Üks põhitõdesid,
milleni iga rändaja varem või hiljem jõuab, on, et kõiki teid ja radu ei jaksa
mitte kunagi läbi käia. Kuhu iganes sa ka ei läheks, ristub sinu tee alati mõne
suurema või väiksema teega, mis käänab peagi pilgu alt tundmatusse. Ning ehkki osad
neist lõpevad tõepoolest õige pea (vähemalt esmapilgul) täiesti suvalises
võpsikus või põlluservas, jääb ometi üle ka terve rida neid, mis ka tegelikult
kuhugi välja viivad. Ainult et me ei saa kunagi täielikult teada, kuhu.
Leppimine
teadmisega, et paljud teed jäävadki igaveseks saladuseks, on üks meie elu suuri
õppetunde.
Kaardid ei loe.
Kes on veidi põhjalikumalt kokku puutunud nii elava maastiku kui maakaartidega,
teab hästi, kuivõrd vähe ütlevad kaardid tegelikult päris maailma kohta. Kaarti
võib küll ka kodus kamina ees või arvutist vahtida, aga me ei saa sellest veel eriti
targemaks. Nii et lõpuks ei jää ikkagi midagi muud üle, kui järgida järjest
tugevamat südame tõmmet ning taas tee ette võtta. Sest niisama juhuslikult
sinna sattuda ei pruugi.
Üks selliseid
kante, kuhu juhuslikult naljalt ei satu, vaid kuhu tuleb spetsiaalselt minna,
on Tõrva linnakesest umbes 13 km lõuna pool olev Valgjärv. See on üldse üks
üsna omaette ja vaikne maanurk Mulgimaa idaosas, mille küngaste vahele see
kaunis ja paiguti väga sügav (kuni 28 m) veesilm end peitnud on. Mõni
kilomeeter lõunas lookleb juba Läti piir. Meid Tiinaga meelitasid 23.
novembrikuu päeval järve äärde aga iidsed veealused saladused.
(Isegi hilja novembrikuus on Valgjärv täitsa ilus)
Juba vanarahvas oli tähele pannud, et järve põhjas on midagi. Räägiti jutte vee alla vajunud lossist, mis viis endaga kaasa kogu pulmarahva eesotsas õest-vennast pruutpaariga (sarnane jutt käib ka mulle tuttavama Porkuni järve kohta). On kõneldud ka sellest, kuidas mõistatuslikud järveelanikud olevat kutsunud kalurite paadist kalad vette tagasi. Kuna neid jutte kinnitasid kaude ka veesügavusest paistvad palgijupid, siis on mõned uudishimulikud proovinud üht-teist järvepõhjast välja tuua. Juba 1640. aastal olevat mõisnik von Anrepi kamandusel Valgjärvest asju välja toodud. Kuna kuulud jõudsid Koorküla kandist ka kaugemate õpetatud meeste kõrvu, käisid 19. sajandil Valgjärve saladustega tutvumas sellised prominentsed nimed nagu Hugo Treffner (kes tollal heas vormis tudengina ka palkide vahele sukeldus) ning Tartu Ülikooli mineraloogiaprofessor ja arheoloog Constantin Grewingk.
Juba vanarahvas oli tähele pannud, et järve põhjas on midagi. Räägiti jutte vee alla vajunud lossist, mis viis endaga kaasa kogu pulmarahva eesotsas õest-vennast pruutpaariga (sarnane jutt käib ka mulle tuttavama Porkuni järve kohta). On kõneldud ka sellest, kuidas mõistatuslikud järveelanikud olevat kutsunud kalurite paadist kalad vette tagasi. Kuna neid jutte kinnitasid kaude ka veesügavusest paistvad palgijupid, siis on mõned uudishimulikud proovinud üht-teist järvepõhjast välja tuua. Juba 1640. aastal olevat mõisnik von Anrepi kamandusel Valgjärvest asju välja toodud. Kuna kuulud jõudsid Koorküla kandist ka kaugemate õpetatud meeste kõrvu, käisid 19. sajandil Valgjärve saladustega tutvumas sellised prominentsed nimed nagu Hugo Treffner (kes tollal heas vormis tudengina ka palkide vahele sukeldus) ning Tartu Ülikooli mineraloogiaprofessor ja arheoloog Constantin Grewingk.
20. sajand tõi
Valgjärvele uued huvitujad. Alates 1950. aastatest on Valgjärve keskosa
madalas, kõigest 1–3 meetri sügavuses vees solberdanud tuukrid ja
akvalangistid, sealhulgas on seal võrdlemisi hiljaaegu snorgeldanud Valga
maakonnast pärit arheoloog Pikne Kama (Pikne Kama suuline teade autoritele juba
sama päeva õhtul). Umbes 700 ruutmeetri suurusel alal järve kitsas keskosas on
nende silmad näinud igasugu imeasju, mis vanadest aegadest on järvepõhjas meie
päevini säilinud. Palgid, postid, vaiad, süsi, kivid, savipottide tükid. Veealustest
linnavaremetest viis järve läänekaldale kaks kõrvutist vaiarida, mis võisid
pärineda kunagisest vaiteest.
(Kõnealune salapärane leiupaik asub puudega maaneemest vasakul. Veepind ei reeda küll kuidagi tema asukohta)
(Järve madala läänekalda juurest on leitud ka paar vana uppunud ühepuupaati)
(Kõnealune salapärane leiupaik asub puudega maaneemest vasakul. Veepind ei reeda küll kuidagi tema asukohta)
(Järve madala läänekalda juurest on leitud ka paar vana uppunud ühepuupaati)
Palginottidest
võetud süsinikuproovid ja muud leiud – eelkõige keraamika – näitasid, et
Valgjärves ei asu mitte ühe, vaid koguni kolme eriaegse asula jäänused. Kõige
vanem neist oli väga vana. Juba nooremal kiviajal leiti Valgjärv olevat nõnda
meeldiv paik, et siia jäädigi elama. Praeguseks vee alla uppunud madalik võis
toona olla hoopiski saar või poolsaar, nii et muinaselanikud ei pidanudki oma
uues ägedas elupaigas toimetulekuks hakkama endale lõpuseid kasvatama. Selle
asemel püüdsid nad ilmselt kala ja vähki, keetsid neid oma suurtes kammkeraamilistes
padades, kuhu ka väikesed pahad lapsed oleks vabalt sisse mahtunud, ning
tundsid muidu päikesest ja ilmaelust rõõmu. Siis tuli tubli tükk aega, mil
päikesest ja ilmaelust tunti rõõmu nähtavasti kuskil mujal, kuid eelrooma
rauaajal (5.–2. sajandil eKr) tuldi taas vanasse heasse kohta järve äärde
tagasi. Asula kolmas, noorim eluetapp, langes umbes 6.–9. sajandisse pKr ning
sellest ajast pärineb suurem jagu järvepõhjas olevatest puunottidest ja
potikildudest. Leitud on ka üks omapärane puust konks, mille abil – nagu
arvatud – võis olla hea ronida puu otsa metsmesilastelt mett noolima.
(Peab ikka ka ise oma silmaga ära nägema, mis seal vees siis õigupoolest on. Kuna jääd pole, on vesi järelikult plusskraadides)
(Peab ikka ka ise oma silmaga ära nägema, mis seal vees siis õigupoolest on. Kuna jääd pole, on vesi järelikult plusskraadides)
(Vaim on valmis kohtuma veealuse võlumaailmaga)
(Jalad juba kohtuvad veealuse võlumaailmaga. Esialgu on veel meeldivalt jahe...)
(Suund järveasulale!)
(Aga tagantjärele on ikka hea küll targutada. Järgmisel korral käime kindlalt ära)
Eestis oli Valgjärve asula pikka aega teadaolevalt ainus omasugune (alles viimasel ajal on Lõuna-Eesti järvesaartelt hakatud leidma teisigi taolisi asulakohti), kuid Lätis on neid see-eest päris mitu. Viimastest on kindlasti tuntuim Āraiši järveasula 9.–10. sajandist pKr, mis on pärast põhjalikke kaevamisi ka uuesti üles ehitatud, ehkki seal keegi tänapäeval kahjuks püsivalt sees ei ela ning koht on pigem mõeldud turismiatraktsiooniks (aga kaege Āraiši kohta lähemalt siit: https://et.wikipedia.org/wiki/%C4%80rai%C5%A1i_j%C3%A4rvelinnus).
Seda, kas
Valgjärve järveasula oli ka kuidagimoodi eriliselt kindlustatud, me praegu veel
ei tea, aga eks juba ümbritsev vesi ise pakkus veidi turvet. See oli aeg, mil
Sakala oli veel noor ja roheline ning Henriku kroonikas kirjeldatud kurjad
sõjad alles kauge ettenägematu tulevik. Samas ei maksa arvata, et muinasaeg
oleks olnud mingi igikuldne õnneaeg – pahandused juba kord käivad inimestega
kaasas, tee mis teed. Mõned Valgjärve asulast leitud põlenud palgijupid
viitavad, et siinset elamist võis millalgi viikingiajal tabada kahjutuli, mis
elule Valgjärve keskel sedapuhku joone alla tõmbas. Et aga varemed jäid
veepõhja alles, siis elas edasi ka lugu kunagisest uhkusest, mis aegamööda
moondus jutuks mõisast ja selle pattu teinud elanikest.
Otsige ta üles,
kui saate!
1 comments:
Veidi lisalugemist
Arvi Liiva. Mõistatuslik ehitis Koorküla Valgjärves. Eesti Loodus, 2008/4 http://www.loodusajakiri.ee/eesti_loodus/artikkel2315_2312.html
Evald Lõugas, Jüri Selirand. Arheoloogiga Eestimaa teedel. Tallinn, 1977.
Evald Tõnisson, Maili Roio. Valgjärve järveasula. – Eesti muinaslinnad. Muinasaja teadus, 20. Tallinn – Tartu, 2008, 281–282.
Post a Comment