Hiiumaa, see Eesti suuruselt teine saar, jääb minu
peamistest liikumisteedest just sedapalju kõrvale, et ma sinna lihtsalt niisama
ei satu. Viimasest reisist oli möödas juba viis aastat ning kokku olin ma
saarel käinud vast kõigest neli korda. Juba suvel mõlgutasin mõtteid võtta
sügisel üks kosutav puhkus ja Hiiumaale rännata, oktoobri lõpuks oli aeg viimaks
küps mis küps. Erinevalt varasematest matkadest tahtsin seda maad vahelduseks
tunnetada jalgrattasadulast, nii et töötasin ratta transpordiks välja keeruka logistika,
lootuses, et kõik sujub plaanikohaselt. Sündmustest kärsitult ette rutates
tõden rahuloluga, et kõik olulised momendid toimisidki kõige paremate soovide
järgi. Ühistransport püsis graafikus, jalgratas püsis terve ning ka
majutusasutused ei võtnud kanajalgu alla, et end minu eest putku panna. Mida sa
hing veel ihaldada võid! Hiiumaa – ning hiljem ka Saaremaa – pakkus lisaks varemnähtule
ka tubli annuse uusi paiku ja kogemusi. Otse loomulikult kolasin oma
erikonditsioonist tingituna niipalju kui võimalik igasugustel muististel.
Viimaste poolest pole Hiiumaa seni eriti tuntud, kuigi teenimatult. Jah, vahest
ainult Kõpu poolsaar oma kiviajaga on jõudnud laiemasse teaduskäibesse ja sealt
mõnevõrra populaarteaduslikku kirjandusse, aga kõik muu on sisuliselt tume maa.
Vististi kipume tänu ühele keskaegsele nendingule endiselt vaikimisi eeldama,
et eks ta üks “tühi saar” vist oli – isegi kui arheoloogia on õigupoolest juba tükimat
aega vastupidist tõestanud.
Kõpu kanti ma tänavusel oktoobrikuisel rännakul ei
tükkinud, pealegi kirjutasin ma temast üht-teist juba oma viie aasta taguse
käigu järel (loe siit). Nüüd tahtsin näha, mida huvitavat mujalt leida
võib. Tartust võtab Hiiumaale sõitmiseks nii ehk teisiti tublisti aega ning sõiduvahendist
sõltuvalt ka raha. Lahendasin jalgrattatranspordi sedamoodi, et kõigepealt
sõitsin rongiga Tartust Tallinna ning pärast pooltteist tundi rahulikku pealinnas
passimist kupatasin ratta ja iseenda Haapsalu bussi peale. Haapsalus kruvisin
ratta taas sõiduvalmiks ning väntasin ühe soojaga kaheksa kilomeetrit Rohukülla,
kus asub teadagi sadam ja käib praam. Tänapäeval võtab sõit üle Väinamere
Heltermaale tund ja veerand; kui mu jalgratas kolmveerand neli Hiiumaa püha
pinda puudutas, oli mul valget aega jäänud veel umbes tunnikese jagu. Seda oli
Pühalepa ümbruse pärandmaastiku pärlite avastamiseks täpselt parasjagu.
Eeltöö kaardiga tuleb selliste pisut ajakriitiliste
käikude puhul väga-väga kasuks, muidu võib viljatutele otsingutele kuluda terve
igavik. Esimesena tahtsin külastada kohta, mida olingi tulemusteta taga ajanud
juba viis aastat tagasi. See on Heltermaalt veidi lääne pool Valipe küla
maadel asuv keskaegne kivilinnus või õigemini see, mis tast järgi on
jäänud. Juba küla nimi ise on suure tõenäosusega “Vallipea” hiiupäraselt
lühenenud variant ning osutab linnusele. Kuna koht on muinsuskaitse all, on ta
ka Maa-ameti kultuurimälestiste kaardirakenduse abil leitav. Möödusin
kohalikust lambakarjast, peitsin jalgratta kadakate vahele ning ukerdasin puude
vahele, kus valendas muinsuskaitsetahvel ning aimdus ümbritsevast kõrgem kühm.
(Linnuse vundamendil kasvavad puud, puisniit poolkaarena ümber)
Kui Rootsi võimud kirjutasid 1564. aastal ilusate
ruumidega ilusast kivimajast, siis aastaks 2023 oli sellest saanud korratu
kuumaastik. Leidub koguni muidu päris soliidseid teoseid (näiteks Eesti Kohanimeraamat),
mis kahtlevad Valipel igasuguste päris-kindlustiste olemasolus, kuid tegelikult
on meie käsutuses siiski piisavalt kirjalikke ja ainelisi andmeid, mis neid
kinnitavad. Pole küll päris selge, millal tõsisemad ehitustööd siin omaaegses
mererannas algasid (ning kas meri ulatus veel sellal päris ehitusobjekti
kõrvale), kuid Wallipe on mainimist leidnud 1529. ja 1544. aastal, mil
see kuulus Joachim Hesse suguseltsile. Arheoloog Jaan Tamme juhitud kaevamistel
1974–1975 saadi teada, et siin oli 27 × 18,5 m suurune nelinurkne hoone, millel
kuni 1,2–1,4 meetri paksused kiviseinad. Välja puhastati ka keldrisse viiv
trepp, mis praegugi on osaliselt nähtav. Kultuurkiht, pehme nagu ema pai, katab
ka hooneaset ümbritsevat perimeetrit.
(Linnuse kõrval on keegi usinalt kultuurkihti tuhninud. Kahtlus langeb sedapuhku lammastele ja/või metssigadele)
Keskajal oli Hiiumaa jagatud edelapoolseks Saare-Lääne
piiskopi ja kirdepoolseks Liivimaa Ordu osaks, Pühalepa kihelkond koos Valipega
kuulusid viimasele. Nii ongi oletatud, et siin resideerus ordu kohapealne
esindaja landsknecht koos abijõududega. Nagu teame, lõpetas Saksa Ordu
Liivimaa haru oma eksistentsi varsti pärast 1560. aasta kuulsusetut lüüasaamist
Härgmäe lahingus. Põhja-Eestis, Hiiumaal sealhulgas, hakkasid tegutsema
rootslased. 1576. aastal tegid Valipel kurja Hiiumaad rüüstanud Vene sõjaväe koosseisu
kuulunud tatarlased, ent paar aastat hiljem võtsid Rootsi võimud linnuse
uuendamise ja relvastamise suuremalt ette ning Vene vägede järgmisel, 1579.
aasta talvel sooritatud Hiiumaa-retkel oli Valipe kohalike mõisameeste peamine
tugipunkt. Pärast Liivimaa sõda ei leitud linnusele aga enam head otstarvet
ning nii ta lagunema hakkas. Võin päris kindel olla, et ümberkaudsed talud ei
jätnud kasutamata soodsat võimalust linnusemüüridest oma ehituste jaoks kive
näpata, mistõttu tulebki nüüd siin rakendada head fantaasiat omaaegsete olude
ettekujutamiseks. Selline on Hiiumaa ainsa linnuse saatus.
Pühalepa kirik
on Valipe lähinaaber – nende linnulennuline vahemaa on vaid tera üle kahe
kilomeetri – ning samuti keskaegne. On pakutud, et pühakoda ehitati siia juba
13. sajandi teisel poolel (järelikult pidi siin juba muinasajast saati elama
piisavalt inimesi, kellest kogudus moodustada). Sellal tal veel kellatorni
küljes polnud. Liivimaa sõja rüüsteretked tabasid ka kirikut valusalt, kuid hoone
taastati siiski kiiresti. Suuremaid ümber- ja juurdeehitustöid on tehtud alates
17. sajandist vähemalt kord saja aasta jooksul. Nõukogude ajal kasutati kirikut
laohoonena ning tema olukord muutus aina halvemaks, kuid taasiseseisvumine
päästis ta kõige hullemast ning nüüd on asjad taas enam-vähem normaalsed.
Pühalepale jõudes jätsin ratta kirikaia piirdemüüri äärde
ning jalutasin ümber kiriku. Kirikaia põhjaosas kohtasin mitut tõenäoliselt 17.
sajandi kiviristi – nii klassikalisi lihtsate labadega kui ka rõngas- ja
ketasriste, mõni küll natuke katki. Kiriku lõunamüüri küljes võis kerge vaevaga
aimata mingi juurdeehitise vundamenti, uks kirikusse oli siin aga paekivide ja
silikaadiga kinni müüritud.
(Keerulisemat sorti kiviristid Pühalepa kirikaias. Vasakul ratasrist (natuke katki), paremal nii-öelda ketasrist)(Vanast juurdeehitisest on jäänud selgelt aimatav jälg, aga see uks enam niisama ei avane)
2021.–2022. aastal liigutati kiriku ümber tublisti
pinnast, mistõttu Monika Reppo ja Martin Malve neil töödel arheoloogi pilku
peal hoidsid. Leiumaterjal oli mitmekülgne. Näiteks saadi münte 14.–20.
sajandini (varasemalt on leitud ka paar 13. sajandi münti), ehtejuppe, rõivastuse
detaile ja muud. Kirikuesise platsi leiud võivad pärineda siin pühade ajal
(näiteks kiriku nimipühaku Laurentiuse mälestuspäeval ehk lauritsapäeval 10.
augustil) toimunud laatadest ja pidutsemisest. Tähtis koht on olnud kindlasti
ka kirikust umbes sadakond meetrit põhja pool olnud Suuremõisa kõrts, kuhu
paljud kirikulised enne kodutee ette võtmist “mõneks ajaks” sisse astusid. Kõrtsivaremete
juures üllatas mind kirikutorni vana tipp ehk kiiver. Hiljem lugesin, et see
tõsteti torni otsast alla alles tänavu jaanuaris ning asendati täiesti
uhiuuega. Mis vanast edasi saab, seda ma ei tea. Võib-olla jääbki
kõrtsimüüridele seltsiks.
(Kiriku vana tornikiiver on viidud seltsi pakkuma kõrtsivaremetele. Koos on ikka veidi julgem)
Kirjasõnas on avaldatud jutt Pühalepa kiriku kohal
kasvanud hiielepikust, mis kristluse saarele jõudes maha raiuti, kuid ega ma
nii vanadest aegadest kõneleva loo autentsuse kohta midagi tarka arvata ei
mõista. Teine rahvajutt kõneleb Vanapaganast, kes soovis kirikut suure kiviga
visata, aga heide läks pisut mööda. Selle tõepäras mul kahtlusi pole, sest
nägin oma silmaga Kärdlasse viiva maantee lähedal hiiglaslikku rahnu, mis uuel
ajal on igaks juhuks looduskaitse alla võetud (ilmselt selleks, et Vanapaganal
poleks enam õigust sellega oma viset korrigeerida). Aga Vanapagana kivist edasi
mööda väikest teed põhja poole ootas mind miski, millega kohtumiseks ma polnud
küll vaimselt piisavalt ette valmistunud…
Muinaspaikades ringi hulkudes ma enamasti tean,
millega parajasti tegemist, sest isegi kui neid põhjalikumalt uuritud pole,
annavad mingid välised või muud märgid aimdust koha kunagise otstarbe ja iseloomu
kohta (pole hullu, kui nad vahel ka eksiteele juhatavad – arheoloogia pakub
sageli võimalust oma algseid vankumatuid seisukohti korrigeerida). Aga Hiiumaal
otse Pühalepa kiriku külje all on ka üks niisugune koht, millest ei mõista
õieti ööd ega mütsi arvata. Tõsi, tal on olemas nimi, isegi mitu – Põlise
leppe kivid, Põhilise leppe kivid, Püha leppe kivid, Vanapagana
kivid ja Otimägi. Nagu veidi nutikam lugeja juba ehk aimas, on
objekti oluliseks komponendiks kivid, sellised suuremat sorti. Kivi on hea
kauasäiliv materjal, millest teha ajakindlaid asju ning seetõttu trehvab neid
üsna sageli arheoloogiaski. Aga päris sellisel kujul, nagu siin Pühalepas, ma
neid vähemalt Eesti piires mujal ei tea.
Püüame seda kõike kirjeldada. Põlise leppe kivid on parajalt suurtest kividest (üksinda neid kindlasti ei tõsta, kahekesi samuti mitte) kokku kuhjatud inimesest kõrgem hunnik. Ümber hunniku lamab hajusalt samuti hulk kive. Kivid on kamardumata ning oma helehallide külgedega jätavad nad vägeva mulje. Kogu kupatusele on püütud anda igasuguseid seletusi. Mõnede meelest on see Stonehenge’i vaimus kokku kantud muistne observatoorium, püha hiis, jumalatega suhtlemise koht, kivikalme või kohaliku mõisniku Ungern-Sternbergi katse ehitada endale Egiptuse vägevate eeskujul püramiid. Kivikalme, muide, kipub olema üks populaarsemaid selgitusi, mis on jõudnud otsapidi ka veidi teaduslikuma ambitsiooniga kirjavarasse. Näiteks Muinsuskaitseameti arhiivis hoitav mälestise pass 1971. aastast pakub seda kivikalmeks vanusega I aastatuhande lõpp e.m.a. Vello Lõugase ja Jüri Seliranna raamat “Arheoloogiga Eestimaa teedel” (teine trükk 1989) on skeptilisem ega usu selle muinasaegsust. Niisama tasub küllap jääda rahulikuks entusiastlike väidete suhtes, mille kohaselt asuvat just siin Skandinaavia allikais mainitud 600. aasta paiku Eestis sõjaretkel langenud kuningas Ingvari matusepaigaga (see kõik juhtunud Steini, s.o. Kivi nimelises paigas). Minu teada pole selle hunniku juurest veel midagi mainimisväärset leitud. Aga et tegemist on päris monumentaalse monumendiga, selles pole kahtlustki – minge vaadake ise üle, kui muidu ei usu!
(Põlise leppe kivid annavad palju võimalusi fantaasiale, aga teaduslikult neid minu teada õieti uuritud polegi)Jätame küsimuse Põlise leppe kivide vanusest lahtiseks
kuni uute valgustavate andmete ilmsikstulekuni ning liikugem veel veidi
Pühalepa kandi pärandmaastikul ringi. Pimedust tiksus iga minutiga kraadi võrra
juurde. Möödusin kiirelt kihelkonnakalmistust ning käänasin hääd kätt, itta. Seal
asub keset laugeid rohumaid veidi kõrgem seljak (vististi omal ajal merest
tõusnud maatriip), millele on rajatud kivikalme. Kuigi kohta vist
põhjalikumalt kaevatud pole, usun ma temasse kui matusepaika siiski veidi
rohkem kui Põlise leppe kividesse. Miks? Esiteks näeb ta välja selline, nagu
kivikalmed mujalgi Eestis – ümbritsevast pisut kõrgema koha peal, poolenisti
rohtu ja maakamarasse peitud raudkivid, peal kasvamas puud ja muud. Mis selle
komplekti sees veel peidus võiks olla, on juba eraldi jutt (sealjuures kindlasti
põnev jutt), aga igatahes tundub täitsa realistlik eeldada tema pärinemist
nooremast pronksiajast või vanemast rauaajast. Võib-olla aitaks isegi
rannasiirdekronoloogia (meetod, mille abil tuletatakse, kus rannajoon mingil
ajahetkel parajasti asus) kaudselt kalme vanuse määramisele kaasa. Muinasaegseid
muistiseid on Hiiumaal võrdlemisi vähe, aga siin-seal ikka elu käis, ka
väljaspool Kõput.
Nüüd oli käes viimane aeg jätta õhtused kondamised
sinnapaika ning alustada teed Kärdlasse, kus mul oli valmis vaadatud öömaja.
Paarikümne kilomeetri läbimine jäi juba suuresti pimedasse, ent hoolimata
kergest seenevihmast ja paiguti nulli kanti langenud kraadidest – mõnes kohas
kattis maad koguni õrn lumekord – õnnestus mul valutult Hiiumaa pealinna jõuda.
Kui autod mööda sõitsid, jäin pigem tee äärde seisma, sest elusast peast on
matka toredam teha ning teatavasti kes kardab, see ei kahetse. Öömajja jõudnud,
oli mul piisavalt aega, et korralikult puhata ning paika panna järgmise päeva
üksikasjad. Kavas oli läbida 80 kilomeetrit.
Järgmine päev oli kuiv ja tuulevaikne. See
kompenseeris täielikult soojakraadide nappuse (kõige enam vast 2 või 3) – sõita
oli mõnus ja kilomeetrid lausa laulsid rataste all. Alustasin sõitu juba kella
üheksa ajal, et valget aega maksimaalselt ära kasutada, tegin esmalt väikese
huviringi vaikses Kärdlas ning seejärel kalibreerisin suuna läände. Enne ma
seisma ei jäänud kui Reigi kiriku juures. Ehkki Reigi on üks neljast
Hiiumaa kihelkonnast, on kirik siin õigupoolest üsna uus. 16. sajandil asunud
siin saare looderannikul puust kabel. Kirikust on esimesed andmed Rootsi ajast,
täpsemalt 1627. aastast. 1690. aastal ehitati uus, samuti puust pühakoda, mida
peamiselt kasutasid oma hinge päästmiseks kohalikud rootslased. Neid elas Reigi
kandis päris arvukalt kuni saatusliku 1781. aastani. Rootslastest talupoegadel
olid nimelt suuremad õigused ja vabadused kui nende eestlastest naabritel, ent
selline sõltumatus ei meeldinud kohalikele aadlikele. Pikk kohtuskäimine
maaomanike ja talupoegade vahel päädis ajaloo keerdkäikude tõttu sellega, et
keisrinna Katariina II andis välja ukaasi peaaegu tuhande Hiiumaa rootslaste
ümberasustamiseks Ukrainasse. Küüditamine oli neile ränk, kuid ellujäänutel
läks korda end uues asukohas sisse seada ning Hersoni oblastis Gammalsvenksby
(‘Vana-Rootsiküla’, ukraina keeles Старошведське) külas leidub praegugi mõni vanem rootsi keelt mõistev
inimene. Küla asub Dnepri jõe paremal kaldal ning on nende ridade kirjapaneku
hetkel üsna rindejoonel, aga loodame parimat. Reiki jäid pärast ümberasumist
alles vaid mõnisada kirikumõisa rootslast, kelle küla kannab nüüdki Rootsi
nime. Koguduses hakkasid aga tooni andma eestlased. Praeguse kivist kiriku lasi
ehitada parun von Ungern-Sternberg oma vabasurma läinud poja mälestuseks. Hoone
valmis 1802. aastal ning pühitseti ei kellelegi muule kui Jeesus Kristusele
enesele.
Reigi kõrval Kõrgessaarest käänab tee sisemaale
Laukale ning sealt veel kümmekond kilomeetrit edasi asub imetilluke Hüti küla. Kaugemast
minevikust pole siin suurt midagi teada, aga varauusaegse tööstusajaloo andunud
fänkonnale tähendab Hüti väga palju. Aastatel 1628 – umbes 1664 toimetas Hütis
klaasikoda (saksa keeli Glashütte, rootsi keeli Glashytta –
neist ka kohanimi). Ettevõtmise algatus tuli krahv Jakob de la Gardie’lt, kes
leidis, et paik sobiks hästi erinevate klaastoodete valmistamiseks nii Rootsi
Kuningriigi kui ka välismaisele (eelkõige Venemaa) turule. Ahjudele vajalikku
kütet pakkusid ümberkaudsed suured metsad, liiva klaasi valmistamiseks leidus samuti
kuhjaga ning tugevaks boonuseks olid kohalikud eesti talupoejad pärisorjad,
kellele võis igasuguseid koormisi kaela keerata. Mõistlik ettevõtja ainult
nendele loota ei tohtinud, sest ilma spetsiaalse koolituseta ei võinud üks keskmine
Hiiu talupoeg ju teada, kuidas peeni klaasnõusid valmistada. Kodus ajas ta
ilmselt läbi lihtsate pommikindlate puu- ja savinõudega. Seetõttu töötas
parimatel päevadel klaasikojas 30–35 palgatöölist eesotsas klaasimeistritega. Nemad
mõistsid teha ilusaid ja kvaliteetseid asju – aknaklaasi, pudeleid, apteegi- ja
laboratooriuminõusid ning isegi joogianumaid. Toodang eksporditi Haapsallu,
Tallinna, Stockholmi ja teistesse sadamalinnadesse, aknaklaasi ostsid ka
kohalikud mõisad ja kirikud. Lõpuks sõid uued Rootsi klaasikojad Hüti äri konkurentsist
välja. Jakob de la Gardie poeg Axel Julius ei suutnud tootmismahtusid hoida
ning tegevus kuivas aegamööda kokku.
Kirjalikele andmetele Hüti klaasikoja tegutsemisaastatest on väärtuslikku lisa andnud arheoloogia. Aastatel 1958–1961 kaevas Hütis klaasikunstnik ja klaasehistöö professor Maks Roosma, kes selle ainulaadse paiga ka Eesti ajalooteadusele paremini tuttavaks tegi. Mis räägikski ettevõtte tootevalikust paremini kui maha jäänud toodang ise?! Klaasikillud, aga niisamuti ka sulatusahjude ja muudeks töödeks vajalike rajatiste asemed on ju seal kusagil rohukamara all endiselt alles, kokku umbes 2500 m2 suurusel maa-alal. Ehkki tihedamast inimtegevusest eemale jäänud, pole klaasikoja asukohal ka praegu lastud võssa kasvada. Kes juhtub sinna sattuma (aga päris ehku peale võib see keeruliseks osutuda), leiab eest asjaliku infotahvli ning armatuurrauast ja pudelitest loodud pentsiku mälestusmärgi.
(Kunagise Hüti klaasikoja asukoht. Üksik halliks tõmbunud post on muide ainus, mis säilinud vanast tuulikust)
Hütist jookseb kruusatee läbi Hiiumaa südame metsade,
mida inimeste asemel asustavad igasugused kodustamata elajad. Neile peavad
kütid sügisel jahti. Kuulsin minagi oma sõidul paari pauku, ent, lootes siiralt
juhusliku kuuliga mitte pihta saada, väntasin vapralt saare idarannikule. Käina
lähedal tuli inimasustus tagasi ning miks ta polekski pidanud – on ju Käina
kihelkond Pühalepa kõrval üks Hiiumaa vanimaid, kuuludes Saare-Lääne piiskopi
otsesesse valitsemisalasse ehk stifti. Esimest, meremeeste kaitsjale
Nikolausele pühendatud puust kabelit on oletatud Käinas juba alates 13.
sajandist. 15. sajandi lõpus ja 16. sajandi esimesel veerandil pandi püsti kivikirik,
mis sedakorda pühendati Pühale Martinile. See oli igati ilus, kuid hakkas ebastabiilse
aluspinnase süü läbi juba peagi vajuma, mistap lisati müüridele 1660. aastatel
massiivsed tugipiilarid. Koguduse kasvades tuli 19. sajandi keskpaigas taas
hakata mõtlema ümberehituste peale; lahenduseks lisati kiriku lõunaküljele
1860. aastaks päris pirakas osa juurde. Nüüd hakkas ristirahvas jumalakotta
sisenema lõunast ning palvetama põhjaseina tõstetud altari suunas
(täpsustuseks: kirikutes on altar reeglina ikka idakaares). Jumalateenimist uus
ruumijaotus ilmselt ei seganud. Küll aga sai saatuslikuks 1941. aastal kirikule
langenud Saksa süütepomm, mis kiriku sisustuse maha põletas. Paekivised müürid
jäid okupatsioonivõimude lükata-tõugata (see tähendab, kujundlikult kõneldes)
ning alles taasiseseisvunud Eesti Vabariigis sai hakata kirikut siit-sealt
kõpitsema. Nagu juuresolevailt piltidelt näha, pole töö selles vallas veel
kaugeltki lõppenud, aga eks saame näha, kuhu asi viimaks omadega välja jõuab.
Loodetavasti lõpuni välja.
(Käina kiriku torn oli kõrge ja sihvakas, aga et ta heast peast kokku ei kukuks, pidi talle juurde ehitama kükloopilised tugibastionid)(Sisevaade Käina kirikule. Sisustuse põletas süütepomm. Vähemalt on vana altariosa taas katuse all)
Kirikut ümbritsev pühitsetud muld peidab endas
paljusid Käina kihelkonna lahkunuid. Teada on nii mitmeid auväärseid isikuid
pereliikmetega kui ka arvukad Põhjasõja päevil möllanud katku ohvrid, kelle
nimesid me enam kusagilt välja otsida ei saa. Nõukogude ajal tehti kiriku
kõrvale masina-traktorijaam, millega hävitati suur osa kirikaiast vähemalt maa
peal ära. Praeguseks on sellest kõigest järgi jäänud üpris vähe.
Ometi ei soovinud isegi kihelkonna tragimatel aegadel kõik selle elanikud oma lahkunuid kirikaeda sängitada. Nagu eestlased mujalgi, on hiidlased ilmselt suurest kiindumusest kodu vastu eelistanud hoida oma kallid kadunukesedki enda lähedal. Üks selliseid kohalikke külakalmistuid on teada näiteks Käina kirikust linnulennult vaid umbes poolteist kilomeetrit eemal Nõmmel. Viita kalmuna tuntud matmispaik asub talude kõrval metsatukas ning väga palju rohkem temast õieti teada polegi, nii et pakume laias plaanis kasutusajaks kesk- ja varauusaja ning loodame, et dateeringuga väga tõsiselt võssa ei pane.
(Nõmme Viita kalme on praegu pealtnäha lihtsalt üks suvaline koht metsatukas)Käinast ja selle ümbrusest sõitsin nüüd kiirustamata
lõunasse, Emmaste kihelkonda. Ilm oli endiselt vaikne, valget aega piisavalt,
kõhtki mitte veel liiga tühi – kõik oli nii, nagu vaja. Põgusa peatuse tegin Prassi
küla metsavahel, kus Muinsuskaitseameti andmetel asub veel üks tõenäoliselt
kesk- või varauusaega kuuluv matusepaik, kohalikuks nimeks Sõjaaegne
kindralihaud. Mis sõda ja mis kindral, jääb saladuseks, nagu seegi, kas viimati
ei või tegemist olla siiski rahuaja tsivilistide kalmistuga. Pink kaitsetahvli
kõrval oli meeldiv taristulisand, aga kuna mu jalad veel nõtrusest päris all ei
värisenud, siis loobusin viisakalt pakutavast teenusest ning kolistasin selle
päeva viimase arheoloogilise objekti juurde. Sealsamas Prassi külas, kalmest
mõnisada meetrit edelas asub nimelt ka asulakoht/rauasulatuskoht. Üks jupp
sellest näis olevat hävitatud kruusakaevamisega, kuid suurem jagu siiski kenasti
alles. Kahju ainult, et info siit saadud leidudest peitub tõenäoliselt vaid
ametkondlike arhiivide sügavuses ning ma ei tea poolt sõnagi koha vanusest või
muust. Mitte et info leidmine oleks teab mis ületamatu vägitegu, aga olen laisk
ja pealiskaudne ning tahan kõike kiiresti ja vaevata kätte saada. Ehkki, kui
juttu tuleb asulakohtadest, siis on leidudeks tavaliselt potikillud, ning kui
rauasulatusest, siis šlakikänkrad. Usutavasti pärineb antud muistis kalmega
sarnaselt kesk- ja/või varauusajast.
(Sama koht, teine rakurss. Rahvasuu teab Eestis kõnelda paljudest sõjaväelaste matusepaikadest, aga enamasti on nad siiski täiesti rahuaja kalmed, kuhu kohalik rahvas oma surnuid sängitas)(Prassi asulakoht/rauasulatuskoht. Siin nad elasid, siin tegid nad rasket metalli)
Emmaste oli Prassile juba väga lähedal. Toidupoest varusin
endale vajalikku moona ning kui juba seal olin, otsustasin ära näha Hiiumaa
kihelkonnakirikuist noorima. Emmaste kirik sai valmis 1867. aastal ning
hakkas teenima senise Käina kihelkonna lõunaosa rahvast. Võrdluses teiste,
vanemate pühakodadega näib ta kuidagi tagasihoidliku ja madalana (ehkki on
täiesti normaalmõõtmetes). Kirik nähtud, sõitsin mööda sinkavonkalist marsruuti
Hiiumaa lõunaranda Sõrule, sest õhtul pidi sealt sadamast väljuma laev üle
Soela väina Saaremaale. Logelesin sadamahoone tühjas ooteruumis ning lugesin
ajaviiteks kohalikke ajalehti, pisut enne väljasõiduaega vantsisin rattaga
praamile. Olin seal kusjuures ainus mitte-autoreisija. Kell pool kuus oli
väljas juba täiesti pime, sestap eelistasin terve tunnise sõidu passida sees.
Triigis lülitasin rattal tuled sisse ning kui kõik autod olid pimeduses oma
teed läinud, pressisin nii kiiresti kui jalad võtsid veel 12 kilomeetrit, kuni
leidsin Karja kiriku lähistelt Mätja külast üles oma rännaku teise ööbimiskoha.
Matka viimase, kolmanda päeva pühendasin Saaremaa teedele ja muistsetele
maastikele, neist kirjutan aga lähemalt järgmises postituses.
1 comments:
Kasutatud kirjasõna:
Ants Hein. Stenhus’id, arx’id, torne’d… Eesti mõisaarhitektuuri vanim kihistus. Õpetatud Eesti Seltsi kirjad, XI. Tartu, 2016.
Vello Lõugas, Jüri Selirand. Arheoloogiga Eestimaa teedel. Teine, parandatud ja täiendatud trükk. Tallinn, 1989.
Monika Reppo. A hideout, fortified dwelling and labyrinths – archaeological investigations in Hiiumaa. Archaeological Fieldwork in Estonia 2014. Arheoloogilised välitööd Eestis. Tallinn, 2015.
Monika Reppo, Martin Malve. Keskaegsed leiud Pühalepa kiriku ees. Tutulus. Eesti arheoloogia aastakiri, 2022.
Post a Comment