Ei ole Eestimaa peal teist nii vägevat maalinna kui Varbola.
Iidsetele rannamoodustistele ehitatud ringvall on kõrge nii seest kui väljast
vaadatuna. On siililegi (ja karihiirele. Ja vesimutile) selge, et sellist asja
juba paari mehega kokku ei kanna – vaja läheb kõvasti tahtmist, kindlat plaani,
tublit kokkukogutud jõudu ja muule lisaks ka piisavalt kõva kätt, kes seda
kokkukogutud jõudu tahtmise ja plaani juures hoiaks. Kuidas Varbolas
linnuseehitus täpsemalt välja näha võis ja mis siis edasi sai, kui objekt
valmis, käisin ühel oma rattaringidest isikliku ihusilmaga kaemas.
(Juba esimene pilt puude tagant väljapaistvast Varbolast on grandioosne)
Muistse Harjumaa läänepiiril asuv Varbola kants on rahvasuus
tuntud Jaanilinnana ning huvi äratas ta juba 18. sajandi haritlaste seas. Krahv
Mellin tegi temast 1786. aastal kogunisti mitu joonist (vaata neid näiteks
siit).
Linnuselähedane Põlli küla kandis varasemalt Varbjala nime. Nimi kõlab päris
loogiliselt, sest eks jala küljes ole ikka varvas või mitu (kui sa just
selgrootute seltskonda ei kuulu). Ja varba küljes jalg. Aga siinkohal veab toponüüm
isehakanud etümoloogid võssa, sest varvastega pole Varbola nimel küll erilist
pistmist. Tõele heidavad valgust ennevanad ajaraamatud, mis leidnud muuhulgas
mahti mainida 13. sajandi alguse sündmusi Harjumaal. Meie blogi veteranallikas
Henriku Liivimaa kroonika märgib linnust ladina keeles kui Warbola, castrum Warbole
või castrum Warbolense (castrum tähendab linnust). Ka Vene
allikais 1213. aastaga seoses mainitud Воробьевъ
Носъ võib tähendada Varbolat ning anda lisaks kätte juhtlõnga paiga algse
nime tähenduse kohta – ‚Varblase nina’ (teine venekeelne nimevariant on городъ Воробіиный ehk ‚Varblase
linn/linnus’). Lisaks kirjutati Taani hindamisraamatusse 1241. aastal külanimi Uarpal, aga seda siis mitte linnuse,
vaid arvatavasti Põlli kohal olnud küla kohta.
Mine sa nüüd tea, kas vanavenelastele ja teistele tundus
Varbola tõepoolest olevat mingil moel Varblase nina kujuga või kandis Varblase
nime linnuse ehitamist kureerinud pealik oma suguseltsiga või oli lihtsalt
tegemist muistse peenikese huumoriga. Mõõtude mõttes ma Varbola maalinna päris
esimeses järjekorras just varblasega ei võrdleks. Kui peaks ikkagi kuidagimoodi
leidma paralleele linnuriigist, tuleks pigem pähe mingi ilgelt suur kanaema,
maailmalooja kaur või mõni põhjala moa, ehkki viimasest ei teadnud
muinasharjukad ilmselt vähimatki. Aga kes oleme meie, väetid, et vastu vaielda
suurte iidsete valikutele – kui varblane, siis varblane!
Meid huvitab muidugi hirmsasti, kuidas Varbola linnus üldse
sündis (maailmalinnu munast? Kalevite soo tembutustest?), kuid selleks peame
heitma kujuteldava pilgu maakoore pindmistesse kihtidesse. Andkem sõna arheoloogidele,
kes on ka ise vaevaks võtnud ajaraamatu mullaseid lehti sirvida. Esimene neist,
Eerik Laid, alustas pärast mõningaid kahtlusi (mida põhjustasid, nagu ta ise on
kirjutanud, „peamiselt linnuse ka uurimise seisukohalt erakorralised mõõtmed”)
1938. aasta hilissuvel Varbolas arheoloogilisi kaevamisi. Nelja hooaja jooksul
tehti päris korralikult tööd; muuhulgas kaevati lahti 15 meetri sügavune kaev. II
maailmasõja keeristes pidi Laid üle mere Rootsi pagema, nii et tema enam töid
jätkata ei saanud. Uuesti võeti Varbola tõsisemalt ette 1970. ja 1980.
aastatel; siis juhtisid kaevajate vägesid Evald Tõnisson, Jüri Selirand ja Ülle
Tamla. Kamara alt paljastati kunagiste tarede jäänused ja kinnivarisenud
väravakäik, mis ehitati ka osaliselt uuesti üles.
(Oh mis kaunis avarus ja rohelus. Aga arheoloog peab endalt esmalt küsima, kust otsast üleüldse kaevamist alustada, et sellest ka mingit kasu oleks)
Kaevamistel kogutud leidudest vanimad võivad kuuluda
viikingiaja lõppu 10.–11. sajandisse. See näib osutavat linnuse ehituse algust.
Krundiks valiti ümbritsevast veidi kõrgem nukk („Varblase nina”?), mis on
ülejäänud seljandikust ära lõigatud täitsa silmnähtava kraaviga. Viimasest küll
ei piisanud kaitse tagamiseks ja nii on umbes kahe hektari suurune õu
ümbritsetud paekividest ringmüüriga (õigupoolest on linnus loperguse pentagooni
kujuga). Seestpoolt mõõdetuna kõigub müüri kõrgus 2–7 meetrini, väljastpoolt
aga, kus pinnamood ise samuti kaasa aitab, kogunisti seitsme ja kümne meetri
vahel. Lame vallihari pakub umbes 580 meetri pikkuse jalutuskäigu võimalust. Omainimeste
ja lahkete võõraste sisse-väljapääsemiseks rajati valli sisse kolm eri suundadesse
vaatavat väravat, mida võisid turvata täiendavad kaitsetornid (ja nende
mehitus).
(Selle kraaviga tehti linnus looduslikult kõige laugemast küljest militaarses mõttes märksa kergemini kaitstavaks)
(Ringvall on piisavalt lai, et ära mahutada patseerimisrada, aga vanasti pidi siia ära mahtuma patseerimisrada JA kaitsev puitpalissaad)
(Ilmselt kõige tähtsam väravakäik, kust pidi osavalt läbi looklema, et siseõue pääseda. Siia vahele võis paigaldada veel nii mõnegi vahevärava, et see looklemine soovimatutel külalistel mitte liialt lihtsalt ei läheks)
(Teine väravakäik näeb välja palju tagasihoidlikum, aga rusukihtide all võib siingi peituda palju keerulisem sissepääsusüsteem, kui algselt tundub)
Selline massiivsus ei sünni mõistagi üleöö. Linnuse enam kui
300 aasta pikkuse ajaloo vältel on teda korduvalt täiendatud ja ümber ehitatud.
Võib vaid oletada, mitu töötundi on sellise kantsilahmaka püstiajamine ja
korrashoidmine kokku nõudnud. Kivivallide peal olid tõenäoliselt ka
palkrinnatised, millel jalutasid relvastatud vahid. Tõeline melu kees aga müüri
sees. Õuel loendatud umbes 90 madalat kivihunnikut pärinevad suuremalt jaolt
majade kerisahjudest. Võttes arvesse, et igas köetavas hoones elas keskeltläbi
nii umbes viieliikmeline perekond, siis saame Varbola linnuse elanikkonnaks
laias laastus 450 inimest. Isegi kui see number osutub valeks (näiteks pole
kõik ahjujäänused kindlasti päris ühevanused, samas ei pruugi kõik
kerisehunnikud olla säilinud), tuleb rahvaarvust kõneldes arvestada ikkagi
sadadega, ehkki pakutud on koguni tuhandele lähenevat arvu. Elu kees – lapsed
tegid majapidamistöid ja aeg-ajalt pättust, vanainimesedki toimetasid
jõukohaste asjadega, koduloomad ajasid omi asju. Millega tegeles aga parimais
aastates rahvas? Ja miks pidid nad üldse kolima tihedalt Varbolasse kokku, kui
mujalgi oli ruumi nii et tapab?
(Kui uskuda arheoloogiakirjandust, siis võib sellise kühmu sees olla muistse ahju vare. Ja neid muhke on siin õue peal veel üksjagu...)
Peamiselt 12.–13. sajandisse kuuluva arheoloogilise
materjali seas on päris palju käsitööle viitavat kraami. Luust ja sarvest
esemed ja tootmisjäägid räägivad igapäevasest luutöötlemisest, millest
lihtsamad asjad olid küllap igaühele piisavalt jõukohased. Mõned luukammide
poolfabrikaadid ja väike rauast saeleht aga näitavad, et Varbolas võis 13.
sajandil elada ka professionaalne kammimeister, sest kammipiide lõikamine oli kogenud
kätt nõudev ülesanne, millega harrastaja kippus jänni jääma. Kaevamistel leitud
savist tiiglid, valuvormid ja valamiskulbid kulusid jällegi ära vasesulamist
asjade tegemiseks, šlakikänkrad sündisid tulisest rauasulatamisest. Tundub, et
meistrimeestest ja -naistest Varbolas puudust ei tuntud.
Nooremal rauaajal oli tavaline, et seal, kus nikerdati
kõikvõimalikku tarbe- ja ilukraami, aeti ka kõikvõimalikku äri. See võis olla
nii hoogne, et nii mõnigi münt pudenes kohmakate näppude vahelt maha, et sajandeid
hiljem saada üles korjatud mõne arheoloogilise kaevaja poolt. Ehkki varblasi
varbolasi oli palju, ei piirdunud nad pelgalt omavahelise kauplemisega, vaid
lubasid ka kaugemat-jõukamat rahvast ennast väisata. On kogunisti pakutud, et
Kasari jõgi koos lisajõe Vardiga, mis voolab Varbola lähistelt mööda, oli
muiste laevatatav – kaubalaevnikele pakkus veetee kahtlemata lisastiimulit laadaplatsile
pääsemiseks. Kuna linnus paikneb Muinas-Harju maakonna suhtes imelikul moel
mitte keskel, vaid kõrvalises servas, siis on ka arvatud, et ehk ulatusidki
Varbola tagamaad lisaks Harjule ka Rävala ja Läänemaa aladele, mis jäävad
samuti sisuliselt kiviviske ulatusse. Kes teab, ehk ongi õigus neil, kes peavad
Varbolat kõigile avatud kauplemiskohaks, kus ei kehtinud teiste Harjumaa
linnustega samad reeglid ja tavad.
(Kaege-kaege - muinasreisikirjade blogi videopostitus number üts! Ringvaade Varbola müüri pealt)
Selline mansaft rahvast pidi suure meisterdamise ja
ostu-müügi-vahetuse kõrval aeg-ajalt ka midagi hamba alla panema, sest raha on
hea asi, aga nälga ta ise ei kustuta. Igapäevane toit tuli ilmselt
ümberkaudsetelt põldudelt – vanad põllujäänused on leitud näiteks kilomeetri
jagu linnusest põhjas – , aga vesi pidi pidevalt ligiduses olema. Kõige parem,
kui see olnuks suisa linnamüüride vahel, sest vastasel juhul kippunuks rahvas
piiramise ajal kiiresti janusse jääma. Varbolased teadsid seda hästi. Õnneks
juhtus linnuseõues tänu paekihtide tektoonilisele rikkele olema üks vesisem
koht (see kõlab peaaegu nagu oleks tegemist vulkaaniliselt aktiivse piirkonnaga
vms, tegelikult oli see tavaline karstilõhe) ning sinna kaevatigi korralik
kaev. Töötegemise tuhin oli nii suur, et kaev sai lõpuks koguni 15 meetrit
sügav. Šahti lehtrina laieneva ülaosa servale laoti paeplaatidest astmed, et oleks
võimalik kindlama jalaga kaevule pääseda. Arheoloogid on kaevu lahti kaevamisel
leidnud põhjast kirve, niinest vakkasid ja tammepuust oletatava sõjanuia otsa. Praegugi
on kaev üsna sügav, nii et niisama nalja pärast serval kõõlumine pole ehk kõige
mõistlikum tegevus, mida ilmtingimata kõigile soovitaksin.
(Kaevušahti üks sein võimaldab sirget vabalangust ilma täiendavate põrkamisteta otse kaevu põhja)
(Kaevu teised küljed on kujundatud astmeliseks, et kaevukukkumine sisaldaks ka naljakaid põrkeid)
* * *
Varbola mõõdus muinaslinna polnud muidugi võimalik vaka all
hoida ning küllap tunti teda nii lähemal kui kaugemal. Ei pääsenud ta ka 13.
sajandi alguskümnendite sõjakeeristest, ehkki Varbola tuli neist välja puhtama
nahaga kui nii mõnigi teine omasugune. 1212. aastaks oli Saksa ristisõdijate
initsieeritud ja läti-liivi abijõududega toimetatav vallutus- ja rüüstetegevus
haaranud juba lisaks Lõuna-Eesti maadele ka põhjapoolseid alasid. Harjumaa oli nendest
pahalastest seni pääsenud, aga pidi peagi taluma vintsutusi hoopis ida suunalt.
Nimelt kui Novgorodi vürst Mstislav kuulis, et ristisõdijad on Järvas ja Vaigas
rüüstamas, kogus ta 15 000 meest (või vähemalt väidab nii Henrik) ning
läks samuti sinna, ent leidmata sakslasi (ma ei tea, mis ta neist üldse
otsis...), liikus edasi Varbola alla, kus võitles varbolastega mitu päeva. Võib-olla
arvas Mstislav, et kui juba tuldud sai, oleks narr ilma saagita koju lontsida,
ning otsustas seega enam-vähem kindla peale minna. Vaist igatahes ei petnud
teda, sest piiramisest tüdinud varbolased lubasid novgorodlastele maksta 700
marka nogaatasid. Nogaataks kutsuti vanasti algselt araabia päritoluga
hõbemünti, üks mark aga oli terake üle 200 grammi. 700 marka võrdus seega 140
kilo hõbedaga! Nagu näha, olid varbolased rikkad nagu kröösused, vähemalt kuni
1212. aastani.
Edasistest aastatest Varbolas ei tea me midagi, kuni 1219.
aastal kinnitasid Põhja-Eestis oma sõjalise kanna uued mängijad – taanlased.
Nad jõudsid ka Varbolasse, aga näib, et mingit erilist kokkupõrget nende ja
varbolaste vahel ei tekkinud. Koguni vastupidi. Taanlased kinkisid linnusele
suisa ühe kiviheitemasina, nii et alistumine võis toimuda väga malbelt. Võib-olla
poleks vallutajad kiirustanud oma sõjatehnika jagamisega eestlastele, kui nad
oleksid teadnud, milliseid tagajärgi see lahkest südamest tulnud tegu endaga
kaasa tõi. Ega esialgu ei toonudki. Asi läks kurjaks alles siis, kui Taani väed
pöörasid 1222. aastal oma ahned silmad Saaremaale. Neil läks küll korda saarel
kivilinnus teha, aga saarlased võtsid end kiiresti kokku ja hakkasid linnust
piirama. Mõned neist reisisid Varbolasse taanlaste (oh irooniat!) kingitud
patarelli uurima ning tulid uute teadmistega koju tagasi, et hakata ise suures
koguses kiviheitemasinaid vorpima. Nende abil oli taanlaste väljaajamine
käkitegu. Ka värskest kivilinnusest ei jäetud kivi kivi peale.
Sellega saarlaste ind ei raugenud. Võidu maitse suus, võtsid
nad ette Mandri-Eesti, mis oli selleks ajaks juba järjest kindlamalt
ristisõdijate käpa alla surutud. Saarlased õpetasid mannermaalastelegi
piiramismasinate ehitamise kunsti ning kogunesid koos harjulaste ja läänlastega
Varbolasse. Seal viibisid mõned taanlased, sealhulgas preestrid, kes
ülestõusnute käe läbi eluga hüvasti pidid jätma. Veidi veider on küll asjaolu,
et needsamad taanlased pidid ju nägema, kui saarlased suht äsja kiviheitemasina
vastu ebatervet uudishimu välja näitasid, aga nad olid kas lihtsameelsed või
polnud neid selsinatsel saarlaste külaskäigu hetkel siiski Varbolas (olid ehk
hoopis metsas marjul või muid taanlaste asju ajamas).
Ehkki üle Eestimaa tõusis üleüldine möll ja sakslaste vere
valamine, läks initsiatiiv 1223. aastal selgelt taas ristisõdijate kätte ning
1224. aasta Tartu vallutamisega said nad kogu Eesti mandriosa uuesti enda
kontrolli alla. Varbola kadus ajalookirjutajate tähelepanu alt, kuid elas oma
elu Taani võimu all siiski edasi. Nii mõnigi ehitusetapp teostati just 13.
sajandi vallutuse järel. Näiteks linnuse praeguseks rekonstrueeritud väravakäik
võidi põhjalikumalt remontida või ümber ehitada alles 13. sajandi keskpaigas, samuti
on õuest saadud mõnigi 13.–14. sajandil moes olnud ehe.
Ajalooridadesse ilmub võimalik vihje Varbolast siiski alles
eestlaste 1343. aasta ülestõusuga seoses. Johann Renner sirvis ja kasutas oma
1550-ndail valminud kroonika jaoks ka ühte vanemat, Bartholomäus Hoenekesele
omistatud 14. sajandi riimkroonikat, kus olnud kirjas, et ööl vastu Jüripäeva mässu
tõstnud eestlased ehitanud peagi Harjumaale kaks linnust. Ühte neist ongi päris
mitmed uurijad pidanud Varbola, teist aga Lohu linnuseks, mille
kaitsekindlustusi segastel aegadel uuendati – kahtlemata võttis see vähem vaeva
ja aega kui nullist uue linnuse püstiajamist. Mida ajaraamatud kahjuks ei
maini, on see, kas nende linnuste juures ka ülestõusu käigus taplust löödi või
läks kogu vaev nagu mutiauku.
Igatahes – kas kokkusattumusest või just nimelt ülestõusu
luhtumisest tingitult jäi Varbola kuskil 14. sajandi keskpaiku viimaks
varemeisse. Vähemalt ei ehitatud talle enam midagi uut juurde. Linnusehoov
muutus elavate elupaigast manaliste maaks. 15.–18. sajandini matsid
ümberkaudsed inimesed siia oma surnuid ning heitsid ajapikku kinnimattuvasse
kaevu ohvrimünte. Kesk- ja varauusaegseid münte leiti kaevamistel ka ühest
lohust, mis samuti olnud arvatavasti algselt allikakoht.
* * *
Aga et mis puutuvad siia muinasreisikirja pealkirjas
mainitud arbujad? Ei puutugi – tundsin lihtsalt sisemist vajadust kaunistada oma
järjekordne grafomaaniline sünnitis teravmeelse hilisuusaegse kultuurilise
viitega. Sest et arbujad on Varbolas...
(Arbuja on Varbolas)
1 comments:
Varbola kohta on päris palju kirjutatud. Näiteks:
Eerik Laid. Varbola Jaanilinn. Muistse Eesti linnused. 1936.–1938. a. uurimiste tulemused. Tartu, 1939.
Valter Lang. Vakus ja linnusepiirkond Eestis. Lisandeid muistse haldusstruktuuri uurimisele peamiselt Harjumaa näitel. Keskus, tagamaa, ääreala. Muinasaja teadus, 11. Tallinn – Tartu, 2002.
Heidi Luik. Luuesemed hilisrauaaja linnamägedel Lõhavere, Soontagana, Varbola ja Valjala leidude põhjal. Linnusest ja linnast. Muinasaja teadus, 14. Tartu – Tallinn, 2004.
Kersti Markus. Kuhu kadus Hertele kirik. Mõtteid Harjumaa haldusstruktuurist 13. sajandil. Kunstiteaduslikke Uurimusi. Studies on art and architecture, 2007.
Evald Tõnisson. Linnamäed ja maalinnad. Tallinn, 1966.
Evald Tõnisson. Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tartu – Tallinn, 2008.
Heiki Valk. The fate of Final Iron Age strongholds in Estonia. Strongholds and Power Centres east of the Baltic Sea in the 11th–13th Centuries. Linnused ja võimukeskused 11.–13. sajandil. Muinasaja teadus, 24. Tartu, 2014.
Ja ei saa me muidugi läbi ka ilma meie peamise allikata Henriku Liivimaa kroonikata, mille seni parim väljaanne ilmus ladina ja eesti keeles 1982. aastal.
Post a Comment