Minu puhul on tavaline, et igat masti muinaspaikadesse satun
ma seoses mõne kontsert-väljasõiduga. Sedasi mitu sääske ühe hoobiga tabades püüan
kasutada ajalist ja materiaalset ressurssi võimalikult kasulikult. Minu ansamblite
kaaslased on õnneks selle omalaadse veidrusega juba harjunud või vähemalt ei
näita nad avalikult välja oma frustratsiooni, et peavad teinekord vantsima sadu
meetreid keset eikusagit väidetavalt eriliselt erakordse muistise juurde, kuid
kus õigupoolest suurt vaadata polegi. Tunnistan, et selliseid olukordi on vahel
ette tulnud küll. Aga mis parata, inimene peab elus taluma kõike, ka
muinsusväärtusi.
Rahvamuusikaansambel Sirgutii võttis tänavu juulis kätte
ning teostas ühe juba paar aastat peades ringelnud plaani – kontsertreisi
Saamimaale. Tee sinna, peaks mainima, polnud teps lühike, sestap olime varunud
sõiduks kokku kaheksa päeva. Teise päeva ennelõunaks jõudsime Jyväskylä linna
kanti Kesk-Soome maakonnas ning siin olin planeerinud pakkuda meile elamuse
heast Soome kunstist.
Linnast umbes 36 kilomeetrit kirde pool loksub vana
Saraavesi (ka Saravesi) – kitsas ja väga sügav järv, millel jääb põhja ja
veepiiri vahele kohati peaaegu 40 meetrit (meie sügavaim, Rõuge Suurjärv, on 38
m sügav). Soomes on muidugi ka märksa sügavamaid veekogusid, rekordiomanik
Päijänne järv näiteks võib uhkeldada lausa 95,3 meetriga. Saraavee naabrusesse
jääb üldse arvukalt suuri järvi ning ta ise on lüli pikast Rautalammi veeteest,
mida teadaolevalt on kasutanud juba 14. sajandi Savo metsades kolajad. Üks järve
nime seletusvõimalusi on nii-öelda „hing” või „liigend” selles veeteeahelas,
kuigi nimi võib pärineda ka kallastel kasvavast sarapuust. Koht, mida meie Saraavee
äärest otsima läksime, veenab paiga tuntuses aga juba palju-palju varem.
(Pilte tegime Tiinaga üksteise võidu. Siin leidub läbisegi meie mõlema tehtuid )
(Sini-sinine Saraavesi)
Soomlastest on meie kaasaegses rahvaluules ringlemas
igasuguseid stereotüüpe, aga nende kunstilembus on jäänud kuidagi kahe silma
vahele. Põhjendamatult! Kunstitraditsioonid ulatuvad sellel kaljusel ja
järverikkal maal aastatuhandete taha, aegadesse, mil tööriistad tehti kivist ja
Väinämöinen oli alles paras beebilõug. Kuna graniidist kaljuseinad on
võrdlemisi kestvad, on nendele loodud maalikunst säilinud tihti tänase päevani.
Soome esimesed kaljujoonised avastas 1911. aastal keegi Jean
Sibelius kõigest paarkümmend kilomeetrit Helsingist. Selle eest püstitati talle
hiljem pealinna torude konglomeraadist koosnev mälestusmärk, mille seos
kaljutaide ehk petroglüüfidega jääb küll võrdlemisi ebaselgeks, kuid eks kunst
olegi alati olnud üks suur tõlgendamine. Leitud Kirkkonummi Vitträski
kaljutaies pidi ootama pool sajandit, kuni avastati järgmine muinaskunsti asupaik,
kuid seejärel said otsijad tunde korralikult kätte ning praeguseks on
kaljujooniste leiupaiku Soomemaal teada juba üle saja. Enamasti koonduvad nad
just Soome lõuna- ja kaguossa. Nende otsimine pole alati meelakkumine, kuna
esiteks on Soome üks igavesti suur maa, teiseks on suur osa sellest kaetud
suurte laanemassiividega ning kolmandaks pole ka iga kaljusein esmapilgul kuigi
kergesti ligipääsetav.
(Sellel pildil on meie bänd juba Helsingis, et vaadata oma silmaga Soome kaljumaalingute esmaavastajale pühendatud monumenti)
Saraakallio (ehk maakeeli Sarakalju) esimese kaljujooniste
rühma avastas 1970. aastatel Heikki Hirvinen ja teise rühma 1989. aastal Pekka
Kivikäs. Kirjanduse väitel on tegemist kogu Fennoskandia poolsaare suurima
kiviaegse kaljutaide kogumiga. Seetõttu oli koht ka teedeatlases ning Google
Maps kaardirakenduses ära märgitud, mis jättis mulje, et küllap juhatavad ka
teeviidad ja korralikud matkarajad meietaolised huvilised kohemaid õigesse
paika. Aga tühjagi! Tõsi, päris viidastamata see teekond ka polnud, sest
kruusakattega autotee ääres juhatas väike laudsilt „Saraakallio” paremale. Jätnud
sõidukid maha, võtsime jalge ette kitsa käänulise matkaraja, mis juhatas meid
läbi kivise madala võsa metsapuude vahele. Otse ees kaugemal aimdus järveorg,
kuid teerada ise hargnes kaheks, mis andis meile suurepärase võimaluse valida
vale haru. Ürgvana rännutarkus ütleb, et sel juhul tulebki ilmtingimata vale
rada valida ning kes olime meie, et talle vastu vaielda?! Vale teerada viis meid
küll sambla sisse uppunud graniidiastangute juurde, aga kaljujooniseid polnud
siin erilist lootust kohata. Kõrgtehnoloogilised navigatsiooniseadmed näitasid,
et olime õigest kohast veidi liiga lõuna poole kaldunud. Püüdsime eksimuse
parandada ning mööda järjekordset vöölaiust kiinakäänalist metsarada ukerdades
jõudsime kohta, kus järsk ja kõrge kaljusein otse järvekallast palistas.
(Puude taga hakkab paistma Saraavesi, aga kus need kaljujoonised siin on?)
(Kas need? Vist siiski veel mitte päris kiviaegsed...)
(Ent siis...!)
Kui ma siin siis viimaks esimest rusket põtra märkasin, teadsin,
et olen kohal. Pea 6600 aastat tagasi loodud ja ilmselt mitme sajandi vältel
täiendatud galerii nautis päikselist suvepäeva ja siravaid järvelaineid nagu
meiegi. Kellegi käsi oli maalinud siia-sinna graniidipinnale punaseid põtru,
inimesi ja teisi kujutisi, mis olid sinna jäänudki, püsides seal kevadeid,
suvesid, sügiseid ja talvi, samal ajal kui kõik ajalooõpikutele sisu loonud
sündmused ja protsessid ajavoolus mööda jooksid. Vere, loomarasva, uriini ja
munadega segatud ookermullavärvi on aidanud säilitada aja jooksul kaljupinnale tekkinud
õhuke ränioksiidi kiht.
(Esimesena tervitas meid see tore pulksarvedega ookerpõder)
Kui palju neid pilte seal siis on? Kuna mitmed kujutised on
ikkagi liiga ebamäärased, hägused ja katkendlikud, siis on pessimistid pakkunud
Saraakallio piltide koguarvuks umbes 50 ja optimistid üle 200. Meie nägime neid
seal heal juhul kümmekond, sest nad pole kõik ühes tropis koos, vaid õigele
kunstiteosele kohaselt on kujutistele antud piisavalt õhku ja ruumi. Paljud
neist on üksikud, mõned ka paaris või pisut suuremates kompositsioonides. Saraavesi
oli ennevanasti palju kõrgema veetasemega ning järvejääl seistes võis täitsa mugavalt
maalida kaljule pilte, mis praegu paistavad eriti kõrgelt. Aja jooksul on vesi
aga mitu korda järsult langenud ning ka uuemad taiesed paiknevad madalamal. Sedaviisi
moodustavad kaljumüürile kantud maalingud mitu horisontaalset vööndit, millest
kõrgemal olevad on iidsemad ja madalamad uuemad.
Lähikonnast on teada maalingutega üheaegne asulakoht, kust
on leitud meilgi levinud kammkeraamiliste savinõude tükke, ning kalmistu.
Muide, ka haudadesse on mingil põhjusel puistatud ookermulda, nii et selle
värvi kasutussfäär ei piirdunud kaugeltki vaid kaljuseintega.
Põdrad olid nooremal kiviajal põhjamaade inimeste jaoks olulised
ulukid. Suurest loomast läks kasutusse kõik – liha potti, nahk ülle, luud-sarved
tööriistadeks ja iluasjadeks, rupskid samuti kas potti või penidele. Lisaks on
põder ka muidu ilus suur loom, sellepärast pole imestada, et muinaskunstnikele
meeldis teda maalida. Saraakalliol on nii terviklikke põdrasiluette kui ka
katkendeid, sealhulgas üks visand, mis on piirdunud tagajala kujutamisega.
Enamasti on maalitud sarvedeta emasloomi. Nähtavasti oli põdral ka oma roll
kiviaja inimeste maailmapildis ja muinaslugudes. Võib-olla on teda mõnel pool koguni
peetud rahva müütiliseks esivanemaks, nagu oletab näiteks Pekka Kivikäs. Kui nüüd
kellegi mõte läheb soomlaste eneste hüüdnimele eesti rahvakeeles, siis kutsun
ettevaatusele ja lisan, et tegelikult on põdrad kiviaegses kaljukunstis kõige
populaarsemad hoopistükkis Rootsis. Soome levinuim motiiv on inimene ise.
(Veel üks põdralehm)
Niisiis – inimene. Lakooniliste põhijoontega inimkeha –
kriipsujuku – kujutamise tehnika on sündinud juba neil kaugeil päevil. Saraakalliol
näiteks on terve kompositsioon reas seisvatest kriipsuinimestest, küljega
vaataja poole. Jalad hajuvad pildi allosas küll ära, kuid pead, käed ja
tagumikud on täitsa äratuntavad. Näib, et terve kamp on jäädvustatud rivitantsu
(ilmselt jenka) hetkel.
(Jenka on Soomes väga populaarne tants ning nagu me pildilt näeme, ulatuvad selle juured aastatuhandete taha)
Ühed mu isiklikud lemmikud on käejäljed. Veripunased viipeasendis
kämblad annaksid justkui edasi aastatuhandete taguste inimeste tervitused. Sarnaseid
kujutisi leidub üle kogu maailma ning käe jäljendi kandmist seinale peetakse
üheks vanimaks kunstitehnikaks. Kõik on iseenesest väga lihtne – suskad käe
värvipotti ja siis plärtsti seinale. Sarnast eneseväljendusmeetodit on
tarvitanud ka miljonid väikelapsed oma kunstikarjääri algaastatel (tihtipeale
vanemate võhiklikuks nördimuseks).
(Käed ütlevad "Tsau!" Nende all on aimatud veel ühte põdrakujutist. Alumine osa kaljupinnast on lihtsalt punase värviga kokku määritud)
Siis on seal veel sellised omapärased ülespoole piidega kumeraid
kamme meenutavad pildid. Neid on enamasti seletatud paatideks, kus pikas venes
istub rida kriipsjaid sõitjaid, kuid mõnel juhul võivad nad kujutada ka põdra
laiu sarvekroone. Seda on tähele pandud mitmel pool, et need
harjad-paadid-sarved paiknevad sageli paarina üksteise kõrval. Leidsime sellise
tandemi ka Saraakallio kõrgelt valgelt seinalt. Aga kuhu on need paadid teel? Kas
koos oma loojatega Toonela vetele?
(Kõrgel valgel seinal triivivad üksteise kohal kaks rahvast täis paati)
(Saraakallio kuulsamaid taieseid - põdrapeaga vene)
Vahel esineb Soome kaljukunstis siksakjooni, mis meenutavad
looklevaid madusid. Viimased on esindatud ka Eesti kiviaja kunstis – tõsi,
mitte küll kaljutaides, sest neid meilt veel leitud pole – , ent kuulsaim
esindaja on Narva kandist Tõrvalast leitud sarvest rästikukuju. Mürgise ja
salalisena on rästik olnud muiste austatud ja kardetud olend, tal on olnud
ligipääs üla- ja alailma. Saraakallio maduussi kõrval on üks teine olend,
kelles on nähtud kas a) sisalikku või b) looduse poolt heldelt varustatud meest
profiilis.
(Siksak on maduuss, tema kõrval on profiilis sisalik või soliidne meesterahvas)
Iga Fennoskandia kiviaja kaljukunsti esindaja on omanäoline.
Eri piirkondades on olnud omad vaatenurgad ja eelistused, lisaks on maale
loodud mitmesaja aasta jooksul, mil eelistused jõudsid kindlasti muutuda. Näiteks
Karjalas Äänisjärvi kaldal nii populaarsed pika kaelaga veelinnud on Soome
kaljukunstis õigupoolest väga-väga haruldased. Samuti on siin harva maalitud
kalu, kes ometi olid toonase rahva igapäevasel toidulaual. Ei näinud meiegi
Saraakalliol ei veelinde ega kalu.
Isegi veidi kahju on, et meil Eestis pole graniitkaljusid,
sest vastasel juhul oleksime kindlasti samuti omad esimesed kaljumaalingud juba
ammu leidnud. Soome omad pole sugugi meist teab kui kaugel, tegelikult leidub
neid üksjagu kohe Soome lahe põhjaranniku lähistel. Aga meie pankrannikud ja
liivakivimüürid kipuvad kogu aeg pudenema ning selge see, et sellistele
pindadele saab heal juhul luua vaid hetkelist perfoormants-kunsti, mitte
ajatuid väärtusi. Mõni aasta tagasi lõi laineid küll üks Karula kiriku seinas
olev kivi, millele keegi andekas käsi oli uuristanud kaks linnupeaga jalutajat,
kuid selle seos kiviajaga osutus siiski väga kahtlaseks. Mis siis ikka, tutvugem
siis oma ülelahenaabrite kunstipärandiga. Nad on siinsamas.
(Saraavesi ja Saraakallio - ajaprooviga kunsti galerii)
1 comments:
Põhilise tarkuse Soome kaljutaide kohta sain siit:
Pekka Kivikäs. Rock Paintings in Finland. – Folklore. Electronic Journal of Folklore. Vol. 18 & 19. Tartu, 2001.
Võtsin abiks ka mitmeid Vikipeedia artikleid, eeskätt need:
Suomen kalliomaalaukset
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_kalliomaalaukset
Saraakallion kalliomaalaukset
https://fi.wikipedia.org/wiki/Saraakallion_kalliomaalaukset
Post a Comment