Muinas-Rävala õhtupoolsed maad pandi 13. sajandi alguses Taani Hindamisraamatusse kirja Uomentakæ nime all. Kuna kirjapilt on selgelt taanipärane, siis on Eesti uurijad püüdnud ära mõistatada nime maakeelset originaalkuju ning tõlgendanud seda enamasti kui Vomentaga või Vomentagana. Ega ’Vomen-gi’ teab mis eesti sõna pole, nii et ehk ongi õigus neil, kes kogu nime tänapäevaselt Võhmataguseks kutsuvad. Aga siinses muinasreiside ajaraamatus eelistan siiski kõige levinumat Vomentaga varianti. Nähtavasti oli see vähemalt 13. sajandi hakul kihelkonna staatuses üksus, kuid piirkonna lugu ulatub kahtlemata veel vähemalt mitusada aastat varasemasse aega. Siinses reisikirjas keskendun siiski vaid ühele geograafilisele punktile Vomentagas. Selleks on Padise.
Kuna tänavu möödus Jüriöö ülestõusu algusest suhteliselt ümmargused 680 aastat, osalesin ma oma ameti iseärasuste tõttu aprilli alguses Padise kloostris ülestõusule pühendatud harivas rollimängus ehk ajarännakus. Ajarännak on selline keskmisest aktiivsemat vaimu- ja kehaliikumist nõudev õppemeetod, mille eesmärgiks on ise proovida läbi elada teatud ajaloolist sündmust. See on õigupoolest väga sarnane larpidele ja taaskehastamistega – vähemalt ses mõttes, et käib rollimäng, mille käigus püütakse saavutada teatud ajastutruudust. Erinev on vahest ainult see, et ajarännakud on märksa rangema stsenaariumiga ning väga vabaks ja ohjeldamatuks tegevused üldjuhul ei lähe. Igatahes meie Padisel toimuv ajarännak, millest võttis osa oma paarkümmend kooli- ja muuseumipedagoogi üle Eesti, keskendus hetkele, mil ülestõusnud harjukad olid ülestõusuga edukalt pihta hakanud, sakslastele paha üllatust valmistanud, tapnud möllu käigus Padise kloostris 28 munka (vähemalt väidavad nii mõned 14. sajandi kroonikud, näiteks Wartberge Hermann) ning mõtlevad parajasti, mida oleks mõistlik järgmisena teha.
Ajarännak läks edukalt, ülestõusnud valisid endi seast kuningad ja sõjasulased, kes heade soovide ja veel paremate volitustega Paide poole teele saadeti (tapale, nagu me tagantjärele teame). Ent kui pärast mängu olid rõngassärgid seljast kistud ning näod roosaks pestud, käisin ma kolleegidele välja mõtte enne kodusõitu veel natuke männikus ringi jalutada, leidmaks üles kord Kloostri ehk vana nimega Siimika jõe paremkaldale rajatud muinaslinnuse ase. Kõik just nõnda sündiski – jalutasime männikus ja leidsime muinaslinnuse üles.
Praegu Vanalinnamäe nime kandva kantsi rajamisel on kavalalt ära kasutatud jõe looke sisse jäävat järsupervelist maaneemikut. Ainuke jõest kaitsmata jääv külg asub idas ning sellepärast korraldati sinna liivast otsavall ja vallikraav, jättes vaid kaguotsa ilmselt värava jaoks lahtisemaks. Madalam vallike on igaks juhuks tehtud ka linnuse edelaserva, jõekalda kohale. Niiviisi tekkis üle 3000 ruutmeetri suurune igast küljest piiratud maa-ala. Te küsite: „Milleks?“ Eks ikka selleks, et ennast ülejäänud maailmast eraldada. Vajadus võis sündida eri põhjusil. Näiteks vastupandamatust kihust end eliitseks ja teistest olulisemaks pidada või soovist pääseda välistest tüütustest (need kaks nähtust võisid loomulikult omavahel ka tihedalt seotud olla).
Linnusel mitmes kohas 1963. ja 1964. aastal kaevanud arheoloog Osvald Saadre leidis vallikehandi sisemusest mitmeid söeviirge, mis ilmselt pärinesid mahapõlenud kaitseehitistest. Söe radiosüsinikumeetodil dateerimine andis selle vanuseks laias laastus 11.–14. sajandi. Lisaks tulid linnuse loodenurgast maa seest välja 7.–10. sajandist pärit tukid, nii et kokku annab see kantsile päris pika kasutusaja. Iseasi, kas just järjepidevalt. Hoolimata mõnest ehitusjäänusest (näiteks kividest küttekolded) ning vähestest käsitsivormitud savinõutükkidest (muudest leidudest on saadud vaid tuleraud, nooleots ja pronksist ehtenõela katke) on kultuurkihi nõrkuse põhjal arvatud, et linnus polnud kunagi kuigi pikalt asustatud, vaid võis olla mõeldud kas Siimika jõe suus asunud sadamakoha julgestamiseks või pelgalt sõja korral varjumiseks. Nagu muinaskantsidel ikka, oli suur osa linnamäe lahmakast siseõuest ilmselt üleüldse üsna tühi ja lage plats.
Siimika jõe suue olevat tuhatkond aastat tagasi olnud praegusest rohkem kui kilomeetri jagu lõuna pool, nii et Paldiski lahte sõitvad viikingilaevad pääsesid linnusele palju lähemale kui praegu võimalik. Vanalinnamäele jõudmiseks tuli sellest hoolimata läbida veel vähemalt viis kilomeetrit jõge. Päris mereranda noil aegadel linnuseid üldse ei püstitatudki; ilmselt olnuks nad võõrastele relvastatud meresõitjatele liiga suureks kiusatuseks. Siimika jõgi polnud Vomentagana ainuvõimalik uks merele ja laia maailma – aardeleidude põhjal on sadam tõenäoliselt olnud ka näiteks Klooga lahes.
Jah, ükskõik, mis Vanalinnamäe täpne otstarve ka olla võis, viikingiajal ja hilisrauaajal olid sellised kindlustatud kohad meie maastikul üsnagi tavapärased. Aga kuidas on lood hilisema ajaga? Üks Padise söedateering andis vahemikuks 12. sajandi lõpust kuni 15. sajandi keskpaigani, mis suures osas jääb juba täiesti keskaja raamidesse. Selle ajastu läbivateks tunnusjoonteks on ristiusu juurdumine ametlikuks usuks ning lääneeuroopaliku linnakultuuri tulek. Kõlab justkui progress ja mida iganes, ent tuleb meeles pidada, et need asjad hakkasid juhtuma “tänu“ verisele 13. sajandi alguse sõjale. Taplused lõikasid läbi päris palju senistest ühiskondlikest suhetest, mistõttu vajusid paljud senised linnused ja nende valitsejad minevikku. Mõned siiski ka jäid – näiteks Tartust ja Viljandist kasvasid uut moodi linnad, Harjumaal jäi tõenäoliselt tükiks ajaks püsima vägev Varbola ja nii mõneltki teiseltki linnamäelt võetud radiosüsinikuproovid viitavad nende kestmisele ka veel pärast ristisõda. Padise linnus näib olevat üks nendest.
13. sajandil sündis Padisel vahepeal veel igasuguseid asju. Vanast linnusest pelk kilomeeter ülesvoolu omandas maid kaugelt lõunamaalt Väina jõe suudmest pärit Dünamünde (läti keeli Daugavgrīva) tsistertslaste klooster, kes pani sinna püsti kabeli. Sellega ambitsioonid ei piirdunud. 14. sajandi algul hakati Padisele ehitama juba võimast kloostrikompleksi, paekivist ja puha. Tsistertslaste ordul oli tavaks rajada kloostreid suurtest keskustest kaugele, et paremini jumalale pühenduda, ning Padise tundus sellal olevat palju metsikum kui näiteks Tallinn. Lisaks leidus siin põldu ja voolavat vett, mille abil vesiveskeid ja kalakasvatustiike tööle panna. Mungad kolisid kloostrisse elama juba siis, kui ehitustööd olid alles pooleli. 1343. aasta kevadeks võis neid siin olla tõesti juba mitukümmend, nii et Jüriöö ülestõusul 28 (teistel andmetel 18) munga tapmine kõlab üsna usutavana. Kui paljudele kloostriasukatele hing sisse jäi, pole teada, ent pärast pikemapoolset põdemist jätkus hoonete ehitus 1370. aastatel, kuni 1448 võidi kloostri põhihooned pidulikult ära pühitseda.
Liivimaa sõja tormid elas tõeliseks kindluseks muutunud kloostrikompleks enam-vähem üle, varemetesse jäi ta alles 1766. aasta tulekahju järel, misjärel näppasid kohalikud mõisnikud sellest kive naabrusesse uue mõisaansambli tegemisel. Tsistertslastel ei läinud niigi hästi, nemad olid Padiselt sunnitud lahkuma juba Liivimaa sõja algul 1559. aastal. Ent tulgem korra veel tagasi vana muinaslinnuse juurde, millel ju mäletatavasti samuti keskajaga mingi pistmine. On nimelt oletatud, et jüriöölased võisid pärast esialgset, üllatusmomenti ära kasutavat möllu otsustada end vastaspoole vastusammude eest kindlustada. Ehk pööratigi tähelepanu vahepeal lagunenud Vanalinnamäele ning raiuti vallile uued palkseinad püsti? Kuna me teame üht-teist ülestõusu nadivõitu tagajärgedest, siis võib ka arvata, et ega see linnuse taaselustaminegi just kuigi pikaajaliseks projektiks osutunud. Üksteise järel tulid otsustavad sündmused – esiti mässu mahasurumine, seejärel Põhja-Eesti müümine Taani krooni alt Saksa Ordule ja nende otsa ka laastav must surm.
Keskaeg oli pime, elu oli sünge ja julm.
1 comments:
Kirjasõna Padise kohta
Mauri Kiudsoo. Viikingiaja aarded Eestis. Idateest, rauast ja hõbedast. [Tallinn], 2016.
Osvald Saadre. Padise Vanalinna mägi. Studia archaeologica in memoriam Harri Moora. Tallinn, 1970.
Evald Tõnisson. Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Heiki Valk. The Fate of Final Iron Age Stronghold of Estonia. Strongholds and Power Centres east of the Baltic Sea in the 11th–13th Centuries. Linnused ja võimukeskused 11.–13. sajandil. Muinasaja teadus, 24. Tartu, 2014.
Padise kloostri kohta sain ülevaatliku info kloostri ametlikult kodulehelt: https://padise.ee/klooster/kloostri-ajalugu/
Post a Comment