Iga kord, kui Tartust Võru
poole sõidan – aga sinnakanti on mul vahest ikka asja –, tuleb mul pärast
Kambjat ette võtta tõsine mäkketõus. Selle põhjuseks on Paalimägi, merepinnast
118 meetri kõrgusele sirutuv Otepää eelmäestiku esimene vahimees. Tema nimes on
nähtud osutust nii Piiblis mainitud kristlikule Paulile või mittekristlikule Baalile
kui ka mulgi kah mitte kuigi kristlikule taluvaimule Pellile, aga mine võta nüüd
kinni, kes neist päriselt mäele nime anda võis. Praegusel ajal on liiklus meie
suurematel maanteedel muutunud minu maitse jaoks veidi liiga tihedaks, aga omal
ajal sõitsin ka jalgrattaga Võrru ning siis oli just Paalimägi kõige väsitavam
ülesrühk kogu seitsmekümne kilomeetrise matka peale. Siiski-siiski, lisaks
rahvasportlastele pakutavate väljakutsete on Paalimäel veel üht-teist varrukas
varuks.
Kevade varaalguses tuli mul ühel
õhtul taas see rumal rännurahutus peale ning pärast tööpäeva lõppu sõitsin korraks
Tartust välja. Otse lõunasse, otse Paalimäele. Märtsi algusele omaselt oli ilm hall
ja üsna porine, lumi juba peaasjalikult sulanud, tõelise kevade ilmingud veel pelgalt
aimatavad. Jätsin auto tee äärde bussitaskusse ning möödatuhisevate sõidukite
vahel slalomeerides ületasin maantee.
Minu seekordse palverännaku
sihtkohaks olid Paalimäe kivikalmed. Mäe-Paali taluhoonete vahetus läheduses
asuvad muistised ja pühapaigad paistavad teelt kergelt silma, aga ma ei mäleta,
et oleksin kunagi spetsiaalselt peatunud, et neile korralikult teregi öelda,
põhjalikumast tutvusest hoolimata. Samas – nad on tähelepanu täiesti väärt.
Kalmed asuvad üsna kõrvuti, nii
et kui ei teaks, siis võib neid hõlpsalt üheks pidada. Algselt olid nad
ida-lääne suunas oma 30–40 meetri pikkused, kuid taluhoonete ehitamisel oli juba
üsna ammu kalmetest kive näpatud ja neid seeläbi üksjagu hõrendatud. 1933.
aastal kaevas arheoloog Marta Schmiedehelm kalmete läänepoolsed, juba
varasemalt üsna lõhutud osad seoses üle mäe mineva tee ehitusega läbi ning tänu
sellele teame me Paalimäe varaajaloo kohta mõndagi ägedat.
Põhjapoolsel kalmel A võis kaevamisalal eristada kahte tarandit, lõunapoolne B oli nii segamini keeratud, et mingit selgemat ülesehitust temas enam näha polnud. Luid oli kalmekivide vahel vähevõitu, aga hauapanuste osas ei saanud eriti nuriseda. Mitmesugused ehted, nagu kärbissõled, peakilpsõlg, provintsiaal-Rooma sõlg, ambsõlg, klaashelmed, spiraalne käevõru ja sõrmus, kõnelevad kalmete rajamisest millalgi 3. sajandil pKr (vahest B pisut enne kui A) ning pruukimisest läbi 4. ja 5. aastasaja, kuni umbes aasta 500 paiku tuli lõpp.
Kahe kalme vahel leiti mitme
ruutmeetri suurune söelaik, mille sees palju savinõutükke, sealhulgas pesadena.
Ei tea, milliseid kombetalitusi siin talitati, aga nähtavasti hõlmasid nad tuletegemist
ja savinõusid (ning võib-olla suisa nende purustamist). Luban lugejal siin ise
edasi mõelda, mida rooma rauaaja lõunaeestlased kõrge Paalimäe otsa ehitatud
pühapaikades võisid korda saata. Lõkkesuits võis igatahes päris kaugele paista
ning olla mõjus vaatepilt kõigile ümberkaudsetele, kes oma pilgud siiapoole pöörasid.
Tarandkalmed pole ainsad,
mille tõttu Paalimäge arheoloogiateaduses tuntakse. Kalmet A ümbritsenud väiksemate
kivide varest leiti kaks aardekogumit – ühes neist kolm, teises viisteist
ehteasja, mõlemad kollektsioonid 6. sajandi esimesest poolest. Küll leidus siin
vast ilusat kraami! Esimene, hõbeaare koosnes ambsõlest ja kahest kaelavõrust.
Teises oli samuti kaks hõbedast kaelavõru, lisaks üks hõbedast ja üks pronksist
käevõru (mõlemad parajalt masaja tegumoega), pronksist spiraalsõrmus, kolm
hõbedast ambsõlge, pronksist vöödetailid ning neli pronksspiraalikest, kõik
asetatud kasetohutüki või -karbi sees umbes meetrisügavusse auku.
Baltimaade peitaardeid
analüüsinud Ester Oras on märganud, et Paali-taolisi matusepaikade lähedale
peidetud rahvasterännuaegseid ehteaardeid leidub Lõuna-Eesti kandis, kitsamalt
just Tartumaal teisigi – näiteks Kardlas ja Villeveres –, ent mujal pole päris
samasuguseid aardeid leitud. Põhja- ja Lääne-Eestis näiteks on hõbeehteid
leitud küll, kuid need on enamasti pandud hauda koos relvade ja muude
väärtasjadega. Lätis ja Leedus on selleaegsed kaela- ja käevõrusid ning sõrmuseid
sisaldavad komplektid aga suisa tundmatud.
Mis ajendil võidi siis kallid
asjad maapõue matta? Oleme siin reisikirjadeski korduvalt kõnelenud
rahvasterännuajast kui iseäranis suurte muutuste perioodist ega saa praegugi
sellest kuidagi üle. Lõuna-Eestis juhtus nii mõndagi põrutavat – tehti esimesi
samme üleminekul alepõldudelt põlispõldudele, ehitati linnuseid ning kõigele
krooniks sattus 536 olema eepilistes mastaapides ikaldusaasta. Lisaks hakkas
rahvasterännuajal taanduma mitmesaja aasta vanune tarandkalmete traditsioon.
Kuigi matmine neisse võis heal juhul veel jätkuda, ei võetud vaevaks enam ehitada
uusi kalmeid ega laiendada olemasolevaid. Seda on näha ka Paali kalmete juures,
mille leiud pole 500. aasta kandist hilisemad. Aarete valdavalt baltipärased ehted
pärinevad seevastu vahemikust 500–550, laias plaanis üks-kaks põlvkonda
hilisemast ajast. Miks oli vaja täiendada mäe otsas olevat vana matuse- ja pühapaika
väärisesemetega, selle kohta on välja käidud mitu oletust. Võib-olla olid ikaldus
teinud elu nii keeruliseks, et esivanematele peeti vajalikuks tuua hinnalisi ohvreid
lootuses paremate aegade naasmiseks. Võib-olla oli Paalimäe kanti kusagilt
lõuna või kagu poolt elama tulnud uus rahvas ning nad püüdsid kallihinnaliste
asjade mahamatmisega kalmete äärde maa eelmiste valdajatega vaimses plaanis
häid suhteid tagada. Aga võib-olla maeti asjad maha Paali kalmetesse matmise „ametlikuks“
lõpetamiseks mõeldud kombetalituse käigus. Viimane ei tähendanud, et kivikalmed
oleksid sellega täielikult unustatud – nii monumentaalses asukohas nagu
Paalimäel olnuks nende ignoreerimine ka üsna viljatu üritus.
Ehkki kalmetest on praeguseks mäe peal
alles vaid idapoolsed jupid ja Tartu – Võru maantee rallib armutult üle kunagi nii
tähtsa pühakoha, pole paiga vaim päriselt nüüdki kadunud. Kui sinna satute, võtke
korraks kiirustamisest aeg maha, peatuge kas või sealsamas bussitaskus ning
mõelge nende ammuste aastasadade peale, mil Paalimäele sängitati
teispoolsusesse lahkunute põletatud säilmeid ja ohverdati kallihinnalisi iluasju.
1 comments:
Kirjasõna
Silvia Laul. Rauaaja kultuuri kujunemine Eesti kaguosas. Muinasaja teadus, 9. Õpetatud Eesti Seltsi kirjad, 7. Tallinn, 2001.
Ester Oras. Practices of Wealth Depositing in the 1st–9th century AD Eastern Baltic. Leiden, 2015.
Маре Аун. Археологические памятники второй половины 1-го тысячелетия н.э. в Юго-Восточной Эстонии. Таллинн, 1992.
Post a Comment