Reisikiri kolmes peatükis
Päevad
muutusid aina lühemaks, krõbekülmad vaheldusid padusopaga ning kõik märgid
looduses näitasid, et on saabunud aeg minna teele. Pean novembrit ja detsembrit
üheks ilusaimaks ajaks. Ei, mitte ilmtingimata helguse või värvirikkuse tõttu –
neid on sel aastaajal niikuinii veidi keeruline leida. Pigem pakub kogu
liigsest ilust paljakspühitud maailm oma halluses teatud nullpositsiooni, kõige
ausamat vaadet iseenesele. Ei mingeid sulgi ega litreid, millega end ehtida,
meigist kõnelemata. Kui sa armastad seda maad tema kõledas argipäevas, siis tuled
toime ka helgemate hetkedega kevade ja suve värskes lopsakuses või talve karmpehmes
majesteetlikkuses.
Halli
hilissügist võib Eestis täiel rinnal nautida muidugi kõikjal, aga kui püüda
siia lisada ka teatud pikem ajaline mõõde (et proovida tunnetada mitte ainult
seda ühte kõledat sügist, vaid korraga mitut tuhandet – äärmusnautlejate värk),
siis tuleks teha mingi konkreetsem valik. Mina otsustasin Järvamaa kasuks. Mu
enda Viru maamõisast on nendele radadele üsna lühike teekond ning pealegi sai
viimati Järva muinasradadel kolamistest kirjutatud tõesti kõigest esimesel
hooajal 2014. aastal (siis veel vanasse blogisse – loe näiteks Loppegundest ja Alempoisest).
Ja ehkki seda Eestimaa südameks nimetatud maalappi arheoloogiliselt just
üleliia uuritud pole, on põnevaid paiku siin mitme nurga peal. Ja kui rohkem
otsida, leiaks kindlasti veel tublisti juurde.
Hea
potentsiaaliga paikadest Järvamaal puudust ei tule, küll aga oli keerulisem
leida seda ühte õiget sõiduaega. Lähenev aastalõpp nõudis oma, mistõttu põikasin
viimaks Järvamaa muinaspaigusse koguni kolmel korral. Igat ampsu kirjeldan
eraldi – sedasi on kõige lihtsam järge ajada.
I sõit – Merja
Novembri
lõpus võetud minipuhkust kasutasin muude asjade seas maal käimiseks. Koristasin-korrastasin
mõned tunnid majas ja selle ümber. Palju teha polnudki ning tagasisõidu ja
õhtuste linnakohustuste vahele jäi veel tubli tükk valget aega. Võtsin seega kuulda
südame kutset avastada uusi radu. Tavapärasest lõunasuunalisest kursist
paremale, Järvamaale, põigates läbisin Koeru ning jõudsin atlase abiga teedel
käänutades tillukesse Merja külla.
(Esimese sõidu marsruut. Virumaalt Merjale. Kaardipõhi Maa-ameti geoportaalist)
Talusid
polnud siin palju. Isegi kui minevikus oli neid rohkem, on Merja ikka olnud
pigem kõrvaline kant, kuhu viivad teed aina kitsamaks ahenevad. Külast lõuna
pool laiuvad metsased kõnnumaad, lahutades Koeru kihelkonda Põltsamaa
tagamaadest. Minul polnud vaja nii kaugele minna. Kui tee muutus autoga
ukerdamiseks juba kahtlaseks, läksin edasi jala, kuni leidsin metsatukas üles otsitava
– Merja linnamäe nimelise künka.
(Merja linnamägi oli end ehtinud loojuva päikese krooniga)
Järvamaal
on muistsete linnustega lood teadupärast veidi õnnetud. Põhjas on suur Jäneda
linnus, läänes – õieti muistse Alempoise mail – Vahastu linnamägi. Ja ongi
enam-vähem kõik. Pärimuses linnamägedeks kutsutud künkaid on küll rohkem, aga
nende puhul on arheoloogid pigem jäänud reserveerituks. Ei andvat ikka päris
õige linnuse mõõdu välja. Merja linnamägi on üks taolistest kaheldavatest, kuigi
teda on siiski üsna tihti teiste, päris linnuste seltskonda arvatud. Evald
Tõnisson kirjutas Merja kohta 1966. aastal sedamoodi: „Merja linnamägi on pealt
kumer ja selle ülemine osa on suhteliselt väike; nõlvad on ebaühtlased ning
osalt lamedad. Mäel pole ka kultuurkihti. Vana rahvapärimuse järgi peetakse
seda linnamäeks, kuid linnamäe lähemaks iseloomustamiseks on raske midagi
kindlamat öelda.“ Teise arheoloogi Tanel Moora kirjutatud infotahvli tekst aga lisab:
„Tõenäoliselt pole Merja linnamäel elatud. Merjat sobiks pidada enam meie
muistsete esivanemate hiiemäeks, kuna siit on leitud inimluid. Kuna Merja küla
on kirjalikult mainitud esmakordselt 1474. aastal, võiksid esimesed matused
Merja linnamäel pärineda umbes samast ajajärgust.“
Mul
on vähe midagi lisada. Kui, siis seda, et küngas on justkui kaheastmeline.
Lõuna pool on madalavõitu platoo, kohati vaid mõni meeter ümbritsevast maast
kõrgem. Põhja pool kerkib üles künka kõrgeim osa, just nagu mõne kiskja looma lagipea.
Kes on Otepää linnamäel käinud, võib seda endale hästi ette kujutada. Kõrgema
osa peale on püstitatud vaatetorn, millelt avanes silmapaitav vaade loojuvale
päevale. Sealsamas kõrval asub betoonalusel pronkstahvel linnuste kaardiga,
nagu neid esimesel iseseisvusajal paljudele linnamägedele paigutati. Keskaegsele
matusepaigale ei hakka ma samuti vastu vaidlema, aga päris hiiemäeks seda
küngast ikka päris tituleerida ei saa. Esiteks on hiis ja kalme reeglina kaks
eri asja. Teiseks peaks selleks, et mingit kohta hiieks pidada, olema rahvasuus
säilinud kas või õhkõrn teadmine paigast kui hiiest – iga pühapaik pole veel
hiis. Merja puhul, nagu juba ennist öeldud, teame vaid linnamäe nimetust.
(Künka alumine platoo)
(Kõige kõrgemale nukile on püsti pandud vaatetorn...)
(...millelt avaneb vaade ümbruskonna kõnnumaale)
Niipalju
veel, et kunagise soome-ugri rahva merjalastega pole sellel külal tõenäoliselt
mingit pistmist. Või mine sa tea…
Olin
juba aastaid tahtnud Merjasse tulla, aga alati oli kas aega vähe või muud
vabandused. Nüüd sai viimaks rahu majja. Alustus oli tehtud, võisin Tartusse tagasi
minna. Aga ikka vaid selleks, et peagi taas põhja radadele naasta.
II sõit – Järva-Jaani,
Jalgsema ja Abaja
Järgmine
randevuu Järvamaaga leidis aset detsembris, kui esimene suur pakane oli juba
nägemist öelnud ning asemele tulnud harjumuspärane hall lopp. Lumi kattis maad
aukliku lapitekina – tõsi, Järvas leidus teda tänu põhjapoolsele asendile
tunduvalt enam kui Tartus. Aega jagus mul sel korral vaid pooleks päevaks. Et
seda targasti tarvitada, sõitsin kohe hommikul maanurka, mida olevat usutavasti
muistseil päevil kutsutud Loppegundeks. Sellenimelist provintsi (vist kihelkonda)
mainis kaheksasada aastat tagasi kroonik Henrik, kuid selle täpne asukoht ja
ulatus on nüüdseks ununenud. Jääb vaid üle oletada. Loppegundet on enamasti paigutatud
kuskile hilisemate Ambla ja Järva-Jaani kihelkondade alale. Ambla muinasradadel
olin juba aastate eest käinud. Nüüd oli sihikul Järva-Jaani.
(Teise sõidu marsruut. Kaardipõhi Maa-ameti geoportaalist)
Järva-Jaani
alevi juured istuvad sügaval. See oli keskne küla juba noil päevil, kui
preestrid Henrik ja Theoderic väisasid seda 1220. aasta suure ristimistuuri
käigus (mis Henrikul oli juba hooaja teine). Anname sõna sulesepale
enesele: „Pärast seda läksid nad [s.t. preestrid] ära Järvamaale, ja tulles
kõige äärmisesse kihelkonda vastu Virumaad, mida kutsutakse Loppegunde, mis
polnud veel ristitud, pühitsesid nad igas suuremas külas püha ristimise
müsteeriumi, kuni nad tulid külasse, mida kutsutakse Kettis, ja tegid seal
sedasama; sinna ehitasid taanlased hiljem kiriku, nii nagu nad tegid ka
paljudes teistes külades, mis olid meie poolt ristitud.“
Ja
veel teisal, 1223. aasta sõjasündmustega seoses: „Sõjateenistuse vennad
jällegi, kogudes sõjaväe, tungisid Eestimaale, lõid järvalasi suure nuhtlusega,
sest et nad pidasid alati sõda taanlastega, ja tapsid ja võtsid paljusid neist
kinni ja said rohkesti saaki. Ja nende juurde Keytisesse tulid järvalased,
tõotades sakslastele ja kõigile kristlastele igavest truudust; seepärast läksid
nad kohe nende piiridest ära ja läksid kogu saagiga oma maale tagasi“.
Nii
et enne, kui Püha Johannese kirik ristis kogu asula (Järva-) Jaaniks, oli selle
vana nimi hoopis teine. 13. sajandi allikates esinevad variandid „Kettis“,
„Keytis“ ja „Keytingen“, millest on oletatud nime algkuju „Keitinga“ või
„Keitika“. Hilisemate aastasadade jooksul lühenes ta Keikaks, ning seda nime
kandis alevist lõuna pool asuv külake kuni 1977. aastani, mil ta
okupatsioonijõudude kultuurilise vägivalla tulemusel ametlikult Kuksema külaga
liideti. Muide, ka Järva-Jaani alevi lõunaosa majad ja teed asuvad kunagistel Keika
küla maadel.
Siis
sellise auväärse looga paika ma jõudsingi ning on isegi kahju, et ma ei tea,
kuhu suunas vaadata Keika hilisrauaaegse asulakoha kultuurkihi otsingul. Muinsuskaitsealuste
olendite nimekirjas teda igatahes pole. Nii tegingi pildid mitmest paigast,
lootuses umbmäärane asupaik mõnele neist kas või libamisi peale saada. Pikemalt
Järva-Jaani/Keikasse jääda polnud plaanis, sest tahtsin käia veel ühes
lähikonna külas, mis juba muistsetest põlvedest Järvamaa peal olnud. Selleks
pidin sõitma veel natuke põhja poole ning Jalalõpest paremale keerama.
(Üks võimalik oletus Keika küla vana asupaiga kohta. Mõned hooned, puudetukad ja lumest vabanenud nurm)
Ma
ei tea, mis värk siinkandis nende Jala-tüveliste kohanimedega on, aga
Jalalõpelt viib tee Jalgsemale. Selle põlisusest annavad tunnistust mitmed muistsed
mälestusmärgid – asulakoht, lohukivid, kalmed ja pärimuslik Siimumäe nimeline
linnamägi. Päris alguses tahtsin ma üles otsida kaks põldudel olevat
kivikalmet, aga mineku käigus selgus, et selleks oleksin pidanud sõitma läbi
kellegi taluhoovi ja see tundus imelik. Läksin hoopis teisele poole, asulakoha
asukohta. Praegusel ajal on seal talusid hõredalt ning olemasolevatestki pooled
hüljatud. Kui aga vaadata paika suletud silmadega, võis söötis välja asemel
ette kujutada pea tuhatkonna aastat tagust tihedat majade ja abihoonete summa.
(Just sellist miljööd pean silmas, kui räägin hilissügise ilust)
Jalgsema
on samuti sattunud Henriku kroonikasse, nimelt ühe kohaliku järvaka jutu läbi.
Kroonikas nimetatakse teda talupojaks, kes oli teiste vanem ning kes 1220.
aastal Reinevere külla Loppegunde rahvast ristima tulnud preestritele kõnelenud
sedamoodi: „“Meie oleme,“ ütles, „juba kõik ristitud.“ Ja kui nad küsisid,
kelle ristimise läbi nad on ristitud, vastas see: „Kui olime Jalgsema
(Iolgesim) külas, kui taanlaste preester seal oma ristimise sakramenti
toimetas, ristis ta mõned mehed meie omadest ja andis meile püha vett ja me
pöördusime tagasi oma küladesse ja piserdasime selle veega ja ristisime igaüks
oma pere, naised ja lapsed ja mida me teile peale selle teeme? Sest kui me
oleme kord ristitud, ei võta me teid enam vastu.““
Näib,
et kõneleja ise polnud pärit Jalgsemalt, vaid oli tulnud sinna Taani preestrite
käsul naabruskonnast. Võib-olla oli Jalgsema sellal mingi veidi tähtsam küla,
näiteks vakusekeskus, kust oli mugav ümberkaudset rahvast ristimisele kokku
kamandada. Aga tänapäeval on ta võrdlemisi kõrvaline kant, kust vaid paar
väikest teekest naaberküladesse viivad. Mina pidin otsa ümber keerama, sest
auto tahtis tankida ning aegki hakkas vääramatu kindlusega otsa poole tiksuma.
Teda oli jäänud veel vaid ühe paigaga tutvumiseks.
Kütust
võtsin Koerus, sealt sõitsin edasi lääne poole. Kordasin tegelikult mõne nädala
tagust marsruuti Merja linnamäele, kuid Vao juures suurelt maanteelt kõrvale
keerates ei pidanud enam nii kaugele minema. Enne esimesi järsemaid kurve Abaja
külas pidasin auto kinni ning jalutasin põllule. Järva põlisele põllumajandusmaastikule
iseloomulikult valitses siin lai põlluväli, mida vaid harva siin-seal
ilmestamas tilluke raagus puudetutt. Maa-ameti geoportaali kultuurimälestiste
kaardirakendus teadis samas informeerida, et need puudetutid osutavad hoopis
vanadele kivikalmetele. Käisin vaatamas mulle lähimat.
Puude
ja põõsaste rägus pole just iseenesest palju vaadata. Mõned poolenisti
maapinnast välja turritavad kivimunakad ei reeda kuidagi, et nad on kunagi ammu
– tõenäoliselt rooma rauaajal (keskeltläbi umbes 1800 aastat tagasi) – inimeste
ja härgadega kokku tassitud, et nende vahele sängitada teise ilma lahkunute
luid-liikmeid. Abaja kaheksast kalmest pole mulle teadaolevalt küll ühtegi
kaevatud, aga teiste sarnaste paikade kogemusest võib oletada nii põletatud kui
ka põletamata luutükke (reeglina põhjalikult läbi segatud), sekka potikilde ja
võib-olla mõni nipsasjake. Selliseid kalmeid kanti enamasti ikka kokku keset põlde
– mis tähendab, et Abaja väljad võivad olla aastatuhandete vanused.
Selles
paigas, nendel väljadel on möödunud lugemata hulk künnikevadeid, külvamisi ja
lõikuseid. Higi, vaeva, härgade utsitamist, lootuseid, palvet, tänu ja
pettumust. Ja kalmetel matuseid, peiesid, mälestamist ning usutavasti veel rida
tõekspidamisi ja kombetalitusi, millest me enam midagi ei tea. See on üks vana
maa…
III sõit – Karedad ja
Nurmsi
Kuna
plaanitust oli veel tubli tükk jäänud käimata, tuli veel kolmaski kord Järva
rajad ette võtta. Tegin seda vaid paar päeva enne jõule ning ootuspärase kurva
halluse asemel ootas mind ees tõeline talve võlumaa. Maad kattis taas lumi ning
külmapügalad kõikusid -7 ja -11 kraadi vahel. Kui rõivastus on õige, siis pole
sellise ilmaga värsket õhku nautida mingi probleem. Mul oli õnneks kõik olemas.
Järvamaale
lähenesin tavapärase Piibe maantee asemel sedapuhku Tallinna maanteed mööda. Keerates
Koigist ära paremale, olingi sedamaid kesk muistseid Järva südaalasid. Loppegundest
siin enam rääkida ei saanud. See oli hoopis teine kant, ehkki tema kunagine
nimi on praeguseks unustatud. Uuemal ajal on see kiriku nimepühaku järgi tuntud
Peetri kihelkonnana, kuid ennevanasti oli piirkonna tuntuim küla Kareda ning
võib-olla kandiski terve muinaskihelkond tema nime. Karedat mainib Henriku
kroonika korduvalt kui „Carethen“, lisades esmakordsel mainimisel 1212. aasta
peatükis: „Aga Kareda küla oli siis väga ilus ja suur ja rahvarohke, nagu olid
kõik külad Järvamaal ja kogu Eestimaal, mida kõiki hiljem meie omad sageli laastasid
ja põletasid.“ Ristisõdade päevil oli Karedal ikka rüüsteväe baaslaager ja
kogunemiskoht (isegi võõramaised sõdijad kasutasid selle kohta vana-eesti
militaarterminit „maja“), mis viitab taas mingile kesksemale, teedega hästi
ühendatud paigale. Lisaks 1212. aastale tabasid riisumised Karedat 1216 ja 1219
(viimasel korral saarlaste poolt). Korra on küla mainitud veel seoses paavsti
legaadi Modena piiskopi Wilhelm/Guglielmo diplomaatilise ja usukuulutusretkega
1225. aasta talvel.
Varased
kirjalikud ülestähendused viitavad niisiis ühemõtteliselt Kareda kesksele
asendile Järvamaa lõunaosas ja sellega võiks meie sissejuhatav ekskurss ka
lõppeda, kui poleks ühte veidi segadusseajavat asjaolu. Nimelt eksisteerib
Järvamaal üksteise lähedal kaks Karedat – Suur ja Väike. Kumba on kroonikas
mõeldud? Koigist tulles jäi mu teele esmalt Väike-Kareda. Vanas külasüdames on
leitud asulakoha kultuurkiht ning hoonetest eemal madalal künkal põllu keskel
on ka kivikalme. Kõik nii, nagu peab. Kalmelt, muide, avaneb päris kena avar
vaade ümbrusele – järjekordne tõend Järvamaa põllumajanduse põlisusele.
(Väike-Kareda asulakoha asukoht. Talv on naasnud)
(Kalmelt avanev kultuurmaastik)
Väike-Karedalt
edasi Suur-Kareda suunas rännates tegin põgusa peatuse Müüsleri vana
magasiaida juures, et oma silmaga ära näha üht väikest kiviristi.
Muinsuskaitseameti andmete järgi pärineb rist 17. sajandist, kuid minu poolest võib
see olla ka mõne sajandi vanem. Keskajal oli ristide püstitamine teede äärde
tavaline asi ning Järvamaal on seda mujalgi tehtud. Teist kiviristi nägin põhja
pool, Peetri kiriku aias, ent see oli palju suurem, rõnga ja kirjadega.
Kirikulugu algas siinmail juba 13. sajandi esimesel poolel. 1253. aastal
nimetati kirikukihelkonda naaberküla Ämbra järgi („Embere“), hiljem sai võidule
kiriku kaitsepühaku Peetruse järgi antud nimi. Peetrilt ja Ämbralt oli Suur-Karedale
aga juba kiviga visata.
(Tilluke lumemütsiga kivirist Müüsleri külas. Nunnu nagu koopaorav)
(Peetri kirikaias olev rist on hoopis teise tegumoega. Kiviraidur on temaga kulutanud omajagu töötunde. Küllap ka tellijad oskasid vääriliselt tasuda)
(Rist mälestab Odrese Andrest ja Andrese Marti. Olgu muld neile kerge!)
Suur-Kareda
on tõesti päris kena küla oma tänavaäärsete taluõuedega ja tal on tõepoolest ka
kivi – nimelt mälestuskivi, mis kordab Henriku imetlust Kareda suuruse ja
rahvarikkuse kohta 1212. aastal. Aga nagu Järva-Jaanigagi, on Karedal see häda,
et ma ei tea midagi tema kultuurkihist. Kust on leitud potikilde, mis ütleksid,
et jah, just selle paiga peal see ilus rahvarohke küla asus? Võib-olla on see
isegi kuskilt üles leitud, aga jäetud laiemale publikule avaldamata. Võib-olla.
Seni aga närib mind kiuslik küsimus: kas ei saa täielikult välistada, et
kroonika Carethen oli tegelikult Väike-Kareda? Priit Lätti on kirjutanud, et
Väike-Kareda kandis on rohkem rauaaegseid, Suur-Karedal aga keskaegseid
muistiseid. Suur-Kareda kasuks on erinevad uurijad kaldunud suuresti tema veidi
parema positsiooni pärast erisuunaliste teede suhtes. Aga noh, ega Väike-Kareda
ka just pärapõrgus asu.
(Suur-Kareda küla koos mälestuskiviga (paremal) ja keskel tee otsas terendava Peetri kiriku torniga)
(Henriku kroonikasse kantud sõnad Kareda kohta on raiutud kivissegi)
Suur-Kareda lähistel metsatukas leidub üks kena küngas nimega Villismägi (ka Vilismägi). Rahvasuu on teda pidanud linnamäeks ning sellena on ta ka Muinsuskaitseameti hingekirjas. Arheoloogidelt on aga kõlanud ka skeptilisi hääli, kuna päris linnuseks olemise jaoks jääb künkal üht-teist olulist puudu. Mõtlesin ise üle vaadata, on ta siis rohkem liha või kala, ning näe, viisingi oma mõtte teoks. Künka juurde viiv sirge põlluvahetee oli sel päeval veel täiesti läbitav ning Villismägi kükitas nagu troll puude-põõsaste vahel, nagu oleks ta kogu aja ainult mind oodanudki. Tegelikult muidugi mitte; tal pole juhukülalistest kindlasti sooja ega külma. Aga ära ta mind ka ei ajanud, nii et ronisin üles, imetlesin küngast ja sellelt avanevat vaadet ning klõpsisin iga nurga alt pilte teha.
(Villismägi on end rüütanud metsa ja võsa kamoflaaži, aga raagus ajal paistab ta ikka välja)
Selles
kohta, kas tegemist on linnusega või mitte, kujunes mul veidi oma arvamus küll.
Toome siinkohal välja nii linnuse kasuks kui kahjuks pajatavad punktid.
Pooltargumendid:
a) Küngas
on järskude nõlvadega, pakkudes looduslikku kaitset soovimatu võõra eest.
b) Rahvapärimus
on Villismäge pidanud linnamäeks. Ju sel mingi põhjus olema peab.
Vastuargumendid:
a) Künkale
jõudnud, märkasin kohe, kui väike ta pealt on. Heal juhul mahub sinna üks väike
saun. Nii et üks pere istuks laval ja teine hingaks samal ajal sauna ees
värsket õhku. Mingit statsionaarset mäepealset elanikku on veidi raske ette
kujutada. Või siis pidi tegemist olema küll Eesti kõige väiksema mäepealse
asulaga.
b) Mulle
teadaolevalt pole mäe pealt midagi arheoloogilist leitud. Nähtavad
kaitserajatised puuduvad tal samuti.
Kokkuvõtteks
ei usu ma Villismäe puhul ei sõjalist rajatist ega isegi seda, kas nii väike
künkake sai üldse kedagi rüüsteretkede eest kaitsta-varjata. Ma ise läinuks
vaenuvägede eest peitu hoopis mäe taha metsa. Mingi kohaliku võimukeskuse
ja/ehk muinasmõisa variant on samuti küsitav – mäe otsas olnuks pealikul või
pealikuks pretendeerijal ikka väga kitsas elada. Aga kes teab, äkki elas ta
tegelikult hoopis mäe kõrval? Vastust teab vaid tuul.
Minu
tee aga siin ei lõppenud. Põikasin korraks Paide piirile tanklasse ning sealt taas
Tallinn-Tartu maantee liiklusvoolu. Päris koju ma veel minna ei raatsinud, sest
kohe Nurmsi külas ootas ees veel üks rooma rauaaegne tarandkalme. Suured
põlluväljad on sellelegi kandile kodused. Nende keskel laiub saarena
Kirikumägi, mis on mägi küll vaid nime poolest, kuid see-eest on ta väidetavalt
Kesk-Eesti suurim tarandkalme. Ning – Järvamaale mitte just väga tüüpiliselt –
on seda muistist ka põhjalikult uuritud.
Pärimuse
järgi olla siia kord tahetud ehitada kirikut, kuid päeval ehitatud müürid
varisesid öösel alati kokku. Seetõttu pidi töö pooleli jääma. 20. aastasajaks
oli koolitatud peades sugenenud arusaam, et kivivare võib endas peita veel
midagi enamat ning seetõttu korraldati siin mitmeid väljakaevamisi. Enne I
maailmasõda tegi seda Järvamaa Muinasasjade Alalhoidmise Selts, 1920. aastate
hakul Tartu Ülikooli arheoloogid Aarne Michael Tallgren ja Harri Moora ning
1930. aastate keskel arheoloog Artur Vassar. Viimase jaoks sai Nurmsi märgiliseks
kohaks, sest II maailmasõja päevil valmis tal doktoritöö pealkirjaga „Nurmsi
kivikalme Eestis ja tarandkalmete areng“.
Kaevamistel
selgus, et kalme on 51 meetrit pikk ja koosneb ühtekokku kaheteistkümnest
üksteise külge ehitatud tarandist. Leidude põhjal järeldub, et kivide
kokkukandmine ja tarandite ehitamine algas juba 2. sajandil pKr ning esiotsa
maeti sinna surnuid põletamata. 3. sajandil jõudis Järvamaale põletusmatuste
tava ning sealt alates kuni 5. sajandini viidi kalmekivide vahele eeskätt ärapõletatud
kehade säilmeid (ehk katkisi luutükke, sest midagi muud inimesest tuleriidal
järgi ei jää). Inimluudele pakkusid seltsi koduloomade luud – esindatud olid
kõik meie traditsioonilised sõralised ja kabjalised, samuti koerad ja haned. Elajad
võidi koos surnutega teise ilma saata selleks, et neid sealgi
sihtotstarbeliselt kasutada, või söödi nende liha surnute mälestamistel. Söömistest
võisid kalmesse jõuda ka savinõude tükid.
Muidugi
pandi neil aegadel kalmetesse ka iluasju. Ehted järgisid suht täpselt
lõunapoolseid moevoole – eelkõige Rooma keisririigi omi – ning viimasel ajal
kõneldakse, et paljud neist ongi meie maale toodud kaugelt maalt. Nurmsi kalme
oli täis igat sorti sõlgesid, kaelavõrusid ja helmeid, ripatseid,
spiraaltorukesi, käevõrusid, sõrmuseid ja muud säärast, nende sekka sattus
aeg-ajalt ka mõni praktilisem ese, näiteks noatera või pintsett. Vassaril oli,
mida doktoritöös analüüsida.
Rahvasterännuaeg
tõi ellu suuri muutusi. Suuri taranditega kalmeid enam juurde ei ehitatud ning ka
olemasolevatele ei lisatud enam uusi tarandeid. Võib-olla läksid ajad nii
keeruliseks, et nii aja- ja energianõudlikele tegevustele enam jaksu ei
jagunud. Mõningad hilisema ilmega leiud näitavad ometi, et Nurmsi kalmet päris
ära ka ei unustatud. Selleks oli ta lihtsalt liiga suur. Ristiusu tuleku järel
liitus tarandikividega jutt kirikuehitamisest, hiljem sai kalmest arheoloogide
karjääriredel ning praegugi ilmestab ta muidu üsna laugevõitu vaadet. Tuleb
ainult osata Tallinn-tartu maanteelt õigesse suunda vaadata.
Minu
kolmandale Järva-elamusele olid sellega otsad kokku tõmmatud. Sõitsin tagasi
kodulinna, lasin elamustel veidi settida ning panin nad seejärel siia kirja.
Tunne on, et sinnakanti võiks veel millalgi mitte väga kauges tulevikus rändama
minna. Ainest jaguks.
3 comments:
Aitäh, Anti! Merjalaste linnamägi on täitsa avastus minu jaoks ja võrratu maastik. Rännaku läbisin tänu Sinu kirjeldatud ja kogetud!
Kasutatud kirjasõna:
Eesti kohanimeraamat. Tallinn, 2016.
Heinrici Chronicon Livoniae. Henriku Liivimaa kroonika. Tallinn, 1982.
Priit Lätti. Asustuspildist muinasaegsel Järvamaal – asustuskeskused ja linnused. Mäetagused, 28, 2004. https://www.folklore.ee/tagused/nr28/latti.pdf
Enn Tarvel. Järvamaa alguloost. – Keel ja Kirjandus, 1979, nr 1.
Evald Tõnisson. Linnamäed ja maalinnad. Tallinn, 1966.
Väga meeldiv, et saite kogeda toredat ja ajaloorikast maastikku!
Post a Comment