Virumaast olen ma praeguseks kirjutanud terve eepose jagu
reisikirju ning selle peamine põhjus lisaks asjaolule, et Virumaal on palju
huvitavat avastada, on minu Viru paesesse pinda ulatuvad juured. Need pole aga
ainsad. Minu teised juured ulatuvad Setomaa paesesse pinda, kuid kirjutanud
olen sellest kandist seni vähem. Neisse paigusse on ka tunduvalt keerulisem
ligi pääseda, kuna nad asuvad praegu teises riigis. Samas on tegemist siiski
ülimalt põneva maanurgaga – kohati ulatub ajalooliste objektide tihedus
ruutkilomeetril astronoomilistesse suurusjärkudesse. Nii et kahtlemata väärt tutvumiseks
ja tutvustamiseks.
(Surnuaia piiriks on Irboska muinaslinnuse vallikraav)
Truvorit teame juba Pihkva reisikirjast viikingite Rjuriku ja Sineuse vennana, kes kolis Kiievi kroonika „Jutustus möödunud aegadest” järgi 862. aasta paiku Russi riigi valitsemiseks Irboskasse (въ Изборстъ) elama. Nagu juba teame, on arheoloogid ja ajaloolased tänapäeval pigem seda meelt, et kroonikas mainitud Irboska võis tegelikult olla hoopiski Pihkva, mis asub viikingiaegsete kaubateede suhtes märksa soodsamas asukohas. Tõsi jah, Irboska linnus paikneb veetee tupikus – siitkandist saavad küll alguse allikad ja ojad, mis toidavad ilusat Irboska järve, mille veed voolavad mööda Shodnitsa jõge piklikusse Mõla järve, millest omakorda viib Optjoki jõgi nad Pihkva järve. Aga kuigi Irboskal on Pihkva järve kaudu veeühendus Velikaja jõe ja Pihkva linnusega, siis temast lõuna poole pole laevaga erinevalt Pihkvast küll enam kusagile edasi sõita. Nii et strateegia ja logistika mõttes jääb Irboska Pihkvale tõepoolest alla ning pole imestada, kui Truvor tõepoolest tegi elupaika otsides valiku viimase kasuks.
(Näha, et ka potikilde on maha pillatud. Tuhatkonna aasta jooksul pole ka keegi vaevunud neid üles korjama)
Päris eelviikingi- ja viikingiajast on Irboska kandis teada vaid mõned kivilaotisega kääpad teisel pool järve Ust-Smolka muinaskalmistul. Veidi parem seis on veidi hilisemast ajast, 11.–13. sajandist, mil Irboskast hakkas reaalselt saama Kiievi-Vene riigi olulisi piirkondlikke tugipunkte. Ühtlasi juurdus siin aina kindlamini ristiusk. Surnute põletamise komme taandus laibamatuste ees, kuid matmiskommetes säilis üht-teist vanadestki tavadest, nagu näiteks komme kuhjata kadunu hauale kõrge kääpakuhi. Terve Irboska ümbrus oli kunagi neid Kiievi-Vene aegseid kääpaid täis, kuid maaparandus, varanduseotsijad ja lihtlabane hoolimatus on neist eriti viimase sajakonna aasta jooksul nii määratu hooga üle käinud, et paljudest paikadest teame veel vaid tänu arhiiviallikatele.
(Slovenskoje Polje kalmeväli on muudetud suvaliseks prahiväljaks. Taamal paistab ära Truvori linnus Nikolai kirikuga)
(Ega tegelikult ei reedagi miski, et just siin tee ja aia juures asub üks keskaegsetest kalmistutest, Skudelnja)
(Aialippide vahelt tehtud salafoto keset uiboaeda asuvast Skudelnja kalmistu žalnikust ja kiviristist)
(Näide Mõla muinaskalmele uuel ajal tekitatud negatiivsest pinnavormist)
Mõla kalmesse maeti kindlasti veel keskajalgi, aga fookus läks siis juba alla orgu, pikliku Mõla järve läänekaldale. Pärimuse kohaselt kolis sinna 15. sajandil elama kristlik erak Onufrius ehk Annuhvre, setode ja venelaste poolt väga austatud pühamees. Tema surma järel leidis Mõlas aset korralik mungaelu laiendamine – 16. sajandi keskpaigas ehitati mungaklooster Kristuse Sündimise kiriku ja vajalike abihoonetega [7]. Kloostrit on peetud üheks idapoolse seto rahva ristiusustamise keskuseks. Kes teab, võib ka ju olla. Praeguse kiriku ümber olev kalmistu näib ulatuvat samasse aega, sest keset setode hauaplatse kükitab siiamaani ka üks kivirist. Teine, kõikidele Mõla orgu külastavatele inimestele tuntud keskaegne kivirist asub oruperve peal alla kiriku poole mineva tee ääres ning on rahvajutu järgi pühendatud kellelegi kõrgele sõjapealikule ehk ohvitserile. Selle risti lähedal, veidi orunõlvast alla on püha allikas, mille vesi aitab parandada eriti silmanägemist. Püha veega allikad vulisevad ka kiriku alt ja vanade kloostrihoonete lähedusest.
(Püha veega allikas Mõla orunõlval on praegugi kirikuliste ülesmäeteel vaata et kohustuslik vahepeatusepaik. Loputatakse silmi kohapeal ja võetakse anumatega koju kaasa)
(Kui võrrelda Mõla järve mõne Eesti veekoguga, siis lööb ehk esmalt silme ette Viljandi järv. Mõla on kitsam ja käänulisem. Ka teda ümbritsev org on kitsas nagu mõni kanjon)
(Roogova küla juures algab Mõla järve ühest nurgast Optjoki ehk Abdohha jõgi, mis 19 km allavoolu kohtub Pihkva järvega)
Võib-olla hakkab mõnel eelnevat lugedes peas põlema
tulipunane alarmlambike, sest Setomaa on ju kaugele kuulus oma liivakivipaljandite
ja liivaste palumetsade, mitte paekivi poolest. Aga näed sa, Setomaa on
mitmekülgne maa ja temas leidub ka päris palju paekivi. Eesti poolel seda küll
napib, piirdudes peamiselt vaid Tiirhanna kandiga, aga Vene poolel, eriti
Irboska ümbruses, on paekivi maailma kõige tavalisem asi. Mõni ime siis, et
paljud majad, kirikud ja tsässonad, linnustest ja muust taolisest rääkimata on
seal just nimelt paekivist üles laotud.
(Korsuni Jumalaema tsässon ja kivilinnus esindavad Irboska krohvitud ja krohvimat paearhitektuuri näiteid)
Tänavu oli mul üle mitme aja taas võimalus oma esivanemate
mängumaid uuesti tundma õppida ning seda võimalust kasutasin ma nii palju kui
vähegi sain. Seetõttu pole praegune reisikiri meenutus ühest konkreetsest
ringkäigust, vaid koondpilt mitmest lühikeste vahedega tehtud sõidust, millest
igaüks panustas ivakese kogupilti. Päris kronoloogilisse järjestusse neid panna
ei saa, sest teema läheks väga sigri-migriks ära, aga katsume kuidagi loogilist
joont hoida.
(Paigad, kus ise käisin ja millest siin lähemalt juttu tuleb. Kaart on Google'i oma ning mitte kuigi detailne)
Niisiis...
Peatükk 1. Irboska
Ühele Setomaa kaheteistkümnest nulgast nime andnud alevik
peab ju millegi poolest silma paistma. Rahvaarv see olla ei saa, ehkki tegemist
on Petseri rajooni suuruselt kolmanda asulaga (Petseri ja Vahtsõ-Irboska
järel). Soojal ja tööpäevavabal ajal on Irboska tänavad rahvarohked, sest siia
tulevad guljaitama inimesed Pihkvast ja mujaltki. Neid kõiki tõmbab paiga
üsnagi apetiitne loodusmaastik ja ajalooline miljöö. Mõlemat jagub kamaluga.
Käisin Irboskas tänavu kaks korda – esmalt märtsis tädiga ja
teine kord üksi oktoobris. Varem olen seal samuti ringi kolanud, seepärast ei võtnud
kaugema mineviku tunnismärkide leidmine nüüdki palju aega. Irboska muististe
paraadi kõige olulisem nina on ürgoru vasakkalda maanina, kuhu juba ammu aega
tagasi ehitati korralik linnus. Tema ülesleidmiseks tuleb jalutada läbi aleviku
ja õigeusu kalmistu põhja suunas, kuni kraav ja kõrge paekivivall teele ette
jäävad. See ongi linnus, rahvasuus ja kirjanduses tuntud kui Truvori
linnamägi [1].
(Surnuaia piiriks on Irboska muinaslinnuse vallikraav)
Truvorit teame juba Pihkva reisikirjast viikingite Rjuriku ja Sineuse vennana, kes kolis Kiievi kroonika „Jutustus möödunud aegadest” järgi 862. aasta paiku Russi riigi valitsemiseks Irboskasse (въ Изборстъ) elama. Nagu juba teame, on arheoloogid ja ajaloolased tänapäeval pigem seda meelt, et kroonikas mainitud Irboska võis tegelikult olla hoopiski Pihkva, mis asub viikingiaegsete kaubateede suhtes märksa soodsamas asukohas. Tõsi jah, Irboska linnus paikneb veetee tupikus – siitkandist saavad küll alguse allikad ja ojad, mis toidavad ilusat Irboska järve, mille veed voolavad mööda Shodnitsa jõge piklikusse Mõla järve, millest omakorda viib Optjoki jõgi nad Pihkva järve. Aga kuigi Irboskal on Pihkva järve kaudu veeühendus Velikaja jõe ja Pihkva linnusega, siis temast lõuna poole pole laevaga erinevalt Pihkvast küll enam kusagile edasi sõita. Nii et strateegia ja logistika mõttes jääb Irboska Pihkvale tõepoolest alla ning pole imestada, kui Truvor tõepoolest tegi elupaika otsides valiku viimase kasuks.
Sellest hoolimata on alati jagunud neid, kes just Irboska
kauneid oruvaateid on pidanud kõige armsamateks. Sarnaselt Pihkva Kromiga on
Irboskaltki leitud arheoloogiliste kaevamiste käigus tõendeid pea kõigist
võimalikest ajaperioodidest. Kivitalvad nooremast kiviajast ning auguga
kivikirveste tükid vanemast ja nooremast pronksiajast, samuti rooma rauaaega
dateeritud keraamikakillud. Oru all järve ääres on inimtegevuse jälgi koguni
keskmisest kiviajast – küllap eelistasid esimesed Irboska kandi asukad elada
kalavetele võimalikult lähedal, ilma et oleks pidanud pidevalt mäest üles-alla
trampima. Oruperved on siinkandis muide tõeliselt järsud, hulga äkilisemad kui
Eestis üldiselt tavaks.
(Linnuseks on valitud Irboska ürgoru neemikuna esile ulatuv nukk. 17. sajandil, kui linnamägi ise juba aastasadu tühjalt seisnud, ehitati sellele Püha Nikolause kirik, teine samanimeline Irboskas)
Rooma rauaajal võidi linnuseneemikut täiendada mingil moel
ka lisakaitserajatistega, aga hilisem arendustegevus on ilmselt kõik jäljed
neist maamunalt pühkinud. Suuremaks kirvetööks läks kuskil 7. sajandi paiku ehk
põhimõtteliselt eelviikingiajal – muutunud ajad vajasid korralikke kindlustusi.
Ilmselt tasus investeering ennast ära, sest linnus eksisteeris sama koha peal 14.
sajandi hakuni välja. Esialgu ei pruukinud ta küll olla nii suur kui praegu
näha. Arheoloogilistel kaevamistel on aimatud jälgi savist kuhjatud lõunavallist,
mis võidi hiljem tasandada linnuse laiendustööde käigus. Kõik uurijad pole
selles aga sugugi ühel meelel ning on ka oletatud, et esialgne paekivimüür
kaitses linnust täpselt samas kohas, kus hilisem kuue meetri kõrgune
paekivivall, mis praegugi kantsi lõunast piirab. Linnuse edelaosas on välja
kaevatud ja rekonstrueeritud väravakäik. See meenutab mulle kohe suve alguses
külastatud Varbola linnuse vägevat mitmeosalist väravat, mille kõrval Irboska
nähtavasti tunduvalt varasem sissepääsukoht tundub ikka päris tagasihoidlik.
(Lisaks paekivist vallile kindlustasid linnust kindlasti ka puitseinad. Harjal seises betoonist kamakas on muide Eesti-aegne linnuste kaardi aluspostament, millelt pronkskaart ammu kadunud. Uuel ajal on sellele pandud odavamast materjalist venekeelsed infotahvlid)
(Rekonstrueeritud väravakäigu varikatus on nii madal, et pikemat sorti sõdalane või hobune ilma kummardamata sisse ei pääsegi. Pole teada, kas nii oli ka muistsetel aegadel või mitte)
Linnuses elav rahvas majutus väikestes palktaredes, millel
olid puit- , savi- või muldpõrandad ning mida köeti jahedal ajal soojaks
kivikeriste või savikummidega ahjudega. Elatist teeniti kõikvõimaliku
metallitööga, küllap ka mingil määral põllulappide harimise ja järvest kala
püüdmisega. Keegi kõrgemal aujärjel tegelane võis end neist madalatest ja määrivatest
tegevustest säästa ning keskenduda valitsemisele, diplomaatiale ja ärile. Kaheksa
maha pillatud (ja arheoloogidel leitud) araabia maades vermitud münti reedavad
Irboska kuulumise viikingiaegsesse Põhjalast Orienti küündivasse
kaugkaubandusvõrgustikku. Keegi igatahes võis endale peenraha kaotamist lubada.
Linnuse põhjapoolses nokatipus pole viikingiaegseid
hoonejäänuseid leitud. Vene arheoloogi Valentin Sedovi arvates oligi seal üks
lage plats, kus peeti koosolekuid ning talitati usutoiminguid ja muud säänest. Teine
arheoloog Sergei Beletski pakkus, et tegelikult oli ka see jagu linnusest
hoonestatud, kuid neist pole lihtsalt midagi säilinud. Nii ei teagi me, kas
linnuse pealik kõva hõbeda kokkuajamise kõrval aeg-ajalt midagi ka oma rahvaga
arutas või pidas ta seda tühjaks vaevaks ja vaimunärimiseks.
(Kogu see roheline väli on linnuse hooviala. Tagumine ots on tekitanud küsimusi - kas see oli hoonestatud või asus seal hoopis plats kogukondlikeks tegevusteks?)
Ehkki Venemaa kirjutatud ajalugu ulatub ajas kaugemale kui
Eesti oma, pole kroonikad mäletanud Irboska esimesi ninamehi. Varauusaegse
pärimuse järgi olnud Irboska rajajaks Novgorodi vürsti Gostomõsli poeg Sloven,
kel omakorda poeg Izbor. Jutt tundub aga ajaloolise sulatõe jaoks veidi liiga
ilusana. Esimesena ilmub rambivalgusse alles skandinaavlane Truvor 862. aasta
paiku, kuigi temagi seost Irboskaga oleme juba varem kahtluse alla seadnud. Hilisem
rahvapärimus ei lase end aga kahtlustest segada, vaid ütleb, et peale üürikest
Irboska karjääri hinge heitnud Truvor maeti linnusevalli taha kalmistule. Tema
hauale püstitati koguni üle kahe meetri kõrgune kivirist, „Truvori rist”. See
rist on seal tänaseni tõepoolest alles, kuid on valmistatud tegelikult alles
14.–15. sajandil. Pealegi polnud ei Truvor ega suure tõenäosusega ükski teine
irbosklane toona veel kristlane ning matmiskombedki hilisematest sootuks
erinevad.
(Truvori rist Irboska surnuaial kohe linnuse kõrval on tegelikult üks mitmest reas seisnud kiviristist. Teised on aja jooksul jalalt langenud. Viikingiajal neid siin mõistagi veel polnud)
Päris eelviikingi- ja viikingiajast on Irboska kandis teada vaid mõned kivilaotisega kääpad teisel pool järve Ust-Smolka muinaskalmistul. Veidi parem seis on veidi hilisemast ajast, 11.–13. sajandist, mil Irboskast hakkas reaalselt saama Kiievi-Vene riigi olulisi piirkondlikke tugipunkte. Ühtlasi juurdus siin aina kindlamini ristiusk. Surnute põletamise komme taandus laibamatuste ees, kuid matmiskommetes säilis üht-teist vanadestki tavadest, nagu näiteks komme kuhjata kadunu hauale kõrge kääpakuhi. Terve Irboska ümbrus oli kunagi neid Kiievi-Vene aegseid kääpaid täis, kuid maaparandus, varanduseotsijad ja lihtlabane hoolimatus on neist eriti viimase sajakonna aasta jooksul nii määratu hooga üle käinud, et paljudest paikadest teame veel vaid tänu arhiiviallikatele.
Üks võimas, sadu kääpaid hõlmanud kalmeväli asus linnusest
veidi maad läänes ning kandis Slovenskoje Polje („Sloveeni Väli”) nime
[2]. Praeguseks on alles ainult kaks muljetavaldavate mõõtmetega kääbast, kuid nendegi
ümbrus on trööstitu mis trööstitu. Kalmistu alale ehitati nõukogude ajal
majandilaut, mis praeguseks tühi; selle ümber on taritud vedelema koormatäied
prügi. Nukrat pilti võimendas tänavu kevadel põlenud kulu, mis kattis pinna,
sealhulgas kääpad, musta söestunud kihiga.
(Muinasaegne hauaküngas kesk postapokalüptilist jäätmaad. Ajastud põrkavad mõnes kohas kokku erilise teravusega)
Neid kunagi nii rohkearvulisi kääpaid on teaduslikust huvist
kaevatud ometigi väga vähe ning ka neist on säilinud vaid üksikuid esemeid.
Mitu sama aja kalmistut on teada ka teisel pool orgu järve idakaldal, nii et II
aastatuhande alguses pidi Irboska olema kasvanud muljetavaldavaks aleviks, kus
elas nii kohalikke läänemeresoome/tšuudi inimesi (Slovenskoje Polje lähistel
oli varemalt teinegi muinaskalmistu Tšudskoje Polje ehk „Tšuudi Väli”), slaavi
soost rahvast kui ka üksikuid skandinaavlasi, kes Pihkvast üle olid jäänud. Esmalt
mahtusid nad küll ära linnusesse ning selle lähemasse ümbrusesse, aga senine
eluruum hakkas aina kasvavale asulale ajapikku ikka kitsamaks ja kitsamaks
jääma.
Setomaa ala ei kuulunud ilmselt kunagi Kagu-Eestit
valitsenud Ugandi alla, vaid kujunes Irboskaga eesotsas Pihkva vürstiriigi
tagamaaks. 13. sajandi alguses loodi Ugandi asemele ristisõja tulemusel
katoliiklik Tartu piiskopkond. Selle ja Pihkvamaa omavahelise piiri
paikapanemine võttis veidi aega ja eks vahel ka sõjalise muskli näitamist. Viimase
käikulaskmises mängisid teinekord rolli hoopis Vene-sisesed võimujagelemised.
Nii näiteks võis kunagise Pihkva vürsti Vladimiri poeg Jaroslav olla saanud
1230. aastateks Irboska vürstiks, kuid himustas Pihkva valitsusjärge (mis oli
kahtlemata kõrgem tase). Ta tegi liidu Tartu piiskopi Hermanniga ja leidis
toetust ka teatud poliitilistelt jõududelt Novgorodis. Üheskoos läksid
vandeseltslased 1233. aastal pihkva-meelsete käes olnud Irboska peale ning
vallutasid selle – üks linnuse arheoloogilistel kaevamistel täheldatud põlengu-
ja valli rusukiht võivad pärineda nimetatud madinast. Pärast said pihkvalased
Irboska enda kontrolli alla tagasi, kuid liivimaalased käisid Irboska all veel
1240. aastal (üsna edukalt) ja mitu korda hiljemgi (vaieldavate tulemustega).
Tülidest-ohtudest hoolimata – või siis just nende pärast –
püsis Irboska olulise strateegilise punktina ning sõjakunstivoolude muutuste
valguses tekkis vajadus uue ja säravama linnuse järele. 1330. aastal mõõdeti krunt
sisse vanast linnamäest väheke lõuna pool Žeravja künkale ja löödi üles
võimas tornide ja vallikraavidega kivilinnus [3], mis mahutas vajadusel
korralikku sõjaväge. Linnusesse ehitati Püha Nikolai kirik, mis on praegusest
viiest Irboska kirikust vanim. Alevi tuumik koonduski sellest ajast peale
kivilinnuse ümber ja on selles kohas tänapäevani. Ehkki Irboska taandus keskaja
jooksul pelgaks Pihkva sõltlaseks, on mulle jäänud küll mulje, et siin elas
keskajal rohkem rahvast kui nii mõneski samaaegses Eesti ala väikelinnas.
(14. sajandil ehitati Truvori linnusest paar kilomeetrit lõuna poole võimsam kivilinnus, mis siiamaani ajaloohuvilisi vaatama meelitab. Müüride tagant piilub välja Irboska vanim säilinud pühakoda Nikolai kirik)
(Mõnes kohas sai paest järsakut ära kasutada looduslikuks lisakaitseks. Sinna ehitati vaid pikk sirge müür otsa ja oligi valmis)
(Seina müüritud rist tähistab kantsi sümboolset tähtsust keskaegse õigeusu maailma turvamisel. Samamoodi on rist seinas ka katoliikliku Liivimaa piirilinnusel Vastseliinas)
Keskajal oli Irboska possaadis mitu kalmistut, millest üks, Skudelnja [4], paikneb praegu kellegi aias. Mis on päris nunnu, sest kujuta ette, kui sul on aias mitu kiviristi, kiviringidega hauatähised (Vene traditsioonis kutsutakse neid žalnikuteks ning nad dateeritakse 11./12.–14. sajandisse) ja murupinna all vanad luukered. Kiviriste on Irboska ja selle lähem ümbrus paksult täis, neid on küll ümber liigutatud muuseumisse ning kirikute ja tsässonate juurde, kuid on ka piisavalt omale kohale jäänuid. Nende hulka kuuluvad ka eelmainitud „Truvori rist” ja teised tema seltskonnas olnud ristivägilased.
Keskajal oli Irboska possaadis mitu kalmistut, millest üks, Skudelnja [4], paikneb praegu kellegi aias. Mis on päris nunnu, sest kujuta ette, kui sul on aias mitu kiviristi, kiviringidega hauatähised (Vene traditsioonis kutsutakse neid žalnikuteks ning nad dateeritakse 11./12.–14. sajandisse) ja murupinna all vanad luukered. Kiviriste on Irboska ja selle lähem ümbrus paksult täis, neid on küll ümber liigutatud muuseumisse ning kirikute ja tsässonate juurde, kuid on ka piisavalt omale kohale jäänuid. Nende hulka kuuluvad ka eelmainitud „Truvori rist” ja teised tema seltskonnas olnud ristivägilased.
Peatükk 2. Konetski
Pärast seda, kui avastasin, et olen Irboska teemal
kirjutanud terve epopöa – ehkki olgem ausad, asi oli seda ka väärt – , tundsin,
et peaks mõnda muud Ida-Setomaa muinaspaika ikka ka tutvustama. Kaugelt ei pea
neid otsima. Liikugem Irboska naaberkülla Konetskisse, mille väljadel on olnud
mitu vana matmispaika. Mina käisin ühel neist oma suvise rattamatka käigus.
See oli üks päris kiire käik ning väärib eraldi meenutamist.
Hommikul tulin rongiga Koidulasse, ületasin piiri ning kolasin ringi mitmes
vanas seto külas, kuhu oma mäletatavas elus seni sattunud polnud. Kõik oli hästi
vahva – päike paistis, Pruutsa järv pakkus mõnusat värskendust ja Seeridsä nulk
oli täpselt nii põnev kui olin ette kujutanud või koguni veel põnevam.
Pööre tuli matka sel hetkel, kui tegin pöörde valele
teeotsale. Süüdistan selles jalgrattakompassi, mis, nagu ilmnes, osutas omal
soovil igasugustesse ilmakaartesse. Keerält sõitsin Kolole, sealt läbi Alaotsa
Pöönile ning Pöönilt järgmine pidi olema Unkavitsa, aga sealkandis algasid
suured ülesküntud põllumassiivid ning Petseri-Irboska asfaltteele jõudmise
asemel sõitsin ma mööda tillukest rada hoopis ühte tundmatusse külla, kus
asfaldist polnud haisugi. Hiljem sain teada, et see oli Taavidakontsa. Sellal
veel kompassi vembutamist mitte kahtlustades jätkasin kuidagimoodi teed, kuni
avastasin, et olen jõudnud tagasi punkti, kust ennelõunal olin läbi sõitnud –
Raatsovasse. Segadus oli päris suur, aga eksimisest poleks olnud vähimatki
muret, kui õhtupoolikuse Tartu rongi aeg poleks vaikselt ligi hakanud hiilima.
Mis seal ikka, surusin rattaga viimaks läbi metsa otse lõunasse Riia-Pihkva
kiviteele ning andsin pedaalidele valu. Irboskas käänasin nina otse Petseri
poole, jättes mitmed planeeritud paigad tol korral külastamata. Ainult maantee
äärsel Konetski kalmel [5] tuli ikkagi korraks peatuda.
Väljanägemiselt sarnaneb kalme paljude Eesti keskaegsete
külakalmistutega. Ehk siis väike võsatukk ja ei mingit aimu kellegi viimasest
puhkepaigast. Kunagi leidus siin hulgaliselt väikseid haudu katvaid
kääpakuhjasid, ent praegu pole ka neist mingit aimu. Teada on aga, et ühte
kääbast kaevates leiti luustiku juurest maakirves ja rauašlakki. Seevastu žalnikutest
on mõni veel täitsa alles. Enam-vähem ringikujuliselt asetatud maakivid
markeerivad haudu ning Pihkvamaal hakkasid nad levima juba 11. sajandi lõpus.
Konetski kalmegi võib alguse saada juba neil vanul päevil, kuid sinna maeti
tõenäoliselt veel kesk- ja varauusajalgi. Žalnikute mood hakkas aegamööda
lõppema 14. sajandil. Eesti poolel on neid teada väga vähe – Kagu-Eestis ainult
Obinitsas ja Luuskas ning Alutagusemaal mõnes neis paigus, kus on elanud
Vadjamaalt sisserännanud rahvast (näiteks Jõugalt).
(Pealtnäha täiesti harilik puhmas, seestpoolt aga vana matusepaik Konetski küla läheduses)
(Alustaimestik ei suuda täielikult varjata kõiki kalmel säilinud kiviringe ehk žalnikuid)
Konetski kalmel korrakohane peatus tehtud, sõtkusin tollal
viimast jõudu kokku võttes piirile ja ime küll, jõudsin ka õigeks ajaks
Koidulas Tartu rongile. Viimaseks Setomaa rattamatkaks see ei jäänud, kompass
pole aga sealtmaalt saati minu usaldust tagasi võitnud.
Muide, Nõukogude ajal oli teine muinaskalmistu maanteest
eemal Konetski küla talude lähistel, koosnedes pea poolesajast põllule
hajutatud enam-vähem ümara põhikujuga kivihunnikust. Nii et klassikalised
kivikalmed. Mõnda neist jõuti enne hävimist isegi päris põhjalikult läbi
kaevata ning nii põlenud kui põletamata inimluude juurest leitud esemete
(karjasekeppnõel, kaksikspiraalne oimuehe, käevõrud, sirp, nuga ja muud) põhjal
kuulus kalmeväli eelrooma rauaaega või rooma rauaaja algusesse. Sedavõrd
varajased kivikalmed on nii Setomaal kui ka Lõuna-Eestis ikka tõeliselt
haruldused, küll aga võisid mõjutused jõuda mööda Peipsi-Pihkva veeteed ja
Optjoki jõge siiakanti Põhja-Eestist (näiteks Virumaalt). Küllap maeti neisse
kalmetesse ka veel muinasaja lõpul või koguni keskajal. Ma ise pole Konetski
nurmedel kühme otsiva pilguga ringi vaadanud, aga kui ehk tulevikus juhtun mõnda
kivikalmet märkama, siis annan kindlasti teada. Või siis jätan enda teada.
Peatükk 3. Mõla
Konetski moodustab koos naaberkülade Makarova ja Mõlaga
justkui kolmelülilise külade ahela. Keskmine Makarova on neist pisim, põhjapoolseim
Mõla aga kolmest kõige suurema kuulsusega. Mõla kirik ja surnuaed on
idapoolsete setode üks tähtsamaid pühapaiku. Et seal puhkab minulgi mitu põlvkonda
esivanemaid, siis käisime sugulastega tänavu Mõlas korduvalt. Kuid ühe
juunikuise käigu järel põikasin korraks läbi ka Mõla ja Petseri-Irboska maantee
vahel olevalt muinaskalmistult, kuhu tänapäeval enam seto rahvast kuigi tihti
ei satu, ehkki kunagi oli tegemist ümberkaudsetes külades küllaltki tuntud
muistisega.
Sadakond aastat tagasi oli Mõla vanal kalmistul [6] oma
250 kääpakuhjatist. Muljetavaldav, mis! Muljetavaldav on kahtlemata ka see
tempo, millega kõik need 20. sajandi jooksul maatasa on tehtud. Praegu on see
piklik, ümbritsevatest põldudest veidi kõrgem kalmeala iseenesest täiesti
äratuntav ja ülesleitav (selle jaoks, kes leida oskab), kääpaid ja žalnikuringe
asendavad aga mõningad varanduseotsijate või kruusakaevandajate loodud
negatiivsed pinnavormid.
(Juunikuu on ikka ilus aeg. Tärkav hein ja puud haljendamas Mõla muinaskalme peal)
Seto pärimuse kohaselt on kalmest leitud hiiglasemõõtu
inimeste luid, kuid mõningad kohapeal toimetatud arheoloogilised uuringud pole
nendele veel sattunud. Küll on välja tulnud päris palju muud põnevat. Paljud
kalmesse sängitatud olid varustatud rikkalike hõbe- ja pronksehetega, samuti
oli hauda kaasa pandud tööriistu (sealhulgas ühel juhul koguni kaalukausid) ja
relvi. Ühe maetu juures 1912. aasta kaevamistel saadud kullatud mõõk ei kuulu
kindlasti igapäevaste muinasleidude hulka. Ehetena kantud araabia ja
Lääne-Euroopa hõbemündid pärinesid 10. sajandi lõpust ja 11. sajandi algusest,
üks münt koguni 9. sajandi algusest, kuigi inimene, kelle hauast see saadi,
elas tegelikult paarsada aastat hiljem. Varaseimad matused võisid olla koguni
põletatud, mõni uhkem kääpakuhjatis sisaldas aga koguni paekividest laotud
hauakambrikesi ja ringe.
(Kalmel olevad üksikud raudkivid pole nähtavasti seotud hauatähistega, vaid toodud siia ehk põllu pealt jalust ära)
Mõla kalmesse maeti kindlasti veel keskajalgi, aga fookus läks siis juba alla orgu, pikliku Mõla järve läänekaldale. Pärimuse kohaselt kolis sinna 15. sajandil elama kristlik erak Onufrius ehk Annuhvre, setode ja venelaste poolt väga austatud pühamees. Tema surma järel leidis Mõlas aset korralik mungaelu laiendamine – 16. sajandi keskpaigas ehitati mungaklooster Kristuse Sündimise kiriku ja vajalike abihoonetega [7]. Kloostrit on peetud üheks idapoolse seto rahva ristiusustamise keskuseks. Kes teab, võib ka ju olla. Praeguse kiriku ümber olev kalmistu näib ulatuvat samasse aega, sest keset setode hauaplatse kükitab siiamaani ka üks kivirist. Teine, kõikidele Mõla orgu külastavatele inimestele tuntud keskaegne kivirist asub oruperve peal alla kiriku poole mineva tee ääres ning on rahvajutu järgi pühendatud kellelegi kõrgele sõjapealikule ehk ohvitserile. Selle risti lähedal, veidi orunõlvast alla on püha allikas, mille vesi aitab parandada eriti silmanägemist. Püha veega allikad vulisevad ka kiriku alt ja vanade kloostrihoonete lähedusest.
(Petseri-Irboska maanteelt kõrvale keeranud ja läbi Mõla küla tulnud rändurile on vaatepilt orupõhjas paistvaist kirikust ja kellatornist avanenud juba enam kui nelisada aastat)
(Kloostri juures oli kunagi veel üks väike kirik, mis vahepeal seisis varemeis, kuid on viimastel aastatel taas pühakojana kasutusele võetud)
(Keskaegne kivirist Mõla kalmistul. Tõtt-öelda avastasin selle enda jaoks alles tänavu sügisel, seniajani oli ta mõistnud väga hästi tänapäevaste haudade vahele sulanduda)
(Mõla kuulsaim kivirist on kohe kirikutee juures orupervel)
Mõla klooster tegutses hoolimata vahepealsetest sõjakatest
aegadest 1761. aastani, mil ta keisrinna Katariina II käsul riigistati. Millalgi pärast seda asutati Mõla kirikukogudus, kuhu kuulus seitse küla, nende seas mu
vanavanemate kodukülad Pokolduva ja Saltanova. 1902.–1903. aastal valmis
Kristuse Sündimise kiriku kõrvale Mõla Onufriusele pühitsetud talvekirik, nii
et tegelikult asuvad seal külg külje kõrval kogunisti kaks kirikut. Mu
vanavanaisa aga oli omal ajal keskaegses väga järskude trepiastmetega
kellatornis kellamees.
(Varakevad või hilissügis - antud juhul november - on parim aeg Mõla kiriku(te)st pildi tegemiseks. Keskaegne Kristuse Sündimise kirik on vasakpoolne ning uusaegne Mõla Onufriuse kirik parempoolne. Aga et nad on kokku ehitatud, siis jääb hõlpsasti mulje, et nad on üks ja sama hoone)
(Kellatornis olen kunagi korra käinud. Trepiastmed olid kitsad ja kõrged, sest keskajal pandi rohkem rõhku gootilikule efektile kui ohutusnõuetele. Vanavanaisa pidas torni tipus kellamehe kaugele kuuldavat ametit)
Peatükk 4. Sahnova
Peatükk 4. Sahnova
Ühel oktoobrikuisel matkal sõitsin Petserist bussiga
Irboskasse, kust jalutasin edasi mööda orupõhja looklevat rada Mõlla (ühel
hetkel kadus rada küll päris ära). Sealt otsustasin jätkata teekonda põhja
poole Roogova küla suunas. Orus läks üks tee just õiges sihis, kuid lõppes siis
samuti täiesti niisama ära. Tüütu küll, kuid ronisin läbi tihniku järsust
orupervest üles – ja ma ei väsi kordamast, et Petserimaa orud on tõesti väga järsud,
uskuge mind –, kuni jõudsingi õnnelikul kombel soovitud kohta.
Nagu mu vanaisa kunagi mainis, oli Roogova vanasti seto
küla, kuni noormehed hakkasid vene küladest naisi võtma. Praeguseks on Roogova,
Mõla, Konetski ja mitmed teised ümberkaudsed seto juurtega külad pea täiesti
venestunud. Roogoval on läinud koguni nii, et siin ei ela tänapäeval enam üldse
püsielanikke. Paljud vanad talukohad on ümber ehitatud „Malskaja Dolina” ehk
„Mõla oru” nimeliseks suusabaasiks. Siiski on küla kõrval alles vana keskaegne
kalme, millelt küll kiviristid praeguseks teadmata suunas kadunud.
Mõla järve põhjaots ulatub Roogova küla alla välja ning siit
voolavad Irboska kandist lähtuvad veed Optjoki ehk Abdohha metsajõkke. Kui
kunagi vanal ajal rahvusvahelised rändajad või kauplejad sõitsid Pihkva järvelt
Irboskasse, siis tegid nad seda just nimelt mööda Optjokki. Jõgi on oma
ülemjooksul suhteliselt madal, nii et paiguti on päris keeruline ette kujutada
siin seilamas mõnda tõsisemat viikingilaeva-laadset alust (nagu näiteks Norras nähtud). Aga kes see siis
ikka ookeanilaevaga sisevetele ronis.
(Madal Optjok on paiguti veetaimi täis kasvanud. Põnnidena käisime siit koos isa ja vanaisaga kala ja vähki püüdmas. Veel varem sõitsid seda mööda viikingite jõelaevad)
Lõbusa, kuid ühtlasi hoiatava faktina mainin, et 2005. aastal kohtasid Eesti arheoloogid ühe Optjoki lisaoja ääres euroopa sookilpkonna, nii et see ürgne, inimverd ihkav roomaja võib siinkandis püsivalt elutseda ja saaki varitseda.
Lõbusa, kuid ühtlasi hoiatava faktina mainin, et 2005. aastal kohtasid Eesti arheoloogid ühe Optjoki lisaoja ääres euroopa sookilpkonna, nii et see ürgne, inimverd ihkav roomaja võib siinkandis püsivalt elutseda ja saaki varitseda.
Ületasin jõe juba nooruspõlvest tuttava sillakese abil ning
tõusin oru vastasnõlvale, et väisata veel üht põnevat muinaspaika – Sahnova
linnamäge [8], Irboska vähetuntud naabrit. Linnulennult on kahe muinaskantsi
vahe pelgalt mõni kilomeeter. Põhjalikke kaevamisi pole temal tehtud, kuid
oletamisi on peetud seda Irboskaga enam-vähem samaaegseks. Piklik Sahnova
linnus on klassikaline neemiklinnus. Kõrged orukaldad kaitsevad teda kolmest
küljest ning vaid nii-öelda maa poolt on tema eraldamiseks laotud paeplaatidest
viie meetri kõrgune vallimüür ning ette kaevatud täiendavat kaitset pakkuv kraav.
(Väravakäik Sahnova linnuse järsus otsavallis teeb sisenemise veidi kergemaks)
(Sahnova linnamäe hoovis kasvavad puud ja sinililled. Kohtusin siin ka ilusa halli metsasokuga, kes pildile jääda ei soovinud)
Mõned Vene arheoloogid on Sahnovat pidanud vähemalt mingist
hetkest alates Irboska eelkaitsepositsiooniks. Pole võimatu. Samas võib ka
endale ette kujutada kahte Irboskas ja Sahnovas pesitsevat rivaalitsevat
suguvõsa, kes mõlemad püüdsid ümbruskonnas saada kõige mõjukamaks ja jõukamaks.
Kas nende vahel millalgi ka sõjaks võis minna, selle kohta ajalugu vaikib.
Igatahes Irboskal läks Sahnovast veidi paremini, kuna viimasest pole
keskaegsetes allikates üldse mingit juttu, ei head ega halba. Aga kena paik on
ta siiski.
Lõpetuseks
Irboska ja selle ümbrus on puhtakujuline kahe maailma
piiriala. Ühest küljest on ta Vene ajaloolise ruumi läänepoolne serv, mida
tõendab ka asjaolu, et mitmed muistised on Eesti arheoloogia vaatenurgast üsna kentsakad,
kuid muutuvad loogilisemaks just Vene, eeskätt Pihkvamaa arheoloogia taustal.
Teisalt on see iidvana läänemeresoome kant, vahest koguni säilinud killuke
kunagisest tšuudide rahva laiemast asualast. Seto külad on siin mis venestunud
ja mis viimaste aegade tuules sootumaks tühjaks jäänud, ent siiamaani käiakse
Mõla surnuaial puhkavaid külastamas, hauaplatside eest hoolt kandmas ja vanu
tavasid au sees hoidmas. Ja vahepeal koguni muinasrändudel kolamas.
1 comments:
Abiks kasutasin eeskätt Setomaa arheoloogiat ja ajalugu uurinud Eesti teadlaste kirjatöid:
Mare Aun. Esimese aastatuhande teise poole muistised Setumaal. – Setumaa kogumik, 1. Uurimusi Setumaa arheoloogiast, numismaatikast, etnoloogiast ja ajaloost. Tallinn, 2003.
Arvis Kiristaja. Setumaa rauaaja linnamäed ja pelgupaigad. – Setumaa kogumik, 3. Uurimusi Setumaa loodusest, ajaloost ja folkloristikast. Tallinn, 2005.
Arvis Kiristaja. Irboska mainimisi keskaegsetes allikates. – Setomaa, 2. Vanem ajalugu muinasajast kuni 1920. aastani. Tartu, 2009.
Arvis Kiristaja. Kiviaeg, pronksiaeg ja vanem rauaaeg (kuni 450 pKr). – Setomaa, 2. Vanem ajalugu muinasajast kuni 1920. aastani. Tartu, 2009.
Mare Piho. Mõla klooster Setomaal. – Setumaa kogumik, 5. Uurimusi Setumaa loodusest, ajaloost ja rahvakultuurist. Tallinn – Värska, 2012.
Anti Selart, Heiki Valk. Keskaeg ja segaduste aeg (13. sajandi algus – 17. sajandi algus). – Setomaa, 2. Vanem ajalugu muinasajast kuni 1920. aastani. Tartu, 2009.
Heiki Valk. Hilisrauaaeg (1000/1050–1225). – Setomaa, 2. Vanem ajalugu muinasajast kuni 1920. aastani. Tartu, 2009.
Heiki Valk. Konetski II kalmistu. – Setomaa, 2. Vanem ajalugu muinasajast kuni 1920. aastani. Tartu, 2009.
Heiki Valk. Mõla kääbaskalmistu. – Setomaa, 2. Vanem ajalugu muinasajast kuni 1920. aastani. Tartu, 2009.
Post a Comment