Olen
muinashõngulisi reisikirju kirjutanud varsti juba viis aastat jutti ning seni
pole vist vahele sattunud ühtegi aastat, mil ma poleks vähemalt korra Virumaast
pajatanud. Eks veri on ikka paks, mis seal salata. Pealegi on minu Pandivere
kiltmaal paiknevast residentsist üsna lihtne teha kiireid ekspeditsioone ja
dessante ajaloost nõretavatele Viru maastikele. Nii et ei pääse te ka tänavu
neist.
Muistse
Alutaguse kihelkonna lõunapoolsetes ääremaades käisin juba 2015. aastal ning
sellest kirjutasin oma eelmises blogis. Tänavu sügisel
keerasin nina juba aastatuhandeid tihedalt asustatud põhjaranniku suunas. Seda
kanti võib teatud põhjustel nimetada ka Aluesiseks (peagi selgitan, miks).
Inimesed on aegade jooksul Viru lavamaale kuhjanud kõikvõimalikke tegevusjälgi
asulakohtadest tuhamägedeni. Säästmaks teie aega ja närve, tegin nende seast
kolmese valiku. Siin nad on.
Olime sel
päeval koeraga käinud juba oma maamõisas rohimas ja teinud põike Mahu randa, et
proovida omal nahal järgi kummipaadisõit hallidel sügisestel merelainetel. Koer
käis küll selle käigus korra ka ise ujumas (mitte et ta oleks tahtnud,
paadiserval turnimine lihtsalt päädis sellega), aga leidsime, et võiks
järelejäänud valget aega kasutada veel millegi uue avastamiseks. Kusagil Purtse
ja Kohtla-Järve vahel keerasime suurelt liiklusrohkelt maanteelt kõrvale ja
kolistasime veidi aega mööda konarlikku põlluvaheteed, kuni see käänas metsa
äärde ja lõppes ära. Olime jõudnud vana kuulsa Alulinna [1] värava ette
– sõna otseses mõttes Aluesisele.
Selle
madala kividest ringmüüri vanust ei osanud me koeraga kumbki öelda. Müüri oleks
hõlpsasti võinud kogunisti kahe silma vahele jätta, sest see oli vaid ühe
tavalise kiviaia kõrgune ning peitunud kamara ja võsa kamoflaaži. Müür piiras
laia lagedaks niidetud platsi, mida oleks enne osanud heinamaaks kui
linnuseõueks pidada. Linnustele enamasti omasest kõrgendikust ei saa küll
Alulinna puhul eriti kõnelda. Sigade (või detektoripättide?) tuhnitud must muld
näis natuke kultuurkihi moodi välja küll, ehkki võis olla ka tavaline soomuld.
Praegu polnud küll otsest hirmu linnuses või selle ümber jalga läbimärjaks teha
– päris igasse tihnikusse ma erinevalt koerast ka ei pugenud – , kuid
ennevanasti asunud kants otse keset soolappi. Sellest tulebki õigupoolest nimi
Alu, mis tähendab madalat tümapoolset kanti. Linnuse kõrval jooksval kraavil on
suuri teeneid nii soo kuivendamises, kui ka veel ühes teises asjas...
(Näeb välja rohkem nagu põld või niidetud heinamaa kui linnuseõu. Aga on siiski just nimelt viimane)
(Kohati paistis linnust ümbritsev kiviaed võsast veidi paremini välja. Kas see oli aga ilmtingimata sõjaliseks kaitseks laotud või oli linnusel mingi muu, vaimsemat laadi ülesanne, jäägu siinkohal vastuseta. Koera ilme igatahes on hindamatu)
(Tükike muinaskätega laotud muinasaeda)
(Must leidudeta mullapind otse väravakäigu juures)
Kraav
kaevati linnusest põhja poole juba 1869, samal aastal, mil Tartus peeti esimest
üldlaulupidu. Rasket üksluist tööd tegema pandud kraavihallid pidid aga
kindlasti tõsiselt üllatuma, kui leidsid kõigest linnusest poolsada meetrit
eemal paari ruutmeetri suuruselt alalt kilode viisi vanarauda. Tol ajal oli see
suurim leitud muistsete raudesemete kogum. Leidude seas oli 61 odaotsa, 23
sirpi, 14 kirvest, vikatnuga, mõõk ja mõned mõõgatükid. Mõnegi riista
ebaharilik kuju viitas kõrgele vanusele, kokku oli ühte ja samasse kohta
uputatud laias laastus vahemikus 100–1200 pKr. Ehk siis tagasihoidlikud 1100
aastat või nii. Mis oli see vägi, mis sundis rauaaja inimesi nii pika aja
vältel oma rauda sohu heitma? Kõikidest võimalikest seletustest usun ma kõige
rohkem tulnukate teooriat... Aga võib ka olla, et asjad toodi
kellelegi/millelegi ohvriks. Nagu juba
õige pea teada saame, tuli taolisi asju vanul ajul mujalgi ette.
(Stendifoto tutvustab esinduslikumaid Alulinna kõrvalt leitud raudesemeid - odaotsi, sirpe, kirveid, mõõka)
Selle
kõrval ei tundugi väga nukker, et Alulinnast enesest pole ühtegi muinaseset
leitud. Linnuse seos ohvripaigaga pole üleliia selge, aga nende tandemiga
liitub veel linnusest teisel pool kraavi põllul olev asulakoht, kus on elatud
laias laastus samal ajal ohverdamisega. Iseenesest ju hea, kui ei pea paganlikke
riitusi kodukotusest liiga kaugel läbi viima.
Alu
linnuse tagant algabki päris Alutaguse, muust Virumaast paljuski laante ja
soodega eraldatud kant, mida juba rauaajal loeti omaette kihelkonnaks ning mida
varauusaegsedki kaardid tihtilugu eraldi ära mainivad. Alutaguse põhjaosas,
paeklindi lähistel, jooksis idast läände iidvana tee, mis on enam-vähem ainus
normaalne maismaaliin Eesti ja Vadjamaa vahel.
Nõnda on
olukord ka tänapäeval. Tallinna-Narva-Piiteri vahel voorivad lakkamatult
sõidukid ja kui 19. sajandil poleks lisandunud rongiliiklust, mis suure osa
inimeste ja kaupade vedamise raudteele tõstis, oleks maanteel autosid
palju-palju rohkemgi. Kõva trampimise tõttu tuleb teid vahepeal parandada,
liikluse kasvamisel ka suuremaks ehitada. Üks selline töö võeti Kohtla-Järve ja
Jõhvi vahel ette 2009. aastal. Kukruse juures teetrassi kaevates tõmbas üks
ekskavaatorijuht kopaga välja pronksist noatupe. Pealelennanud arheoloogid
tegid kindlaks, et selles kohas on vanaaegne kalmistu, mida tuli enne
tee-ehituse jätkamist põhjalikumalt uurida. Kuna oli juba sügise lõpp, siis
pandi objektile püsti suur telk ja tariti kohale generaator, mis seda päevad
läbi soojemaks küttis. Kaevamised kestsid pakaselises talves jaanuari lõpuni. Käisin
kaevamistel isegi paaril päeval abiks – peamiselt kas kelluga mulda kraapimas
või luukeresid ja nende väärtasju üles joonistamas. Ilmad olid erakordselt
külmad, lumised ja jäised, aga kogu töövägi seevastu erakordselt kange ja
entusiastlik. Kaevanditelki toodi pühade ajal isegi kuusepuu.
Nüüd
pärast Alulinna püüdsingi Kukruse muinaskalmistu [2] taas üles otsida.
Kuna otseseid märke sellest maastikul pole, siis võttis teedel edasi-tagasi
tiirutamine veidi aega (kiirteel pole ka võimalik oma suva järgi peatuda või
ümber keerata). Viimaks saime õigele paigale siiski pihta ning auto Kukruse
mõisa lähistele jättes jalutasime maantee kõrval asuvale matusepaigale.
(Otsustavaks ülesandeks oli muinaskalmistu õige asukoht kiirteelt ära tabada)
Kokku oli
2009.–2010. aasta talvise kaevamishooaja koguskooriks 40 laibamatust 35 hauas,
millele lisandus maikuisel järeluuringul veel mõni kadunuke. Maapõu varjas ka
mullas läbisegi vedelenud luutükke, mis pärinesid tuleriidal põletatud
surnutelt. Et viimaste seas leiti ka mõni tuld saanud ese, võib nende põhjal
oletada, et kalmistu võidi siia rajada koguni I aastatuhandel pKr. Uhkete
panustega laibamatused kuulusid laias laastus 12. sajandi lõppu ja 13.
sajandisse, mõnel juhul maeti sinna küllap veel hiljemgi keskaja jooksul.
18.–19. sajandil jooksis üle vana kalmistu munakivitee; selleks ajaks oli
muistne rahula juba tõenäoliselt unustatud.
(Koer tutvub Kukruse muinaskalmistuga. Teeäärne on ära niidetud, aga selle kõrval kasvavad noored puud. Kõik see on osake vanast surnuaiast)
Maetud,
keda virgad kühvlikesi hoidvad käed järgemööda mullase haualoori alt nähtavale
tõid, nägid välja täpselt nagu mõnest esinduslikust arheoloogiakirjandusest
välja hüpanud illustratsioonid. Mõnelegi mehele oli kaasa pandud kirves või oda,
ühele isegi mõõk. Leidus teisigi surnute ilma kaasa antud asju. Kes on Eesti
Rahva Muuseumis käinud, teab ilmselt hästi seal omalaadsesse hauakambrisse
klaasi alla pandud enam kui 45-aastaselt surnud Kukruse emandat, kelle maised
jäänused on kalmistult näitusele toodud. Ta oli matuste puhuks uhkelt
rõivastatud ja ehitud, vööle sätitud pronkstupes nuga ning jalgade juurde
asetatud vikat, käärid, liimeister, nõel, pott ja kanamuna. Selliseid asju
leidub teistelgi maetutel, nii meestel kui naistel (tõsi, rätsepatööga seotud
esemeid siiski peamiselt naistel). Emandast natuke vähem teatakse Kukruse
kaunitari, teist üle 40. eluaasta piiri ületanud naist, kes rändas mitu aastat
tagasi näitusega mööda Eestit. Tedagi ehtisid pronksist käevõrud, helmed,
rinnalehed ja muud iluasjad ning hauda oli kaasa pandud vajalikke riistu.
Elu polnud
mingi meelakkumine. Maetute seas oli ka noores eas eluga hüvasti jätnuid. Mitut
last ja täiskasvanut oli piinanud skorbuut. Seljahädad, murdunud luud ja sekka
ka mõõgahoobid pähe on kõigist hädadest ainult see osa, mis luudele märke
jätnud. Kõikide inimeste surma põhjuseid võime ainult ette kujutada ning küllap
jääb siingi fantaasia päriselule tublisti alla. Jah, elu oli vanadel hallidel
aegadel raske, aga muld seevastu, nagu loodame, kerge.
Kõike,
mida Kukruse kalmistult tol hooajal laboritesse ja hoidlatesse toodi, pole
siiamaani veel ära jõutud läbi uurida. Kalme ise aga oli päeval, mil me koeraga
teda külastasime, täiesti rahulik – kui mitte arvestada kohe kõrval kiirteel
mürisevat autode kanonaadi. Noored matusepaigale kasvanud puud olid tõmmanud
sügisrüü selga ning valmistusid hingedeaja kasinuseks. Kusagil seal pinna all
puhkasid üleskaevamata muistsed kukruslased ja nägid igavest und. Millest, ei
osanud meie, elavad, isegi ette kujutada.
Meil oli
aeg edasi minna.
Üks
märkimisväärne muinaspaik ootas veel väisamist. ERMis, sugugi mitte kaugel
Kukruse naise „mausoleumist” asub üks väike vitriin mõne läbiroostetanud
raudesemega. Paljud heidavad neile ilmselt vaid põgusa pilgu ning tõttavad
edasi midagi köitvamat otsima, kuid nende tagasihoidlike asjade raudoksiidise
pinna all varjab end sügavam lugu, mis samuti Alutaguse põhjaosaga otseselt
seotud.
Selle
looga tutvumiseks tuli sõita läbi Kohtla-Järve linna Kohtla Vanakülla
[3]. 2013. aastal leidsid paar hobiotsijat pealtnäha täiesti tavaliselt
rohumaalt paraja hulga vanu raudesemeid. Üsna sarnaselt Alulinna kraavitajatega
144 aastat tagasi. Kuna Kohtlas õnnestus arheoloogidel kohe asuda leiupaika
põhjalikumalt uurima, siis koorus siin välja Eesti seni suurim raudesemete
peitleid, mis lükkas Alulinna leiu sedamaid troonilt. Kokku leitud üle 700 eset,
mille hulgas paarsada sirpi, üle saja odaotsa, enam kui 70 kirvetera, paar
kõblast ning üksikleidudena tuluskivi ja poolik ambsõlg, olid suures osas
säilinud ühe pundina oma algses asukohas. Nende alt leiti siit-sealt põlenud
puutükikesi ja loomaluid. Mõned esemed olid hilisemate kündidega suurema
maa-ala peale laiali roobitsetud. Vanadelt kaartidelt on näha, et varemalt paiknes
väli väikese jõe kaldal, mis on kaevandustööde tõttu nüüdseks jäljetult kadunud,
kuid mille kaldad olid ilmselt madalad ja vesised. Nii et võime endale ette
kujutada, kuidas see kola kunagi muinasajal parajate sulpsatuste saatel hoopis vette
kukutati.
(Kunagise jõeluha tegid täiesti kuivaks maaparandused ja kaevandamine. Seda kinnitab ka taamal kõrguv tuhamägi)
Millal see
kõik toimuda võis? Raua all ja vahel olevad puidujäänused pärinesid radioaktiivse
süsiniku analüüsi põhjal 1.–4. sajandist pKr ehk rooma rauaajast. Relvad ja
tööriistad nägid välja väga 5.–7. sajandi moodi ning poolik ambsõlg kandis 9.
sajandi lääne-balti moejooni.
Pilt on
seega üldjoontes sama, mis Alulinna leiu puhulgi. Sajandite vältel oli teada ja
kasutusel üks kindel vesine koht, kuhu mingitel puhkudel (vaevalt et
igapäevaselt) käidi rauast kraami uputamas. Ega see pole olnud ka mingi
Alutagusemaa kiiks, sest sarnaseid peitleide on saadud kõigist Balti riikidest,
Skandinaaviast ja mujaltki. Selleks pidi igatahes olema kõva vajadus, sest
sellal oli raud kallis materjal, mida vaevaga maagina koguda ja tulega välja
kuumutada. Ja sellest veel mingi mõtestatud eseme valmistamine otsa. Milleks
või kellele need asjad ära anti, seda me muidugi ei tea, kuid kuna iga eseme ärapanemine
oli selgelt millestki väärtuslikust loobumine, siis võime seda kõike küll
vabalt ohverdamiseks pidada. Kohtla Vanaküla ja veel paljude samasuguste
ohvripaikade näitel näeme tuhandete töötundide kulutamist vaid selleks, et kogu
töö tulemus lõpuks kuskil lombis vedeleks. Aga ju siis peeti seda piisavalt
oluliseks ja ennast äratasuvaks. Minul tuhmi 21. sajandi inimesena pole õigust
nende teguviisi üle õigust mõista – meil on lihtsalt omad ajad ja kombed.
* * *
Ilm läks
juba päris tumedaks ja kõledaks. Kohtlast oligi aeg tagasi Tartusse sõita. Koer
ütles ka, et võiks minna, sestap võtsin tema nõu kuulda ja läksimegi koju. Aga
eks millalgi tuleme jälle tagasi. Eks?
1 comments:
Kasutatud kirjasõna
Kelle muna leiti Kukruse iidsest hauast? https://www.looduskalender.ee/n/node/1652
Aivar Kriiska, Ester Oras. Kahekõne: teine hooaeg uuringuid Kohtla rauaaegsel ohverduspaigal. – Tutulus. Eesti arheoloogia aastakiri, 2014.
Mari Lõhmus, Tõnno Jonuks ja Martin Malve. Archaeological salvage excavations at Kukruse: a modern age road, cremation field and 12th–13th century inhumation cemetery. Preliminary results. Kukruse päästekaevamiste esmased tulemused: uusaegne tee, põletusmatuste väli ja 12.–13. sajandi laibakalmistu. – Arheoloogilised välitööd Eestis, 2010. Archaeological fieldwork in Estonia. Tallinn, 2011.
Näitus "Kukruse kaunitar ja tema kaasaegsed: Eesti rikkalikem kalmistu muinas- ja keskaja piirilt". https://www.ut.ee/et/uritused/naitus-kukruse-kaunitar-tema-kaasaegsed-eesti-rikkalikem-kalmistu-muinas-keskaja-piirilt
Ester Oras. Practices of Wealth Depositing in the 1st–9th century AD Eastern Baltic. Leiden, 2015.
Ester Oras, Aivar Kriiska. The Kohtla weapon deposit: preliminary results. Kohtla relvaleid: esialgsed uurimistulemused. – Arheoloogilised välitööd Eestis, 2013. Archaeological fieldwork in Estonia. Tallinn, 2014.
Toomas Tamla. Alulinn. – Evald Tõnisson. Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Evald Tõnisson. Linnamäed ja maalinnad. Tallinn, 1966.
Post a Comment