Täna, 21. septembril, möödub täpselt 800 aastat Madisepäeva
lahingust, milles paljude teiste seas leidis oma lõpu Sakala tuntumaid juhte
Lembitu. Henriku Liivimaa kroonikas 14 korda mainimist leidnud mees on
vaieldamatult meie jaoks tuntuim muinasajal sündinud Eesti inimene ning
rahvuslikus müüdiloomes on temast saanud Kalevipoja taoline vägilane, keda
kujutatakse linalakalise selge pilguga kangelasena, kes mõnikord ratsutab
hobuse seljas Laidonerina vaenlase päid purustama, teisal jälle laseb
sinimustvalgel lipul lehvida, endal pilk kaugusse suunatud.
Isegi kui eelnev kirjeldus kunstiliseks liialduseks lugeda
(mida ta otse loomulikult oli), usun, et meie kollektiivses alateadvuses on
Lembitu ja Kalevipoeg tõepoolest osaliselt kokku sulanud. Igatahes on terve
rida seoseid, mis näivad seda kinnitavat. Mõlemad olid aktiivsed vaenlase
(raudmeeste, ristisõdijate vms) vastu võitlejad, mõlemaid tabas traagiline
saatus, Lembitu elas linnamäel, millesuguseid rahvasuu on seostanud Kalevipoja
sängidega jne. 19. sajandist alates on mõlemad tegelased olnud väga populaarsed
rahvuslikud sümbolid. Lembitu nimi anti lisaks sadadele poisslastele ka
suurtükipaadile, soomusplatvormile, soomusautole ja allveelaevale. Kalevipoja
kujud on samuti Vabadussõja mälestusmärkide üks meelismotiive. Ühesõnaga –
ütleme „Kalevipoeg”, mõtleme „Lembitu”. Ja vastupidi.
(2016. aasta suvel külastasin Lembitu elupaika ja selle lähikonda. Suure-Jaanis on ka Lembitu ise pääsenud Vabadussõja mälestusmärgile)
Üheks kõige äsjasemaks peatükiks Lembitu müütoses võib
pidada tänavu Lõhavere linnamäel Urmas Lennuki sulest lavastunud tükki „Lembitu
– kuningas ilma kuningriigita”. Paraku ma ise suhteliselt teatrikauge inimesena
pole seda näinud, aga ära mainin siiski.
Tegelikult on asju, mida me Lembitust ei tea, sootuks rohkem
kui seda, mida teame. Kuna tema maiseid jäänuseid pole tuvastatud, siis on Lembitu
välimus üks suur küsimärk. Henrik kirjeldab teda aktiivse ristisõdijate vastase
tegelasena, kes ei põlanud ära ka Läti ja Vene maadel pahanduse tegemist, mistõttu
võime oletada, et vähemalt füüsiliselt võis ta olla üsna heas vormis. Vaimne
vorm ei saanud ka just kõige nigelam olla. Aga mis saab, kui prooviksime
Lembitut ette kujutada mitte raseeritud lõuaga linalaka mehepojana, vaid süsimusta
pika habeme ja kiilaneva pealaega jässaka vanamehenässina?
„See pole ju Lembitu!” hüüatate te kindlasti nördinult, „See
on kurikuulus piraat Edward Teach alias Musthabe.” Aga ega me ju ei tea.
Võib-olla nägi Lembitu just selline välja, taplustest hullumeelsed silmad
pealuus keerlemas, nägu pesemata, võitlejatele järsult käsklusi kärkimas.
Võib-olla sellisena kohtasid teda 1212. aastal Sakalas preester Salomon ja tema
tõlgid, enne kui Lõhavere pealik nad koos oma salgaga tappis. Või järgmisena
kohe pihkvalased, kes Lembitu juhitud sakalaste ja ugalaste rüüste- ja
süütetegude läbi oma kodud kaotasid. Või need preestrid, kellele oli antud
ülesandeks ristirüütlitele 1215. aastal alistunud lõhaverelased Lembituga
eesotsas ära ristida. Või latgal Veko, kes Madisepäeva lahingus Lembitu ära
tundis, teda jälitas ning viimaks tappis, mispeale Lembitu (süsimusta habeme ja
kiilaneva laega) pea maha raiuti ning Liivimaale kaasa viidi. Kusagil Poolas
olevat kunagi olnud kolju kirjaga „Rex Estoniae” („eestlaste kuningas”), kuid
selle asukoht pole hoolimata otsinguist praegu veel teada.
Koguni Lembitu täpsem nimekuju pole lõpuni selge. Olgu välja
toodud Henriku kroonikas kui ainsas Lembitut maininud kirjatükis esinevad
variandid – Lembitu, Lambite, Lambito, Lembito, Lembit. Vali, milline meeldib!
Üldiselt tõlgitakse nime kui „Armastatu”, aga ärme igaks juhuks välista
täielikult ka „Ilma lambita” võimalust... Eesti, liivi ja soome
muinasnimetraditsioonis, mis elas veel ka keskajal, on sarnased nimevariandid
(Lemmit, Lemmet jm) olnud igatahes päris populaarsed.
Näojoontest ja nimekujust sootuks täpsemalt teame rääkida
Lembitu elupaigast. Kroonika ütleb selleks Sakalas oleva Leole linnuse, täpsustades, et see asus Pala jõe ääres. Korra
mainitakse ka Pala jõe äärset Lembitu küla. Kuni 19. sajandi lõpuni arvati, et Leole paiknes Põltsamaal, mille
saksakeelne nimi oli Oberpahlen ehk
Üle-Pala. Segadust tegi ka Leole
nimekuju sarnasus Lihula saksakeelse variandiga Leal.
Selguse tõi esimene Eesti soost arheoloogiaentusiast Jaan
Jung, kes, olles hästi kursis Henriku kroonika ja Viljandimaa geograafiaga, tuli
1880. aastal Suure-Jaani ligidale Lõhaverre kohaliku rahva seas tuntud
linnamäge üle vaatama. Viie töömehega löödi labidad mulda ning ennäe – maa
seest tuligi välja „potitükke, sütt ja teravate riistadega lõigatud konte, mis
vist söömaajast üle jäänud”. Jungile järgnes Viljandi Kirjandusseltsi esimees
Theodor Schiemann, kes oli samuti suur arheoloogiahuviline. Temagi kaevamised
tõid päevavalgele põlenud palgijuppe ning mäenõlval justkui trepina asetatud
paeplaate, mis tundusid pärinevat mingist teest. Jungi ja Schiemanni
uurimistöödega saigi selgeks, et Lembitu Leole
ehk mugandatult Lehola asuski just siin, Lõhavere linnamäel ning et Pala jõgi
on tegelikult Navesti jõe vana nimi.
Põhjalikumad väljakaevamised tehti linnamäel aastatel
1937–1941 ning 1956–1962, läbi jõuti kaevata umbes 2/3 õuealast. Palju on
Lõhaverele tähelepanu pööranud meie muinaslinnade uurija Evald Tõnisson. Suuresti
tänu tema kirjutistele on Lembitu linnusest üht-teist ka avalikult teada, suur
töö kaevamismaterjalide ülevaatamisel seisab aga veel kindlasti ees.
(Kaevamiste resultaat - niipalju siis teame Lõhavere ehk Leole ehk Lehola linnusest)
Linnus ehitati seljaku ühte otsa juba 11. sajandil, mil Lembitu vanemadki polnud veel tõenäoliselt sündinud. Võib-olla oli ehitajateks mõni tema esivanemate põlvkond. Esialgu olid kindlustised veel tagasihoidlikud, aga 12.–13. sajandi vahetuseks, kui Lembitu juba kaelakandjaks sai ning ise otsustama pääses (või vähemalt nii me arvame), võeti ette suuremat sorti ümberehitamine. Linnamägi kuhjati palju kõrgemaks ja järsemaks, selle servadesse püstitati pinnasega täidetud palktarandikud, mis toetusid võimsatele maasse kaevatud postidele. Siin-seal kerkisid kaitseseinast kõrgemad tornid, mis olid linnuse kaitse seisukohast väga olulised, võimaldades piiravat vaenlast ülevalt igasuguste raskete, teravate või põlevate asjadega kimbutada, jäädes ise kättemaksuhimulisest haardeulatusest välja.
Linnus ehitati seljaku ühte otsa juba 11. sajandil, mil Lembitu vanemadki polnud veel tõenäoliselt sündinud. Võib-olla oli ehitajateks mõni tema esivanemate põlvkond. Esialgu olid kindlustised veel tagasihoidlikud, aga 12.–13. sajandi vahetuseks, kui Lembitu juba kaelakandjaks sai ning ise otsustama pääses (või vähemalt nii me arvame), võeti ette suuremat sorti ümberehitamine. Linnamägi kuhjati palju kõrgemaks ja järsemaks, selle servadesse püstitati pinnasega täidetud palktarandikud, mis toetusid võimsatele maasse kaevatud postidele. Siin-seal kerkisid kaitseseinast kõrgemad tornid, mis olid linnuse kaitse seisukohast väga olulised, võimaldades piiravat vaenlast ülevalt igasuguste raskete, teravate või põlevate asjadega kimbutada, jäädes ise kättemaksuhimulisest haardeulatusest välja.
(Tõesõna - Lehola küngas sai ümberkujundustööde käigus nii järsud nõlvad, et ilma ATV-ta hästi ei tihkagi üles rühkida. Aga ATV-sid polnud 13. sajandil kusagilt võtta)
Kaevamistel leiti kaks väravakäiku, kuid nad võivad olla ka eriaegsed. Varasem oli väiksem ning selle kaudu pääses linnuseõuest mäenõlval oleva kaevuni, hilisem oli aga laiem ning kes iganes selle kaudu kantsi sisenes, leidis end suure, kuni 8 meetrise küljepikkusega palkhoone eest, mis võis olla Lembitu enese elamu või linnuse sisse ehitatud väiksem kindlustus, midagi tsitadelli taolist. Siseõue palistasid hooned ning lisaks mainitud künkanõlval olevale kaevule asus üks veevõtukoht ka linnuses sees. Kaev oli 9 meetrit sügav ning selle seest leidsid arheoloogid põnevaid asju, mis olid säilinud tänu niiskele pinnasele – puust redel, vibukaar, kaks hitsmeatra, puust labidad, köiejupid jm.
Kaevamistel leiti kaks väravakäiku, kuid nad võivad olla ka eriaegsed. Varasem oli väiksem ning selle kaudu pääses linnuseõuest mäenõlval oleva kaevuni, hilisem oli aga laiem ning kes iganes selle kaudu kantsi sisenes, leidis end suure, kuni 8 meetrise küljepikkusega palkhoone eest, mis võis olla Lembitu enese elamu või linnuse sisse ehitatud väiksem kindlustus, midagi tsitadelli taolist. Siseõue palistasid hooned ning lisaks mainitud künkanõlval olevale kaevule asus üks veevõtukoht ka linnuses sees. Kaev oli 9 meetrit sügav ning selle seest leidsid arheoloogid põnevaid asju, mis olid säilinud tänu niiskele pinnasele – puust redel, vibukaar, kaks hitsmeatra, puust labidad, köiejupid jm.
Kogu leitud esemekraam näitab, et Lõhavere/Lehola linnus oli
muinasaja lõpul rahvarohke. Elanikud ei hoidnud käsi rüpes, vaid tegelesid
pidevalt millegi asjalikuga. Mätsiti savinõusid, valati väärismetallidest
iluasju, kooti kangast ja valmistati rõivaid. Just sellal levima hakanud
innovatsiooniröögatuse – käsikiviga – jahvatati vilja. Kellel jõudu ja jõukust,
kauples hea ja paremaga.
(Lehola linnuse õu oli piisavalt suur, et sinna mahuksid kaitseehitised, eluhooned, inimesed ja muud elajad. Lembitust rääkimata)
Kindlasti olnuks see elu ilma sõjata palju mõnusam olnud, aga ega sõda ei küsi. Kes teab, võib-olla oli heitlikke aegu ka enne ristisõdijate tulekut, me lihtsalt ei tea neist midagi. Lembitu ja Lehola ilmuvad Henriku ajaraamatu lehekülgedele alates 1211. aastal. Selsinatsel aastal käis Lembitu koos teise Sakala üliku Memega Ümera kandi lätlasi riisumas, omastades ka kohaliku preestri vara ning pannes kirikule tule otsa. Kohalik preester oli ei keegi muu kui Henrik ise, kes Lembitule seda sigadust andeks ei andnud ning kujutas teda edaspidi ikka kui „kõige truudusetumat” ja üleüldse negatiivset tegelast. Samal sügisel toimus esimene dokumenteeritud ristisõjakäik Lehola alla. Põhja-Sakalat rüüstati üsna põhjalikult ning linnus süüdati põlema.
Kindlasti olnuks see elu ilma sõjata palju mõnusam olnud, aga ega sõda ei küsi. Kes teab, võib-olla oli heitlikke aegu ka enne ristisõdijate tulekut, me lihtsalt ei tea neist midagi. Lembitu ja Lehola ilmuvad Henriku ajaraamatu lehekülgedele alates 1211. aastal. Selsinatsel aastal käis Lembitu koos teise Sakala üliku Memega Ümera kandi lätlasi riisumas, omastades ka kohaliku preestri vara ning pannes kirikule tule otsa. Kohalik preester oli ei keegi muu kui Henrik ise, kes Lembitule seda sigadust andeks ei andnud ning kujutas teda edaspidi ikka kui „kõige truudusetumat” ja üleüldse negatiivset tegelast. Samal sügisel toimus esimene dokumenteeritud ristisõjakäik Lehola alla. Põhja-Sakalat rüüstati üsna põhjalikult ning linnus süüdati põlema.
Lembitu elas edasi, ent nähtavasti ei tärganud kodulinnuse
leekidest tema südames kuigi sooje tundeid sakslaste vastu. Pigem vastupidi. Järgmisel
aastal saadeti Riiast Sakalasse misjonitööd tegema preester Salomon. Juhtumisi
olid samal ajal saabunud Põhja-Eestisse sõjakäigule novgorodlased ja
pihkvalased. Sakalased ja ugalased otsustasid seda kuuldes kiiresti ka oma vägesid
kokku koguma. Kuna Salomon hakkas ennast Viljandis üsna kõhedalt tundma, mõtles
ta koos tõlkide Theoderici ja Philippiga lahkuda tagasi Liivimaale. Ent Lembitu
jälitas koos kaaslastega preestri seltskonda ning tappis nad tee peal ära.
Ilmselt nii igaks juhuks.
Käeharjutus tehtud, oli aeg suureks sõjategevuseks. Kuna venelased
olid pahaaimamatult Järvamaad ja Harjumaad vaenamas, otsustas Lembitu oma väega
Pihkva alla minna. Nii ka sündis. Sakalased ja ugalased sõitsid Pihkvasse ning
asusid kiiresti inimesi tapma. Kui pihkvalased selle peale kära tõstsid, võtsid
rüüstajad kaasa niipalju kui kanda jõudsid ja putkasid padavai tagasi koju. Hiljem
sõjakäigult naasnud Vene sõdalased leidsid eest katkitehtud kodulinna.
1212. aastal sõlmiti sakslaste ja eestlaste vahel kolmeks
aastaks vaherahu, mille kestel me Lembitu tegudest midagi ei tea. Kuid 1215
jätkasid ristisõdijad koos liivlaste ja lätlastega kampaaniat Sakala vastu. Viljandi
jäeti sedapuhku vahele, teravik suunati otsejoones Leholale. Linnuse kaitsjatel
õnnestus esimestele kohalejõudjatele hirm naha vahele ajada, kuid põhiväe
kohale jõudes kerkisid Lehola kohale süngemad murepilved.
Ründajad kandsid kaitsevalli kõrvale suure puuriida ja
pistsid sellele tule otsa. Tuleleek tõusis ning ähvardas linnuse otsani maha
põletada. Kaitsjad pakkusid raha, aga ristisõdijad – vähemalt Henriku sõnul –
keeldusid sellest, nõudes, et kõik laseksid end hoopis ristida. Lõhaverelased ei
tahtnud kuidagi seda teha lasta, kuna see oleks tähendanud ametlikult
sakslastele allumist, aga kui tuli oli kindlustustele juba tõsist kahju teinud,
ei jäänud siiski muud üle. Lembitu koos teiste linnuselistega lasi end ristida.
Piirajad võtsid kõik hobused ja härjad ja muud elajad, kes olid ka linnuses
varjul olnud, endaga kaasa ning sama tehti Lehola ülikutega eesotsas Lembituga.
Viimased lasti siiski varsti vabaks, kui nad andsid oma pojad pantvangideks
(mis tollal oli muide levinud praktika selleks, et igasugused lepped ikka
peaksid).
(Vaenlastele avanes 1215. aastal Lehola alla jõudes muidugi veidi teine pilt – künkapealne oli hästi kindlustatud ega tahtnud kuidagi alistuda)
(Vaenlastele avanes 1215. aastal Lehola alla jõudes muidugi veidi teine pilt – künkapealne oli hästi kindlustatud ega tahtnud kuidagi alistuda)
Ent ehkki Lembitu omad olid lubanud ristimisel „igavese
ustavusega ristiusu õigustest kinni pidada”, nagu kroonik ütleb, lisab ta
siiski, et „selle lubaduse murdsid nad siiski hiljemini oma äraandlikkuse
riugastega” (XVIII, 7).
Nüüd kus Lõhavere ülemkihi järelkasv oli sakslaste käes
pantvangis (sellest ammutas ainest Enn Kippel oma raamatus „Meelis”) ja
Lõhavere ametlikult alistunud, näis, et ega muud polegi, kui hakata muutunud
oludes toime tulema. Lembitu oli aga trotsi täis ning ei jätnud asja nõnda.
Soodsat võimalust nägi ta kaks aastat hiljem 1217, kui sakslased olid Ugandi
keskuses Otepääl sunnitud alistuma venelaste ja eestlaste ühisväele. Nüüd tuli
härjal sarvist haarata. Lembitul pidi olema piisavalt mõjuvõimu, et kutsuda
Navesti jõe äärde sõjaväge Sakalast, Ridalast, Harjust, Rävalast, Järvast ja
Virust, kokku umbes 6000 meest. Kokkuleppe kohaselt pidid seekord appi tulema
ka novgorodlased ja pihkvalased, kes tõsi küll, tulemata jäid. Võib-olla
mäletasid nad veel hästi viie aasta tagust vingerpussi Pihkva linnaga?
Ristisõdijad olid samuti üsna ärevil, kuna viimaste
sündmuste valguses oli kahtlane, kas senised ponnistused Eestimaa alistamiseks
olid üldse asja ette läinud. Sestap panid ka nemad sakslastest, liivlastest ja
lätlastest päris suure väe kokku ning suundusid kiiruga Sakalasse eestlaste
maleva vastu, ennetamaks viimaste käike.
Maruline kohtumine toimus Viljandist natuke põhja pool
kuskil Karuse ja Vanamõisa kandis. Läheduses asub muide hilisrauaaegne Madi
kivikalme. Eestlased peitsid end esmalt metsa ära, et valmistada vastastele
üllatust. Ristisõdijate vägi oli paigutatud nii, et vasakule jäid lätlased,
keskele sakslased ning paremale liivlased. Äkitsi hüppasidki eestlased metsast
välja ning läks maruliseks madinaks. Liivlasi häiris heiteodade sadu, mis ei
lasknud neid esiti väga enesekindlalt taplusse tungida. Sakslaste keskosa
suutis aegamööda eestlastest läbi suruda, nii et viimased põgenema pöörasid. Lätlastega
rinnutsi olevad sakalased suutsid pakkuda väärilist vastupanu, kuid nähes
teiste ebaõnne, olid samuti sunnitud taganema. Lahingu tulemus oli sellega
sisuliselt otsustatud. Sakala juhtidest hukkusid Wottele, Maniwalde, Vytamas
ning ka Lembitu ise. Lätlane Veko tundis põgeneva Lembitu ära ning tappis ta,
võttes seejärel tema rõivad enesele. Surnukehal raiuti pea maha ja viidi võidu
märgiks Liivimaale. Kas see võib tõepoolest hiljem olla sattunud Poola ning
millal see üles leitakse, nendele küsimustele meil veel vastuseid anda pole.
Madisepäeva lahingus võis elu kaotada oma tuhatkond
eestlast, ristisõdijate kaotused olid küll väiksemad, kuid koivaliivlaste juht
Kaupo sai surmavalt haavata ning heitis arvatavasti järgmisel päeval hinge. Tema
põrm põletati Sakalas ning säilmed toodi koju Krimulda kiriku juurde. Võitjaleer
kasutas aega rüüstamiseks ja röövimiseks, kolm päeva pärast lahingut sõlmis
Lembitu vend Unnepewe sakslastega rahu.
(Lõhavere linnuse kõrvale püstitati 1967. aastal graniidirahnudest mälestusmärk Madisepäeva lahingus langenutele)
Hoolimata Lembitu surmast polnud veel käes aeg Lehola
lahkumiseks ajalooareenilt. Viis aastat pärast Madisepäeva lahingut, 1222.
aastal, puhkes saarlaste initsiatiivil suur Saksa ja Taani vastane kampaania.
1223. aasta jaanuaris laienes ülestõus Sakalasse, kus Viljandisse ja Leholasse
sisseseadnud sakslasi üllatati põhjaliku veresaunaga. Lühikeseks ajaks vabanes kogu
Sakala võõrvõimust. Ometi ei jätnud ka sakslased jonni. Juba kevade alguses tehti
Sakalasse sõjakäik, mille käigus piirati ka kolm päeva tulemusteta Leholat. Augustis
vallutasid ristisõdijad viimaks pärast ränka kahenädalast piiramist Viljandi
ning kuna Lehola rahvas endale samasugust verist saatust ei soovinud, andis
linnus vaenlasele võitluseta alla. Nüüd oli tõesti lugu läbi.
Lõhavere linnuselt leitud rikkalike esemete seas on küllaltki
palju relvi – odaotsi, noolteteravikke, kirveid ja koguni terve mõõk. Selge
see, et siin on tõepoolest palju sõda peetud. Tõenäoliselt mingist sõjasündmuse
tõttu on maha jäänud ka linnuse suurimast hoonest leitud kasetohust
käsitöövakk, mis sisaldas palju mitmesuguseid ehteid, käsitööesemeid,
tekstiilijuppe, kõlapaelu, kaupmehe kaalusid ja muud ilusat. Näib, et selle
kalli kompsu omanikuga juhtus midagi tõsist ning tema vara jäi maasse arheoloogidele
leida.
* * *
800 aastat on pikk aeg, aga ometi peame sellal toimunud
sündmusi ja elanud inimesi enda jaoks oluliseks. Lembitu on surnud, elagu
Lembitu!
0 comments:
Post a Comment