Rahvamuusikaansambel Sirgutiiga on päris äge mööda ilma
moosekantidena ringi sõita, mängida inimestele muusikat ning neil reisidel kogu
selle muusikuelu kõrval üht-teist muudki kogeda. Mu ansambliliikmed teavad juba
hästi, et vahetevahel võin ma siis välja pakkuda jaburuse eri astmetele
pretendeerivaid ettepanekuid külastada mõnda enda meelest väga põnevat paika, mis
riskib seda tegelikkuses kaugeltki mitte olla. Aga see, et nad siiski minu
kutset tihti kuulda võtavad, on suur kompliment ning seetõttu püüan nende
usaldust mitte üleliia sageli kuritarvitada.
Tänavu juuli alguses – kohe, kui juubelilaulupeo pidustused
olid seljataha jäänud – , pakkisime kaks autot pille, mängijaid ja muud vajalikuna
tundunud kola täis ning sõitsime Poola esinema. Ja et käik oleks tõsisem, siis kohe
Lõuna-Poola mägedesse, väikesesse Rabka Zdroj linnakesse, kus toimus
iga-aastane Rabka kirjandusfestival. Sealses vanas kirikus koos
maailmamuusikabändi Pathmaniga antud kontsert oli eriliselt tore ja
meeleolukas. Tagasiteel me koju kiirustama ei hakanud, vaid püüdsime saada
maast veidi põhjalikumat muljet. Põikasime läbi kunagisest Poola pealinnast Krakówist
ja veidi väiksemast Radomist, seejärel aga sõitsime Kirde-Poola sellesse
vojevoodkonda, mis veel enne II ilmasõda kuulus Saksamaale – Masuuriasse. Sopilised
järved ja künklik maastik teevad sellest kandist ihaldatud suvitus- ja
matkapiirkonna. Lisaks soovisin koos Sirgutiiga käia paigas, kus kord seitse
aastat tagasi arheoloogilistel kaevamistel osalesin. Mäletasin, et oli
looduskaunis kant ilusate külade, haljendavate rohumaade ja sinisillerdava
järvega.
Lubage tutvustada – Masuuria vojevoodkonna Giżycko maakonna Staświny küla.
Külasüdamest läänes lookleb põhja-lõunasuunaline madujas Wojnowo järv, mille
kõrgele orupervele ehitasid muistsed inimesed kord vägeva linnuse. Kohalikud
kutsuvad tänapäeval seda Święta Góra, Püha Mägi. Ei tea ma siiski öelda, kas
peeti neemikut pühaks juba linnuse aegadel või muutus ta selleks alles
hilisematel sajanditel. 2011. ja 2012. aastal (ja vist veidi ka 2013) kaevas linnamäel
brittide juhitud rahvusvahelise projekti seltskond, et teada saada, kuidas mõjutasid
13. sajandi ristisõjad Läänemere idakalda keskkonda. 2012. aasta juulis käisin
seal sõprade-tuttavate eelmise aasta mälestustest innustatuna kaevamas minagi
ning see oli ka põhjus number üks, miks sinna nüüd tagasi tahtsin tulla.
(Detailsemalt satelliitpildilt näeb ka neid paiku, millest on siin loos rohkem juttu)
Vanasti ei elanud Masuurias poolakad ega sakslased, vaid
preislased, läänebalti keeli kõnelenud rahvad, kes jagunesid hilisantiiksete ja
keskaegsete kirjatükkide põhjal terveks reaks alarühmadeks/hõimudeks/klannideks.
Üheks lõunapoolsemaks neist olid galindid, kes võisid olla ka Święta Góra
linnuse autoriteks. Õpetlane Ptolemaios mainis „galindoi”-nimelist rahvast juba
2. sajandil pKr. Nii nagu eestlased-lätlased-liivlased, tõmmati preisi rahvad 13.
sajandil tule ja mõõgaga läbiviidava ristimiskampaania sõjakeeristesse. Neile
panid nad väga vihaselt vastu, kuid olid sajandi lõpuks sunnitud lõplikult sakslastele
alistuma. Galindi keel, millest suurt midagi teada ei ole, hääbus saksa keele
pealetungi ees 17. sajandiks.
Lisaks praeguse Poola aladel resideerunud galindidele elas
üks galindide rühm teistest baltlastest eraldi veel kuskil Moskva lähistel,
kuni nad varauusajal venestusid. Küllap sattusid nad sinna juba millalgi vanal
kroonikate-eelsel ajal.
(Selline kergelt lainetav pastoraalmaastik avaneb rändajale, kes on
teel Święta Góra linnamäele. Linnus on muide kahest künkaküürust see
vasakpoolne madalam)
(Lähemale jõudes selgub, et põhja poolt piirab linnust just selline
pikk otsavall)
* * *
Nüüd sünnib midagi erakordset – esmakordselt selle
reisipäeviku ajaloos viljelen taaskasutust. Nimelt otsisin meilikastist välja
ühe päris vana, juba 2012. aasta varasügisel Liivi Varuliga kahasse kirjutatud
loo Święta Góra väljakaevamistest, mida lootsime avaldada toona alles väga vastse
arheoloogia aastakirja Tutulus veebiväljaandes. Paraku juhtus, et seda sellisel
kujul üldse ei tulnudki, mistõttu jäi tekst seitsmeks aastaks niisama ripakile.
Aga et ta ometigi võimalike huviliste lugemisvarasse jõuaks, avaldan ta
kaasautori loal tillukeste kohendustega siin.
TÜ arheoloogiatudengid kaevamistel Poolas Święta Góra linnamäel
Anti Lillak, Liivi Varul
2012. aasta augustis toimusid
juba teist aastat järjest Inglismaa Readingi Ülikooli juhitud rahvusvahelise
projekti „Ristisõdade Ökoloogia“ („Ecology
of Crusading“) raames väljakaevamised Kirde-Poolas Święta Góra nimelisel
linnamäel. Dr Aleksander Pluskowski eestvedamisel toimuva projekti laiem
eesmärk on uurida, kuidas mõjutasid Saksa ristisõjad Läänemere idakaldal
siinset looduskasutust ja keskkonda. Kaevamistest võtsid sel aastal osa ka kolm
Tartu Ülikooli tudengit – Liivi Varul, Juhan Kari ja Anti Lillak.
Kunagi elasid seal järvederikkas
Masuurias baltlaste hulka kuuluvad muinas-preisi hõimud. 13. sajandil pidid
nad, sarnaselt meie esivanematele, võitlema ning viimaks alla vanduma saksa
sissetungijatele. Piirkond on edaspidigi läbi elanud mitmeid ajaloo keerdkäike.
Nii kuulus Masuuria veel enne II maailmasõda Saksamaa valdustesse, misjärel
anti lõunaosa Poolale ning põhjaosast sai Venemaa Kaliningradi oblast.
Święta Góra (eesti keeles Püha Mägi) linnamägi ise asub maalilise Niegocini järve [täpsustus: tegelikult Niegocini järvega ühenduses oleva Wojnowo järve] kõrgel kaldal. Eesti muististega võrreldes meenuvad esmalt Rõuge linnamägi ürgoru pervel või ka ordulinnuse varemed Viljandi järve ääres. Linnuse õuele rajatud kolmest kaevandist saadud leiud, eelkõige keraamika, viitavad, et siin on elatud juba alates rahvasterännuajast (umbes 5. sajandist pKr) kuni 12.–13. sajandini. Mitme sajandi pikkust elutegevust tõendasid ka arvukad majapidamislohud ning postiaukudega ääristatud hoonepõhi. Võimalik, et just 13. sajandi vallutuse järel jäeti linnus maha. Linnamäest umbes kilomeeter idas Staświny külas – kus muide asus ka arheoloogide „staap“ – tekkis aga samal ajal sisserändajate asula. Siia tehtud proovikaevandist leiti peamiselt lääne poolt imporditud savinõude kilde ning savikrohviga kaetud seintega majajäänused. [2019. aasta lisandus: nähtavasti pärinesid sisserändajad Saksamaa aladelt.]
(Muinaspreislaste linnused on meie omadega väga sarnased – Święta Góra
on kahe oru vaheline neemik, mille otsad on vallidesse kergitatud. Pilt
põhjapoolse valli harjalt linnuseõuele. Taamal paistab teine, väiksem vall)
(Staświny südames on keskaegne kultuurkiht. 2012. aastal tehti kooli
jalgpalliväljaku äärde väike kaevand, kust leiti Saksamaa mõjudele viitavaid
esemeid ja ehitusjäänuseid)
Saamaks vastuseid
küsimusele, mil moel sakslaste sissetung kohalikku elu, eeskätt põllumajandust
ja keskkonda, muutis, koguti kaevamistel lisaks muudele leidudele ka kultuurkihti
sattunud loomaluid ning võeti pinnaseproove taimejäänuste uurimiseks. Nende
põhjalikum analüüs on käsil praegu, pärast välitöid, ning põhjalikumad
tulemused alles ootavad avaldamist.
Väljakaevamiste meeskond oli rahvusvaheliselt kirju, kuid kokkuhoidev. Lisaks poolakatele leidus paarikümneliikmelises tiimis inglasi, aga ka tudengeid Ungarist ja Kanadast. Ning loomulikult, nagu juba eelnevalt mainitud, ka Eestist. Tööpäev kestis tavaliselt kaheksast poole neljani, mille järel pakuti suurt poola lõunat/õhtusööki. Umbes kuue ajal hakati tegelema leidude pesemise ning nummerdamisega, mis hoolimata üksluisusele muutus tänu ühisele tegevusele tunduvalt lõbusamaks. Poolas veedetud aeg oli meeldejääv ning 10–20 tunnine reis Eestist Staświny külla tasus enda igati ära. Väljakaevamised Święta Góral jätkuvad ka järgmine aasta, kel huvi osaleda, võib julgesti ühendust võtta projekti juhtidega. [Märkus: 2019. aastaks on uuringud siiski läbi saanud]
(Święta Góra vall ja sellest vasakule jääv vallikraav joonistuvad
järvepoolselt küljelt selgelt välja)
(Valli sisse on millalgi 20. sajandi alguspoolel kaevatud salapärased
katakombid. Pidades meeles, et Poola on kõvasti kannatanud mõlemas
maailmasõjas, võivad needki käigud olla mõeldud sõjapidamiseks)
1 comments:
:-)
Post a Comment