Ühest Hilis-Rooma varakristlikust nekropolist
2021.
aasta viimasel nädalal, kesk jõulude pimedust, pakkisin seljakoti ning sõitsin
kaugele lõunasse. Esmalt kahe rongiga Liivimaa pealinna Lätti ning sealt
õhusõidukiga edasi hõimlaste madjarite maale. Ning perekondlikel põhjustel veel
ühe rongiga lausa maa lõunaossa, Pécsi-nimelisse linna – ühtekokku umbes 1700
km. Mitu sealveedetud päeva lubasid mul õppida palju Ungari ja sealse rahva
tavade kohta.
Mul
oli õnne omada selle kandi parimat teejuhti, kes vedas mind linnas ringi nii
üles mägedesse kui ka alla krüptidesse. Kuna teadupärast on iga paiga sünniaeg
kirjas kas mäetippudes või krüptisügavustes – ning just paikade varaajalugu
tõmbab mind erilise väega – , olin mõistagi õnnelik. Pécsi eluloo algus küündib
juba 6000 aasta taha ehk nooremasse kiviaega. Meie ajaarvamise 2. sajandil
kasvas temast Rooma Impeeriumi koosseisus Sopianae linn, mis esmalt arvati
Pannoonia provintsi, hiljemalt 4. sajandiks määrati aga Valeria provintsi pealinnaks.
Isegi Budapesti esivanem Aquincum, millest muinasreisikirjades olen varem juttu
teinud, polnud nii tähtis paik.
(Pécsi kesklinn on mägine. Sopianae kerkis Vana-Rooma riigi viljaka veinipiirkonna keskele, kuid nagu pildilt näha, võib siingi jõuluks lumi maha tulla)
4.
sajandi hakuks levisid paljudes Rooma provintsides uued ideed, millel oli
määratud muutma kogu maailma saatust. Kristuse õpetus haaras paljude meeli ning
kui esimestel sajanditel kuulusid kristlased Rooma Impeeriumis õiguslikult üsna
halli tsooni, sattudes vahetevahel ka repressiooni lõvilõugade vahele, siis
313. aastal andsid keisrid Constantinus ja Licinius Mediolanumis (Milanos)
välja edikti, millega määrati kristlus riigis aktsepteeritud usuks ning selle
järgijad õiguse uskuda, mida õigeks peavad. Edasi läksid asjad võrdlemisi
kiiresti. 67 aastat hiljem, 380. aastal, sai ristiusk Thessaloníki ediktiga
Rooma riigiusuks. Teistele usuvooludele, sealhulgas näiteks Pannooniaski
levinud ariaanlikule kristlusele, oli see ühtlasi paha uudis – neid hakati päris
tõsiselt vaenama. Siiski kulus aega, enne kui ametlikult tunnustatud kristlus
nii Ida- kui Lääne-Rooma aladel lõplikult kanda kinnitas. Põhja poolt pidevalt
peale pressivad paganate vood tõid mõnes paigas kaasa kiriku taandumise, teinekord
aastasadadeks. Nagu hiljem näeme, juhtus sedamoodi ka Ungari aladel.
Sopianaest
kujunes oluline kristlaste tugipunkt 300. aastatel. On koguni oletatud piiskopi
olemasolu, aga täpselt me seda ei tea. Ajad, mil ristiusk polnud veel
hiigelsuureks organisatsiooniliseks süsteemiks kasvanud, on iseenesest päris
põnevad. Kindlasti olid Kristuse järgijate arusaamad tema õpetusest veel üsna
amorfsed. Enamikke piiskoppe hõlmanud Nikaia I kirikukogu peeti küll 325.
aastal, kuid selle käigus vastu võetud otsused kristliku õpetuse kujundamises ei
jõudnud kaugeltki kohemaid iga usklikuni. Päris keeruline on muidugi püüda ennemuistsete
inimeste pähe pugeda, et nende mõttemaailma uurida, aga proovime sellegipoolest.
Võimaluse selleks annavad Pécsi maapõues säilinud kalmistud ehk antiikses
kõnepruugis nekropolid. Ühte sellisesse ainulaadsesse paika sukeldusime meiegi.
Muuseumiks
vormitud objekti ametlik nimi on Cella Septichora Külastuskeskus. Eksponeeritud
hauarajatised on kõik jäänud praegusest linnapinnast allapoole, sajandite meetrite
paksuste ladestuste sisse, ning ainult lugematud usinad arheoloogikäekesed on
nad suutnud kaasaegsetele pilkudele paljastada. Esimesed olulised avastused
tehti kusjuures juba 18. sajandil. Ehkki meile nähtav on vaid väike osa kõigest
sellest, mis Sopianaest maapõues endiselt säilinud, on antud nekropol teadaolevalt
maailma suurim varakristlik matusekompleks ning sellepärast võetud UNESCO
maailmapärandi objektide nimistusse. Kompleksis leidub üks suur kivihoone
seitsme hauapaigaga (tema kannabki nime Cella Septichora ehk 'Seitse Kambrit') ning terve rida väiksemaid
perekondlikke hauakambreid. Boonusena pakub külastuskeskus luude ja
arheoloogiliste leidude vitriine ning muud sellist ajaloomuuseumidele
iseloomulikku.
(Cella Septichora meetripaksused müürid võinuksid häda korral kaitset pakkuda isegi hunnide rünnaku eest. Siiski olid nad mõeldud hoopis kadunukestele hauarahu tagamiseks)
Sisse
astudes tervitasidki meid esimesena Cella Septichora monumentaalsed paekivimüürid.
Treenimata silmale tundus see kõik üsna kiriku moodi, aga seitse seinast
väljasopistuvat poolkaarjat pesa polnud mõeldud mitte altarite, vaid matuste
jaoks. Väljakaevamistel neist ühestki inimsäilmeid ei leitud ning oletati, et
küllap jäeti hoone maha veel enne lõplikku valmimist. Küll aga on igas vanuses
inimeste luustikke pisikestes hauakambrites. Viimased olid valdavalt kahekorruselised
– maa all krüpt ning maa peal memoria
ehk mausoleum, kus peeti ilmselt surnute mälestuspalveid. Kambrite seinad ja
laevõlvid olid peenelt kaunistatud piiblilugudest inspireeritud või lihtsalt
ilusate maalingutega. Näiteks ühe ruumi otsaseinal kujutatud kahes mehes võib
ära tunda Tartu kaitsepühakud Peetruse ja Pauluse. Teisel kangastuvad vaatajale
Eedeni aia võlud, kolmandal jällegi Taanieli katsumused lõukoerte augus. Mõne
fragmentidena säilinud maalingu puhul jääb samas täielikuks müsteeriumiks,
kuidas sellest on suudetud mingit konkreetset stseeni välja lugeda, aga ju siis
olid ikonograafilised põhitõed juba toona nii selgelt välja kujunenud, et
piisab vaid pisikesest detailidest, et neist kogu pilt välja lugeda.
(Väikeste hauakambrite laevõlvide hea vastupidavus teeb vanadele müürseppadele igatahes tublisti au)
(Otsaseinal aimduvad pühamehed Peetrus ja Paulus, kes osutavad aknaaugu kohal olevale kristogrammile ehk Jeesus Kristuse nime monogrammile)
Surnud
sängitati maa-aluses krüptis harilikult tellistest laotud haudadesse (nii nagu Tartu
Toomkirikus toimiti tuhatkond aastat hiljem kõige auväärsemate isikutega).
Tellishauad võidi katta kena kiviplaatidest viilkatusega. Palju haruldasemad
olid rasked kivist tahutud sarkofaagid, nagu ka – üllatus küll – lihtsad maasse
kaevatud hauad. Surnutele esemete kaasapanemine oli 4. sajandi Kristuse
järgijate seas veel küllalt tavaline. Vitriinides eksponeeritud hauakraami seas
paistis mitmeid Eesti muinasasukalegi tuttavaid asju, näiteks käevõrusid,
vööpandlaid ja ambsõlgesid (isegi kui nende teostus võis detailides erineda
meilt leitud esemetest). Leidus ka eksootikat. Mind hämmastasid eriti need
õrnad, kuid täiesti terved klaasnõud, mida aastasadade raske käsi polnud hauaõõnsuse
sünges rahus suutnud puruks litsuda. Aastasaja lõpuks panuste tava Sopianaes
taandus; küllap ei klappinud see enam muutunud arusaamadega kristlikust
surmajärgsest olemisest.
(Väljakaevatud asjad on uhked. Pronksist vööpandlad, ambsõled ja käevõrud näevad välja, nagu nad oleksid just äsja tehtud (või nad ongi originaalide koopiad?). Savianumate kõrval seisavad kadekakstegevalt heas seisus klaasnõud)
Mis
Sopianaest ja tema surnute linnast edasi sai?
Ees
ootasid mitte just kõige lahkemad ajad. Põhjast pealetungivad rahvad panid Lääne-Rooma
riigi kärisema ning mürgli tegemises osutusid 5. sajandil eriti võimekaks hunnid.
Kui maal oli elu ka sõdade ajal ikka mingil moel enam-vähem võimalik, siis
linnu tabas neil aastatel korralik häving. Üksikasju ma ei tunne, aga internetist
lugesin, et Sopianae tegi läbi tõsise taandarengu kivilinnast puukülaks, kuhu
jäi elama vaid murdosa kunagisest rahvastikust. Antiiksed müürid mattusid tasahilju
Mecseki mägedest allavalguvate setete alla ega olnud kedagi, kes võtnuks
vaevaks seda takistada. Rooma-aegsete eluviisidega harjunud inimeste massilise
väljarände tõttu kuivas kohalik kristlaskondki kokku. Ehkki kristlasi leidus Pannoonias
kõigest hoolimata alati ka hiljem, oli maa mitmesaja aasta jooksul järjepanu
hunnide, idagootide, gepiidide, avaaride ja karolingide võimu all, kellest kristlased
olid vaid gepiidid ja karolingid (sealhulgas gepiidid ariaanlased), väga
põgusalt ka avaarid. 9.–10. sajandi pöördel võtsid võimu üle idast tulnud
madjarid. Nende ametlikult ristiusku pöördumise tähtsündmuseks oli 1000./1001.
aastal Istváni (Stefani ehk Tepo) kuningaks kroonimine ning sellele järgnenud
katoliku kirikuorganisatsiooni juurutamine. Sellest ajast saadik on ristiusk
Ungaris püsivalt kanda maas hoidnud, säilides ka Ottomanide võimu ajal aastatel
1541–1699.
(Pécsi Peeter-Pauli katedraal seisab Sopianae surnute linnast vaid mõnisada meetrit eemal. Ehitatud algselt juba 11. sajandil, on ta oma praeguse ilme saanud alles 19. sajandi lõpus)
1 comments:
Kirja- ja lugemisvara:
Cella Septichora Külastuskeskuse inglisekeelne koduleht
https://www.pecsorokseg.hu/en/attractions/cella-septichora-visitor-center
Kristluse ajaloost Ungaris inglisekeelses Vikipeedias
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Christianity_in_Hungary
Post a Comment