Juuli keskpaik näitas üsna suvist palet ning selle
täielikuks ekspluateerimiseks dislotseerusime lõunamaale. Kured, pääsukesed ja
muud virgad lendajad ei lõpeta tavaliselt varem kui Aafrikamaal, aga meie virkade
lendajate hulka ei kvalifitseeru ning seetõttu piirdus meie sõit Kirde-Poola,
täpsemini Masuuriaga. Tollest imekauni looduse ja kireva ajalooga kandist olen
kord juba kirjutanud ning kuna tänavu sealt muististe vallas midagi
suuremat kogemuste pagasisse ei lisandunud – ega olnud see ka eraldi eesmärgiks
– , siis pöördub praegu fookus hoopis õkva tee peale jäänud piirkonnale
Lõuna-Leedus, kus vanasti elasid jatvingid.
Lõunasse sõites algavad baltlaste maad juba Eesti-Läti
piiri ületades ning ühes Bauska kreevinitega jäävad ka viimased soomeugri paigad seljataha. Balti
rahvad on aga ajalukku jätnud päris piraka jalajälje – näiteks meiega praegu
laias laastus samas mõõtkavas olev Leedu oli 14. sajandil tõemeeli Euroopa
suurim riik (Leedu suurvürstiriigi tekkimisest võid lugeda paari aasta tagust
reisikirja). Balti keeli kõnelevaid rahvarühmi oli Ida-Euroopas
arvukalt juba muinasajal, ehkki praegu on juba isegi siis hästi, kui eestlane
oskab neist lätlasi ja leedukaid nimetada.
Jatvingid olid praeguste Lõuna-Leedu, Kirde-Poola ja
Loode-Valgevene aladel elanud baltlased, kes kõnelesid oma jatvingi keelt.
Viimast on nimetatud ka sudoovi keeleks (ühe jatvingide haru järgi) ning elavalt
arutatud, kas see võis olla sarnasem jatvingide läänenaabrite preislaste või
idanaabrite leedulaste keelega. Ülesande teeb mõistagi väljakutsuvamaks
keeleallikate jõuline nappus. Ilmselt hiljemalt 17. sajandil igapäevapruugist
kadunud jatvingi keel on jälgi peamiselt maha jätnud kohanimedesse, leedu,
poola ja valgevene murretesse ning mõnda üksikusse varauusaegsesse teksti.
Põnevale leiule sattus noor Valgevene ajaloohuviline Viačasłaŭ Zinaŭ 1978. aastal, kui ta ühe Biełavieža ürgmetsadesse peitunud küla vanamehelt ostis
vanaaegse raamatu katoliku palvetega. See sisaldas käsikirja “Paganlikud murded
Narewist”, mis oli osalt kirjutatud poola keeles, osalt mingis vanas “paganlikus”
keeles. Ehkki ajaloohuvilise noore mitte nii ajaloohuvilised vanemad viskasid
raamatu heast peast ära, oli ta õnneks jõudnud sellest üht-teist välja kirjutada,
mille ta hiljem Vilniuse Ülikoolile saatis. Paarisaja säilinud sõna analüüs on
näidanud nende sarnasust leedu keelega, ehkki skeptilised hääled on pidanud
seda hoopis jidišist mõjutatud leedu murdenäiteks. Aga üldiselt siiski
pooldatakse seisukohta, et ümberkirjutusvigadest hoolimata esindavad need sõnad
päriselt jatvingi keelt.
Sõnaloend, muide, on samuti Vikipeediast täiesti leitav.
Jatvingi etnose
kujunemine leidis aset nii vanal ajal, et sellest mingeid usaldatavaid
kirjalikke märke eriti pole. Kreeka ajaloolane Herodotos nimetas juba 5.
sajandil eKr sküütide taga elavat neuri rahvast, mis võiks viidata hilisemalt
tuntud jatvingide maa lõunaosas voolavale Narewi jõele. 2. sajandil pKr mainis
Ptolemaios omal maateaduslikus töös rahvast nimega soudinoi – selles
võib ära tunda sudoovi rahvanime. Jatvingi (ehk antud juhul jatvjaagi) etnonüümi
ennast kohtab esmakordselt tükk aega hiljem, 944. aastal sõlmitud Kiiova prints
Igori ja Bütsantsi keiser Romanos I Lekapenose vahelises lepingus. Aja jooksul
kogunes kirjalikesse allikatesse selle balti rahva kohta terve müriaad
erinevaid nimevariante, mis ilmselt ongi pannud ajaloolasi küsima, kas
jatvingid olid ikka üks etnos või hoopis mitme eri hõimu liit. Iseenesest üks
ei välista teist. 1009. aastal võtnud üks jatvingite pealikke Netimeras koos
300 alama ja nende perega vastu ristiusu, aga näib, et midagi kauaaegsemat
sellest kristliku kiriku jaoks veel ei sündinud. 13. sajandi ristisõdades said
jatvingid hoolimata paiguti päris vihasest vastupanust kõvasti pihta. Osad
neist viidi Sambijasse (sellel poolsaare-laadsel maatükil asub praegu Vene
okupatsiooni alune Köningsberg) ning nende asuala hakkas kokku kuivama. 1422.
aasta Melno rahulepingu käigus jagati jatvingide maa Leedu suurvürstiriigi,
Poola kuningriigi ja Saksa Ordu vahel. Eri võimkondade vahele pillutatuna
polnud rahva väljavaated kuigi roosilised, ent hoolimata jatvingi keele hääbumisest
varauusajal püsis jatvingi identiteet alal veel 19. sajandilgi.
(Leedu muinsuskaitsemälestise märk. Kui seda näete, siis teadke, et olete õnnega koos - kuskil siinsamas peab olema midagi vana ja hindamatut)
* * *
Meie rännu teise päeva hommikul Kaunases lähitulevikku plaanides leidsin, et Lõuna-Leedus asuvas Marijampolė linnas võib üsna kerge vaevaga üles leida ühe muistse linnamäe. Kes on läbi Leedu Poola sõitnud, teab, et Marijampolė jääb nii ehk teisiti sisuliselt tee peale (kuigi pikamaarändurid saavad sellest mööda ilma linna sisse sõitmata). Mõeldud, tehtud! Pärast mõningaid ekslemisi eramajade rägastikus saime linnamäelt sabast kinni. Leedu keeli on selle nimi Kumelionių piliakalnis (‘piliakalnis’ tähendab sõna-sõnalt linnamäge) ning paikneb ta otse Šešupe jõe kõrgel pervel. Jõgi on selles kohas suureks ja laiaks paisutatud, mis muidu pakub silmale palju ilu, kuid sellele on linnus tõsist lõivu maksnud, kuna päris tubli tükk temast on ajapikku vette varisenud. Praegu on linnuseõu 38 meetrit lai ja pelgalt 6,5 meetri pikkune. 1968. ja 2008. aastal tehti allesjäänud linnusel ja selle kõrval olnud asulakohal – sest ka selline asi on siin täiesti olemas – kaevamisi, tänu millele võime neist ja neil elanud rahvast mõneti rohkem kõnelda.
(Šešupe on Marijampolė all päris laiaks aetud, aga oma kasvavas apluses on ta ka tubli tüki siinsest jatvingite linnusest endasse neelanud)
Esmalt tervitas meid asulakoht, mille 30–50 cm paksune kultuurkiht laiub umbes 200 × 150 meetri suurusel maa-alal. 50 arheoloogiliselt läbikaevatud ruutmeetrit on andnud päevavalgele tublisti käsitsi ja kedral vormitud savinõude kilde, loomaluid, aga ka tõendeid rauasulatamisest ja metallivalust. Küla oli rajatud millalgi 3. sajandi pKr paiku ning kestis ta 11. sajandini välja. Niisiis võib teda kõrvutada isegi mõne samalaadse linnusasulaga Lõuna-Eestis (Rõuge, Alt-Laari jt), mis on samuti eksisteerinud alates rooma rauaajast kuni viikingiaja lõpuni. Isegi metallikäsitöö tegemine näib neid funktsiooni mõttes üksteisele lähendavat.
(Infostend informeerib: näete, siit on leitud igasuguseid iidseid asju, aga kui tahate rohkem näha, minge muuseumisse)
Et kellelgi segamini ei
läheks, et linnus pole teps mitte samaväärne külaga, vaid palju tähtsam asutus,
oli linnuseneemik külast eraldatud kolme meetri kõrguse vallimüraka ja selle
ees kahe meetri sügavuse kraaviga. Kuna valvurid olid linnamäelt kadunud juba
ammu aega tagasi, ei valmistanud meile erilist häda ronida valli otsa ja heita
heina kasvanud allesjäänud kantsijupikesele uuriv pilk. 48 ruutmeetrine kaevand
oli selgitanud, et linnuski oli ehitatud millalgi I aastatuhande hakul pKr ning
lõplikult hüljatud 10./11. sajandi kandis. Jällegi päris iseloomulik paljudele
Eesti linnustele, mille ilusaimad päevad jäid samuti valdavalt eelviikingi- ja
viikingiaega.
(Kumelionių linnamägi oma hiilguses. Üksik puuke ei suuda varjata kõrget valli)
(Valliharjalt avanev vaade linnuseõuele. Erosiooni tõttu polegi teda kuigi palju alles jäänud. Säilinud jupil kuulutab metsik rohelus oma võitu)
(Ja selline paistab avaasula linnavallilt. Juulikuu päike pole suutnud veel haljust kõrbeks põletada)
Niisiis kokkuvõtteks
julgeme öelda, et vähemalt siin Šešupe jõe kaldal elasid jatvingid esimesel
aastatuhandel üsna sarnaselt linnusasulate muinaseestlastega – tootsid maagist
rauda, sulatasid pronksi, küllap kasvatasid ka kariloomi, püüdsid jõest kala
ning kui mahti said, austasid omi jumalaid. 11. sajand tõi Põhja-Euroopasse muutuste
tuuli, kümned ja kümned linnus-asulad heideti unustusse rüppe ning inimesed
pidi mõtlema uusi viise, kuidas oma elu elada. Jatvingid, nagu edasistest
allikatest näeme, tulid vähemalt nende konkreetsete muutustega toime ning toimetasid
oma maal veel mitu tubli sajandit. Nende vereliinid elavad edasi tänapäevastes
leedukates, poolakates ja valgevenelastes.
1 comments:
Kirjasõna
Leedukeelne Vikipeedia on kõige põhjalikum võrguallikas jatvingidest:
https://lt.wikipedia.org/wiki/Jotvingiai
Inglisekeelne Vikipeedia räägib päris ülevaatlikult ja hästi jatvingi keelest: https://en.wikipedia.org/wiki/Sudovian_language
Kumelionių linnusest aitas infot saada leedukeelne Vikipeedia artikkel: https://lt.wikipedia.org/wiki/Kumelioni%C5%B3_piliakalnis
Post a Comment