Sel päeval sai
I maailmasõja ametlikust lõpust täpselt 100 aastat. Eesti Vabadussõja
algusjuubelini olid jäänud veel loetud nädalad. Oli tavaline kõle hilissügis
Virumaal – pühapäev, 11. november. Olin juba mõnda aega tahtnud seda ringi ette
võtta, nüüd avanes selleks aeg ja võimalus. Vana Virumaa loodepoolseim
kihelkond Rebala on suur ja lai, hakates lõunas pihta juba üsna Koonu lähedalt
(Taani Hindamisraamat luges koguni naaberküla Aburi Rebala alla kuuluvaks) ning
ulatudes üle Rakvere, Kadrina ja Haljala mereäärse Lahemaani välja. Muinasreis
sellel võis alata.
Arheoloogid on
välja selgitanud, et elu Rebalas on kestnud hiiglama kaua, kaugest keskmisest kiviajast
peale. 13. sajandi alguseks oli see üsna mitmepalgeline kant pandud kokku üheks
kihelkonnaks. Taani Hindamisraamat kutsus kihelkonda „Repel” ja Henriku
Kroonika ladina keeles „Revelensis Provincia”. Sama nime kandis läänenaabri Revala
Virumaaga piirnev kihelkond, mis on vanemaid uurijaid pannud koguni arvanud, et
kord võis tegemist olla ühe hõimualaga, mis aja jooksul jaotunud Rävala ja
Virumaa vahel. Suured asustamata metsa- ja sooalad kahe maa vahel panevad
selles oletuses siiski kahtlema – võimalik, et ennemuistsed inimesed isegi ei
teadnud, kes (või kas) teisel pool metsa elavad, ühisest hõimuterritooriumi
(mida iganes see ka ei tähendaks) moodustamisest rääkimata. Merd mööda oli
omavaheline läbikäimine muidugi hõlpsam.
Alustasin oma
sõitu Koonust, kaasas sõiduauto ja külmast kahaneva protsendinumbriga
telefon/fotoaparaat. Aburist sõitsin peatumata läbi (seal olevat muinasasulat
mainisin kord Lemmu reisikirjas, vaata siia)
ning peatusin alles veidi enne Rakveret. Olin jõudnud Tõrma külla [1].
(Tere tulemast Tõrmasse, kunagisse Põhja-Eesti suurimasse külla!)
Umbes
kaheksasada aastat tagasi käis siin preester/usulevitaja/kroonik Henrik, kes
küla suurust ja kogu Virumaad oma väljade tasasuse pärast tunnustas. Põhja-Eestist
tõenäoliselt aastatel 1219–1220 kogutud andmete põhjal koostatud Taani
Hindamisraamat märgib Tõrma suuruseks 70 adramaad, mida on rohkem kui ükskõik
millises teises äramärgitud külas. Varemalt arvatigi, et üks adramaa võrdub
automaatselt ühe taluga ning järelikult võis Tõrmas olla 13. sajandi
alguspoolel 70 talu (see on ju peaaegu et terve linn!). Hilisemate sajandite
jooksul aga pole Tõrmas olnud rohkem kui 35 talu – ehk siis täpselt poole vähem.
Sellepärast tuleb varasemad seisukohad üle vaadata ning järeldada, et adramaa
polnud juba muinasaja lõpul täpselt võrdne ühe talu põllumaaga, vaid talul võis
adramaid olla ka rohkem, näiteks kaks (nagu Tõrmas).
13. sajandi
alguse sõdades sattus Tõrma korduvalt sõjavägede liikumisteedele ette. Ilmselt
oli Rakvere ja Väike-Maarja vaheline maantee juba toona olemas (aga nähtavasti
mitte veel sillutatud). Enamgi veel, kõik märgid näivad osutavat, et Tõrma
oli kaugelt tähtsam kui tema praeguseks enneolematutesse mõõtudesse paisunud
naaberasula Rakvere. Küla maadelt on teada kolm kivikalmet ja kolm 12.–13.
sajandi aardeleidu. Millalgi 1209.–1211. aasta tegi „Torma”-nimelisse
(tõenäoliselt ikka just Tõrmasse) kohta sõjaretke Novgorodi vürst Mstislav ning
1219. aastal oli küla ristisõdijate ja nende abivägede korraldatud rüüstekäigu
üheks kogunemiskohaks. Rakveret mainitakse neil päevil kirjalikes allikates vaid
mokaotsast, sedagi pooleldi vastumeelselt.
(Külavahetee kivisillutis on kindlasti uusaegse edevuse tunnus. Ja asfalt pärineb veel hilisemast ajast. Aga teeäärne mustpruun põllumuld reedab jõulist kultuurkihti)
Kes seda enam
tagantjärele öelda oskab, miks Tõrmast linna ei saanud, aga Rakverest sai.
Võib-olla oli asi Vallimäes, mis meelitas maa uusi valitsejaid kivilinnust
ehitama palju veenvamalt kui Tõrma tasased nurmed?
Juhtumisi oli Rakvere
linnus [2] just mu järgmine vahepunkt. Taanlaste alustatud ja hiljem Liivi
Ordu täiendatud kivilinnuse varemed on siiani ühed kõige imposantsemad meie
kaunil kodumaal. Kuid et meil on muinasreisikirjade blogi ja mina nuuskimas
just neid vanemaid kolkaid, siis tõstatub paratamatult küsimus, kuidas Rakveres
selle muinaspoolega õieti lood ikkagi on. Henriku Kroonikas on Rakvere seoses
1226. aasta paavsti legaadi Wilhelmi/Guglielmo visiidiga ikkagi ära mainitud,
ehkki Tarwanpe/Tharwanpe (Tarvanpää) nime all. Ma ei tea, kas Vallimägi
meenutas rebalastele siis kangesti tarva pead, aga nimi jäi püsima ning ka
keskajal oli kasvava väikelinna alamsaksakeelne nimi Wesenbergh ehk Veisemägi.
Isegi linna vapi peale joonistati suure sõnni pea. Rõhutamaks Rakvere seost ja solidaarsust suurte väljasurnud veislastega, pandi Vallimäe põhjaotsa 2002. aastal püsti
määratu tarva kuju, mille Tauno Kangro oli ise oma kätega Rakvere tellimusel
teinud. Muide, kohanimi „Rakvere” on esmakordselt kirja pandud Vene allikates „Раковоръ”
1265. aastal seoses venelaste sõjakäiguga Virumaale.
Kui Tartu
muinasnimi Tarbatu näib minu äärmiselt asjatundlikul hinnangul viitavat
harukordsele tarvaste nappusele, siis Rakvere Tarwanpe puhul võib koguni
ettevaatlikult oletada nende üsna tihedat esinemist. Kujutlegem, kuidas Palermo
mets oli ürgveiseid pungil täis, sarved takerdumas okstesse ja üksteise
külge...
(Elavaid metsasõnne enam kuskilt saada pole. Olgu siis vähemalt kunstlikudki)
Muinaslinnusest
pole Vallimäel palja silmaga enam midagi näha, aga üht-teist on selle kohta
siiski praeguseks teada. Arheoloogilistel uuringutel maa seest leitud
postijupid ja palgijäänused kuuluvad üsna laia ajavahemikku alates 5. sajandist
kuni 13. sajandini välja. Lisagem siia mõned vanema rauaaja riibitud pinnaga
potikillud, mõned viikingiaegsed nooleotsad, hilisrauaaja odaotsad ja pronksist
ehtenõel ning võime üsna kindlalt öelda, et Tarvanpääl seisis linnus ilma
kahtluseta juba muinasajal.
(Näete, siin veel üks vaade Rakvere linnusele. Taamal paremal paistab Rakvere Mihkli kirik, mis valmis alles 15. sajandil)
Kas Rakvere oli
lähikonna ainus muinaslinnus, küsite te nüüd kindlasti. Tõstan tähtsalt sõrme,
köhatan kurgus suuremad rögaklimbid lahti ja teatan soliidselt: „Sugugi mitte!”
Jah, ma tõepoolest ei valeta, kui väidan, et kõigest mõni kilomeeter põhja pool
asub teinegi muistne linnamägi – Kloodi Pahnimägi [3].
Pahnimägi on
paras mürakas ning linnusehoovi suuruseks on mõõdetud koguni 7000 m2.
Võrdluseks, Rõuge linnus ei küündinud oma helgemail hetkilgi üle 1000 m2.
Ida poolt viib üles mäkke klassikaline nõlva mööda üles roniv kaldtee, mis
lõpeb aimatava väravakohaga. Kloodi linnuseks valiti pikliku seljaku lõunaosa
ning selle kindlustamiseks kulus ohtralt töötunde. Idaküljel ja lõunaotsas
kaitsevad kantsi umbes poole meetri kõrgused kruusavallid, põhjaosas on vall meetri
võrra kõrgem. Kruusakuupmeetrite julgestamiseks toodi metsast ka tihumeetrite
kaupa palke, mis looval moel koerakaelatapiga kokku ühendati. Neist pole aga enam
väga palju järel.
(Kaldtee Pahnimäe linnusehoovi. Mäkke tõusval külalisel jäi kilbiga käsi vasakule, s.t. väljapoole. Nii see mõeldud oligi)
(Linnusehoovi piirab mõnest kohast madal vall. Kadakate asemel oli siin nähtavasti mingi väravakoht, mis paistab vallikatkestusena ka tänapäeval ära)
Arheoloogiat
tehti Kloodi Pahnimäel juba viiekümnendatel. Põhjavallile ja selle kõrvale maha
mõõdetud kaevandist leiti kõigest mõnikümmend pisikest savinõutükikest, mis
pärinesid meie ajaarvamise esimesest aastatuhandest. Vallis endas võis eristada
kahte eriaegset ehitusetappi, mis ootuspäraselt sisaldasid tublisti põlenud
puidujäänuseid. Põlengukihita linnust meie maalt naljalt ei leiagi. Kui 1990.
aastatel tabas Norrat kirikupõletamiste laine, siis rauaajal on meie kandis
olnud akuutseks nuhtluseks haiglaslik linnustesüütamine. Sellest saadi suuresti
jagu alles keskajal seoses kivi laiema kasutuselevõtmisega ehitusmaterjalina. Vaadake,
kivi üldiselt väga hästi ei põle. Ennetamaks ninatarkade vahelehüüdeid, lisan,
et Ida-Virumaal keskajal põlevkivist hooneid ei ehitatud. Eriti.
(Kolmekümnendatel pandi paljudele linnamägedele metallist Eesti kaardid, kus peal kõik tollal tuntud muinaslinnused. Nõnda ka Kloodi Pahnimäele. Kaart on seal linnuseõues siiani)
Linnusega sama
seljaku peal põhjavalli taga on olnud suurem kindlustamata asula, aga tiheda
võsa tõttu ma sinna ronima ei hakanud. Sellepärast ei tea ka kommenteerida,
milline see välja näeb ja kas tasub külastada ja kuidas üleüldse. Ilmselt
võsane.
Novembripäeva
valgus on kallis asi, ähvardades igal hetkel kustuda. Pidin kiirustama, et
jõuda põhja, Lahemaale, kus mind ootasid ridamisi mitu halli kivikalmet.
Haljala oli
jäänud kaugele seljataha ning Palmse mõisaansambelgi äsja läbitud, kui mu
tähelepanu köitis teeäärne suur puu ja selle kõrval olev infotahvel. Peatasin
auto ning ronisin välja asja uurima.
Virumaal on
Lahemaa rahvuspark, kus on Ilumäe küla, kus on Kõnnu mägi (tegelikult lihtsalt
oruperv), kus on Hiieniinepuu ehk püha pärn [4]. Kunagi jooksis põndakust
välja ka Silmaallikas, mille vesi – nagu nimigi ütleb – olevat olnud silmadele
väga kasulik. Allikas on kuivanud, aga vana pärn, mis harunenud mitmeks
eraldiseisvaks puuks, laseb hooga edasi. Tema okstele ja tüveharudele on rahvas
sidunud igat värvi riidetükke ja linte. Vanasti olnud andide valik laiem,
hõlmates uudsevilja, tapetud elaja esimest keedutükki, piimakraami, mett, raha
ja õlut. Kõik see oli mõeldud kas pärnale või allikale või siis mõlemale
üheaegselt. Stendilt lugesin ka juhtumist, kui kord üks peremees saatnud oma
sulase õllega allikale ohverdama. Sulane juhtunud olema aga nõrgapoolse
iseloomuga ning joonud õlle enne allikale jõudmist ise ära. Järgmisel päeval
surnud peres must lehm.
Siit moraal –
ohverda kaine peaga!
(Ilumäe Hiieniinepuu seisab nagu põdrasarvedest kroon Kõnnumäe orupealsel)
(Ohvrilintidega on palistatud nii tüved...)
(...kui ka oksad)
Improvisatoorne,
kuid õpetlik vahepeatus tehtud, lendasin järjest läbi kolm kõrvutist küla. Need
olid Uusküla, Võhma ja Tõugu, igaüks ümbritsetud tuhandete aastate vanuse
kultuurmaastikuga ja sellele laotatud kiviste latakatega – vanema metalliaja miniatuursete
nekropolidega. Vaatame neid lähemalt.
Kalme number
üks oli Uuskülas [üldine järjekorranumber 5]. Kuna küla maadel on teinegi
kalme, kannab vaadeldav objekt järjekorranumbrit II. Asub ta keset karjakoplit,
kus praegusel aastaajal loomad ei töllerda, aga ühtlasi tähendab see, et
taimestik oli hoitud range kontrolli all ning kivikalme leidmine ei
valmistanudki tavapäraseid raskusi. Kalmet kaevati aastatel 1998–1999 ning
saadud teadmiste põhjal rekonstrueeriti see sellisena, nagu ta võis päris uuena
välja näha. Kalme on nelinurkse kujuga. Sellise disainiga matmispaika pole ma
oma muinasreisidel seni veel väisanudki. Põhikehandi moodustab üks suur
kividest piirete ja täidisega ruut, mida arheoloogias kutsutakse üksiktarandkalmeks,
sest see koosneb ainult ühest tarandist. Uusküla kiviruudule on aga millalgi
ehitatud külge veel üks kitsas tarandilaadne jupp, mille üks ots on ilmselt
meelega lahtiseks jäetud. Kes teab, võib-olla oligi see lahtine ots mõeldud
kalmele sisenemiseks mingiteks iidseteks riitusteks, mis meie tsiviliseeritud
ja talitsetud meeled õudusest tarretuma paneksid. Nii on igatahes kalme uurija
Valter Lang arvanud (välja arvatud õudusest tarretumise osa, mis on minupoolne vajalik täiendus).
(Noored männid kasvasid nii soodsa koha peal, et lausa kutsusid leidma kõrgemat vaatenurka Uusküla taranditele)
Uusküla II
kalmesse on asetatud vähemalt 23 põletatud inimese jäänused ja nelja põletamata
inimese jäänused. Kalmekivide seas leitud asjad, nagu karjasekeppnõelad,
potikillud, noad, pronksspiraalid, käevõru ja väike rauast söelabidake,
osutavad kalme valmistamisajaks eelrooma rauaaega (2. sajand eKr – 1. sajand
pKr) ning kalmesse matmisele enam kui tuhande aasta jooksul – hilisemad matused
pärinevad viikingi- ja hilisrauaajast.
Kalme ümber on
ulatuslik muinaspõldude süsteem. See koosneb madalatest põllukivihunnikutest ja
tervest reast paralleelsetest põllupeenardest, mida koguni minu treenimata silm
suutis tuvastada. 40 hektarit katvad ribapõllud on rajatud 10.–12. sajandil
ning neid on kasutatud 20. sajandini välja.
(Muistne põllupeenar Uuskülas. Kaunis, kas pole?!)
Teine
kivikalmerühm asub Võhma küla Tandemäe nimelisel künkaseljakul [6]. Kalmeid
on siia ehitatud sõna otseses mõttes terve rida. Loode-kagusuunaline seljak on
hästi pikk ja kitsas; kalmed mahuvad sellele enamasti ükshaaval ritta. Juba
kiviajal oli siin elupaik või vähemalt kiviasjade tootmisplats. Metalliaja
alguspoole jooksul muudeti Tandemägi elavate ilmast surnute ilmaks; Võhma
maadele rajati kokku üle kümne kivikalme, millest kaheksa asuvad otse Tandemäe ribal
ning neist omakorda pooli (nelja!) on Tanel Moora aastatel 1969–1972 kaevanud.
Esimesena
koperdasin kolm kõrvutise kalme otsa. Need osutusid kivikirstkalmeteks, mis oma
põhiplaanilt on ringmüüriga piiratud paeplaatidest hauakambrikesed ehk kirstud.
Hauakambris ehk kirstus on tavaliselt ühe, harvem mitme inimese luud. Ausalt
öeldes ei mäleta ma, et oleksin oma muinasreisikirjades varem kivikirstkalmeid
maininud, kuigi näinud olen neid ennegi. Sellised matusepaigad on tavalised
Põhja- ja Lääne-Eestile, kuid sisemaal leidub neid harva. Võhmas on kaks
kivikirstkalmet nii-öelda täisinimese mõõdus. Ühes kalmes on ringmüüri sees vähemalt
kaks kirstu, ühes põletatud inimluud, teises nooremas kainikueas laps. Osa
kalmest on lahti kaevamata. Teises kalmes oli kolm kirstu, igasse sängitatud
üks täisinimene. Kolmas tilluke kalme kuulus alla 10-aastasele lapsele. Asju surnutele
kaasa ei pandud, kuid ilmselt on kivikirstkalmed tehtud pronksiaja lõpus või
eelrooma rauaaja alguses I aastatuhande keskpaiku eKr. Kalmetele on maetud ka
hilisema aja jooksul, samuti on neil läbi viidud salalisi rituaale. Need on nii
salalised, et me ei tea neist õieti midagi. Ainult kalmekivide vahele pudenenud
potikillud näitavad, et nõudel ja ehk ka toidul võis neis toiminguis olla oma
oluline roll.
(Läbikaevatud kivikirstkalme. Kivine kirst võib olla kauge kaja hommikumaade vägevatest hauakambritest)
(Arheoloog Artur Vassar on
pidanud kivikirstkalme ringmüüri surnute ilma välispiiriks. Originaalis võisid
mõned neist olla koguni kuni meetrikõrgused, kuid aeg on neid tublisti
madaldanud)
Kaevatud on
veel Võhma Tandemäe seljaku kaguotsale tehtud eelrooma rauaaja tarandkalmet.
See koosnes kolmest tarandist, mis olid kokku klapitatud nii, et moodustus
enam-vähem ruudukujuline nelinurk. Kaks väikest kõrvutist tarandit on
varasemad, neile tehti külge kolmas piklik tarand. Kokku on selles kivikalmes
eristatud üle 40 inimese säilmed – suurem osa põletamata, kuid vaid mõned neist
enam-vähem tervikkomplektis. Kolm inimest olid asetatud kalmes ritta, pea teise
süles (välja arvatud siis kõige tagumine).
(Võhma tarandkalmet oli pildi peale saada kole keeruline. Kuidagimoodi õnnestus kaks kivipiiret siiski fotole püüda)
Nagu Uuskülas, on ka Võhma kalmete ümber jälgi muistsest
põlluharimisest. Põllukivihunnikud ja –peenrad pärinevad hiljemalt 7.–8.
sajandist ehk eelviikingiajast.
Kivikalmemaratoni kolmas etapp viis mind Tõugu külla
[7]. Kalmeid on siin koguni 15, muist neist pronksiaja või päris eelrooma
rauaaja haku kivikirstkalmed, teised aga eelrooma ja rooma rauaaja
tarandkalmed. Kaevatud on ühte kalmet järjekorranumbriga II, kaevajaks Valter
Lang ja aastateks 1993–1995.
(Surnute maailma maastik Tõugul. Iga puude-põõsaste (ja muinsuskaitsetulbaga) künkake on kivikalme. Ja see polnud seal veel kaugeltki kõik)
Kui varjav kamar ja vahepealsete sajanditega moodustunud
mullakiht oli kividelt eemaldatud, selgus ehmatav (liialdus minupoolne)
tõsiasi, et Tõugu II kalme koosneb omakorda kolmest eriaegsest osast. Esimesena
valmistati nooremal pronksiajal kivikirstkalme. Kirstu maeti ühe peata inimese
põletatud luud. Kuhu pea juba enne keha tuleriidale asetamist kadus, jääb üheks
muistsete aegade hämaraks saladuseks. Ja võib-olla leidub siin ilmas asju, mida
me ei tohikski teada saada... Järgmiseks etapiks oli eelrooma rauaajal viiest
tarandist koosneva kalme ehitamine, kus on oma teispoolseks eksistentsiks uue
kodu leidnud 16 indiviidi. Ühe tarandimüüri alt leiti kaevamistel inimkolju
tükid koos mõne loomaluuga. Mis värk tõugulastel nende peadega küll oli?
Viimaseks otsustati 1. sajandi paiku eKr vana kivikirstkalme omakorda
ümbritseda suure ruudukujulise müüriga – sisuliselt veel ühe tarandiga. Müüri
sees on tuvastatud vähemalt seitsme inimese valdavalt läbisegi vedelenud luud.
Müürikivide all peitus aga – üllatus-üllatus – järjekordne pea, sedapuhku
vastsündinud või igatahes väga noore lapse oma.
(Tõugu II kivikalme on täielikult läbi kaevatud, ent praegune pilt paigast on pisut kaootiline - korratud kivihunnikud siin-seal)
Pronksi- ja eelrooma rauaaja inimestel olid ikka päris
sünged kombed. Päid muudkui veeres. Eriti Tõugul.
Eelmiste kalmekohtade mustrit järgides on Tõugu matusepaigad
kohe ennemuistsete põllumajandusliku tegevuse jälgede kõrval. Tüütust, kuid
vajalikust kivikoristusest jutustavad kivihunnikud ja üks pikem põllupeenar.
Need pärinevad Tõugul vähemalt 8.–10. sajandist, maaharimine on siin aga
kahtlemata tuntud juba tuhandeid aastaid varem.
Kas oli süüdi
külm ilm või kummitavad Tõugu kalmete kohal tõepoolest siiani iidsed kõledad
needused, jõledate riituste viirastused, nimetud hirmud ja hullumeelsed sosinad
rüvedas keeles, igatahes tegi mu telefoni aku välkkiire hüppe 13 protsendilt
ühele protsendile ning tekkis reaalne oht, et rohkem ma oma teekonnal
pildistada ei saagi. Aga paar huvipakkuvat paika oli mul endiselt plaanis läbi
käia. Pidasin paremaks kiiresti lahkuda ning suundusin Kadrina kanti.
Kadrina
alevikust kõigest umbes kaks ja pool kilomeetrit lõuna pool metsas peidab end Mäeotsa
linnamägi [8]. Rahvajuttude järgi Kalevipoja tukastuseks pea alla võetud
küngas oli kunagi kahest otsast kindlustatud vallidega. Kes teab, vahest oli
viikingiaegne või hilisem Torvestvere (nagu Kadrinat tollal teati; Taani
Hindamisraamatusse on nimi üles kirjutatud kujul „Toruestaerae”) keskus nimelt
siin, praeguste kultuur- ja metsamaade piiril.
Paraku teame
Mäeotsa linnamäe kohta kolehirmus vähe. 1950. aastate hakul sündis siin koletu
juhtum. Tapale rajati ulatuslik nõukogude sõjaväebaas ja selleks oli sinna
kindlasti vaja ka lennuvälja. Maandumisraja ehitamiseks vajaliku kruusa
kaevajate ahne pilk jäi pidama linnusekünkale ning mõne aastaga kaevandati kolmveerand
mäest täiesti ära. Mina leidsin eest trööstitu augu, mis nägi välja nagu kõle
mulk lõualuus, kust on hammas välja tõmmatud. Korralik jupike mäest on
sellegipoolest säilinud, mida ei saa aga öelda režiimi kohta, kes teda hävitada
püüdis. Taas kord sain kinnitust suurele elutõele: nõukogude võim on kaduv,
rauaaeg jääv.
Pärast seda koletut
roima Repelis taibati, et sarnane hävitustöö võib tabada kõiki Kadrina ja
Neeruti kandi kauneid oose ning aktiivsete inimeste eestvedamisel õnnestus asutada
Neeruti maastikukaitseala. Selle vaieldamatuks pärliks on kenad Neeruti
metsajärved ning Mäeotsa linnusest vaid poolteist kilomeetrit kagu pool olev Sadulamägi
[9]. Saladuskatte all võin öelda, et ka see on linnamägi. Nime on ta saanud
Kalevipoja mahakukkunud hobusevarustuse järgi, millele tillukesed inimmutukad
oma kantsi ehitasid. Õigupoolest on lisaks ägedate kaitsevallidega Sadulamäele
kaitsekompleksis veel kaks künkaplatood, mis üksteisest eraldatud
vallide-kraavidega. Sellisena meenutab Neeruti veidi Pudivirumaa kuulsat Äntu
Punamäge ehk Agelindet, mis koosneb samuti kolmest jaost.
(Neeruti Sadulamägi on, tõsi mis tõsi, täitsa sadula moodi. Kujutage vaid ette Kalevipoja kintsuhaaret ning tulge siis veel rääkima, et muiste vägilasi polnud...)
(Seisan seda fotot tehes Sadulamäel ning vaatan alla vahekraavi poole, mis eraldab küngast teisest, samuti linnuseks kasutatud platoost. Tänapäeval viib mõlemale õuele mugav trepp, aga muinasajal tuli loota, et kaldteed poleks liiga porised või jäätunud. Mida nad kindlasti tihtipeale olid.)
Kuna
arheoloogid pole ei Mäeotsa ega Neeruti linnustel labidat ega kühvlit maasse
löönud, pole ka veel selge lähedaste naabrite omavahelised suhted. Kaks
samaaegset kõrvutist linnust pole kunagi kuigi head jahu jahvatanud, tühjast
võis hõlpsasti suur tüli tõusta ning siis oli sõda ja verevalamine juba ette
ära otsustatud. Aga kui üks linnus on varasem kui teine – oletame näiteks, et
Mäeotsa oli enne, viikingiajal ja Neeruti hiljem, hilisrauaajal – , siis ei saa
eitada võimalust, et mõlemad linnused on rajanud üks ja sama kogukond (kuigi
ilmselt mitte päris ühed ja samad inimesed).
Kujutame ette:
vana pealik elas rahumeeli oma Mäeotsa linnuses, aga juba tema lapselapselapsed
leidsid, et ruumi on kole vähe, seinapalgid mädad ning vallid nii madalad, et
iga isehakanud maailmavallutaja pääseb isegi kätel kõndides sisse. Nagu igaüks,
kes kord on pidanud korrastama väsinud ajaloolist hoonet, hästi teab, on palju
lihtsam tegelikult teha nullist uus kui vana kõpitseda. Sestap ehitati veidi
maad eemale tutikas mitmeosaline ja ajastu militaarvajadustele hästi vastav
linnus, mis säras eredalt nagu prillikivi või lubjakivi või midagi sellist.
Kas sündmused
tegelikult ka niiviisi oli, seda ma muidugi ei tea. Ise luuletasin praegu
kokku. Mingil ajahetkel jäi ka Neeruti linnus ajast ja arust ning hüljati.
Henriku kroonika ei maini Kadrina kandi linnuseid poole sõnagagi, nii et nende
panus 13. sajandi alguse ristisõdadesse on seniajani teadmata. Henrik ise elas muidugi
Virumaast kaugel Lätimaal ja siinsed asjad puudutasid teda enamasti üsna vähe.
Rohkem võisid Virumaaga tegemist teha 1219. aastal Lyndanisele saabunud Taani
väed, aga neilt pole kahjuks teada ühtegi ajaraamatut.
Sedamoodi olin
ringi Virumaa Rebala kihelkonnale peale teinud, näinud nii mõndagi tuttavat ja
hämmastunud nii mõnegi muinasaegse tava üle, kohanud kaugete aegade rõõmude ja
veel rohkem murede kajasid. Nüüd aasta lõpus panin kõik kogetu alandlikult
kirja, enda lõbuks, kaaslastele kasuks.
1 comments:
Allikaid ja lisalugemist:
Heinrici Chronicon Livoniae. Henriku Liivimaa kroonika. Tallinn, 1982.
Lembit Jaanits, Silvia Laul, Vello Lõugas, Evald Tõnisson. Eesti esiajalugu. Tallinn, 1982.
Valter Lang. Keskusest ääremaaks. Viljelusmajandusliku asustuse kujunemine ja areng Vihasoo-Palmse piirkonnas Virumaal. Muinasaja teadus, 7.
Valter Lang. Ülevaade Lahemaa rahvuspargi esiajaloolistest väärtustest. Tallinn, 2002.
Valter Lang. The Bronze and Early Iron Ages in Estonia. Estonian Archaeology, 3. Tartu, 2007.
Harri Moora. Muistsete linnuste uurimise tulemustest Eesti NSV-s. – Muistsed asulad ja linnused. Arheoloogiline kogumik, I. Tallinn, 1955.
Toomas Tamla. Mäeotsa linnamägi. – Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Toomas Tamla. Neeruti Sadulamägi. – Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Toomas Tamla. Rakvere Vallimägi. – Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Post a Comment