Vanal heal Sakalamaal on alati midagi teha, seepärast satun naabrite
juurde igal aastal mitu korda. Üks hiljutisi (ehkki selle kirjatöö
ajaraamatusse jõudmise hetkeks mitte viimatisi) käike tõi mind Viljandi
lähistele Saarepeedile, kuhu meie rahvamuusikaansamblit Sirgutii oli kutsutud
vabaõhulavale jalakeerutuseks pilli mängima. Õhtu põhinaelaks oli Avinurme
Suveteatri etendus “Kassijaht”, mida oli tulnud vaatama päris korralik hulk
inimesi ning ka meie pilli järgi löödi tantsu pimedani välja. Tegus
kultuuriprogramm ei tohi aga teatavasti takistada palverännakut kohalike
muinasväärtuste juurde, nii et jõudsin läbi põigata ka sealsamas Saarepeedil
elavalt Naanu linnamäelt.
Olnuks see rahvapidu korraldatud sajand varem, võinukski tema
toimumiskohaks olla linnamäe kena lagi. Seda näitavad kas või mäe rahvalikud
nimevariandid Tantsumägi ehk Tantsimägi. 20. sajandi hakul olid linnamäed
mitmel pool Eestis kasutusel igat masti kooskäimiskohtadeks, eriti kui nad jäid
toonase inimasustuse lähisfääri. Naanu puhul on lood just nimelt sellised – ta asub
kohe Saarepeedi põhitee ääres, nii et tema ülesleidmine on põhimõtteliselt kõige
lihtsam asi maailmas. Sellele aitavad veel omalt kaasa infotahvel ja üles
linnuseõuele viiv trepike.
(Nüüd läks vähe lappama - see ei ole linnamägi, vaid sipelgapesa)(Juba parem. Trepp juhatab õigesse suunda - üles!)
Kaevamised jõudsid Naanule Harri Moora initsiatiivil 1950. aastate hakul
ning nende käigus õpiti mitmes kohas tundma nii linnamäe lage kui ka seda
siin-seal ääristavat valli. Viimane on kantsi kaguküljel kuni seitsme meetri
kõrgune ning tõenäoliselt kuhjatud ühe soojaga. Pinnase paigashoidmiseks laoti
õue poolel vastu valli palkseinad ning kaitseks võõra vaenu eest lisati
palkidest tarandid lamedale valliharjale. Puitkindlustustega varustati ka need
linnamäe servad, kus mullatöid vajalikuks ei peetud. Üks inimene seda kõike mõistagi
ei suutnud. Järelikult oli Sakalamaa selles nurgas kellelgi piisavalt
võimekust, ekspluateerimaks suuremat tööväge linnuse ehitamiseks. Leidude
põhjal sündis ehitustöö millalgi 12. sajandil ning kui linnus valmis sai,
hakati seal sees usinalt elama. Hoonestusest annavad aimu kerisahjude kivilademed
ning postiaugud, mis olid arvatavasti mõeldud mingit laadi varjualuste tugipalkide
jaoks.
(Veidi madalam loodenurk varustati samuti pisikese otsavalliga)
Kuna kultuurkihil oli mahti kasvada vaid paarikümne sentimeetri
paksuseks, on uurijad üsna ühel meelel selles, et väga pikka pidu Naanu
linnusel polnud. Siiski võime ka väheste esemete abil esitada mõned väited
kohaliku elu nüansside kohta. Savinõud valmistati eranditult käsikedra abil. Nii
võib arvata, et Naanul või selle mõistlikus lähikonnas elas mõni pottsepp, kes rahvale
neid valmis treis. Ühe koldeaseme ümbert leiti pronksisulatustiigli tükke –
järelikult oli linnus sarnaselt paljudele omasugustele muuulgas ka spetsiifilisemat
laadi käsitöö tegemise koht. Pronksi kulus ehete valmistamiseks, mida Naanult saadutest
esindavad sõrmus, käevõru, hoburaudsõlg, ristpeaga rinnanõela tükk jm (ehkki pole
põhjust kohemaid arvata, et need kõik on kohapealne toodang), ent pronksist on tehtud
ka üks väike õngekonks. Muidu kasutati selliste kergesti kaduma minna võivate
esemete jaoks rauda, mis, ehkki samuti kallis, oli ikka tunduvalt kättesaadavam.
Kaevamiste käigud leiti näiteks üles kellegi 800 aastat varem ärakaotatud
rauast nuga, tuleraud ning heideoda teravik, mida ilmselt oli pruukinud mõni linnuse
kaitsemeeskonna liige.
Kelle vastu ennast kaitsma pidi? Erinevalt mitmest Henriku kroonikastki
tuntud linnusest, nagu Viljandi ja Lõhavere, ei leitud Naanult saksa sõjakunstis
palju kasutatud ambude nooleotsi, mistap näib, et 13. sajandi alguse ristisõdade
ajal linnamäge ei piiratud. Juhul kui linnus oli selleks ajaks maha jäetud –
nagu arheoloogid üldiselt arvavad – , polnudki siin peale vana tühja künka enam
midagi piirata. Vanema oletuse, et Naanu võis olla mõeldud Viljandi kui Sakala
pealinna eelpostiks, lükkab Heiki Valk ümber väitega, et ta asub olulisematest
teedest kõrval ning ei saanud seega peatada ühtegi vähegi sisukamalt
planeeritud vaenuväge (kui me välistame muinasaegsete metsavennarühmade võimaluse).
Sestap näib usutavam, et Naanu tekkis 12. sajandil mõne kohapealse
ambitsioonidega tüübi eestvõttel, kuid poliitiline rivaalitsemine teiste pealikega
Viljandist ja võib-olla ka Lõhaverest päädis ühel hetkel Naanu väljasöömisega Sakala
suuremast pildist. Vallikindlustustest säilinud söestunud tukid vihjavad, et
kogu protsessi juures mängis oma rolli kahjutuli ja vägivald. Üldjoontes sama
asja on välja pakutud ka Viljandist lõuna poole jääva Sinialliku linnuse puhul.
Mõni aeg pärast kiiret, kuid sisukat palverännakut Naanu linnamäele
lugesin ma asjaomasest kirjandusest, et kõigest mõnisada meetrit linnusest
kagus asub ka samasse ajaperioodi kuuluv asulakoht. Nähtavasti sealt kogu see
tööjõud linnuse ehitamiseks võetigi, kuid kas küla elas linnusest kauem või
tabas tedagi konkurentide kättemaks, sellest pole kellelgi seni vähimatki aimu.
Võib-olla avaldab see maanurk kunagi ka midagi uut kaugema ajaloo keerdkäikude
kohta, seniks aga jätkakem rahumeelset kooseksisteerimist oma hinnalise
muinaspärandiga.
(Häbematu endel kuulsusega. Enam-vähem taolise kalde all see linnamäe nõlv tõesti on)
1 comments:
Kirjandust Naanu kohta
Harri Moora. Muistsete linnuste uurimise tulemustest Eesti NSV-s. Muistsed asulad ja linnused. Arheoloogiline kogumik. Tallinn, 1955.
Evald Tõnisson. Naanu linnamägi. Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Heiki Valk. The fate of Final Iron Age strongholds of Estonia. Strongholds and Power Centres east of the Baltic Sea in the 11th–13th Centuries. Linnused ja võimukeskused 11.–13. sajandil. Muinasaja teadus, 24. Tartu, 2014.
Post a Comment