Kes võinuks uskuda, et vana hea Tartu juured ulatuvad eriti
vanasse (ja eriti heasse) aega? Aga nii see on, nii see on. Veel kõvasti enne
kui Toomemäe sopilised neemikud linnuseid ja muud taolist rauaajalikku täis
ehitati, nautisid kiviaja inimesed Emajõe laiska voolu ning noppisid sealt
aeg-ajalt mõne rasvasema kala välja. Linnapilti pole neist küll suurt midagi
näha jäänud – ei ühtki meso- ega neoliitilise algupäraga tänavat, kirikuvaret,
paadisilda ega pargiskulptuuri. Tartu rasket ajalugu silmas pidades võiks
arvata, et küllap oli nende kadumises süüdi mõni järjekordne koba peale pomme
pillav punakotkas. Kuid ei – äpardunud punakotkad tõid Tartule viimase sõja
aegu küll paksu pahandust, aga kiviaega nad maamunalt pühkida ei suutnud, sest
kiviaeg on ükskõik millisest uusaegsest avantüürist vägevam.
Kiviaeg on lihtsalt osanud ennast teistmoodi ära paigutada. Sedamoodi,
et päris alguses teda ei näegi. Ent kui kokku segada terake teadmisi ja ivake
juhust, siis võib kiviaeg ennast huvilisele silmale tasapisi ilmutama hakata
nii siin- kui sealpool Emajõge. Asugem teda märkama!
Nagu iga pidulikum söömine algab eelroast ja sportlik
proovilepanek soojendusest, pakume meiegi kiviajajahi uvertüüriks midagi
kergemat. Kesklinnast alustades peatugem hetkeks Kaubahalli [1], selle muidu kaunis ilmetu iseloomuga
kaubanduskeskuse juures. Ei, hoone ise pole kiviaegne, vaid Vikipeediat uskudes
ehitatud 1989. aasta kanti (võimalik, ma ise olin siis veel liiga kutsikaeas,
et täpsemalt mäletada, ja kesklinnas liialt tihti ei käinud ka). Enne ehitamist
kaevasid arheoloogid platsi läbi, leidsid kihtisid uusajast ja keskajast ning
keset viimast ka ühe kivikirve tüki. Ma ise pole seda kirvetükki oma silmaga
näinud, aga pean taas uskuma kirjandust (antud juhul Andres Tvauri raamatut
Muinas-Tartust), mis poole sõnaga mainib, et kirves olnud „hiline”. Mis muidugi
võib tähendada väga paljusid erinevaid asju. Kivikirveid kasutati lisaks
kiviajale julgelt edasi ka pronksiajal, sest pronksist kirved oli kallid ning
olen kindel, et veel rauaaja hakulgi võis mõnel perel vana kiviriist toanurgas
alal olla. Millisest ajast see Kaubahalli kivikirves siis pärineda võib, jäägu
siinkohal vastuseta. Igal juhul pole see ainus Tartu territooriumilt leitu.
Neid tuleb veel...
(Tartu Kaubahall on kivikirve katke leidmise koht. Tont seda teab, mida täpsemalt ta keskaegses kultuurkihis tegi, sest tegelikult kuulus ta ikka palju vanematesse aegadesse)
* * *
Lähme Kaubahalli juurest edasi mööda Kalevi tänavat Karlova koolini.
Karlova [2] linnaosa on nime saanud
mõisa järgi, mille peahoone on koolist teisel pool tänavat Emajõe ürgoru kõrge
perve peal. Omaaegse mõisapargi veerest leiti 1910. aastal maja ehitamise
käigus ühe nooremal kiviajal elanud ja surnud inimese matus. Nagu arheoloogid on
laborianalüüsidega tuvastanud, elas ja suri ta kuskil vahemikus 2460–2130 enne
Kristust ehk üsna noorema kiviaja lõpujärgus. Kuigi kadunukese maised säilmed
olid vahepealse 4000 aastaga saanud tunda aja karedat keelt, luges leidu
inspekteerinud arheoloog Richard Hausmann neist välja, et tegemist oli umbes
18–20-aastase noormehega. Päris värske uurimus aga avaldas, et maetu oli hoopis naisterahvas (aitäh, Mari Tõrv, infot jagamast!). Mis tema elulõnga katkestas, seda me ei tea, aga kui
ta juba surnud oli, siis maeti ta Emajõe ürgoru nõlvajalamile kaevatud
madalasse hauda, kuhu ta siruli asendis sängitati, pea põhjasuunas. Surnule oli
hauda kaasa pandud sihvakas fülliidist (see on üks kivim) nooleots ning
hoolikalt viimistletud varreauguga kivikirves. Mingil põhjusel peeti vajalikuks
surnule rinna peale panna ka lahmakas paeplaat.
Karlova naise kivikirves andis nime teistele samas stiilis
tehtud riistadele, mida arheoloogid nimetavadki karlova tüüpi kirvesteks ning
mis on peaasjalikult leitud just Eesti alalt. Oma kujult on ta natuke paadi
moodi – seetõttu kutsutakse taolisi kirveid vahel venekirvesteks. Nii et
Venemaa või venelastega seosed antud juhul puuduvad. Karlova kirve pilti näeb
siit.
Karlova naine esindas nöörkeraamika ehk venekirveste kultuuri,
millest arvatakse üldiselt, et selle kandjad rändasid meie maile kagu- või lõunakaarest
ja kõnelesid arvatavasti mingit vanapärast indoeuroopa keelt. Tulles leidsid nad
eest juba palju varem siia jõudnud rahva, kelle iseloomulikuks tegevusalaks oli
kammkeraamiliste savinõude vormimine. Uustulnukad hoidsid vanadest asukatest kiivalt
eraldi, nii et Eesti alal elas mitmesaja aasta vältel tegelikult korraga kaks
kultuuri – kammkeraamikud ja nöörkeraamikud. Karlova naise eluajaks olid
viimased end Eesti alale juba täiesti sisse seadnud, kasvatasid kariloomi ning
harisid jõudumööda põldu. Ehkki me ei tea maetu ja tema kodakondsete elupaika, võis
see paikneda kuskil läheduses. Võib-olla leitakse see kunagi üles, võib-olla
mitte.
* * *
Jätkakem oma matka allavoolu, vahepeal üle Sõpruse või
Ihaste silla Emajõe vasakkaldale hüpates. Ihaste
[3] ongi meie järgmine sihtkoht. Praegu on see Tartu kõige eraldihoidvam
linnaosa, kuid kiviajal pulbitses just siin kogu ümbruskonna elu tsenter. Hipodroomi
tänava Emajõe poolsel küljel on eristatud koguni kaks kõrvutist asulakohta,
millest ühel järjekorranumbrit pole (temast meie põhiline jutt käibki) ning
teine kannab numbrit II. Nad asuvad liivasel pervel, kus kasvavad männid ja
peale tungib eramajaline hoonestus. Tagasihoidliku pinna all varjavad end aga
ühed vanimad inimtegevuse jäljed terves Eestis. Ainult Pärnu jõe alamjooks võib
veel vanematega uhkustada.
1980. aastate alguses leidis arheoloog Heiki Valk ülikooli
sõjalise õppuse tunnis siit Ihastest kammkeraamilise poti killu ning 1997.
aastal avastati terve kammkeraamikaga kultuurkiht. Süvenemisel selgus kahjuks,
et seesinane muld oli kunagi toodud hoopis ühelt Ihaste porgandimaalt, viimase
asukoht on aga jäänud saladuseks. Selguse huvides täpsustan, et tänapäeval
kammkeraamikaks kutsutud tegumoega savinõusid valmistati meie maal umbes
vahemikus 5900–4000 aastat tagasi (ehk 3900–2000 eKr).
Kaotusvalu lootustandvast kultuurkihist aitas tublisti
leevendada teise kultuurkihi leid, mis kohe otsingute piirkonna naabruses
laius. Ja see oli juba tõeliselt vana, sügavasse mesoliitikumi ehk keskmisse
kiviaega ulatuv. Sellel asulakohal on uuringuid tehtud korduvalt, sealjuures
2016. aasta suvel toimunud kaevamistel käisin ma isegi paaril päeval abiks
kühvlit liigutamas ja sõela kiigutamas. Ent juba 2010. aastate proovikaevamistel
selgus, et Ihastes elati juba 10 000 aastat tagasi – sellele viitas ühest muistsest
tuleasemest leitud ja vanuse määramiseks laborisse saadetud kopraluutükk. Nii
et Ihaste asulakoht on praeguste teadmiste põhjal tõepoolest üks vanimaid
inimese elupaiku, mis Eestimaa pinnalt seni teada.
2016. aasta kaevamistel, millest ma põgusalt osa võtsin,
leiti tulekivist ja kvartsist lõiketerasid, mõned talvad ning paarkümmend kamm-
ja nöörkeraamilist potikillukest. Lisaks saadi nii kodu- kui metsloomade luid,
millest mõned võivad pärineda kivistest aegadest, teised aga olla üsna uued. Päris
maapinna põhjani tol korral kaevamised üldse ei läinud, kuid kultuurkihi
uuringuid jätkati veel järgmisel aastal. Kogutud leiud kinnitasid, et Ihaste on
olnud eelistatud elupaik erinevatel mesoliitikumi hetkedel ning korduvalt ka
neoliitikumis. Ju siis osutus asukoht juba iseenesest niivõrd magusaks, et siia
otsustati pidama jääda ikka ja jälle. Kahjuks ei mõista ma täie veendumusega
kinnitada, kas eelpool tutvustatud Karlovasse maetud inimene võis pärineda
Ihastest või oli nöörkeraamikutest ihastelaste naabrinaine. Viimane tundub
tegelikult natuke usutavam.
Sageli kipume mineviku loodusolusid ette kujutama üpris
tänapäevastena; sellest patust pole minagi päris puhas. Lunastuseks proovigem
aga ette kujutada maastikku ja kliimaolusid neil kaugetel aegadel, mil inimesed
Ihastesse esmakordselt oma elamise püsti lõid. Kliimauurijad nimetavad
8350–7050 eKr valitsenud epohhi preboreaalseks kliimaperioodiks. Tänapäeval kutsutakse
seda ka gröönimaaliseks ajastuks. Põhjapõder oli selleks ajaks meie kandist
juba varvast visanud põhja suunas, tundra asendus tasahilju hõreda
metsatundraga, kus kasvasid mänd ja kask (võite endale ette kujutada näiteks
madalat siirdesoometsa). Mändide ja kaskede vahel uitasid ringi karu, rebane,
hunt, valgejänes ja ilves, jõgede-ojade ääres kujundas veerežiimi endale
sobivamaks kobras – kellest vähemalt üks lõpetas ihastelaste jahisaagina. Kõige
sagedamini võtsid inimesed oma jahiodade ja noolte sihikule armastatud
suuruluki põdra, keda siin samuti tihti kohtas. Küllap terroriseerisid nad ka
Emajõe kalu (näiteks ahvenat, haugi, särge ja harjust) ning arvukaid veelinde.
Pärastpoole muutus kliima veel oluliselt soojemaks. Männid
kasvasid kõrgemaks, kodusemalt seadis end sisse lepp ning metsadesse ilmusid
hirv, metskits, metssiga ja tarvas. Inimene, kes on läbi aegade olnud väga
kohanemisvõimeline ja muidugi ka alailma näljane, võttis ka uued elukad kärmelt
oma jahiulukite nimekirja. Sõltumata sellest, kas nad ise tahtsid seda või
mitte...
* * *
Oma matka suurejooneliseks finaaliks väljugem Tartu linna
piiridest ning sisenegem Ihastega külgnevasse Veibri külla [4]. Siin Emajõe kaldal olen ma muinasreisikirjade
alguspäevil juba varem käinud, ehkki tollal veidi teise fookusega – nimelt ühe
13. sajandi massihaua pärast, kuhu oli kümme lahingus mahalöödud
meest heidetud (loe siit).
Juba toona mainisin, et sama välja pealt on leitud ka üks kiviaegne haud,
millesse neli inimest viimast und puhkama sängitatud. Teemegi nendega nüüd lähemat
tutvust.
Neli inimest elasid ja surid päris ammu – millalgi umbes 6300–7200
aastat tagasi, mesoliitikumi ja neoliitikumi piiril. Suur ajaline lõtk tuleneb
sellest, et vanuse määramiseks tehtud laboriproovid on andnud erinevaid tõlgendusvõimalusi;
praegu peetakse usutavaks, et matused pärinevad pigem mainit ajavahemiku
nooremast otsast. Nii või teisiti on tegemist ühe Eesti teadaolevalt vanima
kalmistuga. Üks maetutest, arvatavasti naine, oli venitanud küpse täiseani
välja, teised kolm surid lapseeas – üks nelja-, teine viie- ning kolmas
üheteistkümneaastaselt. Kõik nad olid surnud niivõrd lühikese aja jooksul, et
maeti ühte ja samasse hauda. Me ei tea küll, mis häda nad kõik korraga maha
murdis – kas oli see kuri taud, inimestest sündinud ülekohus või midagi muud. Matmisel
asetati täiskasvanu koos ühe lapsega hauda ühtepidi, kaks ülejäänud last teistpidi.
Võimalik, et maapõu peidab Veibri kaldal veel teisigi kiviaja matuseid, kuna juba
antud nelikhaua kaevamisel 2006. aastal leiti paar inimluud, mis ei kuulunud
ühelegi neist neljast. Midagi kindlamat pole seni rohkematest maetutest teada. Täiendav
otsimine avaldas vaid juba eelmainitud 13. sajandi hukkunud sõjameeste
ühishaua.
Kui varaneoliitiliste inimeste matmispaik oli juba vähemalt
tuhatkond aastat rahus kõrvalt Emajõe voolu jälginud, asusid Veibrisse meile
praeguseks juba hästi tuttavad nöörkeraamikud, kelle umbes 4000–5000 aasta
tagune elupaik on jõe kaldalt leitud. Neist on maha jäänud mõned tulekivist
terariistad ja pisikesed potikillud. Võib-olla olid need uued veibrilased
ihastelastega tihedas suguluses, võib-olla rändles üks ja sama kogukond perioodiliselt
lähestikuste elupaikade vahel. Hauda maetud täiskasvanu ja kolm last kuulusid aga
ilmselt hoopis teise, varem siin Eesti alal toimetanud rahvarühma. Nad ei
tundnud veel ei kamm- ega nöörkeraamikat, kuid tegid niinimetatud Narva tüüpi
keraamikaks kutsutud savinõusid (esmalt õpiti taolisi, Eesti ala vanimaid
nõusid tundma Narva kandi leiukohtade järgi). Üks Narva tüüpi savipoti tükk
leiti muide ka Veibri nelikmatuse juurest.
(Inimesed tulevad ja lähevad, aga Emajõgi ja selle peegelmaailm jäävad)
* * *
Kokku saame praeguse Tartu ja selle lähiümbruse alalt päris
põneva kiviajalise pildi. Emajõe avastas ilmselt juba üks esimesi Eesti alal
tegutsenud kütt-korilas-kalurite seltskondi, kes umbes 10 000 aastat
tagasi Ihastesse oma laagri püsti lõi. Kuigi laialdasi jahimaid kasutanud
inimesed ei jäänud ühte paika pikemaks pidama, sattus siia rahvast kogu
keskmise kiviaja vältel korduvalt. Emajõe maaliliste ja toitvate kallaste tõmme
jäi tugevaks ka keskmise ja noorema kiviaja üleminekuperioodil, mil juba õpiti
valmistama savinõusid (Narva tüüpi keraamikat). Tõenäoliselt kuulusid neli
Veibrisse maetud inimest mõnda sellisesse vana päritoluga kogukonda. Tänapäevaste
geeniuuringute andmetel saabusid umbes 5900 aastat tagasi kuskilt ida poolt
Baltikumi kammkeraamikat valmistanud inimesed, kes samuti avastasid enda jaoks Ihaste
piirkonna võlud. Sama toimus umbes tuhatkond aastat hiljem lõunast tulnud
nöörkeraamikutega, kes on endast maha jätnud tegutsemisjälgi nii Ihastesse,
Veibrisse kui ka Karlovasse. Ja et rahvast leidus siin ka veel päris kiviaja
lõpus või koguni pronksiajal, sellele võib vihjata kesklinnast Kaubahalli alalt
leitud hilise ilmega kivikirves.
Ühest küljest on seda kõike ikkagi liialt vähe selleks, et
vastata nii mõnelegi põnevale küsimusele. Kuidas erinevad jõe äärde jõudnud
rühmad omavahel läbi said? Kas nad üldse kohtusid või oli uute tulnukate ajaks
eelmised juba kodinad kokku pannud ja mujale kolinud? Kas juba kiviaja asukad
võisid anda Tartule nimeks muinasaja lõpust tuntud nime Tarbata? Elas ju see kogukas
ürgveis siinkandis just nimelt keskmisel kiviajal, kui kliimaolud piisavalt
mahenesid. Või kõnelesid need muistsed inimesed meie jaoks täiesti võõraid
keeli, nagu tänapäeval pigem arvatakse? Kõik need küsimused jäävad vastuseta õhku
rippuma.
Aga kui lähemalt vaatama hakata, siis pole Tartu kandi
kiviaeg nii vaene midagi. Ihaste näol on meil üks Eesti vanimaid inimasulaid
ning Veibri näol vanimaid teadaolevaid matusepaiku. Põhimõtteliselt kõik meie
võimalikud kiviaja alaperioodid on siinmail esindatud – erinevad hetked
keskmisest ja nooremast kiviajast, kokku rohkem kui 6000 aasta ulatuses. Vanem
kiviaeg koos kuulsate australopiteekuste, neandertallaste ja väikesekasvuliste Homo floresiensis’tega puudus Tartus
ainuüksi jääaja tõttu, mis kogu Kagu-Eesti lavamaale oma raske lameda jälje
vajutas. Küll aga elasid siin hiljem mitmed eri päritoluga kogukondade
esindajad, kes kõik on suurde ajalukku oma rolliga panustanud ja ehk koguni
üht-teist tänapäeva eestlastegi geenifondi lisanud.
1 comments:
Lugemisvara, mis aitasid mul targemaks saada:
Tõnno Jonuks. Eesti Muinasusund. Tartu, 2009.
Taisi Juus, Kristiina Johanson. Päästekaevamised Ihaste kiviaja asulakohal. Tutulus. Eesti arheoloogia aastakiri, 2017.
Aivar Kriiska, Lembi Lõugas, Mari Lõhmus, Kristiina Mannermaa ja Kristiina Johanson. New AMS dates from Estonian Stone Age burial sites. Estonian Journal of Archaeology. Eesti Arheoloogiaajakiri, 2007, 11/2.
Lembi Lõugas. Karvasest mammutist ameerika naaritsani ehk Eesti loomastiku arengulugu. Eesti Loodus, 09/2002. http://www.eestiloodus.ee/index.php?artikkel=139
Keiti Randoja, Taisi Juus ja Kristiina Johanson. Rescue excavations at the Ihaste Stone Age settlement site. Archaeological Fieldwork in Estonia, 2016. Arheoloogilised välitööd Eestis. Tallinn.
Jüri Saar. Kiviaja kobras lisas Tartule aastatuhande. Tartu Postimees, 4. oktoober 2010. https://tartu.postimees.ee/321746/kiviaja-kobras-lisas-tartule-aastatuhande
Andres Tvauri. Muinas-Tartu. Muinasaja teadus, 10. Tartu – Tallinn, 2001.
Mari Tõrv. Persistent Practices. A Multi-Disciplinary Study of Hunter-Gatherer Mortuary Remains from c. 6500–2600 cal. BC, Estonia. Dissertationes Archaeologiae Universitatis Tartuensis, 5. Tartu, 2016.
Mari Tõrv, Martin Malve. Piltpostkaarte Veibrist. Tutulus. Eesti arheoloogia aastakiri, 2012.
Post a Comment