Setomaa 12 nulgast jäävad tänapäeval kolm täielikult hallustraadi ehk Stalini aegu mahatõmmatud Eesti-Vene piiri taha ning kas või millal tekib meil taas võimalus neid külastada või mis neist tulevikus üldse veel järgi jääb, teavad vaid kõrgemad väed seal kusagil üleval. Et kolm nulka asuvad ka täies mahus Eesti poolel, võime lihtmatemaatika abil välja rehkendada, et kokku kuus ehk teisisõnu pooled seto nulgad on rebitud kahe riigi ja maailmakorra vahele ning võime ainult samadele kõrgematele jõududele tänulikud olla, et kõigist neist jäi suurem tükk just Eesti poolele – vilets vinne viir pole teadupärast ühelegi rahvale üleliia tervislikult mõjunud.
Üks sellistest äranuditud servadega nulkadest on Saatserinna,
Eesti-poolse Setomaa idasopp, mida me külastasime tänavu 18. mail seoses Muuseumiööga.
Nulgas Samarinna külas asub Saatse muuseum, mis alles tunamullu avas oma
uusima, piirile pühendatud püsinäituse. Piirist kõnelemine on õigustatud; eks
jookseb see pagana hallustraatki muuseumist pelgalt mõnisada meetrit eemal
palumetsas, nii et uudishimulikel on mõistlik seal küngastel lookleval
matkarajal meeled valla hoida. Muuseumiööl aga toimus ringkäik peamiselt Saatse
kirikus ja surnuaias, kus meie grupijuhiks oli ülempreester isa Andreas, ning muuseumi
perenaise Korela Tea juhtimisel veidi ka külavahel ja muuseumis endas.
Esmalt väärib äraõiendamist kirikuküla ja tema ümbruskonna nimi. Vana
seto pruugi perra on see Saatserinna (ka Satserinna, Saadserinna jne). Nagu
paljudel teistelgi ümbruskonna küladel, pärineb nimi tõenäoliselt vene keelest.
Viimases pruugitud nimevariant Зачеренье võib tähendada eri oletustel kas
tammikutagust või turbasootagust. Kohanimeuurija Jaak Simm on välja pakkunud,
et seda nime kandis esmalt just laiem kant ning alles ajapikku jäi ta külge ka
kesksele külale. Võib olla küll – teadaolevalt on alates 1627. aastast Saatserinna
küla kandnud hoopis Korki (Горки) nime. Seegi on ilmselt venekeelse algupäraga,
tähendades väikest mäekest. Eesti poolt lähenedes hakkab tõepoolest juba eemalt
silma, et terve küla koos kirikuga tõuseb ümbritsevatest nurmeväljadest veidi
kõrgemale.
Korki andis ajapikku teed Saatserinnale ning pärast seda, kui piirkond
eraldati 1922. aastal – juba Eesti Vabariigi all – omaette vallaks, hakkas
Saatserinna nime sabaots vägisi küljest murenema. Nõnda sai vallast Satseri ja
1930. aastate lõpuks juba praegugi ametlikult püsima jäänud Saatse. Aga et meie
võrguraamat hindab vanu ja väga vanu asju, siis püsime edaspidi truud ainult
algupärasele Saatserinna nimekujule.
Nagu mainit, kannab Saatserinna nime niisiis lisaks külale ka terve
nulk. Lähedal Pihkva järve ääres leidub küll ka suuri vene külasid, ent seto
pärimus on nulkadesse lugenud reeglina seto külasid. Ega sellega ka alati asjad
selged pole, sest etnilised piirid on Setomaal alati vongelnud siia-sinna ning
praegune vene küla võis alles paarsada aastat tagasi olla seto mis seto. Ning õigupoolest
ka vastupidi. Kas või siinsed pea eranditult venelikud külanimed on pannud
uurijaid vahel arvama, et seto asustus peab olema vene omast noorem. Ma ise
olen ka selle üle vahel pead murdnud, aga suurt selgust pole kätte saanud. Näib,
et piirialadel on kakskeelsust ja keelevahetusi minevikus ette tulnud
sagedaminigi, kui ette kujutame. Samuti ei pruukinud kodune, siseringi keel ja
väljapoole suunatud keel olla kaugeltki üks ja sama. Kui esimeseks oli seto ja
teiseks vene keel, pole imestada, et ametlikesse dokumentidesse said kirja
ainult paikade venekeelsed nimed.
Pika ajaloo vaates ei näi Saatserinna nulk just üleliia vana olevat. Kui
välja arvata Pihkva järve veered ja Piusa alamjooksu kuivemad nukid, kust on
teada mitmeid I aastatuhande II poole liivakääpaid ja paar linnamäge, pärinevad
sisemaised arheoloogilised asustusjäljed enamjaolt keskajast. Võib-olla ainult
Moložva ehk Molosa jõekese äärne Pattina küla Saatserinnast paar kilomeetrit
lõuna pool kuulub juba hilisrauaaega. Ega keskaegki olnud teab mis erakordne
rahu- ja õnnepõli, aga näib siiski, et rahvast sündis sellal niipalju juurde, et
tuli hakata mõtlema uute talude ja külade rajamisele ka suurematest veekogudest
kaugemale. Sellised uusasulad said oma põhielatise kõigi eelduste kohaselt just
põlluharimisest. Oma tõuke võis piirkonna eluolule anda 15. sajandi lõpus Petseri
kloostri asutamine mõniteist kilomeetrit edela pool. Kloostrist hakkas käima
maantee lähimasse Pihkva järve sadamasse Krupasse otse läbi Saatserinna kandi. Nii
tekkisid kohalikel ka eeldused väikeseks lisateenistuseks kala või muu järvelt
toodava kraamiga kauplemiseks. Näiteks etnoloog Mare Pihol on umbmääraseid andmeid
Molosal toimunud pärlipüügist. Pärlitega kaunistati Petseri kloostris ja ümberkaudsetes
kirikutes ikoone.
(Niimoodi see pärlipüüdmine Molosa jõel välja nägigi... Või siis mitte. Teise kalda metsaviir jääb juba Vene poolele, seetõttu pidin ka Eesti piirivalvuritele dokumenti näitama)
Pühadest asjadest tahtsingi ma õigupoolest nüüd veidi rohkem kõnelda. Sel
mahedal kevadõhtusel ringkäigul näidati meile neisse puutuvat omajagu. Ütleksin
koguni, et Saatserinna nulgas ongi pühad paigad ja asjad koondunud ühte punkti,
otsekui valitseks siin teatud vaimne gravitatsioonikese.
Millal see gravitatsioonikese kohalikele inimestele oma mõju hakkas
avaldama, pole aasta täpsusega võimalik öelda, aga vahest tundsid seda juba
esimesed palosid põlluks raadanud asukad. Igatahes on rahvajuttudest meie
päeviks üles tähendatud mitu lugu, mis seletavad siinse püha ajaloo sündi. Neist
ühtede järgi leidnud kord karjused võpsikus mööginud lehmale järgnedes kase otsast
ehk männi juurte vahelt Püha Paraskeva puusli ehk ikooni, puu all aga olnud kaks
kiviristi. Ikoon viidud küll Pihkvasse, küll Peterburi (mida küll sellal tegelikult
veel olemas olla ei saanud), aga see tulnud alati imekombel ise puu manu
tagasi. Olukorda vaagides leidnud targad mehed, et ju see siis peab üks püha
paik olema, ning ikooni leiukohta ehitati väike tsässon. Hiljem, kui rahval
juba raha rohkem käes, tehtud tsässona asemele juba kirik.
Teised jutud teavad, et üks kivirist olla esmalt leitud kuskilt Pihkva
järve äärest (mainitud on näiteks Krupa küla) ning sinna tahetud seepeale
mõistagi tsässonat ehitada, aga vaat kus lops! – rist kadunud öösel ära ning
tüki otsimise peale leitud see hoopis mitu versta eemalt Saatserinnast. Noh,
mis seal ikka, rist veetud endisse kohta tagasi, kuid sama asi kordunud veel
mitu korda. Viimaks tulnud ka risti leidja mõttele, et küllap on õige tsässon
ehitada paika, kuhu rist ise minna soovib. Tsässona asemel tehtud Saatserinna
aga juba ühekorraga uhke kirik.
Sarnaseid imelisi pühaste ilmumiste ja ristide isetahtlike rändamiste
lugusid on Setomaal ja mujal õigeusu ruumis pajatatud mujalgi. Kes vähegi nende
tõepärasuses kahtleb, tutvugu vaid käegakatsutavate tõenditega. Nii Paraskeva pühane kui kivirist asuvad praegugi kirikus. Rist on raamitud kena hõbetatud messingpalistusega – tea, kas
selleks, et ta igaks juhuks oma meelt ei muudaks ega kuhugi mujale ei läheks?
Aga tõenäoliselt on ilustused lisatud eelkõige suurest austusest, sest kui tal
ikkagi oleks põhjust lahkuda, küll ta siis ka läheks, hoolimata ühestki lukust või
riivist. Nüüd liigub ta vaid kord aastas, nimelt kiriku ja kogu Saatserinna
nulga suurimal pühal päätnitsapäeval, mis liikuva pühana on reede enne iljapäeva
2. augustil. Suurkannataja Paraskevale pühendatud jumalateenistusel kantakse
kivirist ja ikoon ristikäigul ümber kiriku ning kes nende alt siis läbi läheb, saab uskumuse
järgi oma hingelistele ja vaimlistele muredele suurt leevendust.
(Püha Suurkannataja Paraskeva ikoon ehk pühane Saatserinna kirikus. Seto kombe kohaselt on ta rüütatud punavalgesse pühaserätikusse ning kaela riputatud hõbedast rahadsõ')
(Risti palistab ka spetsiaalselt tema mõõtudele valminud metallümbris)
Praeguse kiriku kõrval kasvab ilus mänd, kust, võiks arvata, see Paraskeva
ikoon leitigi, aga tegelikult on see heal juhul vaid esialgse püha puu
järeltulija. Nimelt on kirjalikest allikatest teada, et männi kõrvale ehitatud
tsässona juurde käis rahvas vanasti püha pidamas ning leiba, juustu ja võid annetamas
nii innukalt, et õigeusu kirikuvõimud hakkasid sellele juba viltu vaatama. Nii
laskis Pihkva asehaldurkonna valitsus tsässona ja tolleks ajaks mahalangenud
männi 1784. aastal minema vedada ja kusagil kaugemal ära põletada.
Päris tühjaks Saatserinna püha kese selle radikaalse aktsiooniga ometi
ei jäänud. Ehkki tsässon oli nüüd hävitatud, oli tema kõrval juba tükimat aega
seisnud ka puust päris kirik. Viimast märgiti esmakordselt juba 1663. aastal
ning ta asus seal tõenäoliselt kuni 18. sajandi lõpuni. Praegu on selle ilmselt
üsna väikese kiriku altari asukoht tähistatud surnuaias kivitulba otsa
kinnitatud raudristiga – see on õigeuskliku traditsiooni nägemuses endiselt nii
püha koht kui veel olla saab kuni aegade lõpuni. Vanast kirikust on säilinud ka
kuninglikud väravad, mida võib näha uues kirikus seina ääres.
(Vana kiriku kuninglikud väravad on hoolimata aja tuultest säilinud ning neid hoitakse sellises klaasitud kastis)
Praegune kivikirik või vähemalt selle esimene osa valmis 1801. aastal
mõnikümmend meetrit põhja poole. Ehkki pühakoda on hiljem koguduse kasvades
pikendatud, jätab ta seestpoolt endiselt mulje, nagu siseneksid koopaseinte
vahele. Õigupoolest võikski üks kirik minu poolest just koopa moodi olla. Varakristlik
usuelu käis (küll olude sunnil) sageli just katakombides ja muudes varjatud
käikudes ning eks ole ju paljud-paljud pühaduse igatsejad peitunud argielu eest
niisketesse pimedatesse koobastesse, kus välised võbelused ei pääseks pikki palvemõtisklusi
segama.
(Kirik seest. Püha rist on pildi paremas servas, selle tagune Jeesuslapsega Jumalaema kannab nii nagu Püha Paraskeva seto kombe kohaseid hõbeehteid. Vasakul servas paistev Jeesuse Kolgata-figuur on kaetud seto pühaserätiga)(Saatserinna kiriku ikonostaas. Ees paremal Püha Paraskeva ikoon)
Lisaks vana kiriku altarikohale võib surnuaial jalutades veel üht-teist
põnevat silma hakata. Uusaegsete matuseplatside, ristide ja hauakivide
rägastikku on end ära peitnud mõnigi iidne kiviristike. Tagasihoidlikud mõõtmed
lubavad neil üsna edukalt varjuda, nii et ega ma päris täpselt teagi, kui palju
neid seal õieti on (osade kirjade järgi vähemalt neli). Mälu toel õnnestus mul
üles leida kaks 14.–16. sajandisse dateeritud risti. Aastaid tagasi seisnud veel
ühe risti tükk Saatse Muuseumi sissepääsu kõrval betoonpostamendil, kuid
muuseumi perenaise Korela Tea sõnul on see nüüdseks kiriku juurde toodud –
kahjuks jäi mul üle küsimata selle täpne asukoht. Olgu see siis teiseks korraks
avastada.
(Teine vana kivirist on samuti saanud naturaalseks osaks tänapäevasest kalmistukultuurist)
Mitmesaja aasta vältel on Saatserinna koguduses olnud nii seto kui vene
rahvast ning üldjoontes said nad omavahel vist üsna normaalselt läbi. Üle-eelmise
sajandi lõpus ja eelmise sajandi alguses toimetas kirikus Pihkva järve Kaamenka
saarelt Muudova külast pärit aktiivne preester Vassili Solovski. Tema eestvõttel
remonditi kirikut, ehitati kalmistule kivist aed ümber ning hoolitseti laste
hariduse eest. Paraku jäi ta ette kommunistidele. 1918. aasta lõpus arreteeriti
preester Vassili koos kogudusevanem Stepan Grivonogoviga ning viidi Petserisse.
Umbes samal ajal oli Eesti keskjoonel toimuvas võitlustes punaväelaste ja Eesti
rahvavägede vahel kaldunud kaalukauss viimaste kasuks ning 1919. aasta
jaanuaris hakkasid nad juba Lõuna-Eesti poole suruma. Punased läksid sellest
närvi ning nagu närvi läinud punastel läbi ajaloo on ette tulnud, otsustasid
enne taganemist 12. jaanuaril Petseri raudteejaamas kõik oma vangid ilma
kohtuta maha lasta. Sama tehti muide kaks päeva hiljem ka Tartus. Hukatud
kirikumehed maeti Saatserinna kirikaeda ning kuigi hilisema nõukogude
okupatsiooni ajal püüdsid uued punased mälestust neist hauatähiste õhkulaskmise
abil maa pealt kaotada, püsis teadmine ja mälestus kohalike seas edasi. Nagu hästi
teame, sai ka seekordne punaste aeg lõpuks läbi. Eesti Apostlik Õigeusu Kirik
kuulutas 2004. aasta päätnitsapäeval preester Vassili ja kogudusevanem Stepani
pühakuteks, oma usu eest kannatanud märtriteks. Nende hauad on hõlpsalt
leitavad, kui kohe surnuaia väravast sisenedes paremale pöörata.
(Setomaa pühakute Saatse Püha Vassili ja Püha Stefanuse hauad. Preester Vassili oli pärit lähedasest kalurikülast Muudovast, kirikuvanem Stepan (Tepo) Lädina külast. Viimast kujutatakse ikoonidel seto rõivih)
Paraskeva Päätnitsa kirikust on nüüd nii palju juttu olnud, et võib
täitsa meelest minna, et Saatserinnas on tegelikult veel teinegi kirik. See on
õkva vana kiriku peauksest välja vaadates teisel pool surnuaiatara seisev
maakividest ja tellistest hoone. Kuid pole tal ei torne ega kupleid, teda katab
kõige lihtsam madal eterniitkatus. Tänapäeval teeb tema leidmise kergemaks
vastu tara püstitatud infotahvel, aga pikka aega oli ta võhikule silmale vaata
et nähtamatu. Selle kiriku lugu algas 1930. aastatel, mil Eestis püüti segakogudused
muuta üherahvuselisteks. Saatserinna puhul tehti otsus ehitada setodele eraldi
Peeter-Pauli kirik. 1938 asuti tööga tublisti peale, kuid II maailmasõda lõi
kavad sassi ning päris valmis sellega ei jõutudki. Kirikus oli pikka aega hoopis
masinate remonditöökoda. Kas seal ka midagi praegu sees tehakse, ei mõista ma teile
öelda.
Hea meelega jätkaksin oma juttu juba Pihkva järve äärsete ajalooliste imedega, millest seal kindlasti puudu ei tule, kuid kahjuks on piir ees ja kinni. Kohe II maailmasõja järel joonistati enamik Petseri maakonnast igaks juhuks Vene NFSVSJDHGDHFVFVF-i osaks, sealhulgas kõik järveäärsed vene kalurikülad, ent ka mitu Saatserinna valla seto küla. Kui veel väike põnn olin, vedasid Saatserinnas kokkuostupunktis töötanud vanavanemad mind mõnikord Kruppa suplema ja vist mõnele poole mujalegi, uuemal ajal pole aga olnud kordagi võimalust sinnakanti nina pista. Samamoodi nagu näiteks paljudel setodel on olnud raske Vene poolele käia omaste haudu hoolitsema, on piiritagustel järveäärsetel elanikel jälle keeruline tulla Saatserinna kirikusse ja haudadele. Impeeriumi haare näikse esialgu veel pigistavat.
Pühad asjad aga, need oskavad oodata…
1 comments:
Kirjasõna
Arvis Kiristaja. Saatse ümbruse ajaloost muinasajast tänapäevani. Setumaa muuseumid 1. Saatse muuseum. Tallinn, 2005.
Arvis Kiristaja. Setomaa kohanimed. Seto Instituudi Toimetised, 1. Värska, 2013.
Arvis Kiristaja. Setomaa õigeusu kirikute ja koguduste varasemast ajaloost. Tartu Ülikooli Lõuna-Eesti keele- ja kultuuriuuringute keskuse aastaraamat XV–XVI. Setumaa kogumik, 7. Tartu – Värska, 2016.
Kai Kuusing. Paraskeva pühasest ja reede kultusest Satserinna kiriklikus traditsioonis. Setumaa kogumik, 3. Uurimusi Setumaa loodusest, ajaloost ja folkloristikast. Tallinn, 2005.
Mare Piho. Etnograafilisi ja kultuuriloolisi esemeid Saatse muuseumis. Setumaa muuseumid 1. Saatse muuseum. Tallinn, 2005.
Püha preestermärter Vassili Solovski ja tema kaaskannataja Stefan. https://www.eoc.ee/puhad-isad/puha-preestermarter-vassili-solovski-ja-tema-kaaskannataja-stefan/?v=a57b8491d1d8
Heiki Valk. Setomaa tsässonad: pärimus, rahvausk, kombed. Setomaa tsässonad. 2011.
Post a Comment