Oktoober on seni olnud vähemalt sama hullumeelne kui
september, mis juba iseenesest oli suht gaas põhjas minekuga. Kõikvõimalikud
sündmused ja esinemised viisid enam-vähem kõikidesse Eesti nurkadesse ja
soppidesse, aga tõtt öeldes mulle nii meeldibki. Sügis, mis selle aja jooksul
suve ühel hetkel otsustavalt välja vahetas, meeldib ka. Kui ei meeldiks, oleks
elu ilmselt sellel laiuskraadil üpris sünge.
“Peab meeldima,” laususin ma iseendale ühel
pühapäeval, kui mul oli tekkinud põgus vabam hetk ning olin otsustanud selle
pühendada mõnusale rattamatkale Setomaa maalilistele teedele. Väikese
lisanüansina pidin küll arvestama tervet nädalavahetust ilmestanud tormiga, mis
tõotas matka pöörata külmaks ja vaevaliseks. Seda ta mõistagi ka tegi, ent ma
ei jätnud oma jonni ning sõitsin planeeritud kilometraaži siiski kuidagimoodi
ära. Põhiliseks motivaatoriks oli soov käia külas paaril tuntud Lõuna-Setomaa
pühal kivil, et saaks neist ka siin mõne sõna vesta. Kivid olid omal kohal ning
eks neist kohe tulebki juttu, aga lisaks leidsin teel veel mõne püha või muu
märkimist väärt tähendusega paiga ning olgu seetõttu nemadki siin ära mainitud.
Tartust Setomaale rändamine käib mul tihti sedamoodi,
et sõidan rongiga Koidula jaama ning sealt juba rattaga edasi ühes või teises
suunas. Sel korral sõitsin ühe soojaga (endal vere maitse suus) Võmmorskisse,
ületasin Piusa ja Pelska jõed, ronisin vapralt üles mäkke ning litsusin aina
edela suunas, läbides Jaanimäe, Veretinä, Tsergondõ, Tobrova ja Lepä. Esimese
sisulise, ehkki põgusa peatuse tegin alles Viro külakeses, kus otse Obinitsa –
Meremäe maantee veeres on vana külakabeli ehk setopäraselt tsässona ase. Väike
palkhoone ise on juba varasemate aastakümnete jooksul kaduvikku läinud; veel
10–15 aastat tagasi mäletasin ma ise sellest ainult kõige alumist läbimädanenud
palgikorda. Puidust paremini oli säilinud algselt tsässona tagaseinas olnud
parajalt masajas kivirist, kuid sellelegi olid sisse pugenud ohtlikud praod.
Vahepealsetel aastatel oli siiski nii mõndagi tehtud
ning praegu võttis mind vastu juba oluliselt muutunud pilt. Tsässonat ennast
polnud küll uuesti üles ehitatud, kuid kivirist ja tsässonaase olid vahepeal
võimust võtnud kibuvitsast ja muust võsast puhtaks raadatud, ristile hoolitsev
katus peale ehitatud ning tsässona piirjooned uue palgikorraga maha märgitud.
Lisaks oli juurde püstitatud infotahvel, mis kõneles paiga korrastamisel tehtud
arheoloogilistest uuringutest kolm aastat tagasi. Heiki Valgu juhtimisel leiti
tookord sajandite vältel maha kukkunud münte vahemikust 1660.–1960. aastad.
Mündid polnud sinna tulnud omal jõul, vaid nähtavasti annetatud ristile ja
tsässonale. Keegi oli siia ära kaotanud oma kaelaristi – ka selle leidsid
arheoloogid nüüd üles. Maas vedeles ka varauusaegseid potikilde, mis võivad
pärineda omaaegsetest taludest või hoopis risti ja tsässona juures toimunud
palvustest. Hävinud tsässona ehitusaega ei teata, aga rist võib väljanägemist
arvesse võttes pärineda juba 14.–16. sajandist. Säilinud on ka teadmine, et
pühapaika käidi varemalt kokku paasapüha aegu ehk 19. augustil. Tsässona juurde
viidi siis õunu, sest paasapäeva on loetud õunte valmimise ajaks ning alates sellest
kuupäevast on mõtet neile hambad sisse lüüa.
(Tsässona kunagist aset markeerivad kividele toetatud aluspalgid, millele on kaitseks kliima eest laudadest katused peale ehitatud. Ka kivirist on endale taas varjualuse pea kohale saanud)(Viro kivirist on selline nunnult töntsakas. Trapetsjad labad on sealjuures iseloomulikud Irboska kandi kiviristide tegemise traditsioonile)
Viro kivirist oli niisiis selle matka esimene Setomaa
püha kivi. Olles seal vajaliku hingetõmbe ära teinud, jätkasin teekonda
lõunasse, et leida üles järgmised. Mu silme ees virvendas sihtpaigana Vaaksaarõ
nulk, Setomaa üks kõrgemaid piirkondi, kus künkad kerkivad enam kui 200 meetri
kõrgusele merepinna kohale. Merd siin ometigi läheduses pole, hoolimata Meremäest,
Mereküläst või teistest sarnastest eksitavatest kohanimedest, mida oma teel
kohtasin. Merekülä kohta on hoopis pakutud välja, et kuna selle ajalooline
venekeelne nimekuju on Ме́рина Гора́, siis võib toponüüm siin õrnalt, kuid elegantselt vihjata hoopis
soome-ugri rahvarühmale merjalastele, kes ennevanasti elasid peamiselt küll
Moskva kandis, kuid mine sa tea, mõni võis ju mingitel asjaoludel ka siia Setomaale
sattuda. Kuna seto toponüümikas esineb veel vähemalt kaks kohanime, mille
tähendust võib seletada merjalastele lähedaste ersade-mokšade keele abil (Poksa
ja Rääsolaane) ning et seto kultuuris on mõningaid teisigi nähtavasti Volga
kandi rahvastelt pärit jooni (lähemalt loe näiteks siit), siis ei tõtta ma ka Merekülä ja merjalaste vahelist võrdusmärki
liiga usinalt prügikasti pühkima. Aga et kohapeal passimisega pole ka võimalik
enam midagi kindlalt tõendada – sest ega tänapäevased merekülälased ju enam
ammugi merja keelt kõnele – , siis rühkisin sealt lihtsalt edasi, kuni jõudsin
Miikse kirikukülla.
(Vaaksaarõ nulgas on aimata Haanja kõrgustiku hingust. Maastik muutub lainelisemaks, künkad kerkivad taeva suunas)
Kirik pole Miikses olnud kuigi kaua. Ristija
Johannesele pühitsetud jumalakoda ehitati alles 1940. aastate lõpul ja 1950.
aastate algul – veel Stalini eluajal. Sellise vaga teo tõttu andis verine
diktaator peagi kuulsusetud otsad ning läks sinna, kuhu veriste diktaatorite
hinged on tavapäraselt minema sunnitud. Kiriku ümber on väike surnuaed, kuhu
matab ja käib lahkunud omakseid külastamas peamiselt kohalik Vaaksaarõ nulga
rahvas. Kõige suurem kogunemine leiab aset vana kalendri jaanipäeval 7. juulil.
Sellal korjub Miiksesse ka kaugemalt pärit rahvast, keda tõmbab siia üks
vana-vana traditsioon, palju vanem kui künkapealne kirik ja kalmistu. Nimelt asub
lisaks neile Miikses ka veel ravi- ja muude imevõimetega Jaanikivi.
(Jupike kiriku ümber kasvanud surnuaiast)
Jaanikivigi on oma nime saanud piiblist tuntud Ristija
Johanneselt, niisamuti kui õkva kivi kõrval vonklev madal Jaanioja (Jaaniuja).
Setod on teadnud kõnelda, et kunagi käis pühamees Miikses ning istus kivi peale
jalgu puhkama, millest jäigi viimasele alatiseks pühadus külge. Kuuldused
sellest imelisest loost on levinud üle Setomaa ja kaugemalegi, nii et vanal
jaanipäeval tullakse tõepoolest suurte rahvahulkadena Jaanikivi juurde, et
talle austuseks head ja paremat tuua. Andideks kõlbab mitmesugune väärt kraam –
leib, piimasaadused, vill, linad, riideesemed. Vastutasuks loodetakse kivilt
abi enda heaolu parandamiseks. Kellel mõni tervisemure, võib suruda haige
kehaosa vastu kivi. Et toimetamised Miikses üleliia paganlikuks ei läheks, on
siin juba vanadest aegadest jaanipäeval kohale käinud ka preester (enne Miikse
kiriku valmimist tuli ta näiteks Taelovast, mis nüüd on Vene poole peale
jäänud), kes juhtis kivi juures palvust ja pühitses Jaanioja vee. Seejärel on
rahvas vett samuti kasutanud oma abiks ja õnnistuseks, visates tänuks ojapõhja
münte. Lisaks preestrile tuli Miiksesse kohale palju sante ja kerjuseid,
kellele kivile toodud annid viimaks võrdselt laiali jagati. Praegusel ajal, kui
ande pole enam nii rikkalikult ja mitmekesiselt, on ka almuste jagamise komme
kadunud. Ojapõhjas siravad rahad aga kinnitavad, et mõned tavad on siin
endiselt kindlalt elu ja tervise man.
(Ning siin nad kõrvuti ongi - oja ning selle kaldal veidi tükliku olekuga Jaanikivi)(Oja põhjas sätendavad ohvrirahad nagu kalasoomused)
Muidugi võib meie segastel aeadel leiduda neidki, kes
nüüd põlastavalt hüüatavad, et mingid kivid või lätted ei saa ju ometi
tegelikult pühad olla ning et see kõik on sulaselge jama. Nojah, eks ta tõsi
ole, ega kaugeltki iga kivi ju pole püha, isegi kui ta kenasti läigib, on
riputatud kuldketi külge ning peaks müüja väitel avama su ussripikutšakra.
Isegi Jaanikivi kohta esitati juba päris vanasti skeptilisi seisukohti. Neist
(kuri-) kuulsaimat mäletab kohalik rahvas hästi. Nimelt kuna Miikse asub kohe
Seto- ja Võro- ehk Liivimaa piiril, hakanud kord üks Liivimaa poolt pärit
mõisnik või talunik endale uut karjalauta ehitama ning otsustas ka Jaanikivi
ehituseks vedada. Mõeldud-tehtud – püha kivi õhati juppideks ning müüriti hoiatustele
vaatamata laudaseina. Lugu oleks sellega ka lõppenud, aga ei lõppenud. Lõppema
hakkasid hoopis laudas elama pandud lehmad. Laudaehitaja sai viimaks oma veast
aru ning tõi jupitatud kivi oma algsesse asukohta tagasi. Ning selles, et
Jaanikivi on tõesti katki tehtud, võib oma silmaga veenduda igaüks, kes Miikset
palverännakul või muidu kolades väisab.
Enne kiriku ehitamist olnud Miikses ka mitu tsässonat
– üks külas sees, teine kuskil üsna kivi lähedal (see hävi ilmselt juba 20.
sajandi algul) ning kolmas, 1920. aastate lõpus ehitatud, otse kivi kõrval. Viimase
ehitas isa Dorofei Petseri kloostrist, et rahvas liiga palju tähelepanu kivile
ei pööraks, vaid pigem tsässonasse pandud Ristija Johannese ikooni austaks.
Nõukogude aastate jooksul hävisid kõik selleks ajaks veel Miiksesse jäänud
tsässonad ning vastvalminud kirik võttis jumala teenimise rolli enda kanda.
Seda pean ka veel kindlasti lisama, et Jaanikivi asub
otsapidi ühe künkakese pervel, aga künkake ise on vana külakalmistu – nii et
üks pühapaik teise kõrval. Lisaks on arvatavasti Miiksest leitud 1884. aastal üheksast
araabia dirhemist koosnev viikingiaegne aare (leiukoha lokaliseerimise teeb ebakindlaks
see, et Miikset on kirjakeeles nimetatud ka Meeksiks, teine samanimeline koht
leidub aga ka Lämmijärve ääres). Miiksest läks keskajal läbi Vastseliinast
Pankjavitsa ja sealt edasi Irboskasse suunduv maantee, mida mööda liikusid
rahumeelse rahva kõrval vahel ka sõjaväed. Sestap on küla oma esimese kirjaliku
mainimise saanud seoses 1341. või 1342. aastal toimunud lahinguga Liivimaa ja
Pihkva vägede vahel, mis nähtavasti kusagil siin Miikse oja äärsetel väljadel
aset leidis (pihkvalased said klobida, nii et tolmas).
(Keskaegne tee Miiksest Pankjavitsa suunas. Praegusel ajal poolitab seda küll kontrolljoon ehk hallustraat)
Selle vana tee võtsin minagi ette ning sõitsin mõne
kilomeetri ida poole. Pikalt selles suunas minna ei saa, sest Venemaa kunagi
huupi joonistatud kontrolljoon tuleb peagi vastu. Käänasin ära vasemale Kiislova
poole ning sealt omakorda ülesmäge Pelsile, kus elab nulga teine tuntud ohvrikivi.
Tema nimi on Annõkivi ning sarnaselt Jaanikivile kõneleb seto pärimus siin Püha
Maarja emast Annast (Annõst), kes maad mööda rännates korraks kivile puhkama
istus ja kehakinnituseks oinaliha sõi. Vanas kalendris on annõpäiv 7. augustil.
Sellal tuli rahvas Pelsile kokku, villad ja oinapead kaasas, et need Annõkivile
ohverdada. Pankjavitsast või mujalt oli selleks puhuks teenima tulnud preester,
samuti olid platsis vaesed, kellele lambasaadused päeva edenedes laiali jagati.
Pärimus osutab koguni kahele kõrvutisele kivile. Õige
Annõkivi olevat praegu enamjaolt maa sees, nii et ainult üks nukikene kamara
alt välja vaatab, selle kõrval aga on madal ja lameda pealispinnaga Andõkivi,
kuhu lambasaadused asetati. Mõlemad kivid on alles. Neile liginemine nõuab aga
pisukest nahaalsusepisikut, kuna kohe kivide kõrval asub üks talu ning kuuseheki
tagusel pinil on kuulmine piisavalt korras, et igasuguseid hulkujaid tähele
panna ja neile reageerida. Arvan siiski, et Pelsi rahva elu on tänapäeval
piisavalt rahulik ja vaikne, kuna annõpäeva, erinevalt Miikse jaanipäevast,
tänapäeval eriti aktiivselt ei tähistata.
(Kui uskuda kohalikke, siis pidavat see õige Annõkivi olema suuresti maa sees, nii et vaid jupikene sellest ulatub välja vaatama. Iga muruniiduki õudusunenägu...)(Lamedale Andõkivile asetati villad ja oinapead. Hiljem läksid annid vaestele ja väetitele)
Üsna
vanasti olnud kivide juures ka väike puust tsässon, mis mälestuste järgi maha
põlenud. Selle asemel ehitati 1896. aastal Pelsi külakese teise otsa paksudest
maakividest kabelike, mida ma samuti Annõkivi(de) järel põgusalt kaemas käisin.
Seegi tsässon on pühitsetud Pühale
Annale. Maakividest tsässonad pole Setomaal just kuigi tavalised, kuid ajahambale
peavad nad kahtlemata paremini vastu kui haprama loomuga puit.
Koidula – Tartu rongi väljumiseni hakkas aega järjest
vähemaks jääma, samuti pidin arvesse võtma mind jaamast lahutavad kilomeetrid,
puhutise vastutuule ja sõrmi pureva külma. Tuli pingutada. Ma ei mäleta enam,
kas tagasiteel sadas ka või mitte, aga lõppude lõpuks jõudsin ma siiski kohale,
kusjuures isegi väikse varuajaga. Rongis kodu poole loksudes sulasid kohmetunud
sõrmed ja muud kehaosad aegamisi üles, aga mu jutu moraal on see, et kui ma oma
muinasreiside planeerimisel pole seni osanud ilmaga arvestada, siis ega ma ilmselt
hakka seda tegema ka edaspidi.
Setomaa pühad kivid elavad omal kohal iga ilmaga.
1 comments:
Kellel on suurem huvi Seto pühakivide maailma vastu, võib lugeda lisaks siit:
Palve, vanapatt ja pihlakas. Setomaa 1994. a. kogumisretke tulemusi. Vanavaravedaja, 4. Tartu, 1996.
Setomaa tsässonad. Tartu, 2011.
Post a Comment