Pilku kalendrisse heites
jättis mu süda mitu lööki vahele ja kaalus hetkeks koguni kliinilise surma
väljavaateid, aga need mõtted vaigistas mu taolisi eraalgatusi mitte tolereeriv
aju karmi käega kohemaid. Aga tõesti – käes on suvi, jahe ja petlik, aga siiski
suvi ning muuhulgas tähendab see, et lõhe mõnede muinasaineliste ringiroitmiste
ja nende kirjapaneku vahel on arenenud juba tubli kanjoni mõõduliseks. Heaks
näiteks on seesinane reisikiri, mis kõneleb tegelikult jaanuarist, mil teid
kattis porisegune jää ja lagedamaid väljasid vahelduva eduga lumevaip. Kas on
üldse moraalselt õige piinata võimalikke lugejaid, kes kindlasti nii nagu
minagi ootavad viimaks suve lämmatavat embust, lume ja lopaga leotatud
vettindhallide mälestuspiltidega? Kindel vastus on: kahtlemata! Klimaatiline
tusa on juba meie maasse ja ajalukku sisse kodeeritud ning parafraseerides
tuntud tarkusetera, võid sa küll eestlase detseebruarist välja võtta, aga sa ei
saa välja võtta detseebruari eestlasest. Nii et pange vaim valmis, kohe läheb
hulluks!
Olgu aastaaeg, milline tahes,
meie kodumaa on siiski päris põneva minevikuga ning suhtelisest väiksusest
hoolimata pungil täis sisukaid nurgataguseid. Ühest elueast jääks nende läbikäimiseks
kindlasti napiks. Aga see ei tähenda, et peaks kohe käega lööma. Eelmises
reisikirjas Verevi kivikalmetest vihjasin Sakalamaale, kuhu ma tõepoolest
tolsamal päeval suundusin ning kus ka Eesti ajaloos võrdlemisi tuntud, kuid mu enda
jaoks esmakordsete paikadega tutvusin. Nad kõik asuvad Viljandist vähem kui
kümme kilomeetrit loodes väikeses Vanamõisa külas. Kui ennevanasti võis
sealtkandist läbi minna arvestatav ühendustee Sakala lõuna- ja põhjaosa vahel,
siis praegu on ta piisavalt kõrvaline kant, et päris niisama sealt läbi sõitma
ei juhtugi.
Esimeseks kohtumiseks valisin
kohe külatee kõrval lumevaipa peitunud Madi kivikalme. Vaid üksikud kivikamakad
olid oma pea suutnud pinnal hoida, muidu poleks ma pelgalt maastikumärkide
järgi osanud midagi arvata. Põhilise orientiiri andsid aga klassikaline plekist
muinsuskaitsetahvel ja vanaldane infostend. Viimasest võib lugeda, et juba õige
varsti pärast seda, kui arheoloogiast tehti kindel osa Tartu rahvusülikooli õppe-
ja teadussuundadest, tulid uurijad Madit kaevama. Esmalt tegi seda 1921. aastal
Soomest pärit arheoloogiaprofessor Aarne Michael Tallgren. Vahest õhutas teda
tagant psühhiaatri ja suure ajaloohuvilise Juhan Luiga oletus, et vahest
puhkavad 1217. aastal Madisepäeva lahingus langenud just Madi kalmes. Neli
aastat hiljem kaevas sealsamas Tallgreni õpilane Harri Moora. Nõukogude ajal,
aastatel 1959–1966 jätkas nende liini Jüri Selirand. Kokku on 1890-ruutmeetrisest
ebakorrapärase muna kujulisest kalmealast läbi kaevatud umbes 70%. Meie ajal on
kalmele ja sealt leitule tähelepanu pööranud Marge Konsa. Temal kokkuvõetud
andmete põhjal tutvustan muistist põgusalt teilegi.
(Kaks valge lume taustal väljapaistvat musta laiku on enam-vähem ainsad, mis ulatuslikust kivikalmest välja paistavad)
Kalme on oma suure võrdlemisi
ebaühtlase kivilademe tõttu arheoloogide slängis liigitatud nii-öelda
kivivarekalmete hulka, ent selles on siiski eristatud vähemalt viis tihedamat
kivikogumit. Kõigepealt võidigi need rajada ning alles hiljem sulasid kogumid
kivide lisandumisega omavahel üheks lademeks kokku. Surnud – või vähemalt osa
neist – olid kalmesse jõudnud põletatult. Inimeste kõrval on leitud ka
loomaluid, eriti koera omi. Kivide vahelt leitud esemed (kokku üle 2000)
pärinevad suures osas 11.–13. sajandist. Nende seas on kõige rohkem savipottide
tükke, mida võidi kasutada eri otstarbel kas matustel või hilisematel
mälestusrituaalidel. Erilist puudust ei saa kurta ka sõjameestele iseloomuliku üle,
näiteks kannused ja muu ratsavarustus, samuti odad ja kirved. Tarbeesemetest
leidus nuge, vikati- ja sirbiteri ning arvukalt tuleraudu. Pronksist ehted olid
sageli tules kämbuks kokku sulanud ning polnud lihtne nende algset kuju tuletada.
Kalmealalt leitud söeseguste laikude kõrval viitavad pronksesemete sulanud
jupid sellele, et mõnelgi juhul on kadunuke otse kivikalmele kokkukantud
tuleriidal ära põletatud. Kalme kasutamise ajalist ülempiiri raamis Kölni
pennist ripats 13. sajandi teisest veerandist. Võimalik, et matmine oli selleks
hetkeks uute kristlike valitsejate nõudmisel juba lõppenud, kuid keegi ei
suutnud täielikult ära keelata esivanemate austamist, mis vähemalt mõnda aega kindlasti
edasi kestis.
Põnev ajalooline lisaväärtus on
kalmekihi alt leitud noorema kiviaja, täpsemalt nöörkeraamikute asulale
viitavad potikillud ja tulekivitükid.
Aga kus puhkavad siis
Madisepäeva lahingus langenute maised säilmed? Kui välja jätta võimalus, et
mõned luutükid või esemed võivad tõepoolest kuuluda omakandi poegadele, kes
Sakalamaa maleva ridades selles madinas taplesid, siis midagi sihilikult lahinguhauale
osutavat Madil leitud pole. Võib arvata, et lähemalt pärit hukkunud vedasid
omaksed ära koju, kus nendega toimetati siis vastavalt väljakujunenud tavasid.
Kaugemate maanurkade langenud aga on kas maetud kuhugi mujale tapluse tallermaa
ümbrusesse või esmalt põletatud ning seejärel säilmed koju kaasa võetud. Nõndasi
talitati ju ka vastaspoolel võidelnud ja langenud koivaliivlaste pealiku Kaupo
surnukehaga, hoolimata asjaolust, et tema oli selleks ajaks veendunud
kristlane, kelle puhul paganliku hõnguga põletusmatus tavaoludes kõne allagi
poleks saanud tulla. Aga mis teha, sõjas tuleb leppida teistsuguste
tingimustega.
* * *
Madisepäeva lahinguvälja
juurde tulen ma hiljem veel korraks tagasi, aga Madi lumiste kalmekivide vahelt
pöördusin ma järgmiseks hoopis metsa. Kaardi järgi pidi vaid mõnesaja meetri
kaugusel asuma ohvrikoht Tammemägi. Asi pakkus huvi. Minu rühki jälgisid sulatalviselt
tilkuvad raagus puud – veidi trööstitu miljöö. Alles üks kuldkollaselt
kallerdav puuseen suutis jaanuarri tuua seda nii hädavajalikku kirkust, korvates
kogu kurva.
Keset metsatukka asus üks
väike piklik kinguke, millel taeva poole sirutuvad sihvakad helehallid tammetüved.
Olin jõudnud Tammemäele. Puude vahel luusides avastasin mõned
sammaldunud kivirahnud, millest ühe pealispinnal tublisti peenraha ja must
kunstmõõk kirjaga „800”.
Kohe taipasin, et siin on üks tähtis maausuline pühapaik, kuhu vahetevahel
kombeid täitma tullakse. Seda eelkõige uuel, meie ajal. Aga kuidas olid
Tammemäel taoliste asjadega lood varemalt? Pärimus kipub ses vallas kõhklema ja
segunema põnevate fantaasiatega. Ühe jutu järgi käinud vanasti eestlaste suured
mehed Tammemäel nõu pidamas ja kivil tuld põletamas. On igaühe enda välja
mõelda, kas need mehed olid suured ihult või vaimult. Juba varem mainimist
leidnud psühhiaater ja suur ajaloosõber Juhan Luiga oli 1921. aastal kohta
külastades absoluutselt veendunud, et just Tammemägi varjab Lembitu ja
ülejäänud 1400 Madisepäeval langenud sõdalase maiseid säilmeid. Peagi tegid
künkale auke ka arheoloogid Tallgren ja Moora, kuid inimluid nad ei leidnud
ning sellest ajast peale on Tammemäge kalme asemel eeskätt hiie- ja ohvrikohaks
peetud. Ning et siin tõepoolest ohverdamas käiakse (vaadake vaid neid kividele
toodud rahasid), siis ei vaidle ma määratlusele vastu.
(Tammemäe tammed ja kivid. Isegi nukras talves mõjub see koht päris kenalt)
(Kivi, millele hakatakse ohverdama, on sisuliselt ohvrikivi isegi siis, kui see komme ei pärine ilmtingimata vanadest hallidest aegadest. Butafoormõõk meenutab ilmselt Madisepäeva lahingut)(Lisaks rahale ja okste külge seotud lindikestele ka näide veidi üllatavamast ohvriannist – porganditest)
* * *
Tammemäe juurest juhatas rada
mind omakorda metsast välja lageda äärde. Üks lähedane põnev paik mõlkus mul
veel meeles. Kõndisin mööda niisket ja pooleldi jääs kruusateed edasi lääne
poole, kuni käänaku taga leidsin otsitava. Ja enamgi veel! Teest vasakul pool
oleval väljal märkasin kummalist kividest kokku kantud tsõõrjat ehitist, mille
ühel küljel oli üles viiv kaldtee. Uudishimust tegin talle ringi peale ja
pildistasin mitmest küljest, ent kummalise ehitise taustalugu jäi hämaraks
(veskipõhi? muinasobservatoorium? Lembitu lehtla?).
Siiski, mitte tema pärast
polnud ma siia kõndinud. Mõistatuslikust uusrajatisest üle tee on üks metsane
künkake ja selle peal omakorda üks madal raud- ja telliskividest laotud
vundament. Viimasest ei oskaks muidu midagi tarka arvata – kas siis Eestis
mahajäetud talude varemeid vähe leidub?! –, kuid tänu kõrvalasuvale stendile pääsevad
teadmised siiski õiglaselt maksvusele. Ei ole see mingi tavaline vundament,
vaid keskaegse Risti kabeli alusmüürid, mis tänu kõpitsemisele ja
hoolele on meie päevini alal püsinud. Mitusada aastat tagasi keskajal leidus
kabeleid nähtavasti paljudes külades ning mõnedest neist on vähemalt suuline
pärimus ka midagi säilitanud. Aga kuna kirvereeglina raiuti sellised väikesed
pühakojad püsti palkidest ilma nõela pistmata ega kellu tsementeerimata, siis
olid nende maised päevad tahes-tahtmatult üürikesed. Risti kabelil läks tänu
tugevale nulltsüklile paremini – veel nüüdki võib selgelt näha tema algseid
mõõtmeid (10,8 × 6 meetrit, kui kedagi huvitab) ja ette kujutada, kuidas rahvas
kord sees Jumalat palus. Hoone idaotsas on müüris väljasopistus, kirikutele
sarnane kooriruum. Kohati on siin-seal säilinud ka kalasaba-kujuliselt laotud tellistest
põrand.
(Asi väärib lähemat uurimist. Silt selgitab: "Risti kabeliase")
(Risti kabeli alusmüürid on sajanditest ja vaenamisest hoolimata päris hästi vastu pidanud. Eks neid ole uuemal ajal ka veidi kohendatud)
(Palun sisse! Altari kohal kasvab haljas kuuseke, kivipõranda on katnud metsa pehme niiske pai)
Kirjasõnas on Risti kabelit
esmakordselt märgitud 1481. aastal. Küllap ehitatigi ta millalgi 15. sajandil –
Suure-Jaani abikirikuks, nagu ma Muinsuskaitseameti registrist lugesin. Tähtsaim
kabelipüha oli 2. mail peetud ristipäev. Hilisemad, 18. ja 19. sajandil kirja
pandud rahvajutud selgitavad kabeli ehitamist tasuks metsa eksimisest pääsemise
või pimeda nägijaks saamise eest. Pärast seda, kui Vanal-Liivimaal katoliiklus
16.–17. sajandil suuresti luterluse vastu vahetati ning uued kirikuvõimud enam
maakabeleid kuigivõrd ei soosinud, jäi kohalik maarahvas endiselt
sissejuurdunud tavadele truuks. Veel 1774 kirjeldas literaat August Wilhelm
Hupel, kuidas Risti kabeli (ilmselt kivist) seinamüüride juurde koguneb ristipäeval
kuni tuhatkond talupoega, kes viskavad pühakotta (vahest oli katus selleks
ajaks juba läbi mädanenud) tehtud lõkkesse ohvriande, annetavad kokkutulnud kerjustele
ning asetavad aknaavadesse vahakujukesi. Viljatud naised tantsivad alasti ümber
müüride ja üleüldse käib kõikjal suur söömine-joomine ja patuelu. Ehk teisisõnu
– tüüpiline kirmask.
(Kivimees vaatab kabelit ja selle ümbrust, kus omal ajal peeti mai alguses ristipäeval suurt rahvalikku püha. Kabeli juurest leitud skelett tõestab, et künkal asus ka kalmistu)
Alles 1777. aastal hävitati Risti
kabel kirikuvõimude valju käsu peale ära. Parimate traditsioonide kohaselt leidsid
lõhkujad varsti pärast taolist pühaduseteotust oma maise otsa. Kuid nagu
näitavad 1971. aasta arheoloogiliste kaevamiste leiud, ei takistanud hävitustöö
rahvast veel tükk aega hiljemgi kabelit ja tema pühadust austamast – vundamendi
ümbrusest saadud mündid pärinevad pikast ajavahemikust alates 15. sajandist
kuni 19. sajandi alguseni välja. Teistest esemetest leiti näiteks pandlaid ja
vöönaaste ning klaas- ja luuhelmeid. Küllap olid need suure püha tähistamise
hoos kogemata maha kukkunud ja kaotsi läinud.
Risti kabeli kohta käivast rikkalikust
pärimusest on köitvalt kirjutanud Veinika Västrik – lugege ise!
* * *
Lagedate põldude vahel tagasi
auto poole poole koperdades uitas mõte tagasi Madisepäeva lahingukära manu 21.
septembril 1217. Selle toimumispaika on uurijad püüdnud korduvalt määrata,
võttes appi Henriku Liivimaa kroonika kirjeldused ja ajaloolised kaardid, mille
põhjal tuletada omaaegseid teid ja liikumissuundi. Arheoloog ja ajaloolane Artur
Vassar pakkus tapluse tallermaaks välja Madi kalme lähedase põllu, mida ümbritsevas
metsas eestlaste vägi ristisõdijaid ja nende liitlasi varitsenud. Võrreldes tänaste
suurte massiividega olid 800 aasta tagused põllulapid väga tagasihoidlikud ning
variante, kus korralikku välilahingut pidada, nii väga polnudki.
Tänu Henriku kirjapanekule
teame, et eestlaste poolel osales lahingus umbes 6000 sõdalast Sakalast, Virust,
Järvast, Rävalast, Harjust ja Läänemaalt. Nende vastas olid Riia piiskopi ja
Mõõgavendade Ordu sakslased ning liivlased ja lätlased, kokku 3000 võitleja
kandis. Lahingukoha olid valinud eestlased, kes lootsid ootamatu metsast väljatungimisega
ristisõdijaid üllatada, kuid viimased olid üsna hästi formeerunud ning
hoolimata esialgsetest raskustest (näiteks liivlased pidid rünnakulaine ees taganema
ning nende pealik Kaupo sai surmavalt haavata) suutsid siiski vastu pidada ning
pöörata lahinguõnne enda kasuks. Eestlaste kaotusi on hinnatud 1000–1400 mehe
ringis, langenuist on kroonikas eraldi välja toodud Sakala ülemad Lembitu,
Wottele ja Manywalde. Muistse vabadusvõitluse/ristisõja suurim välilahing
Eestimaa pinnal lõppes meie poole jaoks nukralt.
Artur Vassar on oletanud, et
lisaks põhilahingule toimus lähikonnas veel järellahing, kui osasid taganevaid
eestlasi jälitama asunud rüütlid ja nende liitlased eesotsas krahv Albertiga pidid
vastu võtma vahepeal koonduda jõudnud vastaste rünnaku. Vassar toetus Taani hiliskeskaegse
krooniku Petrus Olai kirjeldusele taanlaste võitlusest Viljandi lähedal (muide,
tema loo järgi saanud taanlased oma lipu Danebroge taeva kingitusena just siin)
ning paigutas need sündmused Madist lääne poole hilisema Risti kabeli juurde. Aga
kas see järellahing õieti üldse aset leidis, selle kohta on allikad sündmuse
enese usutavusest hoolimata ebakindlad.
Sünged sündmused on kusagil siinkandis
aset leidnud. Kui maa suudaks häält teha, küllap ta siis karjuks veel praegugi südantlõhestavalt.
Õnneks on enamik inimesi, mina nende seas, esoteerilises mõttes parajad
puutükid, sest vastasel juhul poleks võimalik rahu leida mitte kusagil Eestimaa
peal. Praegune nüri vaimupimedus on lebo – käi ringi ja aina uudista meie
minevikupärandit ning kui õhtu kätte jõuab, naase oma kõigi mugavustega koju
ning unusta kogu valu ja vaev, mida möödunud põlved on pidanud läbi elama.
Aga vahel on hingele ikkagi
vaja ka neid asju meelde tuletada.
1 comments:
Kasutatud kirjasõna:
Marge Konsa. Eesti hilisrauaaja matmiskommete ning ühiskonna kajastusi Madi kivivarekalmistus. Arheoloogiga Läänemeremaades. Uurimusi Jüri Seliranna auks. Muinasaja Teadus, 13. Tallinn – Tartu, 2003.
Evald Tõnisson, Jüri Selirand, Artur Vassar. Kui Lembitu kutsus… Tallinn, 1968.
Veinika Västrik. Risti kabeliga seotud pärimus. Lemmeleht. Pro Folkloristica IX. Eesti Kirjandusmuuseum, 2002.
Post a Comment