Oli 13. sajandi lõpp. Ugandist ja teistest naabruskonna vanadest maadest oli mõni inimpõlv tagasi pea paar aastakümmet kestnud sõja käigus tehtud katoliiklik Tartu piiskopkond, mis järgemööda elu omal moel ümber kujundas. Uute asjadena olid tulnud kirikud, vaimulikud ja vasallid, samuti nende hüveks määratud maksud ning võib-olla veel midagi, millest meil allikate puudumise tõttu õiget ülevaadet pole. Sõda oli rüüstanud külasid ja suguvõsasid, ajanud rahvast manalasse ja kukutanud endised pealikud. Aga kahtlemata oli palju ka endiseks jäänud ning maailm veeres planeedi selles nurgas omasoodu edasi.
Siis millalgi 13. ja 14. sajandi vahetuse paiku tulid piiskopkonda uued
inimesed. Tulid ida poolt, vististi kusagilt teiselt poolt Peipsi järve, Novgorodimaalt,
ehkki me ei tea, kas otse üle järve või ehk ringiga Virumaa kaudu. Nad
kõnelesid ilmselt siinsele maakeelele üpris sarnast keelt, nii et arvatavasti
ei tekkinud neil kohalikega suhtlemisel ületamatuid raskusi. Tänapäeval
arvatakse, et tulijateks olid vadjalased või vähemalt neile väga lähedane
läänemeresoomekeelne seltskond. Kuidas nad end ise nimetasid, seda me öelda ei
tea. Samuti ei tea me, miks nad siia tulid, kuigi liikumapanevate jõududena on
oletatud nii maksukoormiste kasvu Novgorodimaal kui ka sõjakaid aegu. Võib-olla
sai paljudel sellest kõigest ühel hetkel lihtsalt kõrini.
Keskaegsed vadjalased pole endast Eestis maha jätnud ühtegi kirjalikku
märget ning ainsad selgemad jäljed neist peituvad külakalmistutes, kuhu
siitilmast lahkunud sängitati. Praeguseks on sääraseid kalmistuid kokku leitud vähemalt
neli – Välgi ja Kusma põhja pool Emajõge, Mäksa ja Makita
lõuna pool. Kuna nad paiknevad hajusalt ja üksteisest üsna kaugel, võib
arvata, et mingit ühte kompaktset kogukonda sisserännanud vadjalased Tartu
piiskopkonnas ei moodustanud. Aga väikesed, ühe või mõne külaga vadja pesakesed
võisid omanäolisuse säilitada mitme põlvkonna vältel, matusekommete põhjal
tuvastades üldjoontes kuni 15. sajandini. Neid nelja kalmistut käisin ma tänavu
eri aegadel talvel ja varavarakevadel oma silmaga kaemas. Järgneb rännuaruanne.
1. Välgi
Välgi on neist põhjapoolseim, paksude metsade vahele kätketud asustuspesake, kuhu ma oma senise elu jooksul kordagi veel sattunud polnud. See kant on praegugi rahva poolest tagasihoidlik ning võimalik, et enne vadja uustulnukaid ei elanudki siin peale karude ja põtrade teisi inimesi. Algus ei saanud seega kindlasti kuigi kerge olla, kuid tolle aja inimestel polnud kombeks lasta kätel tagumikust välja kasvada ning õige pealehakkamisega sai elu ikka kuidagi edenema. Kui esimesed kogukonnaliikmed siinse maise ilmaga hüvasti jätsid, rajati ühe madala liivase põndaku peale kalmeke, mis tänapäeval jääb õigupoolest Välgi naaberküla Särgla piiridesse, suure Külmanõmme serva. Kui arheoloog Aita Kustin 1958. aastal vahepeal põlluharimisega kannatada saanud matusepaika päästekaevas, leiti 29-st säilinud, samuti lõhutud haudadest peamiselt 14. ja 15. sajandi panuseid – järelikult maeti kalmesse päris mitme generatsiooni esindajad.
(Välgi või õigemini niisiis Särgla külakalmistu on puudetukaga kaetud kingukene kultuurmaade ja suure metsamassiivi piiril)
(Külastamise ajal kattis teispoolseid lisaks mullale ka õhuke lumevaip)
Taolisi väikesi, ühe või mõne küla rahva kalmistuid oli keskaegses
Eestis ja naabermaades igal pool, midagi iseenesest eriskummalist selles pole. Välgi
kalme “vadjalikkus” peitub eelkõige mõnedes hauda kaasa pandud esemetes, mis on
ida- ja lõunaeestlastele olnud üldiselt võõravõitu. Ning ka vastupidi – mõned
kohalikele matustele muidu tavalised esemed näikse siin sootuks puuduvat. Eesti
keskaegne maarahvas ei pannud oma surnutele reeglina hauda kaasa võtmeid, ent
Välgis neid siiski leidub, eelkõige naiste haudadest. Naised on oma endiselt
kodumaalt kaasa võtnud ka ehteid, näiteks pealiniku külge kinnitatud
kuulikestega oimurõngad ning mitmest traadist põimitud käevõrud. Lisaks on
leitud surikinnaste katkeid. Eestlaste nii armastatud sõlgesid Välgi rahvas eriti
ei kandnud. Siiski leidus siin ka eestlastega sarnast hauakraami – nuge, pandlaid
ja münte.
Kuhu Välgi, tegelikult siis Särgla rahvas oma surnute matmist 15.
sajandil korraldama hakkas, pole päris selge. Üks arvatavalt kesk- ja
varauusaegne kalme on teada veel ka päris Välgis, vanast vadja kalmest
linnulennult üle kilomeetri loodes. Võib-olla jätkati matmist just sinna?
Välgist mitu tublit kilomeetrit lõunas, Külmanõmme massiivi teises
servas Kusma külakeses asub järgmine vadjaline matusepaik. Külastasin seda ühel
kesktalvisel rattasõiduringil, mil lund ajutiselt nappis ning külmanud teedel
oli lihtne sõita (kõigi teiste kalmeteni jõudsin, jumal paraku, auto abiga). Kusma
kalmistul kaevasid õpetatud baltisakslased Masing, Duhmberg ja Loeschcke juba
1880. aastail (kokku vähemalt 20 matust). Keskmine mees, Duhmberg, märkas
leidude suurt sarnasust vadja kandi haudadest saadud asjadega ning pakkus esimesena
välja, et Kusmal elasid keskajal vadjalased. Erinevalt Välgi kalmest oli Kusmal
maetute hauad kaetud kivilademega ja võib-olla ka mingite madalate
kääpakuhjatistega – mõlemad samuti väga iseloomulikud matusetavad teispool
Narva jõge ja Peipsi järve elanud läänemeresoomlaste seas (ja ühtlasi valdavalt
tundmatu kohalike eestlaste jaoks). Haudade asetuses võis Kusmal kohati jälgida
enam-vähem korrapäraseid rivisid, nii et anarhia asemel valitses surnuaias
mõtestatud süsteem. Tõenäoliselt sängitati ühe pere liikmed üksteise lähedusse.
Hauapanused on Kusmal paiguti üsna sarnased Välgile, näiteks käevõrud ja vööpandlad, erinevusena leidus siin aga surnute juures ka kaelariste ja ehtena kantud rinnalehti. Mõned käsitsi vormitud savinõutükid ja üksikud põlenud luud osutavad, et matuseala oli inimeste poolt mingiks otstarbeks (kalme?) hõivatud ka mitusada aastat enne vadjalasi, kuid viimaste saabumishetkel 13. sajandi lõpus või 14. sajandi alguses oli viimane olnud juba pikemat aega hüljatud. Sarnaselt Välgile lõpetasid vadja asukad Kusma kalmesse matmise 15. sajandil. Sellest, kuhu kusmalased edaspidi surma järel viidi, pole mul kahjuks halli aimugi.
Suur-Emajõe paremkaldal Mäksal leitud vadjapärane kalmistu asub keset
lagedat põllumaad õrnalt-õrnalt kõrgemal kohal. Ei puid peal ega ümber, kõigest
kõle tuul undamas mööda välja. Väliste maamärkide vähesuse tõttu jõuti kalme
Mäksal pärast esmakordset avastust ja uurimist 1907. aastal äragi unustada,
kuni 1987. aastal tuhniti hauad maaparanduse käigus taas kogemata välja. Aasta
hiljem kaevas muistist arheoloog Heiki Valk, kes avas kokku seitsme inimese
säilmed.
(Mäksa matusepaik on keset lagedat põldu, ümbritsevast natuke kõrgemal kumerusel)
Nii kuis Kusmal, tavatseti ka Mäksal surnute hauad mõnikord katta
kividega. Hauad ise olid üsna madalad, valdavalt tublisti alla meetri. Mingil
põhjusel on vähemalt ühe haua kõrval põletatud lõket – ei tea, kas talvise
keltsa sulatamiseks, et hauakaevamine lihtsamaks teha, või mingitel kultuslikel
eesmärkidel. Mäksa surnute juures leidus erinevaid ehteid, nagu oimurõngad, rinnalehed,
rist- ja võreripatsid, üks luunula- ja üks hobusekujuline ripats, käevõrud ja
sõrmused. Ühe neiu koljul asus mingi müntidega peaehe. Tarbeesemetest oli
haudades võtmeid (ennekõike naistel), aga ka hobusesuitsede osi ja kannus.
Ühesõnaga, taas üsna vadjalik komplekt matusepanuseid, eriti näiteks
oimurõngad, võre- ja hoburipatsid, võtmed jm. Kogu kalmistu oli kasutuses
ilmselt alates 13./14. sajandi vahetusest kuni 15. sajandi I pooleni.
Siis, kui Mäksa surnud polnud veel surnud, vaid läbinisti elusad
inimesed, elasid nad ilmselt päris sealsamas kalme lähedal Emajõe ääres. Kohe
kus jõe madal ja niiskevõitu perv läheb üle kuivemaks põlluks, on leitud
kalmega ajaliselt kattuv asulakoht, kus keskajal võis seega kõlada igapäevaselt
vadja keel (või igatahes midagi sellele lähedast).
(Vaade kalmelt puudeviiru taga oleva Emajõe suunas. Asulakoht on vahetult puudeviiru ees)
4. Makita
Viimane kirjeldatav vadjalaste matusepaik on ühtlasi neljast
lõunapoolseim, vana Ugandimaa südaaladel Otepää kõrgustikul pesitsev Makita.
Kuulsa elektriliste tööriistade tootjaga pole külanimel, jumal paraku, midagi
ühist. Õigupoolest ei tea keegi, miks tal selline nimi on. Olgu sellega, kuidas
on, igatahes on tegemist ammu esmaasustatud kohaga. Sellest kõnelevad külatee
ääres järsunõlvaliselt Kabelimäelt arheoloogilistel kaevamistel leitud
käsitsivormitud savipottide tükid. Arvatavasti oli künka peal juba vanemal
rauaajal kellegi tore muinasmõis – mitte küll kuigi suur ja ligipääsu mõttes ka
mitte kõige mugavam, aga see-eest kena vaatega ligemale ümbruskonnale ja
potentsiaalsetele lähenevatele vaenlastele. Künkapealne elamine ei jäänud ometi
ilmasambaks, vaid kadus ning järgnevate sajandite – vahest koguni aastatuhande –
vältel oli künkake ilmselt märkimisväärsemast inimmõjust prii.
Inimmõjud naasesid 13. sajandi lõpul või 14. sajandi alguses, kui üks
teistest pikema Eesti-tee valinud vadjalaste rühm otsustas Makita all viimaks
hoo maha võtta. Ka nende küla koht on teada, asub teine üsna Tartu-Otepää
maantee juures, ning kalmistuks valisid nad just sellesama kena künkakese, millel
keegi esiugalane oli ennemuistsel ajal elanud. Seda, kuidas sisserännanud oma
matusekombeid toimetasid, teame me tänu Heiki Valgu juhitud kaevamistele
aastatel 1986–1987.
Makita Kabelimäelt on 158 inimest välja kaevatud laibamatusena; lisaks
on kümmekond surnukeha põletatud ja nende luutükid mulda laiali puistatud. Põlenud
luude juurest leitud vähesed ehtedki olid kas katki tehtud või
põlemisjälgedega. Surnute põletamine oli keskajal tükk, mille tegemine nõudis otsustavust.
Kirikumehed sellist paganlikku tembutamist igatahes heaks ei kiitnud. Niisiis olid
makitalased kas paadunud seaduserikkujad või veendunud vanade tõekspidamiste au
sees hoidjad (isiklikult kaldun teise variandi poole). Ja ega siis seadusesilm
toona igale poole vahtima ei jõudnud. Siiski maeti suurem jagu surnutest ühes
tükis, nii kuis kristliku kirikugi ettekujutus neist asjust ette nägi.
Kive toodi Makita kalmelegi, sealhulgas ikka kohe isuga – nendega oli
pea terve künkalagi üle puistatud. Panuste loetelu on pikk ja rikkalik, aga lisaks
juba eelnevate kalmistute juures nimetatud ja korduma kippuvatele ehte- ja
tarbeasjadele oli tähelepanuväärne potikildude sage esinemine Kabelimäel. Justkui
oleks potte siin nimme mingi kombe täitmisel puruks pekstud. Omajagu on
kalmealalt leitud ka koduloomade luid – kas toodud mälestussöömisteks või
ohvrianniks kalmele ja tema asukatele.
(Kabelimäe laele jõudmiseks tuleb üksjagu rühkida, aga kes ütles, et matused peavad kerged olema)
Aeg-ajalt kolis mõni makitalane Otepääle, kus asus Tartu piiskopi
linnus, kirik ja mitmesaja elanikuga alev – tõeline tõmbekeskus. Makitat need
väljarännud nähtavasti oluliselt ei nõrgestanud. Kuigi hauapanused näitavad
siingi 15. sajandil olulist eestistumist, näib küla õigupoolest olnud märksa
elujõulisem kui Välgi, Kusma või Mäksa, sest kalmistut kasutati Makital
mitusada aastat kauem – kuni 17./18.
sajandi vahetuseni.
* * *
Miks ei kohta Tartumaal siiani vadja keelt ja meelt? Enamik
kalmeleidudest näitasid vadjalikkuse hääbumist 15. sajandi esimesel poolel,
kuid see ei ütle veel üksisõnu, kas sama saatus tabas sellal ka sisserännanute
keelt. 1350. aastatel Liivimaad räsinud Musta surma eest polnud kaitstud keegi,
ka mitte vadjalased. Makita lähedasel Otepääl on teada küllaltki suur
katkuohvrite kalmistu, kuhu maeti kõik kurja tõppe surnud, emakeelest sõltumata.
Siiski, hoolimata pandeemia hävitusjõust jäi elu maal alles – kuni järgmise
nuhtluseni. Nii-öelda tavaajaloos (koolitundides ja mujal) pole sellest küll eriti
juttu tehtud, kuid ajaloolased on välja toonud, et 15. sajandi algus oli
Liivimaale kõike muud kui lihtne. 1420.–1430. aastaid räsis näljahäda ning
püsivalt tühja kõhuga kaasnevad igasugused kergesti külge hakkavad
tervisejamad. Poleks imestada, kui paljude külade rahvas raskuste ajal
kodukandi hülgas ning paremaid marjamaid otsides laiali hajus, nii et
vadjalikud kultuurisaarekesed ümbritseva eestilikkuse sisse sulasid. Kõige
kauem võis vadja vaim kuigivõrd alles püsida Makita kandis. Veel 19. ja 20.
sajandi vahetuselgi olevat makitalased Otepää kihelkonnakalmistule omakseid
mattes pannud neile hauda kive. Tõsi, esivanemate keel oli selleks ajaks küll juba
ammu tartu keele vastu välja vahetatud.
Tegelikult võib nii mõnigi põline tartumaalane endalegi teadmata kanda vana vadjalaste liini.
1 comments:
Tartumaa vadjalastest on kõige põhjalikumalt kirjutatud:
Priit Ligi ja Heiki Valk. Vadjapärased kalmistud Tartumaal (13.–15. sajand). – Vadjapärased kalmed Eestis 9.–16. sajandil. Muinasaja teadus, 2. Tallinn, 1993, lk 176–214.
Ja pisut ka siin:
Tiina Kala, Linda Kaljundi, Juhan Kreem, Ivar Leimus, Kersti Markus, Anu Mänd, Inna Põltsam-Jürjo, Erki Russow, Anti Selart, Marek Tamm, Heiki Valk. Eesti ajalugu, II. Eesti keskaeg. Tartu, 2012 (eriti leheküljed 177–178 ning 396–397).
Post a Comment