Me olime sihikindlalt teel
põhja poole, järgides tähelepanelikult jõeäärse matkaraja märgistusi. Seljataha
jäid vanad Vahtsõliina kantsi müürid, keskajal ehitatud, Põhjasõjas purustatud
ja meie päevil taas siit-sealt kõpitsetud, et need täielikult Piusa jõkke või
Miikse ojja ei pudiseks. Rada juhatas meid, kahte rändurit, läbi Võromaa
piirikülade Möldri ja Tallikõstõ ning ühte vaevumärgatavat ojanire ületades astusime
Setomaa salalikule pinnale. Raotu rajamaadest tasahilju läbi ning ühel hetkel
olime Jõksi küla valdustes.
(Tallikõstõ nurmed ja äraütlemata ilus kevadilm kosutasid vaimu)
Oma keskjooksul – mida ka meie
rühk järgis – on Piusa jõgi rikas liivakivipaljandite poolest. Peaasjalikult
piiravad nad jõge paremalt küljelt, ainus vasakpoolne paljand kannab iseloomulikku,
ehkki mõneti ebaoriginaalset nime Kuŕa müür. Meie eesmärk polnud siiski paljandite
ülelugemine. Ei, missioon oli õilis ja püha, kuid keskendus hoopistükkis
looduskaunite võttepaikade luurele. Mõne kuu pärast pidi Setomaal Uusvadas
toimuma iga-aastane soome-ugri filmifestival FUFF (toimus ka!) ning üks põnev programmiosa
oli väikestele võttegruppidele mõeldud väljakutse filmida ja kokku monteerida 48
tunni jooksul lühifilm, mida festivali lõpuõhtul publikule näidata. Teemad olid
suht vabad, ainus tingimus oli, et film peaks kuidagi olema seotud seto ajaloo
või kultuuriga. Ühe sellise filmi ettevalmistuseks me neil radadel kevadel
kondasimegi.
Jõksis tegime põhjalikuma
peatuse konkreetsel põhjusel. Siin jõuab pervepealne tee korraks Piusale väga
lähedale. Me ei pidanud paljuks laskuda mööda järsku rajakest alla veepiirile,
sest siit avanev vaade Jõksi Kalmõtu müürile on kogu seda kerget vaeva ja riski
kuhjaga väärt. Kalmõtu müüri trumbiks pole rekordiline kõrgus, vaid veetasemest
pisut kõrgemal avanevad koopasuud, neist paar koguni madala kambri mõõtu. Ma
tunnistan, et pole teab mis liivakivikoobastesse pugemise fänn, sest mu muidu
pigem tagasihoidliku aktiivsusega ajukene hakkab siis fanaatilise usinusega
tootma kujutluspilte varingutest ja elusalt matmisest. Aga kui väga vaja, küll
ma siis poen.
(Alla jõudes lööb vaade pahviks. Jõksi Kalmõtu müür kerkib üles otse veepiirilt, nende kokkupuutejoont palistavad eri mõõdus koopasuud)
Mõnikord ongi sellised ajad,
et tahad või ei taha, häid valikuid niikuinii pole ja siis lähed. Pärimuse
järgi on Kalmõtu müüri koopaid vanadel sõjaaegadel pruugitud pelgupaigaks. Nii
Põhjasõjas kui Teises maailmasõjas. Sellistel puhkudel pole tõesti väga pirtsutada
– kui eluke vähegi armas, siis valid kõikidest ebameeldivatest selle kõige… noh,
vähem ebameeldiva. Või kõige vähem tõenäoliselt jama tekitava. Hiirvaikselt
koopas konutamine kõlab ilmselgelt kordades turvalisemalt kui jõhkra vaenuväega
maade ja puude jagamine. Võib-olla parema mahutavuse huvides on looduslikult
tekkinud koopaid kunagi avaramaks kaevatud. Ma eriti ei taha mõeldagi, kui
palju võis siin olla rahvast kokku topitud. Ent jällegi, kui see oli ainus viis
ellu jääda, olnuks patt pirtsutada…
(Kui koobas ise võib mõjuda kõhedalt, siis tema kõrval kohisev jõgi mõjub pigem rahustavalt)
Kalmõtu müüriga on üks
naljakas tagurpidiantslalik lugu. Enamasti oleme harjunud maailmaga, kus
elavate päralt on maapealne ning surnud asuvad sügaval allpool. Siin, Võro- ja
Setomaa piiril või kui soovite, Liivi- ja Pihkvamaa piiril on asjad
vastupidised: kes sõjavintsutustes tahtis ellu jääda, puges alla koopasügavusse,
aga selle kohal paljandipealsel oli vanasti matusepaik, kuhu nähtavasti Jõksi
pered oma lahkunud sängitasid. Väga palju rohkemat pole asja kohta tänaseks
teada, kui paljandi enese nimes peituv Kalmõtu, mis võiks osutada kunagisele
kalmele (ja mitte selle puudumisele, nagu keele- ja käändetundlik lugeja võib esiotsa
arvata). Analoogiate põhjal võib matusekohta oletamisi seostada kesk- või
varauusajaga.
Kalmõtu müürist Jõksi talude
poole leidub veel üks küngas nimega Kääpämägi, mis samuti viib mõtted matmisele.
Aga kuna arheoloogilisi uuringuid jõe paremal pervepealsel tehtud pole, siis
jään ma vastuse võlgu küsimustele, kas Kalmõtu müür ja Kääpämägi on üks ja sama
kalme või kui mitte, siis kas nad on ühe- või eriaegsed.
Ärgu uljad muinsushuvilised piirdugu
Piusa paremkaldaga! Kes võtab vaevaks üle jõe tõmmatud trossist kinni hoides läbi
kärestiku teisele kaldale ukerdada, selle pingutused saavad tasutud uskumatult
põnevate muinaspaikadega Võromaa poolel. Mu rännukaaslane jäi esialgu siiski
Setomaa pervele ootama, kui ma jääkülma veetõmmet trotsides kunagise
tsivilisatsioonide piiri ületasin ning metsa kadusin. Teel ületasin mitu
vaevuaimatavat kraavi, mis kaevati vanadel aegadel selleks, et Piusa kevadist
suurvett paremini liikuma utsitada. Muidugi poleks ma selle peale tulnud oma
peaga, õnneks aga mäletasin üht-teist kohalikust pärandmaastikust. Ning nüüd
ongi kätte jõudnud aeg hüpata ajas tagasi 2006. aastasse.
21-aastane arheoloogiatudeng,
nina tatine ja õhin põhine, neelas päris ahnelt igasuguseid teadmisi vana aja
asjade kohta, mida akadeemiline keskkond ja elu tema kodaraisse heitis. Nii
liitus ta ka sedamaid ekspeditsiooniga, mis suundus Taaralinnast Kaug-Kagusse
vanu linnuseid uurima. Päevad keskaegsel Vahtsõliina linnusel möödusid ilma
muinaskihte avastamata, järjekorras järgmine oli seni Eesti arheoloogias
suurema tähelepanu alt välja jäänud Hinniala linnamägi. Kohaliku rahva seas
Päiväpüürdmise mäeks või Hobõsõsälämäeks kutsutud metsane künkaseljak sattus muinasuurijate
huviorbiiti alles 1990. aastate keskpaiku, mil tehti kindlaks, et tegemist on
üsna tõupuhta neemiklinnusega. Suuremast maast läänes eraldab teda hästi kitsas
„kael”, mis on lisakaevamisega veelgi ohtlikumaks
muudetud. Ettevaatamatum või mitte päris kristalselt kaine vaenlane igatahes
naljalt linnusesse ei pääsenud. Linnamäe teine ots oli varustatud madala
kaitsevalliga. Viimane küündis osaliselt piirama ka künkaplatoo lõunaserva,
moodustades siin justkui omalaadse „tasku“. Sellest muistise
avastamise ajal võetud söeproov andis laboris vastuseks 230–659 pKr.
Intrigeeriv.
(Jalgrada lookleb mööda kitsast-kitsast kaela. Üks eksisamm kõrvale ja linnuse asemel tervitab sind Toonela või traumapunkt)
(Teine, veidi turvalisem vaade linnusekaelale koos muinsuskaitsepostiga. Toonela saabub kahe eksisammuga)
Põneva pärimuse Hinnialast
talletas juba omal ajal ajaloolane ja ajakirjanik Hindrik Prants, kes ise
samuti Võromaalt pärit. Nimelt käinud lähikandi seto rahvas vanasti pööripäevade
aegu Päiväpüürdmise mäel päikest palumas ja muid selliseid vana usu asju
tegemas. Samuti on arvatud, et mäel olnud kunagi kirik, mis maa sisse vajus. Samuti
olla mäel nähtud Püha Maarjat, kelle kohalik ära peletasid, nii et ta hoopis Petserisse
läks ja seal kiriku rajas. Müstiliste juhtumiste nii kõrge kontsentratsioon ei
saa olla päris juhus.
Linnamäe rajamis- ja
kasutusaja täpsustamiseks võttiski Tartu Ülikooli arheoloog Heiki Valk 2006.
aastal uurimistööd põhjalikumalt ette. Läbi idapoolse otsavalli tõmmati pikk
kitsas proovikaevand ehk tranšee, selle lähedale linnuse tasasele õuele mõõdeti
sisse laiemat pinda avav kaevand ning künka lõunanõlvale, madala valli äärsesse
taskusse
läks kolmas kaevandike.
Linnuse nõlvadel võis märgata ka vanema labidatöö jägi, arvatavasti viimase
suure sõja aegseid laskepesi, mille jätsime sedapuhku puutumata. Kokku kestsid
meie välitööd Hinniala metsas mitu head nädalat ning andsid ka tulemusi. Mida
siis avastati?
(Veel kord tasku, mis hoolimata oma rohesäbrulistest toonidest on linnamäe üks selgemini eristatavaid detaile)
Esiteks pakkus üllatuse mäeneemiku ekspluateerimise
algusaeg. Juba 1990. aastate söeproov oli vana, aga mitte veel päris ootamatu. Nüüd
aga joonistus künkaplatoo servas heleda liiva taustal välja söene viirg ja
postiauk kunagisest kaitseseinast, millest kogutud süsi pärines analüüsimisel
vahemikust 759–205 eKr: hilispronksi- ja eelrooma rauaajast! Kagu-Eesti
arheoloogiline kaart kippus nende perioodide osas olema väga hõre, sestap andis
Hinniala avastus sellele kaaluka täienduse.
Kõige tihedamalt on selliseid mäepealseid
asulaid teada Läti kaguosast, Kirde-Leedust ja nendega piirnevast Valgevenest. Eriti
viimase mõnekümne aasta jooksul on andmeid taolistest pronksi- ja vanema
rauaaja paikadest kogunenud siiski ka Eestimaa pinnalt, praeguseks suisa mitmekümnest
eri kandist. Hinniala on niisiis üks neist eriti muistsetest. Ju siis tundsid
ühtäkki paljud akuutset vajadust elada teistmoodi kui seni harjutud – mitte
tasasel maal koos teistega, vaid üksi üleval mäel, võimalusel veel eraldava aia
või tara taga.
Nüüd, 2025. aastal samal künkal kolades
oli paiguti päris keeruline üles leida kunagiste kaevandite asukohti, sedavõrd
oli neemik tihnikusse mattunud. Justkui oleks ta inimeste jaoks kõrvale jäänud,
unustatud. Aga mis Pääväpüürdmise mäel sellest, ta on seda kõike varemgi mitu
korda näinud ning oma olemist ikka edasi olnud. Eks unustati ta juba enne meie
ajaarvamise algust, vahest koguni väikse kahjutule kaasabil. Möödus pelk
mõnisada aastat ning mägi meenus taas. Keegi võttis siis kätte ja kandis kokku
esmase kaitsevalli, sellesama, mis praegugi äratuntav. Esialgu oli see veel
päris madalake, kuid arvatavasti kandis ka mingeid puust täiendusi, mis olid
oma aja kohta – kas rooma rauaajal või rahvasterännuajal – täiesti piisavad. Ehkki
needki õgis tulelõõm (millest jäänud söekiht võimaldas arheoloogiale kahte teineteisele
lähedast dateeringut 417–639 ja 439–683 pKr), ei järgnenud seekordsele ehmatusele
kohe uut unustust. Vastupidi, linnus on uuesti üles ehitatud. Senised
ahervaremed kaeti uue mulla ja liivaga ning sedamoodi sai vall uue, endisest mõnevõrra
kõrgema väljanägemise. Nüüd läksid mängu ka kivid. Neist laoti otsavalli
siseõue poolsele küljele veidi üle meetrise läbimõõduga ring, mille täpne
otstarve on jäänud teadlastele mõistatuseks (taolisi ringe võib olla ka mujal
vallis, kuhu kaevandid ei küündinud). Kivide vahelt kogutud söeproov pärines
aastatest 671–985 pKr – soliidne eelviikingi- ja viikingiaeg.
See oli aeg, mil paljude linnuste
aksessuaaride hulka nii meil kui mujal kuulusid kindlustamata (või
vähekindlustatud) külad. Rõuge on ilmselt tuntuim linnus-asula tandem
Kaug-Kagus, kuid ka Hinniala järgis sarnast malli. Saime sellest teada, kui
keegi meie kaevamisrühmast künka nõlva ja Piusa jõe vahelisest metsast (kuhu
olime sättinud oma telklinnaku) mutimullahunnikust potikilde leidis. Palju
rohkemat pole seda asulat minu teada uuritudki, kui mitte arvata üht kunagist mullapuuriga
surkimist, mis näitas üldiselt liivases kultuurkihis paari tumedamat viirgu.
Pea nüüd korraks hobuseid! hüüab
tähelepanelik lugeja vahele. Söeproovid ja muud siiruviirud on toredad küll,
aga arheoloogia peaks ju ikkagi eelkõige keskenduma asjadele. Vanadele,
eelistatult ilusatele asjadele. Kus on Hinniala linnuse asjad?!
Jah, tõsi-tõsi, leidus ka Pääväpüürdmise
mäel asju. Eelkõige jagas neid teadusele linnuseõue kaevand. Mul oli võimalus
neid leide hiljem ülikooli keldris süstematiseerida, nummerdada ja karpidesse
panna, nii et võin üsna veendunult kinnitada, et rõhuva lõviosa moodustasid
kõikvõimalikud potikillud (üllatus, eks?!). Tagantjärele täpset arvu enam ei
mäleta, aga kõik nad olid käsitsi vormitud ning valdavalt üsna robustse
väljanägemisega. Erandina meenuvad vaid ühe kenasti silutud külgedega kausikese
tükid. Ma ei julge küll pead anda, milline neist pärines pronksi-eelrooma
rauaajast (või kas üldse) ja milline meie ajaarvamise esimesest aastatuhandest.
Päris tüüpilist Kagu-Eesti viikingiaegset keraamikat ka nagu eriti silma ei
hakanud, nii et võimalik, et teadusele avas end valdavalt rahvasterännuaja ja
eelviikingiaja potimajandus.
Savist olid valmistatud veel paar
värtnaketra, muistsetele elukohtadele küllaltki tüüpiline leid. Erakordsem oli
vasesulamist ripatsijupp, mis koosnes kahest trapetsjast plekitükist, mis omavahel
olid ühendatud ketirõngastega. Algselt oli trapetseid olnud komplektis
rohkemgi. Taoline vidin ühendab Hinniala lõunapoolsete Baltimaade
ehtekultuuriga, mis pole I aastatuhande Kagu-Eesti puhul ka mingi imelugu.
Juba eelmainit linnusevallis olnud
kiviringist leiti rauast pintsetid. Hirmsasti roostes ja pisut murdunud küll,
aga ka päris tore asi. Pintsette on muide leitud ka mõnest eelviikingiaegsest
kääpast, nii et küllap nii linnuseelanikud kui ka kääparahvas eelistas
korrektset karvavaba väljanägemist. Kui jutt juba sinnapoole kaldus, siis Hinnialale
lähimad kääpad asuvad Piusa Setomaa-poolsel kaldal, linnusest veidi üle
kilomeetri kaugusel. Ületamatu distantsi see muistsetele mõistagi polnud. Kui
Kääpämäe nimetus võib vihjata neile muinaskääbastele (mida me kindlalt väita ei
saa), siis olid viimased veel palju lähemal. Kes teab, ehk pidigi jõgi
teineteisest eraldama elavaid ja surnuid, nagu mõne teise Lõuna-Eesti paiga
puhul on oletatud. Hiljem, kui linnus viikingiaja kandis maha jäeti ning
edasised sajandid ilmsemad tunnusmärgid elust tema pinnal unustuste valda saatsid,
hakkas elavaid ja surnuid lahutav jõgi teineteisest eraldama hoopis võrokesi ja
setosid. Aga isegi veel uusajal käinud setod suurte hulkadena Pääväpüürdmise
mäele päikest paluma, kuni preestrid sellele paganlikule kombele otsustavalt
joone alla tõmbasid ning unustus taas kord võitu sai.
Kui Hinniala Pääväpüürdmise mäelt enda
jaoks midagi julgustavat kaasa võtta, siis kindlustunnet, et ükski unustus ei
jää igaveseks. Igale unustusele järgneb varem või hiljem jälle kord meeldetuletus.
Justkui väga pika sammuga aastaaegade vahetus, pööravad unustus ja
meeldetuletus teineteise järel Pääväpüürdmise mäel oma naeratava palge päikese poole.
Üürikese elueaga inimestele võib see ülesanne käia üle jõu, kuid paikade mälu on
pikk.
Meie jätsime sedapuhku need
Piusa äärsed kohad enda jaoks meelde. Juunikuus möllasime filmiga, novembriks
valmis praegune meenutus. Nüüd siis mäletad ka sina, hea lugeja!



















0 comments:
Post a Comment