Mullu asutatud Eesti Arheoloogide Liit valis 2023. aasta muistiseks
Eesti muinaslinnused.
Nõnda võin minagi oma reisivõrguraamatus häbenemata teema-aastat tähistada, ehkki
linnused kui maastikul kergelt tuvastatavad ja üsna suuremõõtmelised
ajaloopaigad satuvad niikuinii muinasreisikirjadesse teistest märksa tihemini, aastast
sõltumata. Meie väikesel kodumaal on neid ka piisavalt palju selleks, et ikka
ja jälle esmakohtumise rõõmu nautida. Pealegi leitakse linnamägesid aeg-ajalt
ka juurde.
Juuli lõpupoole käisin enda jaoks avastamas linnamäge Virumaal Varangul.
Veskikantsi nimeline muistis asub Selja jõe lookes ning lähedale jääb ka talle
nime andnud vesiveski. Tänu üle jõe viivale sillale pääsesin linnamäele kiiresti
ja kuiva jalaga. Ehkki mul oli aega tutvumiseks häbiväärselt vähe, ei
valmistanud õige koha leidmine õnneks vaeva, kuna ta on integreeritud kaasaegsesse
kultuurmaastikku ning paistab tänu enamasti avatud vaadetele juba eemalt silma.
(Linnamäelt jällegi paistis ära puude vahelt piiluv vesiveski)
Varangu Veskikantsi, nagu tegelikult lõviosa Virumaa linnuseid, pole
arheoloogiliselt põhjalikumalt uuritud, nii et peaaegu kõik, mida me tema kohta
mõistame öelda, tugineb välisele vaatlusele. Meie kõigi õnneks on ta väga atraktiivse
väljanägemisega muinaslinn, nii et ka pelk väline vaatlus pakub küllaldast esteetilist
naudingut ja võib-olla isegi üht-teist akadeemilise huvi rahuldamiseks.
Millal linnus Varangule tekkis, pole leidude puudumisel lõpuni selge.
Kindel on vaid see, et otsuse tegijad olid koha hästi valinud – kolmest küljest
piirab kantsi kandvat maaneemikut Selja jõe järsk perv. Ainult põhjakülg vajas
kaitse ja heidutuse tõstmiseks suuremat lisatööd. Selleks tarbeks ehitati
sellesse külge paras 3–4 meetri kõrgune paekividest vall ning igaks juhuks ka veidi
tagasihoidlikum (u 1–1,5 meetrit kõrge) vallike ida- ja lõunaküljele. Niiviisi piirati
ära umbes 4500 ruutmeetrine plats, mis Eesti muinaslinnuste pindalade pingereas
on selline täitsa keskmine või isegi suurepoolne tulemus. Kuna päris vanadel
aegadel väga pikki-kõrgeid valle üldiselt veel kergitama ei vaevutud, võib ettevaatlikult
oletada, et küllap on Varangu põhjavall oma praeguse väljanägemise saanud kas
hilisrauaajal või – teades mõne muinaskantsi kestmist ka veidi aega pärast 13.
sajandi ristisõdimisi – keskaja hakul. Varangu roll ristisõdades üheski
kirjalikus allikas ei kajastu, aga et sama kehtib enamike Virumaa linnamägede
kohta (näiteks kroonik Henrik sattus Virumaale üldse harva ning ka siis mitte kõikjale),
siis pole üldse selge, kas ja mis siin neil rahutuil aegadel õigupoolest
sündis.
Veskikants pole ainus Varangu muinasväärtus. Linnusega külg-külje kõrval
on olnud ka küla, millest maha jäänud kultuurkihil laiub tänapäeval ilus haljendav
karjamaa. Külaasemelt on üles korjatud käsitsivormitud savinõude kilde ja isegi
üks väike rauast nooleots. Leiud võiksid pärineda I aastatuhande teisest
poolest pKr ning kaudselt olla abiks ka seni märkimisväärsete leidudeta linnuse
vanuse määramisel. Taolised linnuse ja küla tandemid on väga tavalised
eelviikingi- ja viikingiajale ning pole vist tõest väga kaugel, kui ütlen, et
Varangu oli juba neil päevil kohalik võimu- ja kaubanduskeskus. Soome laht, mille
lõunarannavetes kulges viikingite Idatee, jääb linnulennult umbes 7,5 km
kaugusele, käänulist Selja jõge mööda mõnevõrra rohkem, aga mingi ületamatu vahemaa
see muidugi polnud. Põhjaranniku asustusmustris valitses viikingiajal selge
trend rajada linnused merest veidi kaugemale – küllap peaasjalikult turvalisuse
pärast, sest avaratel vetel liikus toona piisavalt ka igasuguste kahtlaste
mõtetega rahvast.
(I aastatuhande teise poole asulakoht liibus tihedalt linnamäe külge, praegu kasutavad seda maad aga rohusööjad koduloomad)
Nagu päris paljude linnamägede puhul oleme pidanud nentima, sai 11.
sajand senistele olemisviisidele saatuslikuks. Varangu linnus ehk küll ei
kadunud, kuid küla kolis küll teisale. Millegipärast sai selle uueks asukohaks Selja
jõe vastaskallas. II aastatuhande asulakoha kultuurkiht on nimelt leitud just
sealt, kus vesiveski ja talud praegugi asuvad. Õhus on kaks varianti – kas
tahtsid külaelanikud elada tervislikus kauguses linnusest või eelistasid
linnuseelanikud hoida tervislikku distantsi külarahvast.
0 comments:
Post a Comment