Antagu
mulle andeks, et keset lumist talve siin ühtäkki suvisest matkast hakkan
heietama, aga kui juba kord on käidud, siis ei näe ma ka põhjust seda
kuidagiviisi varjata või rohkem edasi lükata. Pealegi on talvel ringiliikumine
sajal erineval põhjusel ikka veidi pärsitum kui suvel, samas kui kirjutamiseks
on jälle aega veidi rohkem käes kui pikkade soojade päevade aegu. Nii et pole
midagi parata, peate ära kannatama, et veebruaris räägime hoopis ühest
mullusest juunikuisest rattasõidust ja selle käigus nähtust.
Marsruut
oli lihtne. Valga rongiga Tartust Paluperra ja sealt jalgrattaga ümber
Võrtsjärve tagasi Tartusse. Olnuks ma piisavalt virk, sõitnuks ma kogu maa
rattaga maha, aga puhtast lodevusest lasin rongil algusotsa enda eest ära teha
ning pedaalitud kilomeetreid kogunes päeva peale kuskil umbes 136 jagu. Päris
ühe võhmaga ei jaksanud ma sedagi maha sõita, vaid tegin siin-seal peatusi, kus
heaks arvasin. Või kus tagumik arvas heaks arvata, et sadulast võiks ka
vahepeal puhkust teha. Ärge muretsege, päris üksikasjalikult detailidesse
langevat aruannet sellest kirjatööst ei tule. Muinasreiside vaatenurgast
keskendun vaid esimesele suuremale peatuspaigale – Pikasilla Vooremäele.
Tartu-
ja Mulgimaad eraldab teineteisest Väike-Emajõgi, mis viib Pikasilla juures oma
veed Võrtsjärve. Kunagi oli aeg, mil seesama jõesäng (vesi selles oli siis
muidugi teine) eraldas Ugandit ja Sakalat. Ugandist sai aja jooksul Tartumaa
lõunaosa ning Sakala lõunaosast Mulgimaa. Sajandeid on peamine kahte maad
ühendav tee läinud üle jõe just siin, Pikasilla kohal, ning on täie õigusega raiutud
Eesti kultuuripärandissegi. Mulgimaa hümni staatusesse tõstetud Hendrik
Adamsoni ja Juhan Simmi laul „Om maid maailman tuhandit“ sisaldab ridu „Ää,
kuri kui las’ olla ta, / ku Pikäsillast üle saa, / suud anna mullal ma“. Ka
teine oluline laul, Tartust Viljandisse teel olnud viisust, põiest ja õlekõrrest
keskendub reisuliste katsumustele Väike-Emajõe all (ehkki näib, et mitte päris
Pikasillas, sest muidu poleks nad pidanud sillaks õlekõrt pruukima ja palju
jama jäänuks olemata).
(Kuulus pikk sild Tartu- ja Mulgimaa vahel, mille järgi on Pikasilla oma nime saanud)(Väikese Emajõe viimased meetrid enne Võrtsjärve suubumist)
Eelmainitud
Vooremägi ei asu päris Emajõe suudmes, vaid sellest nõks kõrval, osaliselt
taimedesse kasvanud kalda ääres. Rattaga oli künkale ligipääs metsateed mööda
väga lihtne, ka suunaviidad aitasid nina õiges suunas hoida. Kui kevadised
suurveed tõusevad ümberkaudseid maid uputama, jääb Vooremägi ja tema jalam ikka
kuivale. Selline soodsa asukohaga ja piisavalt kuiv paik jäi silma ka mineviku
inimestele. Küsimus on vaid selles, millise ajastu rahvale täpsemalt.
Pöördudes
muinasreisikirjades varemgi viidatud Evald Tõnissoni surematu pisitrükise
„Linnamäed ja maalinnad“ (1966, pisike eelkõige mõõtmetelt, mitte sisult) poole,
loeme leheküljelt 67: „Vooremäe asend, välimus ja ehitusviis sunnivad arvama,
et linnus rajati käesoleva aastatuhande algul. Seda oletust kinnitavad siit
koos loomaluudega päevavalgele tulnud potikedral tehtud savinõude killud.“ Need
leidis 1952. aasta proovikaevamistel Harri Moora. Kuna künka kõrgemaks ja
järsemaks kujundamiselgi on aimata inimkätt, siis on paik leidnud tihti tee
meie hilisrauaegsete linnuste kaartidele, ehkki midagi rohkemat pole
arheoloogid enamasti osanud tema kohta järeldada.
(Vooremägi on selline tubli tükk küngast, mis iseenesest väärib küll linnamäe nime)
Vana
kirjasõna pole Vooremäe linnust mainimisväärseks pidanud. Ainsaks juhtlõngaks
on kohalik rahvasuu, mis on palju pajatanud mäe otsas elanud rikkast kaupmehest
Vooru-Andresest. Tema arvukad laevad sõitnud ühelt poolt Suurt-Emajõge mööda
Tartusse ja sealt edasi Narva, teiselt poolt aga Tänassilma jõge mööda üles
Viljandisse ja järgmisi jõgesid pidi Pärnusse. Teiste lugude järgi ei pidanud
ta paljuks koguni aeg-ajalt konkurentide laevu röövida. Tartu kaupmeestele ei
meeldinud Andrese monopoolne olek ning nad otsustasid talle jõuga survet
avaldada. Andres kindlustas sellepeale oma mäge ning vaid naeris teda piirama
tulnute üle. Tartlaste meel oli aga pikk ning Andrese toiduvarud hakkasid
pikapeale lõppema. Tal läks küll korda piiramisrõngast põgeneda, kuid teda asuti
kohemaid jälitama. Lähedase järvekeseni jõudes hüppas ta viimases hädas parvele
ja sõudis järve keskele, kust teda enam kätte ei saadud – rohkem parvesid ega
paate kaldal polnud. Sellega olid aga Andrese võimalused ummikusse jooksnud, sest
tagasi kaldale ta ka enam pöörduda ei saanud, ning kord nii rikas ja võimas mees
suri parve peal nälga. Tema vastased pöördusid tagasi Vooremäele, lõhkusid
linnuse ja vedasid varandusekoormad Tartusse. Väikest järve, kuhu Vooru-Andres
viimases hädas põgenenud oli, nimetatakse sellest ajast saati Andresjärveks.
Sellest
jutust ei julge ma ühtegi sõna kahtluse alla seada, sest nägin tõepoolest oma
silmaga nii Vooremäge kui ka Rõngu-Viljandi maantee ääres Andresjärve. Samuti
tean, et endiselt on olemas Tartu, Viljandi ja teised vanad kuulsad kaubakohad.
Võib vaid tänulik olla selle märulifolkloori meie päevini säilimise eest, kuigi
küsimus, millal see kõik juhtus, jääb endiselt õhku.
Rahvaluule
juurest naaseme arheoloogia pärusmaale ja torkame piltlikult kärsa maasse. Pilt
Pikasillast hakkas muutuma, kui 2007. aastal leidsid arheoloogid mäe ja järve
vahelt käsitsi ja kedral vormitud savinõude tükke. Oletati, et Pikasillas võiks
paikneda viikingiajale omane linnus-asula. Selguse saamiseks viis Martti Veldi 2009.
aastal mäel ja asulakohas läbi korralikumad kaevamised.
Tulemused
olid mõneti üllatavad. Mäe peal paljastus kaks täiesti erinevat ajastut –
mesoliitikum (keskmine kiviaeg) ja keskaeg (13.–14. sajand), teineteisest
eraldatud vähemalt kuue ja poole tuhande aastaga, kuid kultuurkihis otse
teineteise peal ja osaliselt kokkugi sulanud. Kiviajast olid siia maha jäänud tulekivist
lõikelaastud ja nende valmistamisel tekkinud kivikillud. Potikildude puudumise
tõttu järeldati, et esimesed inimesed elasid Suur-Võrtsjärve lõunakaldal enne,
kui umbes 5200. aasta eKr paiku hakati Eesti alal valmistama savinõusid. Väga
palju täpsemalt Vooremäe lae kiviaja asustust dateeritud pole.
(Mäe peal on tänapäeval ilus mets, ei ühtegi näilist jälge kiviajast ega hilisematest seiklustest)
Huvitaval
kombel näib, et mäepealne ja mäealune elu on Pikasillas käinud enamasti täiesti
erinevat jalga. Noorema kiviaja keraamika puudumist künka peal kompenseerivad alt
asulakohast saadud tüüpilise ja hilise kammkeraamika killud, mis kuuluvad laias
laastus vahemikku 3900–1750 eKr. Ega ei teagi, kas koliti millalgi mäe pealt
veepiirile lähemale või asus siia pärast mõnetist asustuskatkestust keegi uus
seltskond (teine variant tundub usutavam). Ent kui kütt-kalur-korilased siit viimaks
kiviaja lõpus päriselt kadusid, polnud järgnevatel põlvkondadel pikka aega piisavalt
motivatsiooni looduskaunis paik taas inimasustada.
(Mäealune astang künka ja järve vahel sobis eri aegadel samuti elupaigaks)
Alles
viikingiajal kasvas künka alla tilluke küla või suuremat sorti
üksikmajapidamine. Küllap toitis sedagi rahvast peamiselt järv, sest korralikud
põlluharimiseks sobivad maad ümbruskonnas puuduvad. Mägi jäi ka sellest rahvast
veel puutumata – kuni keskajani.
Pärast
meie maa ristiusustamist läks Ugandi Tartu piiskopi ning teisele poole Väike-Emajõe
suuet jääv Sakala Mõõgavendade Ordu, hiljem Saksa Ordu Liivimaa haru
valitsemise alla. Suuremad jõed jäid endiselt tähtsateks liikumisteedeks, kuid
juba enne vallutust olid maismaateed kasvanud arvestatavateks konkurentideks.
Mõnes kohas pidid maa ja vesi tahes-tahtmata ristuma; sellistel paikadel olid eriti
head eeldused mingit sorti kaubasõlme või kontrollpunkti loomiseks. Pikasilla
kuulub taoliste hulka ning millalgi 13. või 14. sajandil kodustatigi Vooremägi taas
ära.
Seekordsetel
asukatel polnud vähimat aimu paiga kiviaegsetest esmaavastajatest. Võib-olla poleks
see teadmine neid huvitanudki – nende meeled olid vallatud ka hoopis teistest mõtetest.
Keskaegne leiumaterjal on Vooremäel üsna linliku ilmega, eelkõige – taas – potikildude
näol. Kaugelt Saksa aladelt toodud kivikeraamikat päris igas taluperes polnud,
see kuulus jõukama rahva elustiili hulka. Kes see teine seal mäe peal ikka elas
kui mitte kurikuulus Vooru Andres, see ropult rikas laevnik ja Võrtsjärve kuulsaim
piraat. Kaevamistel leitud tilluke hõbebrakteaat 13.–14. sajandi vahetusest
võib pärineda mõnest tema äritehingust (või „äritehingust“) Tartu kaupmeestega.
Suht esmakordselt Vooremäe ajaloos oli ühes künkalaega sellal kasutuses ka
mäealune maa. Ühest sinna uuringute käigus kaevatud prooviaugust leiti
õnnelikul moel nii palju potikilde, et neist sai terve suure keskaegse poti
kokku liimida.
Mäepealsetest
hoonetest pole midagi teada. Kui tavaliselt leitakse linnamägede kaevamistel tuliste
vaenuaegade tunnistajatena ikka mõned põlenud palgijupid või tukid, siis Vooru
Andrese loost tuntud piiramisest polnud maapõues ühtegi käegakatsutavat jälge. Ent
samas – kui vaenlane sai Andrese näljaga mäelt välja, siis polnudki vaja tema kinnisvara
põlema panna. Igatpidi oli kasulikum hooned palkhaaval lahti võtta ja enda
hüvanguks kuhugi mujale püsti laduda. Lõkked jäid jaanilaupäevaks.
Sedamoodi
rullub siin Võrtsjärve lõunakaldal viimaks lahti mitu erinevat lugu. Esimesed
neist kõnelevad kiviaegsetest rahvastest, neist vilunud küttidest ja
kalastajatest, kes oma paatidega Suur-Võrtsjärvel ringi sõudsid ja elatist
hankisid. Lühike jutt mainib väikest viikingiaegset asulat, millest me veel
kuigivõrd ei tea. Ning kõige värvikamad pajatused on jõukast mäepealsest
kantsist ehk mõisast ning sealsest laia joonega asunikust või asunikest (Vooru Andres
ei pruukinud olla oma suguseltsi esimene künkaelanik), kes keskaja alguspoolel
seal omi tegusid tegid ja viimaks kahtlase lõpu leidis.
(Vooremäelt Võrtsjärvele avanev vaade. Puudetukk keskel on Pähksaar)
Muide,
Vooru Andres olla hiljem inimestele unes öelnud, et kes Andresjärve poisslapse
ja täkkvarsa heidab, saab raha. Lihtsalt teadmiseks.
1 comments:
Kodust lisalugemist
Rahvajutt Vooru-mäest ja Andresjärvest Eesti Rahvaluule Arhiivist:
https://www.folklore.ee/rl/pubte/ee/vanad/eisen/koha/vooru.html
ja teisal: https://www.folklore.ee/pubte/ajaloolist/ron/ron.html
Evald Tõnisson. Linnamäed ja maalinnad. Tallinn, 1966.
Evald Tõnisson. Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Martti Veldi, Heiki Valk. Archaeological investigations at Pikasilla Vooremägi hill fort and settlement site. – Arheoloogilised välitööd Eestis, 2009. Archaeological Fieldwork in Estonia. Tallinn, 2010, lk 85–94.
Post a Comment