Mõnikord kannab elu meid kodutanumast kaugemale ning eks siis tuleb ka sellega kuidagimoodi toime tulla. Näiteks kui peaks tekkima hull, aga segane mõte minna puhkusereisile. Meil näiteks juhtus sedamoodi, et kutsuti pulma. Prantsusmaale. Mina polnud seda maad veel kunagi varem näinud ning olen tähele pannud, et mida vanemaks saan, seda suurema ettevaatusega kipun selliseid uusi suuri sihtpaiku ette võtma. Etteruttavalt kinnitan, et hoolimata paiguti päris rumalatest logistilistest katsumustest jõudsime ikkagi elusalt ja tervelt armsasse koju tagasi. Ning kompensatsiooniks kogu valule ja vaevale nägime mõnda sellistki paika, mis kahtlemata väärivad enamat muljetlemist.
Kellel kooli ajalootunnid just päris kuuri taga suitsu kimudes ei möödunud, ilmselt mäletab, et pea paar tuhat aastat tagasi hüüti Prantsusmaad hoopis Galliaks. Selle maa põhiasukad gallialased ehk gallid kuulusid keltide hulka. Antiikajal leidus kelte lõunapoolses Euroopas üldse väga arvukalt, erinevalt praegusest, mil selle keelepere keeli kuuleb vaid mõne Briti saare kõrvalisemas nurgas + Loode-Prantsusmaal Bretagne’i poolsaarel. Kuid pikas ajavoolus on keltide Galliagi pelgalt üürike ja üsna hiline episood. Siin tatsasid inimesed juba pea 1,6 miljonit aastat tagasi (neist on leitud mõned kivist töövahendid), siin ajas omi asju neandertallane, tundes rõõmu ja muret põhjast õhkuva jäämassiivi jahedusest, siit on pärit ka Homo sapiensi esimesed tõeliselt väljapaistvad kujutava kunsti meistriteosed. Aga isegi kui ma kogu hingest sooviksin kõnelda teile Lézignan-la-Cèbe'i varapaleoliitilistest kiviriistadest, neandertallaste kodukoobastest Le Moustier's või Brassempouy' mammutiluisest veenusekujust, pean siiski ausalt tunnistama, et need leiupaigad jäid meie teekonnast täiesti kõrvale. Sellepärast tulgem tagasi keltide manu, kelle tegutsemisjälgi on Galliamaal oluliselt rohkem, nii et isegi pulmade ja muu säärase kõrval leidus meil mahti neid märgata.
(Punaste sõõridega on märgitud need kandid vanas Gallias, kus me veidi põhjalikumalt ringi vaatasime. Kaart: Wikimedia Commons)
Umbes 95% minu senistest teadmistest Gallia ajaloost
pärineb mitte koolist, vaid ikoonilistest Asterixi koomiksitest, mida 90-ndatel
religioosse palanguga tudeerisin. Sealtsamast pärineb ka suur osa mu ladina
keele sõnavarast (“Errare humanum est”, “Vanitatum vanitas et omnia vanitas”
jne). Ladina keel andis mõnes kohas ehk teatud leevendust mu üldisele
umbkeelsusele prantsuskeelsete siltide lugemisel, aga rohkem oli praktilist
kasu mu kaaslase prantsuse keele oskustest. Minu, monoglotikese, õnneks leidub
internetis ka piisavalt normaalseid tõlkemasinad, mille abil leidsin väärt
infot lähikonnas pikisilmi ootavatest antiikaegsetest vallalistest
kinnismuististest. Neist nüüd lähemalt.
Pulmapidu peeti Prantsusmaa idaosas Dijoni linna
lähistel. Minu suureks kergenduseks toimus kogu värk hiiglaslike urbanistlike
umbkottide asemel maalilistes külades. Arvestades vana Euroopa põlluharimise
pikaaegseid traditsioone, võisid pea kõikjal külasid ümbritsevad niidud ja muud
väljad olla rohelust täis juba keltide aegu. Keldi rahva ilmumise üksikasjad on
küll ebaselged, ent neid on seostatud urniväljade ja Hallstatti kultuuridega I
aastatuhande alguspoolel eKr. Ühel meelel ollakse selles, et La Tene’i rauaaja
kultuur 5.–1. sajandil eKr pidi juba kindlasti neile kuuluma.
Gallia nime sünnilooga on samuti mõistatusi. 4.
sajandil eKr mainis Kreeka ajaloolane Tauromeniumi Timaeus Galaatiat, mis,
üllatus-üllatus!, pole teps seesama Gallia, vaid hoopis piirkond keset
tänapäeva Türgit. Uba on nimelt selles, et muist kelte elas toona koguni seal. Et
reisikirjaga mitte liiga laiali valguda, jätame Väike-Aasia keldid oma põneva
ajalooga sinnapaika ning piirdume tõdemusega, et kreeka ja ladina allikate
Galaatia ning Lääne-Euroopa Gallia nimed pärinevad usutavasti ühest ja samast
keldikeelsest rahva- või hõimunimest Gal(a)-to-. Üks hilisem suletsura,
keegi Julius Caesar, kes olevat ka 1. sajandil eKr Prantsuse Gallia kandis
reisil käinud, mainis, et sealsed inimesed kutsuvad iseennast Celtae.
Gallia ja gallialased võisid järelikult olla neile kreeklaste ja roomlaste
antud eksonüümid.
Nii suure maa puhul võib muidugi eeldada rohkelt eri
tasandite lokaalidentiteete ehk teisisõnu, võime leida kõikvõimalikke nimetusi
väiksemate piirkondade ja nende elanike kohta. Gallia keldidki jagunesid rühmadeks
(kirjanduses nimetatud hõimudeks, ehkki ma ei tea, kas nad just kõik üksteisega
hõimlased olid), kellest ühte idapoolset hüüti sekveenideks (ladina keeli Sequani).
Nende kunagisel kodumaal meie ringreis peaasjalikult aset leidiski. Kohanimedes
kajab sekveeni jälg tänapäevalgi vastu. Nii näiteks asus meie öömaja otse
Rhône’i lisajõe Saône kaldal, mis on oma nime saanud gallide jõejumalannalt
Souconnalt – täpselt nagu sekveenid isegi.
(Saône jõgi peaks pärimuse järgi kuuluma jõejumalanna Souconna valitsemise alla. Püüdsime hoida temaga sõbralikke suhteid)
Jõgi oli meeldivalt taheda põhja ja jaheda veega, põhjalasele
just sobivate ujumistingimistega. Souconnat me ei näinud ning vahest oligi nõnda
kõigile kõige parem. Ööbimiskohast mõni kilomeeter allavoolu on endale koha
leidnud Pontailler-sur-Saône küla või alev. Selle kohta nuhkisin ma internetist
välja, et asulat läänest piiraval mäekünkal resideerus ennemuistsel aal,
täpsemalt meie ajaarvamise-eelseil sajandeil (s.t. La Tene’i perioodil) üks võrdlemisi
oluline gallialaste küla. Elanike seas võis olla nii sekveene kui ka ühe teise gallide
rühma lingonite esindajaid. Kuna aega jagus, tegime luulelise põike Mont Ardoux
á Pontailler’i mäele, nagu teda praegu teatakse. Ilus koht, pole midagi öelda.
Hilisemail aegadel on mäelaele koha leidnud nii Neitsi Maarja kuju kui ka
mingid sidemastid. Kogu mäge kattev mullakiht võib olla tuugalt kultuuri ja
arheoloogiat täis; läbi aegade olla siit igatahes leitud omajagu kraami. Ah et
mida täpsemalt? Pole aimugi, aga uskuge mind, sest prantsusekeelne Vikipeedia
väitis nii. Kusagilt mujalt head lisainfot põgusa otsimise peale silma ei torganud.
(Pontailler-sur-Saône'i kõrval oleva mäekese lagi võis üle 2000 aasta tagasi olla täis siginat-saginat, kui siin asus suuremat sorti Gallia küla)(Siginat-saginat võis jaguda ka mäe nõlvadele. Praegu voogab siin vili)
50. aastatel eKr möllanud Gallia sõdade tulemusel
(jälle see suletsura…) läks terve Gallia Rooma võimu alla. Sekveenide-lingonite
asula ronis peagi mäest alla jõe äärde ning sai endale nimeks Pontiliacus. Temastki
ei tea ma palju rohkemat kõnelda, kui et küla läbis siis tähtis maantee, mille
äärde kerkis erinevaid kivihooneid. 2013. aastal georadardasid Prantsuse
arheoloogiatudengid ühe tolleaegse tundmatuks soovida jäänud funktsiooniga ehitise
vundamente (kel huvi, lugegu lähemalt siit). Rooma riigi võim hakkas vankuma, kui germaanlased,
hunnid ja muud põhjapoolsed barbarid tema kaitsevõimekust aina tõsisemalt
proovile panid. Galliassegi jõudsid korduvalt mitmed sõjajõud, kuid püsivama
jälje jätsid maa ajalukku 3. sajandil sissetunginud frangid, kes siia pidama
jäädes vahetasid oma senise germaani emakeele ladina keele vastu ning seda edasiste
aastasadade jooksul järjest rahvapärasemaks ja/või kunstipärasemaks väänasid,
kuni sellest saigi praegune prantsuse keel. Gallialaste, roomlaste, frankide ja
jumal teab veel kelle kompotist kujunes niisiis tänapäevane Prantsusmaa
elanikkond. Pontiliacus pidas kõigile muutustele kuidagimoodi vastu ning elab
oma tasast elu Saône-äärse Pointaller’ina – seda ta nimi maakeeli just tähendab
– edasi.
* * *
Kui nüüd lugeja annab vast andeks, et
MUINAS-reisikirjades vahel ka häbematult uutest asjadest heietan, siis tahaksin
kindlasti lisada veel paar sõna Prantsuse-Saksa piirimaast Alsace’ist / Elsassist,
kuhu me oma reisil samuti pisut põhjalikuma põike tegime. Sõltuvalt sellest,
kumb riik on parasjagu hoidnud jämedamat otsa, on see piirkond kuulunud kas
Prantsusmaale või Saksamaale (viimased 100+ aastat Prantsusmaale) ning
kohanimedeski leidub nii prantsuse- kui germaanipärast. Ent mitte ainult neis. Linnade
ja asulate ajaloolised tuumikud näevad välja otsekui mõnest vendade Grimmide
saksa verisest muinasjutust välja hüpanud unenäomaailmad. Näiteks Colmar, mille
ajalugu algab 9. sajandil Karl Suure valitsemisperioodil, lööb ka kalestunud
südame pahviks oma värviliste ja nukulike, peaasjalikult 16. ja 17. sajandist pärinevate
vahvärkstiilis majakestega. Kellel sedasorti nunnudus hinge paitab, võib
kohapeal ära käia küll. Aga see pole veel kõik…
(Varauusaegsed vahvärkstiilis majad ja nendevahelised paaditatavad kanalid teevad Colmarist ühe Alsace'i ilusaima linna)
(Puunikerduse ja krohvimiskunsti sümbioos Colmaris)
Linnalähedaste mägede otsa on keskaja jooksul ehitatud
kokku viis kivilinnust. Muidugi ei suutnud me (loe: mina) nende kõrgelt ülevalt
kostuvale kutsele vastu seista ning võtsime nõuks rühkida uljalt nende poole, sest,
noh, oli vaja. Kitsuke autotee käänutas läbi metsa üles, viimase lõigu
forsseerisime jalgsi. Kampaania tasus end ära. Seal kõrgemal suviselt uputava
roheluse sees ta paistis – Château Hagueneck ehk Haguenecki linnus.
(Hagueneck näeb eemalt välja nagu üks puude sekka ehitatud keskmisest tugevam harakapesa)
Linnust mainiti esimest korda aastal 1263, mis annab
tema usutavaks sünnisajandiks 13. Tollal kuulus see kohalikule aadlikule
Burcart von Hageneckele, kes ise elas ilmselt püsivalt kusagil normaalsemates
tingimustes. Kantsi tagasihoidlikke mõõtmeid arvestades tundub, et isegi
püsigarnison võis koosneda vaid mõnest üksikust sõjamehest. Küllap nad passisid
enamasti üleval tornis ja kiikasid üle Elsassi, püüdes aimata võimalikke
vaenlaste liikumisi. Sajandite jooksul käis linnus läbi erinevate omanike kätest,
kuid nagu meilgi selliste militaarobjektide puhul tavaline, jäi sõjakunsti
arenedes ajale ikka enam ja enam jalgu. 1640. aastaks oli Hagueneck varemetes
ning sealt edasi on tema roll piirdunud pigem maastikudekoratsiooni,
muinsusmälestise ja matkaturismi sihtkohana. Aga ilus vaade avaneb tema tornist
endiselt!
(Kitsuke järskude astmetega keerdtrepp annab üles torni tõustes autentse keskaja tunde. Ilmselt pakuks sama ka käkaskaela allaveeremine, ent meie jätsime selle atraktsiooni vahele)
(Haguenecki torni tipust avaneb vaade Alsace'i / Elsassi tasandikele. Peaaegu sama ilus nagu Eestimaa!)
Mis aga 1640. aastaks kindlasti varemeis polnud, vaid koguni
ehitusbuumi koges, oli läheduses mägede jalamil paiknev Riquewihri linnake. Colmari
vanalinn on oma arhitektuuri poolest päris kena, aga Riquewihr on isegi temast
hulga nunnum. Märksõnadeks taas 16.–17. sajandi vahvärk. Tõsi, Riquewihri
sünnilugu ulatub koguni Rooma aegadesse, millest pärinevad mõned asula
kaitserajatised, ning aastal 1049 mainiti teda ühes annetusdokumendis
Richovilare nime all. Kogu piirkond on juba kaua-kaua aega olnud pühendunud
veinitootmisele ning viinamäed ümbritsevad Riquewihri igast küljest nüüdki.
Siit liikus uimastavat toodangut ka Hansa Liidu kaubandusvõrgustikku;
Riquewihri viinamarjadest pressitud kääritatud jooki võisid nautida ka
Vana-Liivimaa jõukamad veinisõbrad ja joodikud. 13. sajandil andsid maaisandad
külale linnaõiguse ning see ümbritseti tugeva müüri ja vallikraaviga, millest
viis läbi kaks suuremat väravat. Ülemine värav, “Dolder”, on praegugi alles,
alumine aga lammutati 1804. aastal uue klassitsistliku raekoja ehitamise käigus.
(Riquewihr on ümbritsetud linnamüüriga (esiplaanil) ja viinamägedega (tagaplaanil))
(Üks nurgatorn või see, mis temast on aja jooksul järgi jäänud)
Lõviosa Riquewihri võlust seisneb aga tõepoolest tema 16.
ja 17. sajandi jooksul kujunenud vanalinnas. Erivärviliste majade lõbusad
ansamblid, kohalikust liivakivist vormitud ukse- ja aknaraamid ning
mitmesaja-aastased puitkonstruktsioonid, mis on jäetud kunstipäraselt krohvist
välja, aitavad kõik kerge vaevaga luua ettekujutuse ühe väikese linnakogukonna
kesk- ja varauusaegsest igapäevaelust. Tänavad muidugi ei taha eriti kõnelda
sellest, et 1525 oli Riquewihr tõmmatud talurahvasõtta või et Kolmekümneaastases
sõjas rüüstati teda korralikult 1635 ja 1652. Pigem lubavad nad turistidel kergendada
heldelt pangakontot peatänava muretutes suvekohvikutes ning kasvatavad kenasid
roniroose. Õnneks pole külastajad siiski hõivanud kõiki soppe ja nurgataguseid
ning nii võivad unistavad uitajad (nagu meie) leida piisavalt vaikseid
kõrvaltänavaid ja hoove, mis nägid ilmselt enam-vähem samasugused välja ka
nelisada aastat tagasi.
(Roniroosid otsekui Anderseni muinasjutust. Rottide ja laste puudus jällegi panevad mõtlema, et ju siis jäid ka Riquewihril omal ajal rotipüüdjatega lepingud lahtiseks...)
(Väike vahvärklik sisehoov. Ent taas kord - ei rotte ega lapsi...)
0 comments:
Post a Comment