Tolsamal päeval, mil teel Tartust Tallinna külastasin mitmeid Süda-Järva
muistiseid (loe eelmisest postitusest), käisin läbi ka veel paarist Harjumaa ajaloolisest paigast. Järvat ja
Harjut eraldab põline Kõrvemaa metsade ja soode vahevöö, ehkki tänapäeval on
sellest igasugused maanteed läbi küntud. Näiteks päris vastne Tallinna maantee
möödub tuimalt kõikidest vanadest asustussaarekestest ja ma ei teagi nüüd, on
see hea või halb – kohalikud elanikud ei pea enam kartma sõgeda liikluse
ohtusid, kuid samas ei peatu möödasõitjad enam siin oma teekonnale burksi kaasa
ostma ning ettevõtluse võimalused on antud sfääris mõistagi ahenenud. Igatahes
ei kuulu uue marsruudi sisse enam sellised harjumuspärased paigad nagu Anna,
Ardu ja Kose. Kes need üles leida soovib, peab spetsiaalselt õiged teeotsad
üles nuuskima.
Mina tahtsin minna Ardusse. Soovi põhjused ulatuvad tagasi 1930.
aastatesse ja sealt veel palju kaugemalegi. Ühest aleviku keskel asunud liivasest
kühmust on leitud kaks meesterahva luustikku, üks 1931., teine 1936. aastal. Mõlemad
meesterahvad lamasid haudades vasakul küljel ja kõverdatud põlvedega, pea põhja
suunas. Ütleme kohe ära, et ei kõveras jalad ega surnu põhja-lõunasuunaline hauda
asetamine pole just kuigi tavapärased nähtused kristlikus matusekultuuris. Seda
esiteks. Teiseks pole kristliku jumalasõnaga ärasaadetuile ka just väga tihti
kaasa antud kivikirvest, tulekivist nuga ja talba, kitse- või lambaluust
naaskleid, luust pulkasid (arvatavasti rõivakinnituseks) ega nöörkeraamilist
savinõu. Et Ardus aga just sellised asjad luustike juurest leiti, võis
kristliku aja matusepaiga võimaluse siin üsna kindla südamega maha kriipsutada.
Teisena leitud mehe pea kõrvale asetatud kivikirves nägi päris edev välja –
varreauk keskel ning küljed hoole ja armastusega venekujuliseks lihvitud.
Arheoloogid, kellel kõikvõimalike esemete jagamine eri tüüpidesse südame
kiiremini põksuma paneb, on just taolised terariistad ristinud karlova tüüpi
kivikirvesteks. Nime on viimastele andnud Tartu Karlova mõis/linnaosa, kust on
leitud üks naisterahva matus koos väga sarnase kirvega (loe sellest ühest mu
varasemast jutust: https://muinasreisid.blogspot.com/2020/04/kiviaegne-tarbata.html).
Kõik detailid kokku ja eraldi viitasid ühemõtteliselt kiviaja
lõpuotsale, mil meie maale oli asunud elama rahvas, kelle kultuuri nimetati varem
venekirveste, praegu aga enamasti nöörkeraamika kultuuriks. Teise maetu luudest
tehtud radiosüsinikudateering andis tema eluajaks umbes 2880–2500 eKr (see
teeks muidu 380 eluaastat, aga ärgem unusta siinjuures, et radiosüsiniku meetod
pole päris nii detailne dateerimisviis kui näiteks dendrokronoloogia…). Mehed
olid oma aja kohta üsna pikka kasvu ja tugeva kehaehitusega. Neist ühe koljul tuvastati
kaks paranenud löögijälge ja paremal käel paranenud luumurd. Noorem kiviaeg polnud
järelikult põrmugi läbinisti rahumeelne, selleski võis ette tulla arusaamatusi,
mille lahendamiseks otsustati käiku lasta vägivald. Ning kui pragmaatiliselt
võtta, siis sobis kivikirves kindlasti nii aletamisel puude ja põõsaste
raiumiseks kui ka vajadusel vastasele pähe udjamiseks.
Paremini säilinud mehe kolju järgi valmistas ajalooliste isikute
näorekonstruktsioonide meister Mihhail Gerassimov nõukogude ajal pronksist büsti.
Kui üldiselt mul Ardu mehe oletatavale välimusele pretensioone pole, siis
juuste ja näokarvastiku kujutamine on alati üks viguriga ülesanne, kuna
otseseid jälgi neist enamasti säilinud pole. Kunstnikule jäävad seega vabad
käed ning kõige lihtsam on kujutada midagi kaasaegselt nägusat. Nii on juhtunud
ka Ardu mehega, kelle pead katab selline üsna tüüpiline 60. aastate nõukogude
mehe soeng ja ka habe on hoolikalt piiratud (umbes nagu vürst Gabrielil; ka
“Viimne reliikvia” linastus 1969. aastal). Ent tegelikult võis neil tüüpidel
olla hoopis mingi põnevam stiil, näiteks kandadeni ulatuvad peenikesed nõgesekiust
afropatsid (nööri mõistsid nöörkeraamikud muide väga hästi teha), mis
kaunistatud lilleõite, vähjasõrgade ja kuukiirtega – toonaste mehelikkuse
etalonidega. Võite ise edasi fantaseerida, teadmiste puudumine annab meile
selleks piiritud võimalused.
Gerassimovi rekonstruktsioonist, mis peaks olema Tallinna Ülikooli arheoloogiakogu valduses, on internetist raske head pilti leida – olemasolevad fotod on üsna häguse tekstuuriga. Pealegi annab kunstnik-antropoloogi guugeldamine häirivalt sageli vastuseks ühe tema nimekaimu, kes näeb fotodel alati välja, nagu kiheleks tal sünnist saadik tuharas tükk ukrainlaste lõhkemoona. Lahenduse leidsin oma kodusest raamatukogust – 1994. aastal Jaak Sarapuu sulest ilmunud õpikus “Eesti ajaloo algõpetus, I” on Ardu mehest piisavalt talutav illustratsioon. Õigupoolest võib antud portree kõrvale panna ka alternatiivse kujutise, mis kaunistab Ardu koolimaja lähedale 2001. aastal kiviaegsele mehele (ei tea küll, kummale) pühendatud mälestuskivi. Kuna mul jäi tänu räpakale eeltööle see endal nägemata ja foto tegemata, siis klõpsa kivi nägemiseks siia.
(Ardu mehe portree Mihhail Gerassimovi nägemuses. Kui koduse karvarüü normaalse töösärgi vastu vahetab, on ta valmis sovhoosi põllule traktoriga kartulivagusid lahti ajama minema)
Ümberkaudu pole kümnete kilomeetrite ulatuses teisi kiviaja asulaid või
matusepaiku teada, vähemalt mitte midagi kindlat. Ardu asub üldiselt ka suurematest
veekogudest kaugel (uuel ajal rajatud Paunküla veehoidla ei lähe päriselt
arvesse), kuid on otse Pirita jõe kaldal. Jõgi on siin oma ülemjooksul veel
noor ja häbelik. Nöörkeraamikud olid Eesti alal esimesed, kes teadaolevalt
kindlasti talusid pidasid, põldu harisid ning kariloomadega asjatasid. Kui
tülikaid naabreid segamas polnud, oli see kõik kahtlemata palju muretum.
Kust aga pärinevad sel juhul kõik need vägivallajäljed luudel? Vastus
võib olla lihtsam kui arvame. Ülikooli aegadest, mil neid arheoloogia asju õppisin,
on mul mingist loengust nagu meelde jäänud, et nöörkeraamikud võisid juba
vallata õlletegemise kunste. Sellest lähtuvalt formuleerin ühe võimaliku
sündmuste käigu, nagu see kindlasti aset leidis: ühe (järjekordse?) joomingu
käigus tekkis taluperes tüli, milles üks mees lõi teisele kivikirvega kaks
korda pähe ja oleks kolmandat kordagi kopsanud, kui mitte rünnatav poleks käe
ette pannud. Mõistatuseks jääb vaid see, kas mängus oli ka isa soovitus või
tegi ründaja seda omal initsitatiivil. Pärast joove lahtus ning kõik elasid
edasi neoliitikumi lõpuni, nagu poleks midagi erilist juhtunudki. Haavad peas ja käel paranesid, hinges... kes seda teab.
Kellele see teooria nüüd meelde jääb, on ise süüdi.
1 comments:
Taustaks lugesin selliseid teoseid:
Lembit Jaanits, Silvia Laul, Vello Lõugas, Evald Tõnisson. Eesti esiajalugu. Tallinn, 1982.
Aivar Kriiska, Valter Lang, Ain Mäesalu, Andres Tvauri, Heiki Valk, Eesti ajalugu, I. Eesti esiaeg. Toimetanud Valter Lang. Tartu, 2020.
Lembi Lõugas, Aivar Kriiska, Liina Maldre. New dates for the Late Neolithic Corded Ware Culture burials and early husbandry in the East Baltic region. Archaeofauna, 2007, 16, lk 21−31.
Jaak Sarapuu. Eesti ajaloo algõpetus, 1. Õpik põhikoolile. Viljandi, 1994.
Post a Comment