Saaremaa on mereriik, vaata, millisest otsast
tahad. Isegi sügaval saare südames on mere lähedus närvilõpmetega tajutav.
Selge see, et kui saarerahvas ei võta just vastu ühehäälset otsust kõikehõlmava
isolatsiooni kasuks, tuleb välismaailmaga suhtlemiseks leida kohati teisi
mooduseid kui minu, vana mandriroti, jaoks harjumuspärane. Infovahetuseks
sobivad elektroonilised lahendused alates telegraafist kuni 17G-ni, kuid
inimeste endi liikumiseks ja liigutamiseks üle (või läbi) soolase veevälja
tuleb appi võtta transpordivahendid. Lennumasinate eluiga on meie planeedil
olnud üürike ning allveelaevade regulaarliini pole meil mandri ja Saaremaa
vahel veel sisse seatud – ja olgem ausad, madalas Väinameres oleks ennast
meeleheitlikult vee alla litsuda üritav allveelaev päris halenaljakas
vaatepilt. Seega jäävad üle pealvee- ja mõnel käredamal talvel ka
pealjääliikurid.
Vee- ja jääpealsete sõiduriistade ajalugu ulatub meite kandis
aastatuhandete hägusse. Põhimõtteliselt saab igat piisavalt suurt veepinnal
hulpivat puutükki kasutada veesõidukiks, sellest etapist aga on paadi- ja
laevaehituskunst jõudnud edasi areneda määratu maa. Mitte et ma ise oskaksin
siin kõiki olulisi nüansse välja tuua – laevanduse vallas jääb mu oskuste laeks
kummipaadi täispumpamine. Ometi tajun, et Saaremaa panus Läänemere
laevandusajaloo, eriti selle maa või vee sisse jäänud tõendite talletamises,
võib olla täitsa korralik. Veealuse muinaspärandiga on lood kaudsed, kuna mul
puuduvad lõpused ning mehaanilisigi abimehi pole ma kunagi pruukima õppinud.
Seega jäävad üle kuivamaapaigad. Õnneks on ka nendega Saaremaal piisavalt head
lood. Just parasjagu ühe muinasreisikirja jagu.
Tänavu oli mul võimalust Saaremaad külastada kordi kaks ning mõlemal korral
esmakordselt oma silmaga ära näha Eesti arheoloogiateaduse jaoks olulisi
mälestisi. Esiteks juuni hakul, mil Eesti Muuseumide Aastaauhindade tseremoonia
kõrval leidsin aega teha Kuressaare lähistel jalgrattaga üks tilluke
50-kilomeetrine tiir. Teine käik toimus koos kaaslasega oktoobri lõpus
jahtuvate tuulte aegu ning siis sukeldusime korraks ääremaade sügavate metsade
keskele. Sellest, mida nendel retkedel nägin, räägingi kohe lähemalt.
(Taanduv meri Tehumardi rannas. Maakerge võidab Saaremaale pidevalt maad juurde, aga mandriga ühinemiseni läheb veel väga palju aega)
* * *
Pikem peatükk. Eelviikingiaeg: Salme
Salmest on viimase kümnekonna aastaga kujunenud Eesti viikingiaja
austajate vaimne Meka, kuhu suurem jagu muinasfanaatikuid on vähemasti mõtetes
korduvalt rännanud. Füüsiliselt tõenäoliselt mitte nii paljud. Minugi jaoks oli
alles 2021. aasta esimene, mil sinna kindla tagamõttega veeresin, ehkki suurte
avastuste ajastu Salme koolimaja juures algas juba 2008. aastal ning järgnevalt
on sensatsioonilisi leide juurdegi tulnud.
Te juba niikuinii teate, millest ma räägin.
Kui ma jalgrattaga mööda kergliiklusteed Kuressaare suunast Salmele
jõudsin, kukkus õige koht sisuliselt ise sülle. Juba tee ääres kuulutas pruun
infotahvel „Salme muinaslaevade Leiukoht“ (sic!). Ning sealsamas kadakate
kõrval tervitaski mind pikakaelaline, veidi taunokangroliku olekuga
betoonpingike (autoriks siiski arhitekt Mikk Mutso). See oli pandud paiga
lähistele, kust 13 aastat varem oli valgustuskaabli kraavi kaevamisel satutud
vanale laevale. Töömehed poleks ehk laeva jäänuseid äragi tundnud, aga
kaasaandena olid laevas ka inimluud ning nende märkamine on üldiselt juba
lihtsam. Edasi läks usinaks arheoloogiliseks päästekaevamiseks, mille käigus
joonistus välja algselt umbes 11,5 meetri pikkune ja paari meetri laiuse
laevakese kontuurid koos seitsme mehe surnukeha, loomaluude ja kaasapandud
kraamiga. Arheoloogide kühvlid ja pintslid polnud jõudnud veel jahtuda, kui
ehitajad leidsid kooli staadioni elektrikaabli kraavitamisel veel teisegi
laeva. See oli juba suurem – 17,5 meetrit pikk ja 3,4 meetrit lai. Enamgi veel,
parraste vahel vedelesid 34 mehe luustikud. Kolme hooaja jooksul kaevati seegi
laev koos teispoolsete reisijatega täielikult välja. Praegu on suurema laeva
asukoht Salme koolimaja nurgal markeeritud kivilaotisega.
(Siit need laevad leitigi. Google Maps kaardile joonistasin oma käega ka sinise joone, mis märgib umbes kunagist Saaremaa ja Sõrve vahelist väina)
(Sildi õigekirja üle võib küllap diskuteerida tunde, aga õige paiga ülesleidmisel on temast ikka kasu ka)
(Salme laevadest esimene on saanud enda auks kadakate sekka betoonist monumendi/istepingi) (Suurema laeva kontuur lõikab kooliõue viivast teest läbi nagu nuga võist)
Laevade puitosadest oli vähe järel, nende kuju ning ehituslike nüansside
kohta pakuvad eelkõige teadmisi raudneetide read. Suuremal laeval oli püstine
kiil, mis on omane purjelaevadele, kuigi masti enese asukoht oli uue aja
ehitustööde käigus segi keeratud. Mõlemad laevad olid pisut liiga madalad
tormisema Läänemerega rinda pistmiseks ning eeldasid sõitmiseks ainult ilusat
ilma. Väiksemal laeval võis olla kuus aerupaari, suuremal 12–13.
Rikkalikud panused lubavad laevad dateerida 8. sajandisse, täpsemalt
seitsmesajandate aastate alguspoolde. Seda aega loetakse meil eelviikingiajaks,
mistõttu võiks eeldada, et viikingitega meil Salme maetute puhul tegemist olla
küll ei saa. Aga võta näpust, taolised eeldused võivad teinekord väga võssa
juhtida. Seetõttu tuleb tõenditele värske pilguga uuesti otsa vaadata ja küsida
neilt, mis siis Salmel toona õigupoolest juhtus.
Maetute hammaste keemilised isotoopuuringud vihjasid, et nad pärinesid
Kesk-Rootsist Upplandist, Ojamaalt ja vähemalt paar meest võib-olla isegi
Saaremaalt (kuigi lõpuni kindel selles olla ei saa). Kaasa pandud sõjariistad –
mõõgad, võitlusnoad, odad, nooled, kilbid – , tarbeesemed, ehted ja isegi
lauamängu nupud-täringud on samuti üsna skandinaavialiku palgega. Seepärast me
vist väga ei eksi, kui oletame, et küllap nad olid oma teekonda üle mere
alustanud lääne poolt. Kamp oli tulles ilmselt oluliselt suurem kui need leitud
7+34 meest ning laevugi rohkem kui kaks. Lisaks parimas eas mehepoegadele olid
reisile kaasa võetud koerad ja jahikullid. Kas meresõitjate tee viis neid vastu
seiklustele idas või olid nad parajasti tagasiteel koju, jääb ilmselt lõpuni
vastamata. Igal juhul olid nad valinud tee läbi Saaremaad ja toona omaette
Sõrve saart eraldanud ahta väina, millest praegu annab aimu vaid madal jõeke.
Ja kõige kitsamas kohas ootas neid ees valus madin.
Siinkohal teen kõrvalepõike Kuressaare linnuses olevasse Saaremaa
Muuseumisse, kus on Salme avastustest loodud tore näitus „Viikingid enne
viikingeid“. Klaasi taha on pandud vaatamiseks originaalesemed, samuti saab
igasuguseid asju katsuda oma käega ning ekraanilt vaadata animatsiooni, mis
dramaatilises võtmes kirjeldab sündmuste ühte võimalikku käiku. Soovitan, käige
ja tutvuge, kuni saate. Või kui kahtlete, siis kuulake esmalt maad näituse
kodulehel.
(Näituse tiiser - suurema laeva rekonstruktsioonmudel Saaremaa Muuseumis)
Häbitu reklaami järel naaskem mõttes Salme karmidele kallastele. Meile
tuttavaks saanud rännuseltskond kohtas seal teisi, teps mitte sõbralikult
meelestatud sõjamehi. Kas kohtumine osutus vähemalt ühele osapoolele
ootamatuks? Võimalik. Kahe saare vaheline väin (ehk salm/salme) oli toona kõige
kitsam just hilisema Salme asula kohal, ideaalne varitsemise ja üllatusrünnaku
jaoks. Nooleotsad surnute luudes ja laevade külgedes kõnelevad noolerahest,
millega rünnatavaid kostitati. Ründajatest ei tea me õigupoolest suurt midagi,
kuna endast on nad maha jätnud vaid lahinguhaavad langenute luudel.
Tõenäoliselt olid nad ka arvulises ülekaalus. Nende päritolu ja tapluse motiivide
osas võib oletusi leiutada rohkem kui parvlaev Estonia põhjamineku osas.
Vastasteks võisid olla kohalikud saarlased ja sõrulased, kellele ei meeldinud
võõraste tüüpide hulkumised nende territoriaalvetes. See võis olla ka mõni
rivaalitsev Rootsist või mujalt pärit viikingilkäijate salk. Või siis
klassikalist vastaspoolt polnudki ning tüli võrsus ühe ja sama retke osaliste
vahel. Kuigi see on natuke vähetõenäoline, sest salajast varitsust olnuks
sedamoodi mõneti keeruline korraldada (mõeldav eelkõige siis, kui üks osa
seltskonnast juba ees varitsuskohta putkas ja siis seal vargsi teisi passis).
(Salme mereväin on maakerke tõttu taandunud tähtsusetuks jõekeseks. Antud koha peal on ta veel isegi üsna lai - viikingilaev mahuks manööverdama)
(Jõgi aheneb vahetult enne merd eriti kitsaks. Tema sängi vallutanud pillirood muudab siin kanuugagi sõidu keeruliseks, suurematest alustest rääkimata) Njah, meil pole aimugi Saaremaa ja selle naabermaade poliitilisest
olukorrast 8. sajandil ega tea me ka, kes kellega sõpruses ja liidus oli, kes
kellega sõjajalal või kes kelle reetis. Ainus, mida öelda võime, on, et
verevalamises langes ühel poolel vähemalt 41 meest, kelle surnukehad sängitati
laevadega sinnasamasse mereranda.
Valatud verest punaseks värvunud liival oli kaotanud poolel võimalus oma
langenud kokku korjata ning korraldada neile olusid arvestades võimalikult
kombekohane ärasaatmine. Kaks laeva tõmmati rannale, surnud asetati neisse –
kes lamama, kes poolistukile – , varustati kõige vajalikuga ning kaeti seejärel
kilpide, liiva ja tõenäoliselt ka purjekangaga. Nõnda võis alata langenud
sõdalaste väärikas sõit Valhallasse.
Lahingu tulemuse seisukohast võis olla otsustavaks ühe konkreetse mehe
langemine. Ta oli 25–35-aastane ning kaasasündinud eripära tõttu lühikese ja
jäiga kaelaga (esimene kaelalüli oli koljuga kokku kasvanud), mis põhjustas
talle pidevalt valusid ja liikmete kangust. Tapluses mõõgahoopidele lõplikult
alla vandunud, sängitati ta suuremasse laeva koos mõõgaga (mille uhkel nupul
oli rõngakujuline ehisdetail), põhjapõdrasarvest kammiga ning suhu pandud
kuninganupuga (sellele oli märkeks raudnagel sisse löödud), mis pärines toona
populaarsest lauamängust nimega hnefatafl. On oletatud, et tegemist oli kogu
reisiseltskonna juhiga, ehk suisa mõne toonase kuningaga, kelle tapmine määraski
madina lõpptulemuse.
(Kohtumine näitusel - rõngakujulise ehisjullaga nupp ja kaitseraud mõõgast, mis kuulus nähtavasti lahingu kaotanud poole pealikule)Kõrgemast soost kaotusi oli nähtavasti veel. Ühele teisele leitud mehele
oli kõrvale asetatud kullaga graveeritud pidemeosadega mõõk, terve pundar
lauamängunuppe ja kaks koera. DNA-analüüside põhjal oli see mees üks neljast
vennast, kes sel rannal oma elu jätma pidid. Nagu perekonnal neljakordsest
murest vähe oleks olnud, oli nende saatusega liitunud veel üks lähisugulane.
Nii et võime ette kujutada, kuidas ellujäänute kodusadamasse randumine tõi
kaasa koormatäie leina mitmesse kotta. Ilmselt mitte päris see saak, mida
oodati…
Salme personaalküsimuse lõpetuseks pöördugem korraks taas probleemi
juurde, kuidas suhestuvad need iseenesest ülimalt harukordsed leiud viikingite
ajaga. Õige viikingiajani oleks veel pidanud kuluma õige mitu aastakümmet.
Maailmaajaloos juurdunud harjumuse kohaselt alustatakse viikingiajast rääkimist
aastast 793 seoses põhjalaste rüüsterünnakuga Lindisfarne’i kloostrile
Inglismaal. Teisalt on muidugi juba tükimat aega teatud, et päris niisama
eimillestki need retked ei alanud ning et Idatee suund oli skandinaavlastele
tuttav juba tükimat aega. Näiteks Vana-Laadoga kaubasõlm rajati 750. aastate
kandis ning meilgi liikus eriti Ranniku-Eestis ülemeremaades valmistatud ehteid
eelviikingiajaks kutsutud perioodil 550/600–800. Võtame seega teadmiseks, et
olgu Lindisfarne’iga, kuidas tahes, aga Läänemere akvatooriumis hakkas sisuline
viikingiaeg pihta juba mõnikümmend või isegi sada-kakssada aastat varem. Salme
lahingupaik ja matused on lihtsalt täiendav kild märksa suuremasse pilti.
Leidku siin korraks mainimist ka meile Skandinaavia saagadest tuttav
lugu kuningas Ingvar Halljuuksest, kes millalgi 7. sajandi kandis ühel oma
arvukatest retkedest eestlastega Kivi-nimelises kohas taplema sattus, selle
käigus oma lõpu leidis ning Adalsyslasse maeti. Selle kohanimega tunti
üleüldiselt vana Läänemaad, kuid ühes allikas on mainitud matusepaigaks
Eysyslat ehk Saaremaad. Seda, kas saaga kõneles just Salmel langenud pealikust,
pole kahjuks võimalik kindlalt öelda, sest Läänemere idarandadel on läbi aegade
viikingeid teisigi hukka saanud. Idateel käimine polnud alati päris piknik
roheluses...
* * *
Kas selle oopusega me siinkohal lõpetame? Oh ei! Ainult et aeg on minna
mõttes 8. sajandist pKr umbkaudu 8. sajandisse eKr – Baltimaade
ülemerelaevanduse esimesse kuldaega. Või kui täpne olla, siis pronksiaega. Just
sellal, nooremal pronksiajal, olid Läänemere kaldad omavahel ühendatud
laevaliinidega, mis otsekui õrnad niidid traageldasid eri piirkonnad ühte
laiemasse suhtlusruumi. Mitte et teaksime, millised nii vanad merealused ise
õieti välja nägid – võime vaid oletada, et küllap eeldasid nad samuti vaikset
ilma ja tugevaid kätepaare aerudele – , kuid esemed, kalmetüübid ja muu säärane
arheoloogiasse puutuv ei jäta kõhklust meresõitude toimumise faktis kui
sellises.
Üks pronksiaegne navigatsioonitee kulges täpselt sama joont mööda, kus
pea 1500 aastat hiljem langesid meile juba tuntud reisusellid varitsuse ohvriks
– Saaremaa (alias Kuressaare) ja Sõrve vahelises väinas. Selle tõendiks on
Salme põhjapoolse naaberküla Tehumardi karjamaalt juba enne I maailmasõda
leitud vanametalli kogum, milles olid tükid pronksist mõõkadest, odaotsast,
kaelavõrust, sõlest, habemenoast ja muudest pisematest pudinatest. Saaremaale
toodi nad 8. või 7. sajandil eKr üle mere Ojamaalt ning pidid tõenäoliselt
minema ümbersulatusse, kuid mingi vahejuhtum sundis pronksivedajaid väärt
kraami Salme väina lähedal maa sisse peitma. Võib-olla olid taas lähenemas
pahasoovijad, kel südames patune himu võõras vara endale krabada.
Need salakavalad veed ja rannad...
(Karjamaa Salme ja Tehumardi vahel, kustkandist enam kui sada aastat tagasi leiti noorema pronksiaja peitleid)
Lühem peatükk. Noorem pronksiaeg: Lülle
Saaremaal kees pronksiajal päris vilgas elu. Kaali meteoriit oli selleks
ajaks juba keset saart maha prantsatanud ning aegamisi kamarduvale peakraatrile
lõid saarlased püsti pronksisulatamise töökoda. Sama tööga olid hõivatud saare
kagurannas Asva ja Ridala kindlustatud asulad. Toormaterjali, vanu
pronksesemeid ja nende tükke, toodi Skandinaavia poolsaarelt, siin sulatati nad
ümber uuteks asjadeks.
Materiaalsete väärtuste kõrval liikusid üle vee ka inimesed. Ühed tulid,
ajasid omad asjad ära ning naasid seejärel koju. Teised tulid, ajasid omad
asjad ära ning otsustasid pikemaks jääda. Rajasid siia näiteks uue kodu ja
elasid selles oma elupäevade lõpuni. Ning lasid end matta oma sünnimaa kommete
kohaselt.
Ühte sellist kauge maa rahva matusepaika käisime otsimas oktoobris Sõrve
kõrgel lõunaosal Lülle küla tagamaadel. Küla tuumikus tuli üles leida väike
konarlik tee, mis juba esimestel meetritel osutus autoga läbitamatuks, mistap
jalastusime ning matkasime läbi kauni sügisese Sõrvemaa looduse. Õnneks on
Muinsuskaitseamet kaitsealused mälestised väga täpselt Maa-ameti kaardile
kandnud ning otsitava leidmise isegi tihedas metsas lihtsaks teinud. Sestap
jõudsime sekeldusteta Lülle laevkalmete manu.
(Abivahend neile, kes soovivad omal käel Lülle kivikalmed üles leida. Kaart taas Google Mapsist, ise lisasin punase mummu)
1967. aastal kaevas Lüllel arheoloog Vello Lõugas. Metsa all on
kivikalmeid tegelikult rohkemgi, ent huvi ja kühvli alla sattusid just kaks
kõrvuti asuvat ovaalse kujuga kalmet. Üks oli 7,5 meetrit pikk, teine umbes kuus.
Ehkki mõlemast oli aegade vältel servakive pihta pandud, tundis professionaalne
silm sellegipoolest ära laevkalmed, millesarnaseid teatakse eelkõige pronksiaja
lõpu ja eelrooma rauaaja alguse Ojamaalt ja mujalt Skandinaaviast. Eestis
esineb paadi või laeva kujuga kivikalmeid üleüldiselt harvalt, peale Lülle veel
vaid üks Harjumaal Väol, ning ega neid Lätis ja Soomeski palju rohkem ole.
Kaevamise käigus selgusid üksikasjad. Pikema kalme „pardakivid” olid
enamuses kadunud, kuid selle põhikuju aitasid määratleda väiksemad täidiseks
kokku kantud kivid. Nii „paadi” ahtri- kui vööriosas paiknes ruudukujuline
püstistest kiviplaatidest kirst, mille sisse olid sängitatud põlenud luutükid –
ühed vanimad põletusmatused Eesti alal. Kalme vanus määrati ahtripoolsest
kirstust luude juurest leitud pronksist nooleotsa ja pintsettide, mingi
pronksist esemejulla ja savist tassikujulise nõu järgi, mis olid iseloomulikud
nii umbes 900.–800. aastale eKr. (Laevakujulise kalme täidiskivid on nii toredalt ära sammaldunud, et hakkavad kuldpruuni metsaaluse kõdu taustal selgelt silma)
Naaberkalme paadi pardad olid paremini alles, uhke täävikivi kõrgub praegugi
veel üle teiste. Paadi keskel oli samuti kividest kirst, kuid selle sisemus
rüüstatud. Kirstu kõrvalt leiti ometi nii põlenud inimluid kui ka riibitud
pinnaga potikilde, jahvekivi ja väike varreauguta kivikirvetoorik (mis on meil
väljas ERMi püsinäitusel, tulge saage tuttavaks!), mis näevad välja esimese
kalme esemetega umbes samaaegsed.(Teisel kalmel on säilinud suuremad "pardakivid". Mõlemad kalmed ongi sellise keskmise paadi mõõtu)
("Paadi" nina tähistav kõrgem kivi näeb välja nagu miniatuurne Iru ämm)
Raske uskuda, et pronksiajal, mil mehed olid pronksist ja naised
pronksist ja esikohtade võitjad said samuti ainult pronksmedaleid, oleks paate
ja laevu päriselt kivist ehitatud. Aga nii üllatav kui see ka pole, ega neid ka
pronksist valatud. Laevad tehti ilmselt ikka puust ja võib-olla kasutati nende
konstruktsioonides ka loomanahkasid, nagu on vahel arvatud. Et ka surnud
sümboolselt igavestesse paatidesse pandi, näitab ilmselt meresõiduvahendite
olulisust elavate maailmas. Laevkalmetesse matjad ise pärinesid küllap teiselt
poolt merd, kuid Sõrves elades võtsid nad kindlasti üle üht-teist kohalikust
elulaadist.
* * *
Ekskurss vanasti Saaremaa vee-, maa- ja õhuruumi sattunud
meresõidukitest on sellega tehtud. Kindlasti on neid Rootsist tulnud teistelgi
aegadel, aga näideteks piisab ehk juba neist – kahest surnute
kandjast, mis valmistatud kahest erinevast materjalist, pärinevad kahest
erinevast ajastust ja asunud kunagi kahel erineval saarel. Ning nüüd, jah nüüd
on tõepoolest aeg sellele oopusele punkt panna.
1 comments:
Tarvitatud kirjasõna:
Lembit Jaanits, Silvia Laul, Vello Lõugas, Evald Tõnisson. Eesti esiajalugu. Tallinn, 1982.
Marge Konsa. Viikingid enne viikingeid: Salme laevmatused. Kuressaare, 2021.
Valter Lang. The Bronze and Early Iron Age in Estonia. Estonian Archaeology, 3. Tartu, 2007.
Ülle Tamla, Mauri Kiudsoo. Eesti muistsed aarded. Tallinn, 2005.
Post a Comment