Kui
eelmine muinasreisikiri kõneles Saaremaast ja Sõrvest, siis saareliste
teemadega jätkame ka nüüd. Fookuses on sedapuhku väikene Kihnu saar. Igast
küljest paitavad Liivi lahe lained eraldavad teda suurest maast, mille lähim
kallas jääb kümnekonna kilomeetri kaugusele. See on siiski täitsa
vaatekauguses; isegi teisel rannal kasvavate puude ladvad paistavad kätte ära. Lähikonda
jääb ka Kihnu tagamaa ja "koloonia" Manija (ehk Manõja), millest
Munalaiu sadamast Kihnu viiv praam Kihnu Virve elegantse poolkaarega mööda
podistab. Ühesõnaga, Kihnu pole kaugel ning mitmesugused meresõidukid on võimaldanud
saarerahval maailmas ringi kaeda. Seda võimalust on eriti tarvitanud meessugu,
kes üleüldise kitsikuse tõttu käisid merel kala ja hülgeid püüdmas, Pärnu ja
Riia linnale ehituskive vedamas või ulgumeredel võõraid sadamaid väisamas. Naispool
püsis rohkem kodus, haris põllulappe ja andis lastele edasi vanu esivanemate
tavasid ja tõekspidamisi. Sel moel on Kihnus tänapäevani elus püsinud nii
mõnigi mujal pigem minevikuhõlma taandunud asi – mainigem näiteks kas või punasetriibulist
seelikut ehk körti, mida Kihnu naised vähemalt pidudel ikka kanda armastavad.
(Suur osa Kihnust koosneb liivast ja okaspuudest, mistap on maa üksi sadade suude toitmisega teinekord ka jänni jäänud ning lisa on tulnud otsida mere tagant)
Kihnus
on ametlikult neli küla – Linaküla (Ljõnakülä), Rootsiküla (Ruõtsikkülä), Sääre
(Siärekülä) ja Lemsi (Lempsi) – , kuid kunagised sumbkülad läksid omal ajal
maade kruntimiste käigus sedavõrd laiali, et konkreetseid külasüdameid on
paiguti isegi raske ära tunda. Kõige rohkem on vanalaadset külatänavapilti ära
tunda ehk Ljõnaküläs.
(Linaküla - kohalikus keeles Ljõnakülä - pakub endiselt tiheasustusvaateid, nagu see oli tavaline üle saja aasta tagasi)
(Sellel pildil pole juuresoleva tekstiga vähimatki seost, aga ikkagi on ta siin. Saage tuttavaks - Kihnu rannavetes kõhutäidet otsiv ja suvesoojust nautiv nastik)
Tänavu
käisin ma Kihnus üleüldse teist korda oma elus. Esinesime Kihnu Muuseumis oma
rahvamuusikaansambliga ning pidasime loomelaagrit, aega jäi aga ka saare kirjumirjulise
kultuuri- ja ajalooga tutvumiseks. Saare kõige vanema paigaga oli selles mõttes
väga lihtne, et selle jaoks tuli sisuliselt minna muuseumist teisele poole teed,
Püha Nikolai õigeusu kiriku juurde, millest põhja pool kasvavast metsatukast leiti
1997. aastal noorema pronksiaja
asulakoht.
(Muinasasulakohta varjavad puud, põõsad ja alustaimestik)
Praegu
jääb asulakoht ametlikult Lempsi küla maadele, kuid rahvas on seda saare keskel
olevat avalike asutustega (kirik, kool, muuseum, vallamaja) osa kutsunud
Mõisakülaks. Arheoloog Aivar Kriiska juhitud väljakaevamistöödel 2003. aastal saadi
asulakohast mõned väikesed savinõutükid ja üks tulease, millest välja nopitud söetükid
kupatati vanuse määramiseks laborisse. Sealt anti vastuseks umbes 1000–800 eKr,
mil Kihnust polnud mereveest välja jõudnud kerkida palju rohkemat kui vaid ebamäärane
põhjast lõunasse looklev kitsas riba, millel asulakoha asukohas laiust vaid
sajakonna meetri jagu. Ida pool varjas siin randa avalainete eest tilluke
saareke, läänes peaaegu suletud laguun, mis üheskoos lõid küllap sobivad
võimalused paadiga randumiseks ja mereleminekuks. Ümbritsevast kõrgem seljak, mis
on maatõusu käigus praeguseks jõudnud kerkida umbes kuus meetrit üle merepinna,
on maastikul endiselt üsna selgelt äratuntav.
Uuringutel
kogutud ainese põhjal jäi mulje, et asulakoht kujutas endast vaid ühteainsat
aastaringselt saarel toimetavat talu. Elupaigaga läheb hästi kokku Kihnumaalt kunagi
varem leitud varreauguga kivikirves, mis samuti pronksiaegne – ju siis sama
perekonna kaotatud.
Võib-olla
on seda küll raske uskuda, aga suure tõenäosusega ei kandnud esmakihnlaste
naised veel triibulisi körte ja mehed tihedalt kootud troisid. Vingeid meretuuli
trotsivad rõivad pidid aga neilgi olema. Mida nad siin üleüldse tegid? Mandrimehena
jään päris heade seletuste osas jänni, aga variandina võib välja käia
hülgeküttimist ja ehk väikest viisi maaharimist (niipalju kui liiv lubas). Ka lammaste pidamine polnud
üldsegi võimatu, eriti kuna nii pisikesel saarel polnud karjal õieti võimalik kuhugi
ära kaduda ega minema ujuda.
Pole
andmeid, et esmakihnlased oleksid hilisemate saareasukate otsesed esivanemad.
Vahepeale jääb vähemalt paari tuhande aastane auk, millest tõendid seni
puuduvad. Esimest korda mainitakse Kihnut kirjasõnas alles 1386. aastal. Kesk-
või varauusajast pärineb ka matusepaik Rootsikülast, millest me
ratastega eemalt mööda sõitsime (tegin foto üsna huupi paigast, mida uskusin
olemasoleva vähese kaardiinfo põhjal olevat just see). Samuti on vana kalmistu
Kirde-Kihnus Rock City kämpingu juures männimetsas, kust on leitud mitmeid
inimeste luustikke. Matusepaiga keskaegsusest annavad tunnistust ühele maetule ripatsina
kaasa pandud 16. sajandi Tallinna killing ning kalme alalt maapinnalt leitud
kaurikarbist helmes. Paika on mäletatud Vanakiriku ninana veel hiljemgi, kui uusi
matusetalitusi enam ei korraldatud. Samuti on meie päevini säilinud rahvajutt
kunagi Põhjasõja aegu koos katkuhaige rahvaga maha põletatud kirikust.
Karmid
meetmed…
(Ruotsikkülä keskaegne kalmistu võib põhimõtteliselt asuda kusagil siin, aga päris täpset paika ma välja ei nuhkinud)
(Kihnu kuulsaim metskapten Uuetoa Enn ehk Kihnu Jõnn kündis kord ookeane Rock City nimelise laevaga. Tollest sai endale nime Vanakiriku mäe kalmele rajatud kämping. Mändide all puhkavad surnud)
1 comments:
Lugesin lisaks:
Aivar Kriiska. Aegade alguses. 15 kirjutist kaugemast minevikust. Tallinn, 2004.
Post a Comment