Tallinna tänavat Tartus pole, aga Riia tänav on. Seda mööda
tasapisi lõuna poole sõites tuleb 245 kilomeetri pärast vastu Väina jõe kallas,
kus kõrguvad Lätimaa pealinna Riia tornid.
Võib järeldada, et vanal ajal, kui vanajumal Tartu tänavatele
nimesid pani, oli Riia meil hulga tähtsam kui Tallinn. Nii oligi. Riia oli
mitusada aastat jutti Liivimaa kubermangu pealinn, valitsedes kogu lõunapoolset
osa tänasest Eestist Sõrve säärest Lohusuuni (ainult Setomaa jäi välja). Keskajal,
eriti 13. sajandil, kandis Riia kristliku misjonikantsi tiitlit ja kohust, kust
ümberkaudsetele paganarahvastele – liivlastele, latgalitele, eestlastele ja
teistele – jumalasõna levitati. Samuti on linn olnud läbi mäletatavate aegade
Läänemere idakalda maade tähtsamaid sadamaid ning kaubandusmetropole.
„Aga mis oli päris alguses?” küsib nüüd teadmishimuline
lugeja ja õigesti küsib. Tõepoolest – millest on üldse nii vägev linn, nagu
Riia, siia ilma idanenud? Vastamaks kas või osaliselt sellele küsimusele, on paslik
teha Riia kauni vanalinna tänavail üks väikene muinastiir ning püüda aimata
paiku, kus kogu lugu rohkem kui 800 aastat tagasi alguse sai.
Tasa sõuad, kaugele jõuad. Riia linna algus oli üsna
tagasihoidlik. Kuigi Liivimaa ristisõja ajaloo talletaja preester Henrik
kirjutab nõnda: „Ja samal suvel [1201] ehitatakse Riia linn avarale väljale,
mille kõrval võis olla laevasadam” (V, 1), ei maksa arvata, et kõik praegused
kuus linnaosa 307 ruutkilomeetril oleks ühe hooajaga üles laotud. Kaugel
sellest! Isegi võrdlemisi tillukese vanalinna valmimiseks jäänuks ühest suvest
ilmselgelt väheks. Pigem võib arvata, et mainitud aastal sai Riia keskaegse
Lääne-Euroopa mõttes ametlikult päris linnaks oma linnaõiguse, rae ja muu
säärasega (esimesena Baltimaades) ning küllap hakati ka innuga ehitamisega
pihta, aga veidigi suurejoonelisemad projektid, nagu kirikud, maahärrade
residentsid ja linnamüür, võtsid kindlasti rohkem aega. Toona ei teadnud
läänest pärit ristisõdijad ja kaupmehed, kes linna ehitasid, veel kuigi hästi,
milliseks nende kätetöö kujunema saab – kristliku kiriku positsioon oli siis
enam kui ebakindel – , ent aja jooksul kujunes Riiast aina tugevam ja tähtsam
asula nii läänest pärit kõrgkihile ja linnakodanikkonnale kui ka
ümberkaudsetele põlisrahvastele.
("Kas sa Riia linna tahad näha?" Tavaliselt järgnes sellele küsimusele kibe kõrvust tõstmine. Parema vaate saamiseks soovitan siiski Riia Peetri kiriku torni)
Henriku eelpool toodud tsitaadi sõnastus võib jätta mulje,
justkui hakati linna ehitama tühjale platsile. Tegelikkus oli veidi teine ja ka
Liivimaa kroonika ise annab Riia varasema olukorra kohta väikseid vihjeid. Juba
1198. aasta sündmustest pajatades mainib ta, et tulevase linna asukohta
kasutati sõjavägede kogunemiskohana (II, 4–5). Samuti kutsus Liivimaa piiskop
Albert 1200. aastal arvatavasti just Riia kohale kokku liivlaste vanemad
ettekäändel, et tuleb üks äge joomaõhtu, ning pani nad ühte suurde majja kinni,
laskmata neid enne välja, kui liivlased andsid talle oma pojad pantvangideks.
Sedamoodi tagas Albert liivi ülikute ustavuse. Samuti näitasid liivlased talle
kätte planeeritava uue linna asukoha, mida nad Riiaks nimetasid (IV, 4–5). Sellest
näeme, et kohanimena oli Riia juba kindlasti enne 1201. aastat olemas. Niiviisi
kutsuti eelkõige üht Väinasse suunduvat jõge (kroonikas ka järveks hüütu),
mille kaldale rajati sadam.
Henriku kroonika ja teised kirjalikud ajalooallikad on väga
väärtuslikud Riia tekkeloo tundmaõppimiseks, kuid arheoloogia pakub neile
olulist täiendust, kuna alles tänu maapõues peituvale võime selgemini mõista,
kus miski täpsemalt asus. Õnneks on aastakümnete jooksul osatud piisavalt
tähele panna mullas leiduvat, mistõttu on joonistunud umbkaudne pilt Riia
noorusaastatest, millest isegi vanad klassikud pole kõike märganud kirjasõnasse
raiuda.
Hüppame nüüd oma jutuga kolmandasse aastatuhandesse. 2017.
aasta 8. aprillikuu päeval avanes meill hea võimalus teha enda jaoks Riia linn
tuttavamaks, eelkõige selle osas, mida silm esmapilgul alati ei märka. Ajendiks
Riia külastamisel oli iga-aastane postfolgi festival „Gaviles”, kus astub üles
erinevaid väga põnevaid rahvamuusikat väänavaid kollektiive ning mida siinkohal
samuti häbitult reklaamin (vaata näiteks FB-lehte https://www.facebook.com/festivalsgaviles/).
Enne kontserti oli piisavalt aega, et vanalinnas ringi lipata. Riia asutusloo
sünnipaikade leidmisel aitasid meid kaks allikat – Marika Mägi raamatu „Rafala.
Idateest ja Tallinna algusest” neljas, Edvards Puciriussiga kahasse kirjutatud
peatükk Väina jõe äärsetest muinasaegsetest keskustest ning kohe toomkiriku
kõrval asuv Riia Ajaloo- ja Navigatsioonimuuseum, kuhu oma sammud otse
bussijaamast seadsin.
(Kohad, millest tekstis ja piltides juttu tuleb. Numbrid tähistavad konkreetseid kohti. Sinine vonklev joon näitab kunagist Riia jõe sängi, roosad latakad on muinasaegsed külaasemed ning kollane latakas Vana mäe umbkaudset asukohta. Kaardipõhi Google Maps).
Riia asukoha valikul olid olulised mitu faktorit, aga
esmakohal on vaieldamatult Väina jõgi [1]. Voolab vaikselt, tundmata ta
vägi. 1020 km pikkusel jõel jääb Riia kohal merrejõudmiseni veel 15 kilomeetrit.
Tema kallastel leidsid head äraolemist juba esimesed mandrijää kannul põhja
nihkuvad põhjapõdrakütid, rauaaja lõpusajanditel valitsesid Väina ehk Daugava
jõe alamjooksu liivlased (eristamaks neid näiteks Koiva kandi liivlastest,
nimetatakse neid väinaliivlasteks), ülesvoolu jäid praeguse Läti alale Koknese
ja Jersika vürstiriigikesed, Valgevene alal aga Polotsk. Tegelikult pole Väina
sugugi nii malbe ja tüüne, kui Riia linna kaldapromenaadil patseerides paistab;
temas on mitmeid rahutuid kärestikke, mis tegid laevaliikluse keeruliseks, sest
paadid ja kaubad tuli kas köitega üle kärestike sikutada või lohistada hoopis
mööda kallast rahulikuma veeni. Nõukogude ajal Riiast natuke ülesvoolu ehitatud
hüdroelektrijaam paisutas vee nii üles, et arvukad kaldapealsed liivi
muististed jäid vetevoogude alla. Nende kunagine vägev Daugmale linnamägi on
küll veel kuival, kuid vesi närib küngast aina väiksemaks, kuni lõpuks ei jää
temast midagi alles. Daugmale linnusest kirjutasin pisut rohkem ühes paari
aasta taguses reisikirjas, kui teel Määrimaale temast kaugelt möödusin: http://uputaja.blogspot.com.ee/2015/08/maarimaa.html.
(Väina on ikka päris lai. Arvuta, mitu sinikaelparti mahuks korraga jõe peale ujuma!)
Daugmale hiilgepäevade aegu 10. sajandist 12. sajandi
keskpaigani pole meil Riiast veel väga palju rääkida. Alles 12. sajandi teisest
poolest viitavad arheoloogilised leiud selgemalt inimtegevusele kohas, kus
Väina jõkke suubus paremalt poolt väike käänuline lisajõgi. See Riia- ehk
Rīdzene-nimeline jõeke [2] oli oma suudmekohas ometi piisavalt lai, et mahutada
ka merelaevu, sellepärast kutsuti teda siin hoopistükkis järveks. Nagu Henriku
kroonikast juba teame, oli sadam tulevase linna asutamiseks määrava tähtsusega.
Muide, Riia jõge enam pole. Nii nagu Härjapea jõgi on
Tallinnas surutud põranda alla, täideti kokkukuivav Riia jõgi 18.–19. sajandi
jooksul pinnasega ning ehitati hooneid täis. Kui ei teaks, siis ei oskaks jõe
kunagist asukohta enam üldse tähele panna. Vähemalt üks selge jälg on jõest
maastikul ometi säilinud. Kalēju tänav, mis Liivi väljaku juures (sellest
edaspidi lähemalt) muutub Meistaru tänavaks, teeb vanalinnas korraliku kaare, millel
muidu poleks üldse mõtet, ent teades, et kunagi jooksis tänav mööda Riia jõe
paremkallast, laheneb müsteerium sedamaid. Niiviisi hoiab keskaegne tänav
endiselt meeles kunagisi maastikuolusid.
Väina jõe ja Riia jõekääru vahele jääb niisiis maaneemik, kuhu
linn omal ajal kerkiski. Neemikut eraldasid „maa” poolt kõrged liivluited ja
küngas, millele on antud erinevaid nimesid – Vana mägi, Liivamägi, Kube mägi
[3]. Henriku sõnul elanud Vanal mäel mõnda aega Kuramaalt Venta jõe kallastelt naabrite
poolt lahkuma sunnitud võndlaste rahvakild, enne kui kuralased nad ka siit minema
kihutasid. Viimaks leidsid võndlased Põhja-Läti alalt Võnnu ehk Cēsise all endale rahulikuma paiga. 17. sajandil otsustati Riia Vana mägi
militaarkaalutlustel ära viia (künkalt olnuks vaenlasel hõlbus Riia
linnamüüridele paha teha) ning järgmise aastasaja lõpuks oli plats tasane, nagu
poleks selle koha peal kunagi mingit mäge olnudki.
(Raske on pildistada mäge, mida enam ei ole. Tulgu kujutlusvõime meile siin appi! Oletame, et puude taga pole tegelikult mitte hooned, vaid lai küngas - Vana mägi. Foto on tehtud Vanšu tiltsi ehk Vantsilla pealt)
Kaevamistel on Riia vanalinna alalt leitud koguni kaks
muinasaja lõpu külaaset. Üks neist jäi peaasjalikult Väina kaldale, üsna
Riia jõe suudme lähedale [4]. Teine paiknes mõnisada meetrit eemal Riia jõe
paremkaldal [5]. Praegu asub selles kohas Alberti plats, Liivimaa kolmanda,
eelkäijaist edukama misjoni ja vallutusega silma paistnud piiskopi mälestuseks
nimetatud väike väljak. Arheoloogid on siin viie meetri paksusesse kultuurkihti
tungides leidnud kivikollete ja laudpõrandatega puithoonete jäänuseid, nende
vahelt aga laudsillutistega teid ja vitsakubudest ehitatud heitvee
äravoolusüsteeme. Muist neist pärineb kindlasti ka keskajast. Niiske pinnas on
puidu vastu lahke olnud ning teda hästi säilitanud. Maasse jäänud esemetest põnevaim
on vahest üks puust habemiku mehe kuju, mis võib portreteerida mitte tavalist
surelikku, vaid hoopis mõnda vanaaegset jumalust või muud taolist tegelast. Kes
soovib temaga lähemalt tutvust teha, seadku sammud Riia Ajaloo- ja Navigatsioonimuuseumisse.
Puust nikerdatud inimkujulisi kujusid on Riiast leitud teisigi, nii et ju neil
muinasriiglastel ikka mingi teema nendega oli. Põnev igatahes.
(Alberti plats, üks Riia tekkekoldeid)
(Auväärt piiskoppi Albertit peetakse siin ikka meeles)
Alberti platsi kandis võis olla ka üks vanimaid sadamakohtasid
[6]. Merelt tulev laev, oli siis tegemist Saksa kaubakoge või saarlaste piratica’ga, sõitis Väinat mööda üles
ning keeras siis vasakule Riia jõe (alias järve) suudmesse, kus olid ehitatud
randumiseks vajalikud paadisillad. On teada, et seda sadamakohta tarvitati kohati
veel Põhjasõja ajalgi.
(Kalēju tänava ots Alberti väljakult, kus ennevanasti võis asuda jõesadam, linna olulisi ühenduspunkte muu maailmaga)
Väina-äärse küla kohta on rohkem teadmisi kogutud Peldu ja
Ūdensvada tänavate nurga peal kaevates. Alberti platsilt leitud külast ta just
kolossaalselt ei erine – ikka needsamad laudpõrandate ja kividest
küttekolletega ristpalktared. Ühe hoone seinapalgi otsale oli asetatud kaks männikoorest
võrgukäba. Taas lähevad mõtted üleloomulikele radadele, antud juhul siis
mingile ehitusohvrile (noh, selleks et maja ikka hästi püsti seisaks ja sooja
hoiaks ja et katus vihma peaks jne). Nende võrgukäbadega on veel see tore asi,
et sageli on neile peale kraabitud omanikumärk, et kalurid juhuslikult valesid
võrke välja ei hakkaks sikutama. Siinjuures meenub mulle, et Eesti vanimaid
peremärke teatakse alles 17. sajandist, kuigi ka mõned eelkõige linnadest
leitud keskaegsed asjad – puust nõud, tünnikaaned jms – on varustatud
valmistaja või omaniku tunnusmärgiga. See on igal juhul teema, mis väärib
eraldi süvenemist.
(Peldu ja
Ūdensvada tänavate ristumiskohal on arheoloogid kühvlid munakivisillutise alla löönud ning leidnud jälgi Väina-äärsest külast. Jõgi ise paistab taamal)
(Kui saaks vaid jalutada maa alla ja näha ise jälgi muinaskülast, mis asus just siin, Väina paremal kaldal! Liiklusmärk küll jutskui lubab seda, kuid juhib muinsushuvilised lihtsalt autotee alt läbi, pakkumata vähimatki võimalust tutvuda kultuurkihis leiduvate imedega )
Kas Henriku kroonikas mainitud suur maja, kuhu liivi vanemad
peo ettekäändel meelitati, asus Väina- või Riia-äärses külas või hoopis
kolmandas kohas, sellele pole arheoloogia ega ükski sõsarteadus suutnud seni täit
selgust tuua. Peame teadmatuses kuidagimoodi edasi elada...
Nüüd, kus oleme tutvunud Muinas-Riia elurajoonidega, on
paslik aeg uurida selle surnurajoone. Sest keegi meist pole ju igavene; kord
saame me kõik tagasi mullaks. Riia vanimad nekropolid on leitud peamiselt
keskaegsete kirikute juurest. Teatavasti on vanalinnas kolm teistest kõrgema
torniga kirikut, mis juba vanadel aegadel linna silueti ränduritele ja
seilajatele tuntuks tegid. Need on Jakobi kirik, Toomkirik ning Peetri kirik. Toomkirik
[7], tartlastegi jaoks koduse tellisgootika esindaja, on neist kõige tähtsam.
1211. aastal piiskop Alberti juhatusel ehitatud pühakoja välismüüride juures on
kaevatud päris usinalt ning tähelepanelikule pilgule ei jää praegusest tänavatasemest
sügavamad kaevandid sugugi märkamata. Pole üllatav, et kirikut ümbritsev
maapind on matuseid täis, kuid sealjuures võivad vähemalt mõned neist olla vanemad
kui kirik ise. Päris kindlalt seda muidugi ei tea. Surnutele hauda kaasa pandud
esemetest on leitud sõlgesid, kaela- ja käevõrusid, sõrmuseid, hobusekujulisi ripatseid,
merevaigust helmeid, kaelarist ning isegi kirveid. Laias laastus võib need
ajandada 12.–13. sajandisse.
(Riia peamised keskaegsed maamärgid - vasakul punase katuse ja valgete müüridega linnus, siis rohelise torniga Jakobi kirik, keskel massiivne Toomkirik ja paremal Peetri kirik)
(Toomkirik, Vana-Liivimaa kiriklik süda)
(Toomkiriku kõrval on pärast arheoloogilisi kaevamisi jäetud augus hea võimalus tajuda, kui palju on viimase 800 aasta jooksul maapind siin inimsagimise tulemusel tõusnud. Siit need matused - aga mitte ainult! - leitud ongi)
Matuste kõrval paljastusid Riia Toomkiriku seinte kõrvalt ja
alt veel ühed märksa mõistatuslikumad leiud, mida esiotsa kalmistuga seostada
ei oskakski. Mitmed tuleasemed, postiaugud ja lohud, millest näiteks ühte oli
asetatud nähtavasti ohvriks hobuse pealuu. Ei kõla just kuigi kristlikult, eks?
Mingi puupostidega – neid leidus nii üksikult kui ridadena – plats, kus
tossavad lõkked ja tuuakse hobuohvreid (ja kõigele lisaks maetakse inimesi –
eeldusel, et osad matused on postiaukude ja tuleasemetega samaaegsed), toob
tänapäeva arheoloogi kujutlusse kohe pildi mingist rituaalide läbiviimise
paigast. Kas siia võis teatud aegadel kokku koguneda rahvast lähemalt ja
kaugemalt, et läbi viia toona olulisi tavasid ja kombeid ning võib-olla vahel omavahel
nõu pidada? Seda kõike on tõepoolest oletatud. Siis pole ka toomkiriku asukoht
päris huupi valitud, vaid see on ehitatud nimme varasema pühapaiga peale. Kaks
Väina ja Riia jõgede äärset küla, millega ennist tutvusime, jäid sellest
kummalisest postide ja lõketega platsist veidi eemale ida poole, nende ja
oletusliku pühapaiga vahele jäi pisut niiskem vöönd. Postiaukudes olevad
palgijäänused on dateeritud 11. sajandi lõppu ja 12. sajandisse, olles
tõestatult ühed vanimad muinasjäljed Riias.
Taoline silmapaistev pühapaik tõstnuks kindlasti Riia
tähtsust ümberkaudsete piirkondade silmis juba muinasaja lõpul. Kuid vaatame
asja korraks ka teise nurga alt. Mis siis, kui väljakaevatud postijäänused ja
tuleasemed polegi midagi hirmus eriskummalist? Ega neid muidugi päris iga
muistse külaaseme juurest leitud pole, aga ega siis ka kogu asula
territooriumit reeglina läbi ei kaevata. Sellepärast me õieti ei teagi, kas
Riia Toomkiriku juurest leitu on ikkagi midagi erakordset või leidus igas külas
sarnane kultuskoht (kasutan siin sõna „kultuskoht” peaasjalikult vaid iseenda
närviajamiseks, sest mulle see väljend tegelikult üldse ei meeldi).
Vana matusepaik on teada veel Peetri kiriku
ukseesiselt platsilt [8]. 13. sajandile viitavad tinaehted (muide, tina säilib
maapõues üldiselt kohutavalt halvasti), klaasist käevõru ja vööosad. Ent puudub
garantii, et tegemist on ilmtingimata juba enne sakslasi rajatud kalmistuga. Kirjanduses
on juttu ka veel matusepaigast otse Riia Raekoja platsil [9], aga midagi
lähemat ei oska ma selle kohta praegu kosta.
(Peetri kiriku ümbrus on tegelikult vana kalmistu. Inimesed ja autod Riia esimeste elanike haudadel)
(Raekoja plats oma kuulsa Mustpeade Majaga. Sillutis peidab siingi surnukehi, vana aja inimeste maiseid säilmeid)
Ühe teema jätsin ma nimme päris viimaseks. 12.–13. sajandi
Läti oli toonaste suleseppade kirjutatu põhjal rahva poolest kirev kant, märksa
mitmekesisem kui meie maa. Latgalid, semgalid, seelid, liivlased, kurelased,
võndlased... Erinevaid etnilisi rühmi oli usutavasti rohkemgi kui me nimetada
oskame. Kes neist võisid Riia külasid, kalmistuid, pühapaika, sadamat ja muud
juurdekuuluvat enda omaks pidada?
Väina alamjooksu valitsesid väinaliivlased. Just liivlased
olid kokku tulnud Riiga, kus nad siis suurde majja luku taha pandi ning
pantvangide andmisega piiskopile ustavaks sunniti. Ka olid just liivlased need,
kes linna ehitamiseks koha kätte näitasid. Jäme ots oli Riias seega kindlalt
liivlaste käes.
Peamiselt arheoloogilistele esemetele toetudes on mitmed
Läti mineviku-uurijad püüdnud välja tuua ka kuralaste ja semgalide osa
Muinas-Riia elanikkonnas. Kuna ei kuralased ega semgalid ela Väina suudmest
kuigi kaugel, siis tundub piisavalt usutav, et läänest ja lõunast (vastavalt
kuralaste ja semgalide põlisaladelt) võis inimesi asuda Riiga. Iseasi, kas just
siis, kui siin olid veel vaid kaks külakest, aga linna rajamisest alates
kindlasti. Veelgi lihtsamalt liikusid mainitud piirkondadest tänu kaubasuhetele
asjad, needsamad asjad, mille põhjal arheoloogid on varmalt teinud järeldusi
(võiks öelda, et pahatihti ennatlikult) omanike etnilise kuuluvuse kohta.
Linnad on juba päris algaegadest alates olnud
paljurahvuselised katlad. Äkki ei eksi me tõest palju kõrvale, kui räägime
Riiast kui väinaliivlaste alal ja kontrolli all olevast kohast, kuhu üsna pea,
eriti 13. sajandi algul, hakkas kogunema rahvast mujaltki – Kuramaalt ja
Zemgalest, ent muidugi ka Põhja-Saksamaalt, kust Liivimaale seilas ristisõdijaid,
kaupmehi, käsitöölisi, vaimulikke ja teised, kes ühel või teisel põhjusel soovisid
siduda oma elu ja saatuse selle Neitsi Maarjale pühendatud maaga. Riia kasvas
suureks.
Tänapäeval on veidi palju eeldada, et Riias kolades võiks
tänavatel veel liivi keelt kuulda. Kuigi linn on kaasaegse liivi kultuuri üks keskpunkte,
on keelemõistjate arv võrreldes läti, vene ja mitmete teiste keeltega ikkagi
tilk meres ja liivatera kõrbes. Tõsi, meil õnnestus kuulda ka natuke liivi
keelt, aga see sündis mitte päris juhuslikult.
Siiski pole liivlaste pärand Riias sootuks ära unustatud ja
maha salatud. Vanalinnas mööda Kalēju tänavat kõmpides avaneb peagi tore väike Liivi
väljak [10]. Haljastuse ja välikohvikute sekka on koha leidnud ka üks
omapärane inimnäoline kivimürakas. Tegemist on 19. sajandil Väina äärest leitud
kivipea koopiaga. Oletamisi 5 –6. sajandist pärinevat originaalpead hoiti pikalt
toomkiriku muuseumis, kuni – arvatavasti kiriku mitte just kõige heldema
suhtumise tõttu igasugustesse paganluseaja iidolitesse – maeti see toomkiriku
aeda maha. Alles 2000. aastal leiti kivipea taas üles ning ta elab nüüd
turvaliselt Riia Ajaloomuuseumis (lisainfot pea kohta leidsin http://riga.im/tour/stone-head/). Kuna
suurem osa jumalusi ja teisi üleloomulikke olendeid on loodud inimese näo
järgi, siis vaatab meile siin Liivi väljakulgi vastu muistse Väina-äärse
elaniku portree või vähemalt kunstiline tõlgendus sellest. Kas see
inimene/jumalus oli ka liivlane? Hoolimata korduvast pärimisest hoidis pea oma
suu vähemalt sellel teemal kindlalt lukus.
1 comments:
Loetud ja jõudumööda kasutatud kirjandus:
Heinrici Chronicon Livoniae. Henriku Liivimaa kroonika. Tallinn, 1982.
Marika Mägi, Edvards Puciriuss. Keskused Väina alamjooksul: Daugmale ja Riia. – Marika Mägi. Rafala. Idateest ja Tallinna algusest. Tallinn, 2015.
Post a Comment