November, hingedekuu. Olen mitmete aastate vältel õppinud austama tema lihtsat halli ilu, tormaka õitse- ja viljaaja järgset leplikku rahunemist. See pole tühjus, mis maad täidab, pigem kutsuksin seda askeetlikuks selguseks. Nii on hilissügisest saanud üks minu lemmikuid aastaaegu matkamiseks ja ennast ümbritseva maailma avastamiseks.
Siiski kippus mul tänavune
häälestumine sügishallusega millegipärast tõrkuma. Ei tea, oli siis asi tihedas
töögraafikus või vankumalöönud tervises, mille mu jäärapäine püüd vähemalt kord
nädalas ujumas käia vähemalt sel korral tõsiselt proovile pani. Õnneks polnud
kõik kaugeltki kadunud. Toimekate tööpäevade kõrvale juhtus ka mõni vaba päev,
samuti ei jäänud ma päris voodihaigeks. Ja teadagi: parim ravi on rünnak. Panin
aegsasti kaardi peal manöövriplaanid paika ning kui koitis sobiv puhkepäeva
hommik, sõitsin metsikusse Läände.
Pärnumaa on Tartust just
niivõrd kaugel, et päris niisama sinna kuigi tihti ei satu. Sellepärast tuligi
selle ajamaastikel uitamiseks võtta kohe eraldi aeg. Olin nimelt juba mõnda
aega kodumaa kaarti vaimusilma ees hoides tundnud, et Pärnumaa põhjaosa on
muinasreiside poole pealt seniajani harukordselt hõredaks jäänud. Ainus tegelik
põhjus sai olla füüsiline ja vaimne kaugus, sest sisu mõttes leidub seal
kogetavat piisavalt. Üürikest päevavalgust arvesse võttes keskendusin väga
konkreetsetele paikadele – Mädara linnamäele Vändramail, Linnamaa kalmele
Pärnu-Jaagupi lähistel ning kaugelt kuulsale Soontagana maalinnale Mihkli
kihelkonnas. Tänases jutus keskendun neist vaid esimesele, sest see võis
ennevanadel aegadel jääda Alempoise väikemaa(-konna) piiridesse, samas kui teised
kuulusid Vana-Läänemaa lõunajakku ning väärivad seega eraldi süvenemist.
Mädarale jõudsin keskpäeval.
Linnamäe asupaik on nii teedeatlases kui ka kohapealse suunaviidaga hästi ära
märgistatud, mistõttu oli selle ülesleidmine tõepoolest väga lihtne. Auto
jätsin poolele metsateele (edasi sõitmine olekski teda rohkem lõhkunud kui mind
aidanud) ning sammusin reipalt edasi, kuni palutukas hakkas silma äratuntavalt
linnamäelike joontega küngas. Olin siin varem korra käinud palju aastaid
tagasi, kui kohalike oludega sõber seda mulle näitas. Tollest kaugest ajast olid
meelde jäänud sihvakad männid-kuused ja ohtralt sügavrohelist alusmetsa. Võisin nüüd
rõõmuga tõdeda, et männid-kuused ja alusmets olid endiselt omal kohal ning linnamägigi
säilitanud oma ootuspärase kuju (ehkki ma seda viimast toonasest korrast
üleliia täpselt ei mäleta).
Isiklikule kogemusele kirjandust
appi võttes püüan nüüd teile linnamäge veidi üksikasjalikumalt tutvustada.
Linnusekohaks oli valitud Mädara jõe järsk kirdepoolne kaldaseljak, kus veepinna
ja künkaharja kõrguste vahe ulatub kuni 25 meetrini (viimase kasuks, kui
kellelegi ebaselgeks jäi…). 800 ruutmeetrit paiguti mühkliku pinnaga künkalage on
millalgi ennemuiste piiratud ida-kirde poolt umbes 1–1,5-meetri kõrguse
otsavalliga, mille välisküljel joonistub välja madal kraav. Teistel külgedel on
nähtavasti toetutud künka looduslike nõlvade kaitseomadustele.
(Mädara linnamäe õueala, sambla all kultuurkiht. Muide, kohalik rahvas on seda paika kutsunud ka Punamäeks või Kirikumäeks. Punane pole just omadussõna, mida ma esimeses järjekorras temast kõneledes kasutaksin. Kas Kirikumäe nimi viitab keskajal künkale ehitatud kabelile või on nimesaamislugu kuidagi juhuslikum, ei ole samuti võimalik paugupealt öelda)
Sambla ja alustaimestiku seest
ei paista see küll kuidagi välja, kuid linnamäel on kultuurkiht, mille seest arheoloog
Artur Vassar leidis 1953. aastal tehtud proovikaevamistel savinõukilde. Kui uskuda
kirjasõnas jagatud nappi infot, pärinevad potikillud I aastatuhande teisest
poolest pKr. Kahjuks ei pakkunud piiratud ulatusega välitöö linnuse loo kohta
just väga palju muud peale teadmise, et seal olid savinõud, milles ilmselt
hoiti toiduaineid, valmistati sooja toitu ning kui hästi läks, siis mõnikord kogunisti
söödi. Aga tahaks ju teada veel ja veel. Kes selle linnuse valmis raius ja kes
seal elas? Millised nägid välja linnuse hooned ja kaitserajatised? Kui kaua oli
linnusele elupäevi ja -aastaid antud? Kas vahel taplust ka peeti või saadi algusest
lõpuni teisiti hakkama?
Pärnu jõgikonnal pole muistsete
linnamägedega priisata ning selles valguses paistab Mädara, ehkki muidu tagasihoidlik,
kaugele silma. Mööda Pärnu jõge ülesvoolu rühkides, vahel ka kärestikega
maadeldes jõudnuks üks tubli paat või laevuke ligi 70 km järel vasakut kätt sissevoolava
Mädara lisajõe suudmesse ning sinna sisse keerates avanenuks mõne kilomeetri
järel vaade kõrget kaldaperve valitsenud linnusele. Tagasitee pärivoolus oli kindlasti
palju kergem. Aga kui juhtumisi Mädara jõgi tähelepanuta jätta ning otse edasi
mööda Pärnu jõge kirde suunas suruda, tulevad varsti vastu Türi kandi viljakad väljad.
See maa kandis 13. sajandil, raua- ja keskaja üleminekusajandil Alempoise
nime. Eri allikad vahemikust 1224–1282 on tema nime veel kirja pannud kui Alumbus,
Alenboys, Alempos ja Alembeys. Hiljem kujunes Alempoise
tuumiku põhjal välja Türi kirikukihelkond, mis sulas/sulatati kokku Järvamaaga.
Mädara piirkonnast sai aga Vändra kirikukihelkond Pärnumaa koosseisus. Kas
Mädara linnus kuulus kunagi Alempoise piiridesse või asus ta selleks liiga
omaette, selles pole ajalooteaduse jüngrid päris ühele meelele jõudnud (ehkki
Eesti historiograafia suurte kuumade teemade sekka pole see diskussioon kahjuks
kunagi kuulunudki…).
Ega I aastatuhande teise poole
ja 13. sajandi haldusolusid päris hästi omavahel võrrelda ei saagi. Kui
esimesel perioodil tegid poliitilist ilma arvukad linnused, millest paljud
haldasid enda ümber suhteliselt väikest territooriumi, siis hilisrauaajaks
surid paljud neist üldse välja ning uued võimkonnad kujunesid varasematest
oluliselt suuremaks. Nii et jääb lahtiseks, kas Mädara linnamäe aegadel üldse
Alempoise nimelist maad juba tunti ja teati või tekkis see alles hiljem, II
aastatuhande esimeste sajandite jooksul. Mädaralt on Türile maad linnulennult
20 kilomeetri ringis, mis iseenesest pole midagi võimatut – isegi kui Pärnu
jõgi käänutab seda mõnevõrra pikemaks – , ometi puuduvad mul veenvad
argumendid, et vastust otsustavalt ühele või teisele poole kallutada. Mis seal
ikka, las ta jääda esialgu siis lahtiseks.
Kui te kunagi juhtute rändama mööda
Pärnu – Paide – Rakvere maanteed ning märkate tee peal Mädarat, tehke seal põgus
peatus ning jalutage linnamäele. Miks? Noh, seal on lihtsalt ilus olla. Haljendav
loodus ja ajalugu õhkav maapind, küsimärke täis nagu Merivälja aiamaad. Muud
pole õnneks ju vajagi. Mind see väike randevuu igatahes aitas – Mädaralt
sõitsin juba märksa reipama tundega edasi läände, kus ootasid ees uued
seiklused ja kohtumised. Nendest aga juba järgmises raportis.
1 comments:
Abilugemisi:
Vello Lõugas, Jüri Selirand. Arheoloogiga Eestimaa teedel. Teine, parandatud ja täiendatud tükk. Tallinn, 1989.
Evald Tõnisson. Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
P.S. Selle jutu kirjutamise ajal oli minu radarite alt välja jäänud 2015. ja 2017. aasta uuringud, mille on kokku võtnud Aivar Kriiska, Alina Tšugai-Tsyrulnikova, Jüri Plado, Aldur Vunk, Andres Kimber ja Kristiina Paavel. "Ground-penetrating radar survey and test pitting on Mädara hill fort". Arheoloogilised välitööd Eestis, 2017. Archaeological Fieldwork in Estonia. Tallinn, 2018.
Nende käigus selgus, et arvatav vall oli tegelikult looduslik, mis tähendab, et muinas-mädaralastel oli sellevõrra vähem tööd. Linnamäelt on saadud ka kaks radiosüsinikudateeringut, millest üks 162 eKr - 73 pKr ehk eelrooma rauaaja lõpp kõlab ootamatult (ent mitte suisa võimatu, teine aga aastatest 777-984 pKr. (ehk täiesti ootuspäraselt viikingiaeg). Prooviaugustamisel leiti veel mõned käsitsivormitud savinõude killud ning ilmselt tulease. Nagu näha, on kultuurkiht Mädaral vastuvaidlematult olemas.
Tänusõnad Markku Kivisele värskemale kirjatükile suunamise eest!
Post a Comment