. Boazu-d.

Nagu juba selge, on põhjapõder saami traditsioonis kole tähtis loom. Ilma temata ei hakanuks küllap keegi ette võtma pikki rändeid talve- ja suvekorterite vahel, aga kuna Põhjala samblakarjamaad on haprad, ei saa tihti tuhandetesse peadesse ulatuv põhjapõdrakari ühe koha peal igavesti passida, vaid peab liikuma uutele toiduväljadele. Varemalt oli palju jama sellest, et Põhjala maavarasid himustavad Rootsi sisekolonistid ostsid kokku maid, kus asusid vanad põtrade liikumisteed ja karjamaad, ning takistasid põtrade ja nende karjatajate liikumist. Nüüd on seadustes paika pandud, et põhjapõtru võib karjatada vanadel harjumuspärastel maadel, sõltumata, kellele see maa kuulub. Nii on tervelt 40% Rootsi kuningriigi alast – mõistagi põhjaosa – jagatud erinevate põhjapõdrakasvatajate tegevusaladeks. Samuti tohivad saamid rännata oma karjadega üle Rootsi, Norra ja Soome riigipiiride, mis on ju tekkinud võrdlemisi hiljaaegu (ainult Venemaa saamidel pole sellist võimalust). Lisaks on põhjapõdrakasvatus jäetud Rootsis vaid saamide hooleks, välistades sedasi võimaluse, et mõni suvaline sissetulnu võiks selle majandusharu heast peast alla neelata. Tänapäeval on põhjapõtradega seotud mõni tuhat saami inimest, olulised elatusalad on ka käsitöö ja turism.

(Skansenis pidid põhjapõdrad piirduma rändamisega aediku ühest otsast teise...)

(...muidugi juhul, kui nad viitsisid. Vahel ei viitsinud kah)

(Hingemattev memento mori hetk pole siiski tabatud kauges tundras, vaid lihtsalt maalilise foto taustal)

* * *

Skanseni muuseum pakub veel palju huvitavat, millest oleks patt täiesti vaikida. Ägedatest leidudest tõstaksin veel esile üht saami hoonete lähedal asunud puust aita või laohoonet 14. sajandist, mis on üks väheseid mitte-Rootsi hooneid muuseumis – antud juhul pärit Norrast. Hoone oli imetabaselt kaunistatud ehtsa vanapõhjalaliku dekooriga ning oleks justkui välja hüpanud otse mõne Norra bläkibändi plaadikaane pealt.

(Norra ait. Kohe näha, et armastusega tehtud)

(Veidi lähemalt ka. Peen töö)

Ahh, ja muidugi mõista kõik need loomad, keda Skansenis peetakse ja ilmarahvale näidatakse! Laisklevad põdrad (sedapuhku mitte põhja-, vaid pärispõdrad), unisevõitu habekakud, tsillid rebased (keda ehmatas vaid möödalendav närviline haigur) ja ilves, keda külalised ei huvitanud, sest ta parajasti einestas. Koos temaga kinnitasid samas aedikus keha kümme harakat, kes olid ära tabanud, et ega ilves siis ise kõike korraga ära süüa jõua, mis talle ette kantakse. Ilvest ei paistnud tiivulised külalised sugugi morjendavat. Siis olid seal veel piisonid, Euroopa suurimad metsaelukad, kes kunagi asustasid laialdasi, sealhulgas meie maalgi kasvavaid lehtmetsasid, kuid keda praegu leidub looduses vaid Poola ja Valgevene metsades. Suures sopilises basseinis tundsid taliujumisest rõõmu hallhülged. 

(Laisad põdrad on laisad)


(Tsillid rebased on tsillid)

(Ilvesel on söögiaeg)

(Ilveseaia harakatel on ka söögiaeg)

(Kujutage ette kohtumist selliste mütakatega - oleks see vast alles elamus!)

(Hüljes leiab, et talv pole vabandus veemõnude mittenautimiseks)

(Hülge fotoobjektiivi ette tabamise mõttes pole see küll teab mis eriliselt õnnestunud pilt. Ent olgem ausad - näiteks Loch Nessi koletise fotode kategoorias oleks tegemist ikka ülikõva kvaliteediga)

Minu eriliseks lemmikuks osutusid ahmid, keda ma polnud varem näinud isegi loomaaias, loodusest kõnelemata. Vahel harva on seda saladuslikku elajat küll Eestis kohatud, kuid ahmi ehk kaljukassi peamine kodumaa jääb meist põhja poole. Ta on kärplaste sugukonda kuuluv väikse koera suurune kiskja, kelle kohta kirjutatakse, et ta on kole tugev ja visa elukas. Põhjapõdrakasvatajatele on ahm parajaks nuhtluseks, kuna ta peab põdraliha väga maitsvaks ning põhjapõdra, eriti vasikate mahamurdmine ei valmista talle samuti erilist vaeva. 

(Ahm ajas parajasti ahmiasju)

Nägime ka Rootsi kohalikke koduloomatõuge – hobuseid, veiseid, kitsi ja lambaid. Lastemaailmas oli väikseid elukaid, nagu merisead (kellele sai pai teha), rotid, kanad ja rästikud (kes olid klaasi taga ja pai neile teha ei saanud).

(Mäletsejad ajasid endale näost sisse seda piskut, mida kultuuriministeeriumi eelarve muuseumile nende jaoks oli võimaldanud)

(Lehm imestab Idamere taguste tulnukate üle)



(Roodsi hopõn)

Rootsi ajaloolistest hoonetest jäid eredamalt meelde näiteks üks väga suure hoole ja maitsega puust ja punaseks tehtud kiriku kellatorn, täitsa esinduslik mõisa härrastemaja, rootsipunased taluhäärberid, vanakooli õlgkatusega kõrvalhoone, mis meenutas kõige enam pokut või trolli, 1940. aastate suvilalapid aiamaadega ja täiesti toimiv klaasitöökoda. Ahjaa, piimapukki nägime ka. Täieliku ülevaate saamiseks peate aga ise kohale minema - oma silm on kuningas. 































(Kiriku eraldiseisev kellatorn, puitarhitektuuri edevamaid näiteid)

(See mõni mõis)

(Võrrelge seda hoonet näiteks Theodor Kittelseni pildiga siin ja leidke kümme erinevust)

Ühe väga toreda üllatuse, mida ei osanud kuidagi ette ennustada, leidsime kullassepatöökojast. Selles vanas ajaloolise interjööriga hoones tegi noor naine väärismetallist ehteasju. Meie, külalised, astusime korraks sisse, laususime rootsi keeles kohmaka tervituse („Hej!” või kuidagi nii) ja uudistasime kambris ringi, omavahel midagi vaikselt kommenteerides. Kullassepa kõrv oli aga terav ja ühtäkki küsis ta puha maakeeles: „Kas te olete Eestist?” Meil polnud mõtet oma päritolu enam maha salata ning tunnistasime kõik üles. Selgus, et ehtemeister on Eestist pärit vene juurtega naine, kes tuli aastaid tagasi Rootsi ning tegutseb nüüd Skanseni vabaõhumuuseumi kullassepatöökojas. Teen tasustamata reklaami ning soovitan kõigil, kes sinnakanti satuvad, läbi põigata, et tutvuda tema tegemistega ning paar sõna juttu puhuda.

(Kohtumine kullassepatöökojas)

Sedaviisi mööduski muuseumis peaaegu terve päev ning liginema hakkas aeg, mil laev ankru hiivab ning kompass ja taevatähed Tallinna poole juhatavad. Kõmpisime sadama poole, tehes väikese poepeatuse (kust ostsime näkileiba, natuke kerget Rootsi õlut ja muud vajalikku) ning uudistasime korteriakendel kohalikke jõulukaunistusi (peamiselt tuled ja suured paberist väljalõigatud-volditud taevatähed). Laevale jõudsime aegsasti. Öösel vaatasime isaga ära ka Ahvenamaa pealinna Mariehamni ehk soomepäraselt Maarianhamina sadama, kus laev põgusa vahepeatuse tegi, ning hommikul tervitasid meid juba Naissaar ja Harju rand.


(Tagasiteel jäi meist vasakule salapärane Naissaar)

(Ees terendas hommikuahetuses ühe tuttava maa pealinn)

Loodetavasti satun kunagi ka päris-Saamimaale ning siis kirjutan kindlasti ka sellest. Seda huvitavat, ühest küljest tuttavlikku, aga teisalt meie jaoks kindlasti eksootilist kultuuri võib tundma õppida aga ka Stockholmi kesklinnas. Skanseni vabaõhumuuseumi kõrval pakub seda võimalust näiteks naabruses paiknev Nordiska museet ehk Põhjala muuseum, kus on saami kultuurile pühendatud pool kõige ülemisest korrusest. Mina käisin seal mõni aasta tagasi ning julgen seepärast soovitada küll.

Kui seda väikest reisikirja juhtub lugema keegi, kes on saami või Rootsi eluoluga rohkem kursis ning näeb mõnd viga laita, siis julgustan soojalt tulema ja aitama.

0 comments:

Post a Comment