Esimesena, sest et kõige
tähtsamana tuleb öelda, et Šveits on halastamatu maa, kuhu tavasurelikul asja olla
ei tohiks. Kõik on kallis ja kes näiteks soovib siin kasutada telefonis
internetti tavalise, harju keskmise eurooplase kombel, saab valusalt ninapidi
veetud, sest ha! sinu telefoniarve viskab uusi rekordeid läbi pilvede
hõredamate õhukihtide poole ning sina, vallavaene, ei saa sinna mitte midagi
parata. Miks Šveitsit üldse külastada, kuulen teid nüüd küsimas. Jah, pole küll
lihtne, ent teen ometi katse teda mõnevõrra rehabiliteerida, sest oma kalkusest
hoolimata võib isegi Šveitsis üles leida sügava ajaloo nurgakesi, millega
tutvumine ei tee iseenesest just paha. Meilgi oli vintsutuste kõrval ometi
niipaljukest õnne ja vedamist, et oma Prantsusmaa reisi (loe eelmist
muinasreisikirja) viimasel päeval kogesime Šveitsi läänesopis Genfis
täiesti käegakatsutavat arheoloogiapärandit, mille eest – üllatus küll – ei
pidanudki oma patust hinge turule viima.
Meie reisinädala eelviimasel ennelõunal
naasime Prantsusmaalt Šveitsi, andsime rendiauto Genfi lennujaama ära ning aega
jäi veel tublisti üle, sest meid Frankfurti sõidutav lennuk väljus alles õhtul.
Mõtlesime, et oleks narr raisata väärtuslikke tunde oma elust lihtsalt suveunes
konutades ning võtsime nõuks sõita Genfi linna vaatama. Minu süda tuksus
kindlale plaanile: kui juba siiakanti on tuldud, vaadakem üle ka kohalik
muinaspärand. Viimast õnneks leidus. Internet teadis kõnelda, et Saint-Pierre’i
(maakeeli Püha Peetri) katedraali keldrikorrused tõotavad kaasahaaravat
arheoloogilist elamust kõigile, keda sellised imelikud asjad peaksid huvitama.
Mind huvitavad ja ega mu kaaslaselegi erilist valikut jää (ta pole ka eriti
nurisenud). Ronisime mööda Genfi suvekuumi uulitsaid ülespoole ja otsisime
katedraali üles. Nii pühakoda ise kui ka tema tornid ja keldrid olid tõepoolest
külastajatele avatud ning täiesti mõistliku piletihinna eest tuhnisime me nad
kõik mõistagi läbi.
Prantsusekeelse Šveitsi vana
ja kuulus linn Genf (prantsuse keeles Genéve, inglisekeelses pruugis Geneva) figureerib
tänapäeval kõikvõimalikes edetablites ärilise aktiivsuse, jõukuse, kalliduse,
elukvaliteedi ja rahvusvaheliste organisatsioonide peakorterite hulgaga. Eluvõõra
lumehelves-humanitaarina jätavad need nüansid mind võrdlemisi leigeks niikaua,
kuni ma just ei pea nendega sarvipidi põkkuma. Sellepärast pöörangi oma pilgu
möödanikku, mil maailm oli ilusam – või koledam. Genfi alguse leidmiseks tuleb rännata
ajas tagasi enam kui 2000 aastat, mil siin elas ja toimetas keldi rahvas
allobrogid. Nemad rajasid oma asula kohta, kus Juura ja Alpi mägede vahele
kiilutud Genfi järve edelatipust voolab välja Rhône’i jõgi. Umbes 550
kilomeetri järel jõuab viimane Prantsusmaa lõunarannikule ning tervitab oma
lõppsihtpunkti Vahemerd. Kusjuures, just eelmises, gallialaste lugu puudutavas reisikirjas
mainitud Saône on Rhône’i suurim lisajõgi, mis nende kahe ühinemiskohas Lyonis
veemahult vaid veidi-veidi oma emajõele alla jääb.
Allobrogid võisid ju keldid
olla, kuid see ei päästnud neid jamadest idapoolsete naaberkeltide helveetidega.
Viimaste vastu tuli järveäärne asula veel noil La Tene’i kultuuri päevil ära
kindlustada. Võrdluseks, samal ajal oli meil Eestis järk-järgult hoogu kogumas eelrooma
rauaaeg. Kagu poolt lähenevate roomlaste vastu jäi allobrogide pingutustest siiski
väheks. Aastal 121 eKr annekteeris Rooma vabariik Genfi, ehkki keldi eliit jäeti
nähtavasti paigale kohapealseid asju majandama. Sellest võiks tunnistust anda Püha
Peetri katedraali alt välja kaevatud uhke allobrogi matus viimasest
Kristuse-eelsest sajandist. Keldilikke haudu võib seal muidugi veel olla.
(Lähem pilk asjale tekitab tunde, et antud isiku pea on erinevalt ülejäänud kehast hoopis põletatud ning tuleriidalt kogutud koljutükid seejärel enam-vähem õigesse kohta sängitatud)
(Inimeste kõrval näikse siia olevat maetud ka hobuseid. Vähemalt osa neist)
Ajalugu mainib veel ühte
Julius Caesari nimelist roomlast, kes Gallia asehaldurina 58. aastal eKr Genfi
silla ära lõhkus ja selle asemel 19-miilise (tänapäevase miili juures teeks see
siis üle 30 km) valli Genfi järvest Juura mägedeni lasi teha, et helveedid
sealt läbi ei pääseks. Ju siis pulbitses viimaste veres endiselt kihk vahel
läänepoolsetele naabritele sõda teha. Just Caesari kirjatöödest leiame ka esmakordselt
Genfi järve toonase nime Lacus Lemanus. Paljud romaanikeelsed kutsuvad
järve siiani Léman või Lemano ning arvatakse, et samast tüvest võib olla kujunenud järve
põhjakaldal asuva Lausanne’i linna nimi. Kui helveedid olid edukalt ära
tõkestatud, sättis eelnimetatud Caesar asulasse roomlaste sõjaväebaasi ning
kasvatas selle täieõiguslikuks linnaks.
Vahepeal jõudis Rooma
transformeeruda vabariigist keisririigiks ning 4. sajandi alguspooleks oli aeg küps
usuvahetuseks – senise polüteistliku panteoni asemel toodi mängu monoteistlik
kristlus. Muutused jõudsid peagi ka provintsidesse ning Genfi linna seati sisse
piiskopitool. Mõistagi vajas piiskop lisaks toolile ka kohta, kus
jumalateenistusi pidada, ning senise rooma usu pühapaigale ehitati millalgi aastate
350–375 vahel esimene kirik, nn põhjakatedraal. Peagi lisati komplekti lõunakatedraal,
baptisteerium (ristimiseks mõeldud kirik või kabel) ning aatrium. Mainit ehitusobjektide
elemendid on praeguse katedraali all ka täiesti tuvastatavad, kuigi kätt
südamele pannes tunnistan, et kõigi nende üksteisega liituvate sama- ja
eriaegsete kivimüüride virrvarris orienteerumine käis mul selgelt üle jõu. Sestap
usaldan arheolooge, kes olid siin pikki aastaid möllanud ja väljakaevatud
müüride ära tõlgendanud, nii et juuksed hallid. Nende ponnistuste krooniks olid
eriaegsed ehitusetapid külastaja jaoks mugavalt tähistatud väikeste eri värvi märgistega.
Siis ei pidanudki ise suuremat mõtlema.
(Stiilinäide eri ajastute ehituselementide tetrisest: oranži tähistusega müürijupp pärineb 5. sajandist, punasega 5.–6. sajandist. Sekka veidi uhkemaid mosaiigikatkendeid)
Kristlus elas Genfi järve
kallastel üle igasugused ajad, sama ei saa aga öelda riigivõimu kohta, mis
selle usundi siia maanurka oli importinud. Põhjapoolsete rahvaste surve Rooma
piiridele murdis ühel hetkel keisririigi vastupanuvõime. 443. aastal võtsid
Genfis ja selle ümbruskonnas koha sisse idagermaanlased burgundid, kes olid mingil
moel saanud Roomalt föderaatide ehk liitlaste staatuse. Ühe teooria järgi võisid
burgundid pärineda vaat et meie endi aiaäärsest tänavast, täpsemalt Läänemere
saarelt Bornholmilt, mille vanapõhja nimi on Burgundarholmr. Lõunas
laienes burgundide kuningriik peagi, hõlmates suuri alasid tänapäeva
Lääne-Šveitsist ja Kagu-Prantsusmaast, kuid see ei jäänud igaveseks püsima.
534. aastal tuli Genfil alistuda pealetungivatele frankidele ning burgundid sulandusid
kohalikku rahvastikku, jättes endast maha vaid maa nime, mida nad napi sajandi
jooksul olid jõudnud valitseda. Dijoni piirkonda Ida-Prantsusmaal, millest
eelmises reisikirjas veidi lähemalt kirjutasin, kutsutakse praegugi
Burgundiaks. Et sõja-aastate sekka sattus omajagu rahuaega, oli Genf ka veidi
tumedavõitu varakeskajal täiesti arvestatav linn piiskopi ja katedraaliga künka
otsas ning sadamakohaga all järveveeres.
(...ja sama koht praegu kirikutornist Genfi järve poole vaadates. Kõrge pursksammas on justkui mälestusmärk inimlike ressursside laristamisele, kuid selles võib aimata ka viidet millelegi ähvardavamale...)
99,999…% ajast on elu Genfi järve
ääres ilus ja hea, aga mõnikord võib vaid üksainus päev kõik põhjalikult ära
rikkuda. Tours’i piiskop Gregorius kirjutas oma kroonikas “Frankide ajalugu”,
et 563. aastal kostus Genfi järve teises, idapoolses otsas, kuhu Rhône’i jõgi oma
ülemjooksul suubub, Tauredunumi linnuse lähedal enam kui kahe kuu jooksul mägedest
veidrat mürinat. Seejärel kukkus mäest pirakas tükk otse jõkke, tõmmates endaga
kaasa inimesi ja hooneid ning sulgedes vetevoolu. Nagu teadlased meie ajal on
leidnud, tõukas mürtsatus järsult liikuma setted, mida jõgi oli pikka aega
järve kandnud, setted aga lõid omakorda järvevee rahutuks. Tulemuseks oli idast
lääne poole rulluv murdlaine, mis võis järve keskpaigas koguni 16 meetri
kõrguseks kerkida, et siis taas pisut maheneda. Või noh, mahenemine on siin
vast natuke palju öelda, sest kui tsunami umbes 70 minutiga järve edelanurka
jõudis, oli tema kaheksa meetrit Genfi linna jaoks ikkagi liig mis liig. Tours’i
Gregoriuse sõnul paiskas laine üle linnamüüride ning – nagu lisab Avenches’i
piiskopi Mariuse kroonika – tappis mitmed elanikud. Mõistagi kannatasid rängalt
kõik teisedki järveäärsed külad ja linnad, mis tsunami teele ette jäid.
Keegi polnud osanud säärast õnnetust
ette näha. Ega oskaks praegugi, kuigi uuringute käigus on avastatud, et 563.
aasta tsunamile lisaks on hiidlaine üle Genfi järve rullunud varem veel
vähemalt neli korda. See peaks järveäärsed inimesed mõtlema panema. Kui järve
19 000 aasta pikkuses ajaloos on midagi juhtunud juba viis korda, siis on
tõenäosus selle kordumises… ütleme, üsna kõrge. Kus iganes leidub mägedes
järske ja mitte üleliia kindlaid kaldapervi, uinub nende all sillerdavates
järvedes üks hirmus ja taltsutamatu vägi. Isiklikult võin rõõmustada küll selle
üle, et meie Genfi-külastus sattus päikeselisele suvepäevale, kus polnud ei
hiidlaineid ega Montreaux’ poolt järve kohale rulluvaid suitsupilvi (jah, ka seda
on ajaloos ette tulnud). Järve jahe rohesinakas vesi kutsus ujuma ega
tekitanudki veidrat löövet, nagu veel mõnikümmend aastat tagasi võis hõlpsalt
juhtuda; 1960.–1980. aastatel reostus vesi nii rängalt, et siit lahkus või suri
maha suur jagu kaladest (teiste seas on kadunud endeemiline lõhilane Coregonus
fera). Nüüdseks on keskkond taas puhtam ning vähemalt linnud, nagu
laugud, tuttpütid ja punakael-lagled, näivad endid Genfi kaldavetes päris hästi
tundvat.
Hiidlaine raputusest kuidagimoodi
toibunud Genfis läks elu edasi ning väga laia pintsliga üldistatuna mitte just üleliia
halvasti. Püha Peetri katedraal sai oma praeguse gooti stiilis väljanägemise
1160. aastate paiku. 1520. aastatel leidsid linnast peavarju Prantsusmaalt põgenenud
Martin Lutheri ideede toetajad ning pärast tulist möllu katoliiklaste ja
protestantide vahel kujunes Genfist Jean Calvini eestvedamisel kalvinistliku
maailma keskus (n-ö kalvinistlik Rooma). Püha Peetri katedraalist eemaldati kalvinistlike väärtustele kohaselt enamik endisest kullast-karrast. 16. sajandi jooksul
tugevnesid Genfi sidemed Šveitsi Konföderatsiooniga ning linn ise muutus aina
jõukamaks. Päriselt liitus Genf ja selle ümbrus Šveitsiga 1815. aastal.
Sellesse kuulub ta siiamaani.
Meie sõitsime õhtupoolikul
tagasi lennujaama ning pärast pikka ootamist (sest otse loomulikult jäi lend
omajagu hiljaks) lendasime lõpuks Maini-veersesse Frankfurti, kus meil õnnestus
isegi üsna täpselt jõuda Helsingi Vantaa lennule. Põhjanaabrite püha pinda puudutasid
meie jalad alles hilisõhtul, sestap magasime mõned napid öötunnid lennujaamas.
Varahommikul sõitsime rongiga Vantaast Helsingisse ning sealt viis laev meid juba
tõepoolest kodusele Eestimaale. Oli kurnav retk, ent nüüdseks on reisivermed
jõudnud juba üksjagu paraneda ning tagasivaade käidud teedele sellevõrra
lahedam. Teile soovitan Šveitsis olla küll ettenägelik, aga selle kõrval ka
nautida selle maa looduse ja ajaloo rikkust.
1 comments:
Lisalugemisi:
Üldharivat Genfi linna ajaloo kohta inglisekeelsest Vikipeediast:
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Geneva
Püha Peetri katedraalist (taas inglisekeelne Vikipeedia):
https://en.wikipedia.org/wiki/St._Pierre_Cathedral
Katedraali ja selle külastamisvõimaluste kohta pakub teavet ka koduleht: https://www.cathedrale-geneve.ch/en/practical-info/
563. aasta Genfi järve tsunami kohta (ikka seesama inglisekeelne Vikipeedia):
https://en.wikipedia.org/wiki/Tauredunum_event
Post a Comment