Käisin märtsi keskpaigas Saaremaal. Kui viimasel korral – mullu sügisel
– oli ajendiks puhkuse tähistamiseks planeeritud soolo-rattamatk (selle
Saaremaa etapist loe siit), siis nüüd olin saarel autoga ning koos heade sõprade-mõttekaaslastega.
Meie põhiline huvi ja tähelepanu oli sihitud küll Sõrvemaa inimeste ja
paikadega tutvumisele, aga kuna öömaja leidsime endile naabrusest Kihelkonna
kihelkonnast, siis piilusin ma juba aegsasti Maa-ameti kultuurimälestiste
kaardikihile, et teada saada, mida head võiks ümbruskond ehk veel põhiprogrammi
kõrvalt pakkuda. Paar asja hakkasidki kohe silma.
(Punane mumm Maa-ameti kaardil näitab Taritu küla asukohta saare edelaosas, üsna kunagise Sõrve saare naabruses)
Algus polnud tõotav. Puude ja sarapuupuhmaste vahel ei hakanud esiti midagi muistsele maaharimisele viitavat silma ning seejärel läks asi ainult nutusemaks, kui mets asendus tiheda raagus võserikuga. Ainult mingite mulle tundmatute sõraliste käigurajad aitasid mind sellest vitsaistandusest veidi inimlikumal moel läbi tungida. Aegamööda tihnik siiski hõrenes ning maastiku vaatlemise tingimused leebusid.
(Taga targemaks läheb: lihtsam võib olla leida heina nõelakuhjast kui midagi asjalikku säärasest vitsavõsast)
Kuidas võsa ja metsa all ära tunda kunagist põllumaad? Igati loogilise
talupojamõistuse kohaselt on põld reeglina ilma suuremate puudeta lage plats
ning puude puudumist kompenseerib inimtahtel kasvama määratud tera-, kaun-,
juur- või köögivili. Kui need on põllult koristatud ja järgmisel aastal midagi
muud asemele ei külvata, võtab metsik loodus ruumi tasahilju, kuid kindla käega
tagasi, lastes seal omalt poolt kasvada kõike, mis sinna kasvama pääseb ja
kasvama jääb. Kunagi inimeste valatud higi ja vaeva on aja möödudes maastikul
aina keerulisem aimata. Ent päris olematuks need jäljed ka ei kao. Maapinna all
võivad säilida aluspinda kraabitud adrakriimustused. Kultuurtaimi kasvatanud
mullapõue keemiline koostis võib olla muutunud. Lähedusse jäävate soosilmade
või sulglohkude põhjamudas magavad igiund vana aja taimede õitseeast sündinud
õietolmuterakesed ja alepõletustel lendunud söekübemed. Ning eelkõige mereranna-lähedastel
loopealsetel võivad päris muistsetest põlvedest olla endiselt alles kokkukantud
põllukivide hunnikud ja peenrad.
Ning oli see siis ime, hea õnn või asjade loomulik areng, aga igatahes kivikangruid, mille saare parkunud töökäed olid pikkade aastate jooksul kivikoristuste käigus kokku kuhjanud, hakkasin sealt sarapuude vahelt tõepoolest ühel hetkel märkama. Mingi tundmatu metsaelajas oli mõnda hunnikut innuga kraapinud, nii et must muld koos kohati inimpea suuruste kivimunakatega tuisanud. Nähtavasti oli olendi karvases loomapeas ja korisevas loomakõhus kedranud tõsikindel vajadus hambaaluse järele ning siis ei hoolinud ta paiga muinasväärtusest kuigivõrd. Püüdsin pilku teritada, et tabada tuhnimises võimalikke inimesele viitavaid tunnuseid, aga sedamoodi küll vist ikka ei tundunud. Kas elaja vilgas tegevus ka vilja oli kandnud, seda ma enam öelda ei osanud – jälgede tegija ise oli sündmuspaigalt nelja tuule suunas kadunud. Ainult paar sookurge redutasid eemal omasoodu, aeg-ajalt külmavärinaid tekitavaid, otseteed teisest ilmast pärit sõnumeid kuulutades.
(Maastiku järk-järgulisel avanemisel tutvustasid end ka esimesed mõnemeetrise läbimõõduga põllukivihunnikud)(Mõnda kivikuhja oli kellegi jõuline lihas tuuseldanud nii et maa must ja kivid laiali. Aga kes vägev on nii?)
(Lisaks hunnikutele on kive hilisemal ajal organiseeritud ka madalateks piirdeaedadeks)
(Hallide lindude igavikulised hüüded hallil ajaloolisel maastikul on midagi, mida tuleb ise kogeda. Muinsuskaitsetahvli väide kivikalmete rühmast võib olla kunstiline liialdus, kuid kaadrisse sattunud vägev kivikuhi on kindlasti midagi enamat kui tavapärane kivikoristuse kaassaadus. Loe edasi, siis saad teada!)
Põllukivihunnikud polnud ainus, mida ma seal niiskes võsas kohata
lootsin. Maa-ameti kaart oli vihjanud ka muinaspõllu tagumist serva valvavale
kivikalmele. Vihjatav asus täpselt omal kohal; tavalistest põllukiviraunadest
nii läbimõõdult kui kõrguselt tunduvalt mahukam kuhelik. Ümmarguse põhiplaani
põhjal võis teda oletada kivikirstkalmeks, ehkki peale tühjakõhulise metsaelaja
polnud seda vist keegi – kah õnneks – veel päriselt läbi kaevanud. Ei teinud
seda minagi. Las ta seal valvata, see iidsete aegade pühapaik!
Kivikalme(te) ja põldude kombo pole Ranniku-Eestis ebatavaline ning on
igati põhjust uskuda, et nad mõlemad kuulusid muistse inimese kodusfääri ühel
ja samal ajal. Mõned uurijad (nt Valter Lang) on rõhutanud võimalust, et
kivikalmed ehitatigi haritavatele maadele või nende vahetusse lähedusse just
sellepärast, et tulevased põlved saaksid kõigile tõendada oma suguvõsa põlist
omandiõigust higi ja vaevaga üles haritud maale – üks tubli mausoleum (mis see
kalme muud oligi) esivanemate ja teiste suguvõsa liikmete säilmetega oli
selleks veenvaim tõend. Ühtlasi sai kodu kõrval puhkavatele kalmulistele
olulistel hetkedel külla minna ühise rituaalse pidusöögi pidamiseks või
elutoimetustele edenemise palumiseks. Kogu hõim viibis põhimõtteliselt ühes ja
samas paigas koos.
Kivikirstkalmeid ehitati meie maal väga pika aja jooksul vahemikus
1200–400 eKr, ehkki vanadesse kalmetesse võidi surnuid vahetevahel matta veel
tükk aega hiljemgi. Skandinaavialiku disainiga – sealtkandist arvatakse nende
ehitamise kommet pärinevat – matuserajatise keskpaigas on üks, vahel ka mitu
kividest kambrikest, nn kirstu. Osad surnud sängitati kirstudesse, osad aga ülejäänud
kalmetsõõri alale kivide alla. Leidub ka mõningaid kirstudeta matusepaiku; sel
juhul kutsutakse neid kangurkalmeteks. Kumb siis see Taritu oma täpsemalt on,
pole lihtsalt peale vaadates võimalik öelda.
0 comments:
Post a Comment